Автор Тема: Преправяне на модели на локомотиви в българските им аналози.  (Прочетена 16165 пъти)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Идеята ми е да си направим списък с модели, които се произвеждат и могат успешно да бъдат конвертирани в български машини, пресен пример е 50-тицата на Владо. Там където имаме съответсвие при истинските серии, нещата са ясни: БР50, 52, 42 и т.н.
По-интересно би било, какъв модел би могъл да се ползва за преправянето му на наша 01, например. Не може да няма някой доста близък немски роднина, нали е от времето на стандартизираните локомотиви
Чувал съм за конвертиране на 41-ца в наша 01, но доколко е удачно? Най-добрия вариант ли е това?
« Последна редакция: 28 Ноември 2008, 16:14:10 от zazo »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5545
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Немска "Людмила" в наш Седмак! Май и с това в близко бъдеще ще ви изненадам, щото на там вървят нещата... ;D
Има разлики, но могат да се префасонират Людмилчоците и да се доближат до нашите дедовци-седмаци.

Naskoni

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Айде, откога чакаме тази машина начело на БДЖ вагоните ти? Не само снимки, а и клипове да направиш, че youtube.com чака...  ;)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Хубава тема отвори Зазо, над тази тема размиШлявам от около 15 години. Въпросът е до колко могат да се правят компромиси с едни или други детайли, параметри и мерки. Като пример немският 41 и българският 01 се различават по дължината между буферите, диаметъра на двигателните колооси, междуосията, тендерите са съвърШено различни модели, доста разлики в котлите (разположението на парните и питателни домове, както и пясъчниците), разлики в големината на крилата, както и много други разлики като водни и кнорови помпи, инжектори и т.н.
 След всичко това, резонен е въпроса дали си струва бастисването на 41ца (все пак 41цата осигурява достойно място в хоби-елита на нейният притежател ;) ;) ;)), за да се преправя на БДЖ 01 (която при всички случаи Ште бъде само приблизително подобие на 01)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Аз за седмицата имам колебания по кой път да тръгна. Дали пиковска 130-ка да преправям (по-лесно ми се вижда), или някаква друга 132/232. Ех колко хубаво щеше да е да се произвеждаше и 131.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Цитат на: caprycorn link=topic=1030.msg13946#msg13946 date=1227881155
Хубава тема отвори Зазо, над тази тема размиШлявам от около 15 години. Въпросът е до колко могат да се правят компромиси с едни или други детайли, параметри и мерки. Като пример немският 41 и българският 01 се различават по дължината между буферите, диаметъра на двигателните колооси, междуосията, тендерите са съвърШено различни модели, доста разлики в котлите (разположението на парните и питателни домове, както и пясъчниците), разлики в големината на крилата, както и много други разлики като водни и кнорови помпи, инжектори и т.н.
 След всичко това, резонен е въпроса дали си струва бастисването на 41ца (все пак 41цата осигурява достойно място в хоби-елита на нейният притежател ;) ;) ;)), за да се преправя на БДЖ 01 (която при всички случаи Ште бъде само приблизително подобие на 01)

Аз за тая конверсия само съм чувал, но и на мен разликите са ми малко в повече. Много се чудя, ама ми липсват познания и информация, за БДЖ 05 няма ли какво да се използва.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Може да се използва 03, но резултатът няма да бъде задоволителен, тъй като разликите между 03 DR и 05 БДЖ са толкова големи, колкото и при 41/01

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
А, що спряхте да пишете? С горните две машини не се свършват вариантите. Аз например се сдобих с две 89-ки на ривароси, едната от които, е абсолютно копие на 47-05.


zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
То аз темата я отворих, за серии които нямат точни аналози при немските машини, такива са и двата варианта дето сме обсъждали. Иначе за другите Ясен беше така добър да даде точна информация преди време:

http://www.railwaypassion.com/?cid=164&spid=55

За дизелите доколкото знам варианти има за:
04 (така и не пусна снимки да го видим това чудо):
http://www.mse-modellbahnen.at/Produkte/2020.html


06 румънския лок
http://www.trenulete.ro/index.php?ml=32&src=graph/proiecte/BDZ/BDZ1.jpg

07 тука варианти бол

52 V60 на Piko или Gutzold

За електровозите нямам идея, щото са ми най-малко интересни.


lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Четворката "втасва" вече доста време наистина. Проблема е, че не можах да намеря най-добрия начин за изписване на белите линии. Всички ми даваха идеи, които или не ми допадаха или не бяха удачни. А компромиси не искам, тъй като и без това до момента ми струва доста пари. Вече имам идея и технология как да го направя, и в момента чакам съответните бои. Да се надяваме че до няколко месеца ще е готова, макар че май ще започвам едно строителство.... което като нищо ще ми глътне всичкото свободно време за поне 1г напред :(
Живи и здрави да сме.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Аз и на пердпремиерни снимки ще се радвам, но ако не искаш да я показваш преди да е готова те разбирам напълно. В тая връзка се сетих, че забравих да спомена Тони като източник на БГ кошове, но той и сам се грижи добре за своята слава  :good:.

