Автор Тема: Постоянно осветление във вагоните  (Прочетена 26723 пъти)

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Постоянно осветление във вагоните
« -: 29 Ноември 2007, 13:51:10 »
Здравейте,
За да може осветлението във вагоните да свети постоянно без това да зависи от скоростта на влака, свързал съм го към отделен трансформатор.

Локомотивът черпи ток от релсите (аналог), а осветлението във вагоните се захранва от друг трансформатор, непрекъснато включен на някаква степен постоянен ток, като единият извод е свързан с едната релса, а другият минава през пантографа на локомотива. Схемата работи. Композицията се движи в двете посоки, а осветлението във вагоните е постоянно.
Въпросът ми е дали това не вреди по някакъв начин на мотора на локомотива или на трансформаторите. Ако да, тогава каква е алтернативата?

« Последна редакция: 29 Август 2008, 03:24:05 от eurostar »

EMPEROR

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1962
  • Рейтинг: 4
  • HO | IV,V | DB,DR,DB-AG | София
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #1 -: 29 Ноември 2007, 13:56:37 »
Ако общата линия на локомотива и вагоните е масата, то тогава няма да имаш проблем, НО (едно голямо НО) двата трафа ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да са вързани на един и същи контакт!

П.П. Тази тема е по-скоро за раздел Електроника и Електротехника - Аналогово Управление...
« Последна редакция: 29 Ноември 2007, 13:59:46 от EMPEROR »

Жоро

  • Trade Count: (62)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1618
  • Рейтинг: 123
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #2 -: 29 Ноември 2007, 14:56:47 »
Педлагам ти да пробваш и друга схема, която ще ти спести втория траф. Включи едната клема на променливото напрежение на траф А към коя да е клема на същия на постоянното(локомотивното) напрежение. Другата клема на променливото подай на пантографа на локомотива. Недостатък на тази схема е, че не можеш да регулираш силата на осветлението. Опитай и кажи какъв е ефекта.

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #3 -: 29 Ноември 2007, 15:16:06 »
Благодаря за бързите отговори. Схемата със свързване към АС не ме устройва точно за това, че осветлението е прекалено силно и не може да се регулира.

А относно отговора на Emepror, не знам точно как да определя кой от двата изхода е масата. Нямам никакъв уред за това. Имам една диодова лампа, на която от едната страна пише +12V. Когато тя се свърже към правия ток свети при едно положение, но когато клемите се разменят, тогава не свети. Може би това трябва да ми говори кой е положителният и кой е отрицателният изход на трансформатора? Или не е така?

Жоро

  • Trade Count: (62)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1618
  • Рейтинг: 123
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #4 -: 29 Ноември 2007, 15:37:27 »
На мен нещо не ми е ясно за каква маса става дума и какво значение има включването на трафовете към мрежата, след като няма никаква галванична връзка между намотките на трафовете. Все пак говорим за постоянно напрежение от изправител.
Колкото до силната светлина има изход от това, като се сменят 12волтовите крушки на осветлението с 16волтови. Но това разбира се е по-скъпо решение.

EMPEROR

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1962
  • Рейтинг: 4
  • HO | IV,V | DB,DR,DB-AG | София
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #5 -: 29 Ноември 2007, 16:21:45 »
И аз в бързината написах глупост, тъй като поляритета на трафа за лока се сменя в зависимост от посоката... Това ОПРЕДЕЛЕНО ще създаде проблем на другия траф. Тъй като той ще е с "фиксиран" поляритет.

Жоро... много добре знаем, че в нашата мила родна държава, нещата не са такива каквтито трябва да са. Не се знае кой контакт, към кой ел. възел е... а това само по себе си допринася за различна НУЛА... Иначе казано НУЛА различно от НУЛА ;) ... За експеримент... Пусни си в едната стая компютъра... в друга Телевизора... Пусни коаксиален кабел от ТВаута към ТВ тунера и ще бие ток... в повечето случаи... Причината е в "различната" НУЛА на всяка верига...

Жоро

  • Trade Count: (62)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1618
  • Рейтинг: 123
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #6 -: 29 Ноември 2007, 16:54:09 »
Това ми е пределно ясно, изпитал съм го на живо. Тук говорим за два отделни трафа с по един прост грец. Къде е масата в цялата картинка и какво значение има тя, на кой кръг ще се включат трафовете?

