Автор Тема: Музей по транспорта гр.Русе  (Прочетена 73854 пъти)

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #120 -: 20 Ноември 2014, 14:26:45 »
Това не е актуална снимка. В момента локомотивите се намират във вагонното депо в Русе. Там достъпа е малко.... строг така да се каже.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #121 -: 20 Ноември 2014, 15:12:56 »
 :blink:
Че защо смяташ като е надписано 2011г. снимката да е актуална?
ПРи това явно не е п равена в музея... :yes:
Ето една актуална от 11 септември 2014 обаче - вече в музея!

 :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #122 -: 01 Декември 2014, 14:57:40 »

По-малко известни снимки в един от туристическите ни сайтове водачи (гайд) на България:













Следват няколко вътрешни интериора на обикновенните пътнически вагони:
 :dance1: :dance1: :dance1: за моделистите













Сниките са от:  http://www.bulgariatravel.tv/landmark/get/214


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #123 -: 01 Декември 2014, 15:17:57 »
И една позната снимка която е публикуваната тук с "водния" знак на наш съфорумец  :hi:


http://rusenci.wordpress.com/2014/03/18/%D0%BD%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%B0/

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #124 -: 17 Юни 2015, 23:29:17 »
Помните ли тази снимка, разпалила дебат тук http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,237.msg52101.html#msg52101 на цели четири страници?


Дълго време се рових безуспешно тук и там, за да разбера дали тази снимка с Т9.3 наистина е правена в Русе. Оказа се, че отговора от самото начало е бил "под носа ми", но... всичко по реда си.
Нека да припомня, че горната снимка още от появяването си в сайта LostBulgaria.com беше в комплект с още две:




Очевидно, първата и втората снимки са направени по едно и също време, а третата в друг момент. По-внимателното вглеждане в детайлите пък дава основание да се тврди, че втората и третата снимки са от едно и също място.
Така, с уговорката, че трите снимки би трябвало да са направени на едно и също място се впускам в разсъждения... (Засега твърдението, че са от времето на Първата световна война е само хипотеза).
В началото и аз се подведох, че снимките са от района на днешния лиман (пристанище Русе запад). Обаче брегът в задния план на последната снимка никак не съответства на това място. Дори да предположим, че ландшафта и сградите са се променили коренно за последните близо 100 години, то няма как да обясним например липсата на Флотската кула на третата снимка. Построена още през 1883 година, тя съществува и до днес (сега е метеорологична станция) и трябваше да се вижда да стърчи някъде на високия бряг.



 
Ключът към решаването на загадката се оказа малката сграда, над която съм поставил червената срелка:


По стечение на обстоятелствата, тази сграда освен, че е оцеляла през следващите поне 25 години, е била в центъра на събитията и по време на Втората световна война.
Предполагам, всички които се интересуват са попадали на цветните снимки на германския фотограф Хуго Ягер от влизането на войските на Вермахта в Русе през март 1941г.
По този повод, дори и в нашия форум се беше разразил друг спор, с основна тема понятието "Понтонен мост". Ябълката на раздора (тук http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3529.120.html ) се оказа тази снимка, на същия фотограф:


Още тогава предположих, че понтонният мост от 1941г. е бил построен в района на Захарната фабрика и по-точно в края на днешната русенска улица Арчар. Ето и доказателството:
В началото на ХХ-ти век Захарната фабрика има собствен пристан на брега на реката, който е бил свързан с фабриката чрез въжена линия:




Надявам се вече да сте забелязали, че стълбовете от снимката на Хуго Ягер са именно стълбовете на въжената линия. Поне два от тях са се запазили и до днес и се намират именно на улица Арчар.
Стълбът от следващата снимка е същият, от предния план на снимката от 1941г., само че съм го снимал от другата му страна (откъм реката).


Нека се върнем отново на снимката на Хуго Ягер.
Да си представим, че сме се върнали назад във времето и вървим по улицата към реката. Поглеждаме тухлената ограда вдясно, успоредна на въжената линия, след което продължаваме да вървим надолу, за да проверим какво се крие зад пушека. След около 300-400 метра стигаме до тук:


Ако малко преди да стигнем до камионите бяхме погледнали надясно, то щяхме да видим въжената линия, края на тухлената ограда и една малка къщичка на хълм, която вече би трябвало да ни е позната:

(Тук, над рамото на войника има един стълб, който също може да ни служи за ориентир).

Същата къщичка на хълма трябва да са видяли и германските войници, крачейки по понтонния мост към България:






Тук се вижда само едно ъгълче от къщичката, но пък го има стълбът служещ ни за ориентир (над него съм сложил зелената стрелка):


Ако се върнем на снимката от сайта LostBulgaria.com и се вгледаме внимателно, освен сградата на хълма можем да забележим два по-тъмни обекта намиращи се край слизащата към брега улица, които биха могли да са стълбове от въжената линия (това обаче е само предположение, тъй като не знам през коя година е построена въжената линия).