На мен ми е голям мерак за правене на БГ машини, но пусто никакво време не остава. 4-5 лока чакат за преправяне, а съм почнал само един, но вече му се вижда края, макар че се понааках малко точно преди финала.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Цитат на: zazo link=topic=1030.msg13936#msg13936 date=1227878249
Идеята ми е да си направим списък с модели, които се произвеждат и могат успешно да бъдат конвертирани в български машини, пресен пример е 50-тицата на Владо. Там където имаме съответсвие при истинските серии, нещата са ясни: БР50, 52, 42 и т.н.
По-интересно би било, какъв модел би могъл да се ползва за преправянето му на наша 01, например. Не може да няма някой доста близък немски роднина, нали е от времето на стандартизираните локомотиви
Чувал съм за конвертиране на 41-ца в наша 01, но доколко е удачно? Най-добрия вариант ли е това?
Преди няколко месеца писах, че е почти невъзможно да се направи БДЖ серия 01, но наскоро имах възможност да сглобя един тендер на BR 02 (REVEL), и установих огромна прилика с тендерите на наШите серии 01 и 10 (само доставките от 1930 и 1931 година). Това са тендери с четири колооси, от които само предните две са в талига, а задните са лагерувани в главната рама. Такива тендери у нас имат първите 13 броя от серия 01, и първите 10 броя от серия 10. Тендерът на немската BR 02, освен в разположението на талигите, има голяма прилика и при въглиШтния бункер, единствената разлика с наШите тендери е в задната част на водния резервоар. Другата съвърШенно еднаква част на BR 02 и БДЖ локомотивите, са крилата "ВАГНЕР" - ниски и къси- точно като тези на БДЖ.

И така, за серия 01, доставка 1930 година (това са локомотивите 8002, 8003 и 8004, от 1936 година 01.01; 01.02 и 01.03) трябва да се използва котел от BR 03 (REVEL). При този котел парния дом, пясъчника и питателния дом са разположени точно както при първите 3 локомотива от серия 01.
 За серия 01, доставка 1931 година (локомотиви с номера от 8005 до 8014, от 1936 година 01.05 до 01.13) трябват два котела от BR 41 Piko. От вторият котел трябва да се вземе само звеното, върху което е парния дом.
И за двете разновидности трябва да се монтира допълнително оШте един дом, зад комина, който е с по малък диаметър . Това е парния регулатор за прегрята пара, каквито немските 41 ци нямат.
Ходовата част е от BR 41 Piko, но рамата трябва да бъде скъсена в частта между 4та сцепна колоос и задната талига. Колелата на предната талига трябва да бъдат смемени с по малки, които да отговарят на 850 мм. Такива колела може да се използват от талигите на BR 24, BR 52, BR 64, BR 66 (задна талига), BR 86.
За пътеходно е най добре да се използва това на 41 цата, но трябва да му се изрежат въздуШната и водната помпа (тези на БДЖ серия 01 първоначално са монтирани между димната камера и крилата, така че се виждат само челно).

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Много ценна и изчерпателна информация, както винаги. Благодаря!!!

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Хубава БДЖ-йска тема и безценни съвети!  :good:

Специално за крилата искам да разграничим нещата още отсега:
Германските крила в DRG, големи - тип "Вагнер" погледнати челно, са извити навътре в горната си част към котела, но специфичното при тях е, че тая извивка е постигната с 2 хоризонтални ръба на сгъване,


докато при наще локомотиви тая извивка винаги е постигната с един ръб на сгъване.
Самата германска BR 02 обаче, като много стар анхайтс локомотив и поне в началото е почти като с наши крила на големина и един ръб на сгъване:





И все пак крила се правят лесно, дори и от подръчни материали,
най-трудното е онова за което говори Ясен!
 :good:
« Последна редакция: 26 Август 2009, 15:02:19 от CaLLlo »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Добре е, да се мисли в перспектива. Ако изберем втората модификация на серия 01 БДЖ (локомотиви 8005 до 8014, или 01.04 до 01.13 след 1936 година), то нейният котел е НАПЪЛНО еднакъв с този на БДЖ сериите 02, 10 и 46. Така че най добре да се организира производството на цялата тази "фамилия" от БДЖ локомотиви. Разбира се компромис има с диаметъра на сцепните колооси- при БДЖ те са 1650 мм за серия 01 и 02, и 1450 мм за серия 10. При немските локомотиви такива диаметри няма, най близките са 1600 мм (от BR 41) и 1400мм (от BR 43,44,50,52)