EMPEROR

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1962
  • Рейтинг: 4
  • HO | IV,V | DB,DR,DB-AG | София
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #7 -: 29 Ноември 2007, 17:08:49 »
Добре, съгласих се, тука наистина няма маса. Не са трифазни тез трафове.

eurostar конкретно по случая обаче няма да стане с двата трафа, тъй като поляритета се мени в зависимост от посоката на движение на локомотива, а другия траф остава с постоянен поляритет.
При дигиталното управление проблема е решен. Ако имаш възможност преориентирай се натам.

Adrian

  • Trade Count: (237)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6476
  • Рейтинг: 868
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #8 -: 29 Ноември 2007, 17:15:14 »
Аве за к'во ви е осветление - оставете хората да спят !  ;D

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4934
  • Рейтинг: 396
  • Красотата е в детайла!
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #9 -: 29 Ноември 2007, 17:18:08 »
При един от разговорите ми с Юри Ботев по хоби теми той ми спомена мимоходом, че "а знаеш ли, че може да се направи така, та вагоните да светят постоянно дори и при аналогово управление, като се използва контактната мрежа". Не разбрах как, а и не се детайлизирахме, но мога да го питам!
:)

Voodoo

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 304
  • Рейтинг: 8
  • VoodooNet™ Admin
    • .:: Voodoo WeB ::.
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #10 -: 29 Ноември 2007, 17:43:20 »
Попитай ,че и на мен ми е любопитно...

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #11 -: 29 Ноември 2007, 17:44:01 »
Аз съм толкова зле с тоците, че едва се оправям с аналоговите. Даже не смея и да си помисля за цифрово управление. А пък някой ми каза, че било и доста по-скъпо.

Сега, аз мисля да сложа диодни лампи във вагоните, които са за 12V. Впрочем, такива ще бъдат и по целия макет. Единственото им предимство е, че не нагряват. Ако използвам схемата на Жоро със свързването с АС, тогава може ли някой да ми измисли някакво приспособление, което да намалява волтажа на изходния ток АС?

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3799
  • Рейтинг: 283
  • HO,Z Само БДЖ Klosterreichenbach
    • toniemi2
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #12 -: 29 Ноември 2007, 18:59:35 »
Няма да имаш никакъв проблем с 2 трафа.С единия си управляваш влака независимо от посоката а с другия през пантографа вземаш ток за вагоните.Единственното условие е пантографа да е напълно изолиран от локомотива.Сетих се че и токоснемането от колелата трябва да се остави да е само от релсата към която е свързана жицата на вторият траф.Като оставиш само единият ред колела на вагона да токоснемат ,повече не бива да въртиш вагона на обратно защото така и вторият трав ще подаде ток към локомотива.Може да стане доста кофти за трафовете.Въпреки че тока ще мине през крушките и не е толкова опасно."""Най-много да ти се взриви локомотива и цистерните с бензин""" ;D ;D ;D :D :D :D

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #13 -: 29 Ноември 2007, 20:03:31 »
 :unsure:
« Последна редакция: 09 Януари 2011, 20:38:33 от XRISTO »

EMPEROR

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1962
  • Рейтинг: 4
  • HO | IV,V | DB,DR,DB-AG | София
Re: Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #14 -: 29 Ноември 2007, 20:14:13 »
Цитат на: toniemi link=topic=100.msg384#msg384 date=1196355575
Няма да имаш никакъв проблем с 2 трафа.С единия си управляваш влака независимо от посоката а с другия през пантографа вземаш ток за вагоните.Единственното условие е пантографа да е напълно изолиран от локомотива.Сетих се че и токоснемането от колелата трябва да се остави да е само от релсата към която е свързана жицата на вторият траф.Като оставиш само единият ред колела на вагона да токоснемат ,повече не бива да въртиш вагона на обратно защото така и вторият трав ще подаде ток към локомотива.Може да стане доста кофти за трафовете.Въпреки че тока ще мине през крушките и не е толкова опасно."""Най-много да ти се взриви локомотива и цистерните с бензин""" ;D ;D ;D :D :D :D

Представи си че примерно вагоните вземат ток от едната релса (примерно -)... и от пантографа (респективно +)... Ти обаче на локомотивчето му обръщаш поляритета и изведнъж + става тази релса, която за вагончето е била горепосоченият - ... Тогава нали се сещаш какво ще се случи ? :)