За тези, които все още имат съмнения, че снимките от LostBulgaria.com и снимките на Хуго Ягер са от едно и също място ще преразкажа накратко една история (а който го интересуват подробностите, може да ги прочете тук http://www.museumruse.com/rusehistory/rsm_bg.html ):
През далечната 1904г. Херменгилд Шкорпил прави археологическо проучване на един хълм на брега на Дунав, в източните покрайнини на Русе. По-късно, през 1912г. неговият по-малък брат Карел Шкорпил също извършва разкопки на това място, правейки в същото време и първите снимки на обекта. Намерените голям брой находки сочат, че това е праисторическа селищна могила.
Още проучвания на могилата са извършени през 1921-1922г. И през трите периода проучванията са били сондажни, т.е. като цяло могилата "си остава на мястото" заедно със съществувалите върху нея постройки.
Вероятно вече се досещате, че праисторическата селищна могила е същият хълм, който виждаме на снимките по-горе. Съжалявам, че в Интернет не успях да намеря свястна снимка от времето на Шкорпил, но в Регионалния исторически музей в Русе има. Именно при едно от посещенията ми в музея, разбрах къде се е намирал този хълм, който не се връзваше с познатия ми ландшафт на брега край Русе.
А къде е този хълм сега?
В периодиа 1948-1949г. и 1950-1953г. са извършени мащабни археологически проучвания върху цялата площ на могилата, при което от нея са отнети около 5 метра културни напластявания. През 1986-1990г. се извършват последните разкопки на остатъците от основата на могилата. Общо за цялото време на проучванията са разграничени 18 строителни хоризонта с което е проучен и отнет пласт с дебелина около 9 метра. В последствие районът е частично застроен, което напълно обяснява нвъзможността мястото от снимките да бъде разпознато в наши дни.
Освен това, през последните 10-ина години там беше изграден зимовник за кораби и голям отводнителен канал, което окончателно променя района до неузнаваемост.

А ето, че дойде време и за най-интересното.
Наскоро, съвсем случайно и по друг повод в един русенски форум бяха публикувани няколко снимки, от личния архив на Д-р Дитер Хес - германски колекционер притежаващ много документи свързани с историята на Русе. За следващите снимки той твърди, че са правени в Русе през 1916-1917г. Досега не ги бях виждал, но са чудесно допълнение към трите снимки от LostBulgaria.com












Накрая, след всичко видяно мисля, че вече няма съмнение, че снимката с локомотива Т9.3 е правена през Първата световна война в Русе. Линията към тази импровизирана естакада вероятно е била временно продължение на съществуващия и до днес индустриален клон от бившия РП12 до "Труд" АД - примерно нещо такова:


По въпроса какво е търсил този локомотив тук, аз споделям мненията на widowmaker и anubis в темата отпреди 4 години - германците са си докарали локомотива (и какво ли още не) и след известно време са си го прибрали.
Би било интересно да чуем мнението на инж. Деянов по въпроса.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #125 -: 18 Юни 2015, 12:53:34 »

Поздравления за подробното разследване!!

По отношение на периода - дали първата, или втората световна война - не трябва да има никакви спорове,
локомотивът определено е с пруски табели и няма как германец да остави тия табели за 20 години по-късно.

Цитат на: Rado link=topic=1052.msg99946#msg99946 date=1434572957
По въпроса какво е търсил този локомотив тук, аз споделям мненията на widowmaker и anubis в темата отпреди 4 години - германците са си докарали локомотива (и какво ли още не) и след известно време са си го прибрали.
Би било интересно да чуем мнението на инж. Деянов по въпроса.


Точно така - "прибрали" едни, а други оставили в Румъния - история съвсем като
на нашите 10 локомотива от серия 50 (pr. T16), ето кратък превод от линка долу:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Липсващите германски локомотиви - екзотика в CFR

(von Hans-Dieter Jahr und Ingo Hütter)


След края на първата световна война много германски локомотиви остават разпръснати из цяла Европа, които преди това са били използвани от армията. До голяма степен на тъмно остават идентичността и съдбата на останалите германски локомотиви в Румъния. Един от малкото официални източници от този период са запазените в CFR инвентарни списъци от 1.7.1925 г. В таблицата от линка са описани всички видове машини и произходът им, от най-малкия до най-големия пруски (или друг) експлоатационен номер, общият брой локомотиви, като са подредени по колоосна формула. Надолу са дадени и всички налични данни за локомотивите. Както се вижда, в CFR повчето локомотиви са експлоатирани направо с пруските си номера.
....................................

