Автор Тема: Постоянно осветление във вагоните  (Прочетена 26706 пъти)

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 972
  • Рейтинг: 225
    • bgrail.info
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #30 -: 13 Юли 2010, 09:17:34 »
Ако осветлението е със светодиоди, кондензаторът ще може да го задържи за секунда. С крушки обаче трябва половината вагон да е пълен с кондензатори.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #31 -: 13 Юли 2010, 10:10:55 »
А, че то какво значение има марката?!Все си е трансформатор - ако ще и единият да е китайски, а другият немски, примерно, няма никакво значение.Принципното устройство е еднакво.  :spiteful:
« Последна редакция: 09 Януари 2011, 20:40:43 от XRISTO »

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #32 -: 13 Юли 2010, 10:19:07 »
Аз не разбирам много, но мисля, че американският траф може да е с други херцове. Пуснал съм го през преобразувател 110-220 V. Иначе осветлението ми вече е изцяло с диоди.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #33 -: 13 Юли 2010, 10:26:45 »
Ами такива са му херцовете, каквито му пуснеш  от нашият роден български контакт.  ;D
Иначе са си две намотки от медна тел (напоследък взеха да правят и с алуминиева  :spiteful:) и четири диода или селен - нищо кой - знае какво като устройство.  :hi:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #34 -: 13 Юли 2010, 18:00:14 »
Цитат на: bdz43r link=topic=100.msg44199#msg44199 date=1279001854
Ако осветлението е със светодиоди, кондензаторът ще може да го задържи за секунда...

Но този кондензатор има ли си някакви спецификации: омове, ватове, ампери, волтове? Като ме питат в магазина какво да кажа - търся едно, което прилича на леща с две телчета!? И как се свързва от захранването към диодите? Във всеки ли вагон трябва да се слага или един ще стигне за цялата композиция (около 20 диода)?
« Последна редакция: 13 Юли 2010, 18:06:54 от eurostar »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #35 -: 13 Юли 2010, 20:26:00 »
Ето ти линк към тема, в която става подробно дума за въпросният кондензатор:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,588.75.html

Чети  в началото, за да не си изгубиш излишно време.  :hi:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #36 -: 14 Юли 2010, 00:37:11 »
Христо, за съжеление тази тема не ми върши работа. Не мога да отсея от цялото кое ми трябва. Няма страшно. Пламен ще ми обясни всичко в четвъртък. Тези електро-термини направо ме влудяват. Но няма как... половината от макета е електроника. Добре, че другата е дизайн!
« Последна редакция: 14 Юли 2010, 05:57:47 от eurostar »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #37 -: 14 Юли 2010, 00:56:35 »
Цитат
Цитат на Пач:
Набързо - кондензатори преди два месеца си купих от "Сат-elektronik" (една от многото фирми на Дейзи - имат магазин в централната им сграда в София)

Тип "Gold-Cap" се водят кондензаторите, ето снимки:





На тази долната в ляво.И на мене времето ми е скъпо, но щом е за  колега - хобист, време ще намеря.  :hi:
« Последна редакция: 14 Юли 2010, 00:58:15 от XRISTO »

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #38 -: 14 Юли 2010, 01:00:29 »
Ще питам Pach за подробности за тази фирма.

Христо, толкова си ми помагал досега със съвети. Безкрайно благодаря. :hi:
« Последна редакция: 14 Юли 2010, 06:00:11 от eurostar »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1495
  • Рейтинг: 347
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #39 -: 16 Юли 2010, 02:09:05 »
Ето една схемичка и от мене. Едва ли откривам топлата вода, още повече, че това вече е коментирано в друг раздел, но пък може на някой да му е от полза.



Схемата е оразмерена за спален вагон с 4 бели светодиода, но може да се преоразмери според нуждите. При потегляне на влака, започва зареждане на supercap кондензатора, като консумацията при макс. напрежение е около 60mA. Зарядът на кондензатора е в пряка зависимост от подаденото напрежение и времето на движение на композицията. Светодиодите започват да светят с постоянна сила на светлината при преминаване на границата от 6-8V, като тя се запазва при нямаляване или пълно отпадане на напрежението в рамките на 5-10 минути (в зав. от капацитета и заряда на кондензатора). Първият резистор определя тока (респ. времето) за зареждане - колкото е по-малка неговата стойност, толкова по-бързо се зарежда кондензаторът. Премахването му не е желателно, тъй като това ще натовари захранването (особено при повече вагони), а и ценеровият диод почти сигурно ще изгори. Вторият резистор определя тока през светодиодите - колкото е по-голяма неговата стойност, толкова по-слабо (и по-дълго) ще светят светодиодите. Хубавото е, че тия LED-чета светят ярко при минимален ток и са достатъчни евтини за да се освети цяла една композиция с пътнически вагони, дори и при 5k съпротивление и 8-10 диода. Цената на елементите в схемата е под 10 лв, като най-скъп е supercap кондензатора (води се memory backup в Комет или goldcap на други места), а един светодиод е 60 стотинки.

