Помните ли тази снимка, разпалила дебат тук
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,237.msg52101.html#msg52101 на цели четири страници?

Дълго време се рових безуспешно тук и там, за да разбера дали тази снимка с Т9.3 наистина е правена в Русе. Оказа се, че отговора от самото начало е бил "под носа ми", но... всичко по реда си.
Нека да припомня, че горната снимка още от появяването си в сайта LostBulgaria.com беше в комплект с още две:


Очевидно, първата и втората снимки са направени по едно и също време, а третата в друг момент. По-внимателното вглеждане в детайлите пък дава основание да се тврди, че втората и третата снимки са от едно и също място.
Така, с уговорката, че трите снимки би трябвало да са направени на едно и също място се впускам в разсъждения... (Засега твърдението, че са от времето на Първата световна война е само хипотеза).
В началото и аз се подведох, че снимките са от района на днешния лиман (пристанище Русе запад). Обаче брегът в задния план на последната снимка никак не съответства на това място. Дори да предположим, че ландшафта и сградите са се променили коренно за последните близо 100 години, то няма как да обясним например липсата на Флотската кула на третата снимка. Построена още през 1883 година, тя съществува и до днес (сега е метеорологична станция) и трябваше да се вижда да стърчи някъде на високия бряг.

Ключът към решаването на загадката се оказа малката сграда, над която съм поставил червената срелка:

По стечение на обстоятелствата, тази сграда освен, че е оцеляла през следващите поне 25 години, е била в центъра на събитията и по време на Втората световна война.
Предполагам, всички които се интересуват са попадали на цветните снимки на германския фотограф Хуго Ягер от влизането на войските на Вермахта в Русе през март 1941г.
По този повод, дори и в нашия форум се беше разразил друг спор, с основна тема понятието "Понтонен мост". Ябълката на раздора (тук
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3529.120.html ) се оказа тази снимка, на същия фотограф:

Още тогава предположих, че понтонният мост от 1941г. е бил построен в района на Захарната фабрика и по-точно в края на днешната русенска улица Арчар. Ето и доказателството:
В началото на ХХ-ти век Захарната фабрика има собствен пристан на брега на реката, който е бил свързан с фабриката чрез въжена линия:


Надявам се вече да сте забелязали, че стълбовете от снимката на Хуго Ягер са именно стълбовете на въжената линия. Поне два от тях са се запазили и до днес и се намират именно на улица Арчар.
Стълбът от следващата снимка е същият, от предния план на снимката от 1941г., само че съм го снимал от другата му страна (откъм реката).

Нека се върнем отново на снимката на Хуго Ягер.
Да си представим, че сме се върнали назад във времето и вървим по улицата към реката. Поглеждаме тухлената ограда вдясно, успоредна на въжената линия, след което продължаваме да вървим надолу, за да проверим какво се крие зад пушека. След около 300-400 метра стигаме до тук:

Ако малко преди да стигнем до камионите бяхме погледнали надясно, то щяхме да видим въжената линия, края на тухлената ограда и една малка къщичка на хълм, която вече би трябвало да ни е позната:

(Тук, над рамото на войника има един стълб, който също може да ни служи за ориентир).
Същата къщичка на хълма трябва да са видяли и германските войници, крачейки по понтонния мост към България:



Тук се вижда само едно ъгълче от къщичката, но пък го има стълбът служещ ни за ориентир (над него съм сложил зелената стрелка):

Ако се върнем на снимката от сайта LostBulgaria.com и се вгледаме внимателно, освен сградата на хълма можем да забележим два по-тъмни обекта намиращи се край слизащата към брега улица, които биха могли да са стълбове от въжената линия (това обаче е само предположение, тъй като не знам през коя година е построена въжената линия).
За тези, които все още имат съмнения, че снимките от LostBulgaria.com и снимките на Хуго Ягер са от едно и също място ще преразкажа накратко една история (а който го интересуват подробностите, може да ги прочете тук
http://www.museumruse.com/rusehistory/rsm_bg.html ):
През далечната 1904г. Херменгилд Шкорпил прави археологическо проучване на един хълм на брега на Дунав, в източните покрайнини на Русе. По-късно, през 1912г. неговият по-малък брат Карел Шкорпил също извършва разкопки на това място, правейки в същото време и първите снимки на обекта. Намерените голям брой находки сочат, че това е праисторическа селищна могила.
Още проучвания на могилата са извършени през 1921-1922г. И през трите периода проучванията са били сондажни, т.е. като цяло могилата "си остава на мястото" заедно със съществувалите върху нея постройки.
Вероятно вече се досещате, че праисторическата селищна могила е същият хълм, който виждаме на снимките по-горе. Съжалявам, че в Интернет не успях да намеря свястна снимка от времето на Шкорпил, но в Регионалния исторически музей в Русе има. Именно при едно от посещенията ми в музея, разбрах къде се е намирал този хълм, който не се връзваше с познатия ми ландшафт на брега край Русе.
А къде е този хълм сега?
В периодиа 1948-1949г. и 1950-1953г. са извършени мащабни археологически проучвания върху цялата площ на могилата, при което от нея са отнети около 5 метра културни напластявания. През 1986-1990г. се извършват последните разкопки на остатъците от основата на могилата. Общо за цялото време на проучванията са разграничени 18 строителни хоризонта с което е проучен и отнет пласт с дебелина около 9 метра. В последствие районът е частично застроен, което напълно обяснява нвъзможността мястото от снимките да бъде разпознато в наши дни.
Освен това, през последните 10-ина години там беше изграден зимовник за кораби и голям отводнителен канал, което окончателно променя района до неузнаваемост.
А ето, че дойде време и за най-интересното.
Наскоро, съвсем случайно и по друг повод в един русенски форум бяха публикувани няколко снимки, от личния архив на Д-р Дитер Хес - германски колекционер притежаващ много документи свързани с историята на Русе. За следващите снимки той твърди, че са правени в Русе през 1916-1917г. Досега не ги бях виждал, но са чудесно допълнение към трите снимки от LostBulgaria.com






Накрая, след всичко видяно мисля, че вече няма съмнение, че снимката с локомотива Т9.3 е правена през Първата световна война в Русе. Линията към тази импровизирана естакада вероятно е била временно продължение на съществуващия и до днес индустриален клон от бившия РП12 до "Труд" АД - примерно нещо такова:

По въпроса какво е търсил този локомотив тук, аз споделям мненията на widowmaker и anubis в темата отпреди 4 години - германците са си докарали локомотива (и какво ли още не) и след известно време са си го прибрали.
Би било интересно да чуем мнението на инж. Деянов по въпроса.