Долното клипче е на същата схема, но оразмерена за 6 светодиода, с първи резистор 150 ома и втори резистор 1к. Трансформаторът е включен на прибл. 8V за около 10 секунди, след което го изключвам. Светодиодите продължават да светят, като на 3-тата минута светят с около 75-80% от първоначалната сила (мерено на око :))

Клипче на схема с 6 светодиода

Мисля си, че така спокойно може да се кара аналогов пътнически влак вечер, с престой от по няколко минути на гара, без "лампите" в купетата да "гаснат", докато композицията е спряла :) Може да се добави и ключе, което да изключва светодиодите при дневно каране, но засега не съм мислил да слагам такова. Схемата е приложима и за дигитално управление, но там кондензаторът става излишен.

По-натам ще се постарая да залепя елементите на платка и да осветя пробно един Y вагон в ТТ и ако стане добре, ще пусна снимки, ако не - ще пия една студена вода :)

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11459
  • Рейтинг: 1052
  • "Малко се пие в тая държава!"
    • За моделизма
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #40 -: 16 Юли 2010, 08:55:12 »
 :good: :hi:
Точно това е идеята на Goldcap (дословно - златен кондензатор, заради характеристиките му, които го приближават максимално всъщност до перфектния, необслужваем акумулатор) - да гарантира безпроблемното осветление на вагоните при кратките спирания по гарите , както и "ендъците" в захранването на вагоните при преминаването им през/върху изолирани участъци , като сърца на езици, кръстовища, контактни релси и други подобни.
 ;D ;D ;D

За самия златен кондезатор в моделизма ни има само един недосттатък - заради ценовата ножица (+ все пак ограничените размери на моделите ни) ние полваме по-нисковолтовите - до 5/6 V , което и налага монтирането на ограничителният ценер диод ( на схемата на Милен) или пък направо стабилизатори на напрежение от типа 7805 .
« Последна редакция: 16 Юли 2010, 08:59:50 от pach »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1495
  • Рейтинг: 347
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #41 -: 16 Юли 2010, 10:55:49 »
Да, суперкондензаторите (supercaps, ultracaps, goldcaps и т.н.) са нещо относително ново за мен, въпреки, че вече се ползват от години в електрониката и индустрията. Все още са доста по-скъпи от обикновените си събратя, но за нашите цели мисля, че цената им не е проблем, още повече, че и размерите им са идеални за вграждане в пътническите вагони.

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11459
  • Рейтинг: 1052
  • "Малко се пие в тая държава!"
    • За моделизма
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #42 -: 16 Юли 2010, 11:40:10 »
Цената на 0,47 F / 5.5 V e около 3 до 5 лева бройката.
За жалост когато напрежението е над 10-12 V цената скача до към 20 лв/бр.
И за това вносът им е по заявка...докато първите са в наличност поне в два/три магазина на София - Комет, МТ-1 и Пулсатор.
Иначе технологията на този вид "безкрайно" заредени кондензатори позволява нещо невероятно - който знае в подробности от учебниците по физика как работи кондензатора -  му е ясно че площта на "плочите" е от първостепенно значение.
При обща площ на планетата Земя,  "едва" 7700 фарада, благодарение на новите микротехнологии и т.н. се произвеждат свръхкондензатори с капацитети над 10 000 фарада (!!!) , и големина колкото средно голям камионен акумулатор.
Но тъй като цената им е доста соленичка, за сега се твърди че такива "безкрайни" кондензатори се монтират на съвременните американски и руски подводници.
Впрочем от "теорията за контакт" произлиза  :haha: ,че това е извънземна технология  ;)тъй като на времето , технологичният пробив е направен едновременно в Щатите и Русия...
 ;D ;D ;D

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1495
  • Рейтинг: 347
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #43 -: 16 Юли 2010, 15:38:42 »
Някъде имах останали от старите китове за осветяване на вагони с по 2 крушки на BTTB, ама не мога да ги намеря. А в тях имаше и схемичка как се разглобява и сглобява пътническия вагон. Някой има ли го това сканирано или на линк? Че ме е шубе да не счупя нещо докато се опитвам да си осветя вагоните в ТТ :)

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11459
  • Рейтинг: 1052
  • "Малко се пие в тая държава!"
    • За моделизма
Re:Постоянно осветление във вагоните
« Отговор #44 -: 16 Юли 2010, 15:46:49 »
Цитат на: Mixy link=topic=100.msg44353#msg44353 date=1279283922
Някъде имах останали от старите китове за осветяване на вагони с по 2 крушки на BTTB, ама не мога да ги намеря. А в тях имаше и схемичка как се разглобява и сглобява пътническия вагон. Някой има ли го това сканирано или на линк? Че ме е шубе да не счупя нещо докато се опитвам да си осветя вагоните в ТТ :)

Ако става въпрос за Y-ка, слагаш вагона по покрив, на нещо меко но стабилно и просто разтваряш коша!
Тоест с два пръста (показалците) разтваряш леко коша (на малки жлебчета/щипки е) в района на талигата, а с двата палеца за талигата повдигаш нагоре. После същото от другата страна, като внимаваш , първата да не се върне на мястото си.
Сглобяването, е още по-лесно, обратно надяваш коша, и леко го щракваш докато си застане на мястото. Тук е уловката - вече гледай да не ти се завъртат талигите, че пречат да се сглоби и наблюдавай дали си изравнил коша и рамата в района над буферните греди от талигите.
Това е , няма страшно - не се чупят лесно , само трябва малко внимание и толкоз!
Успех!
 ;D ;D ;D