KPEV клас T9.3

(7055-7398   1-3-0   24)

Според таблицата общо 24 pr. T9.3 остават в Румъния, от които доскоро всички са били известни с изключение на един.




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.beitraege.lokomotive.de/dokumente/cfr/d_cfr.php
« Последна редакция: 18 Юни 2015, 21:34:18 от CaLLlo »

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #126 -: 18 Юни 2015, 13:03:13 »
Радо винаги е удоволствие да чета и гледам снимките публикувани от теб  :hi: Единственото лошо е,че сега ако бяхме в друга държава дори и на този стълб щеше да има табелка с историята му.Скоро ми се наложи да влезна в този вагон с голяма история.Беше плачевно!

http://prikachi.com/images/762/8179762C.jpg
http://prikachi.com/images/764/8179764y.jpg
http://prikachi.com/images/765/8179765I.jpg
Другите с падащият таван,липсващите часовници показващи 3 времена,олюпеният седеф,ще ги спестя.Да не говорим,че вагона потъва и е наклонен на една страна.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1703
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #127 -: 18 Юни 2015, 13:56:35 »
Така, ето и за какво се прави най - вече ремонтът на Бургаската гара .................... С решение на бургаският кмет и висши стоящи чиновници гарата след основния ремонт ще бъде превърната в музей на Ж. П. транспорта в България. Нищо чудно всичко от Русе да дойде в Бургас (идея на бургаския кмет Димитър Николов). Достъпна ще е вече и часовниковата кула за желаещите (за сега само "важни" особи са се качвали да гледат от високо пристанището и града), ремонта и е изцяло завършен. До началото на септември трябва целия гаров комплекс и подстъпа за граждани към пристанището, булевард "Александър Батемберг" и входа към морска гара, реконструкцията на автогара "ЮГ" да е готово. Тогава ще е и официалното откриване. За повече подробности ще Ви информирам допълнително.  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #128 -: 18 Юни 2015, 14:15:47 »
Аман от разни местни кметчета, които се изживяват едва ли не като римския папа!!!! :angry:

Нито Русе, нито Бургас са подходящи за железопътни музей.
Единият (настоящия) е на 20 метра от река Дунав.
Другият пък е с много хубав морски въздух, който обаче е пагубен за машините.
 :fool: :fool: :fool:

С две ръце бих подкрепил един железопътен музей в Пловдив или Стара Загора...а защо не и в Горна Оряховица.
За да не си помислите, че софиянци "дърпаме" всичко към нашия град...
 :hi:

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #129 -: 18 Юни 2015, 15:16:31 »
Силно се надявам това да не стане!Всяко едно местене и обновяване в днешно време е свързано с разруха!Показателни са много примери,щете и 14ката в депо Пловдив.

 bg&flag

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #130 -: 11 Април 2016, 23:31:51 »
Месец преди срещата в Русе ще прибавя още един щрих към железопътната история на града, с цел ако някой има интерес да отиде и да разгледа малкото останало.

На три места по кейовата стена съществуват съоръжения, представляващи вдадени навътре във водата, вертикално спускащи се участъци. Върху две от тези "издатини" все още съществуват остатъци и следи от релси.
След кратък дебат в един от русенските форуми преди време стана ясно, че това са допълнително изградени вертикални кейови стени, улесняващи претоварването между вагони и кораби.
Първото такова съоръжение е построено още през 19-ти век, непосредствено до старата гара (днешния музей на транспорта). Следващата снимка я има и по-напред в темата, но я слагам тук отново.


За момента не ми е ясно дали този железопътен кран е съществувал едновременно със стационарния, за който също стана въпрос няколко страници по-напред, но от начина по който е изградена площадката предполагам, че от самото начало ги е имало и двата.
След построяването на кейовата стена преди няколко години в този участък на реката, от въпросното съоръжение е оставена една съвсем малка част, където все още личат следите от релсите на крана.
Следващата снимка е една от последните, преди местността завинаги да бъде погълната от огромните бетонни блокове на кейовата стена.


Другото такова съоръжение се намира на входа на лимана (пристанище Русе Запад). Построено е преди повече от 90 години, но все още могат да се заблежат няколко метра релси върху него. Интересното тук е, че коловозите са два. Разположено е също перпендикулярно на гаровите коловози и се е използвало за претоварване на въглища. Явно с навлизането на големите пристанищни кранове постепенно отпада нуждата от използването му и то се прверъща просто в едно удобно място за риболов  :) .


Снимката на парния багер работил на това място е от архива на Д. Никифоров.


Третото подобно място се намира под извитата пасарелка в крайдунавския парк, но не ми е известно там да е имало жп релси, кран, парен багер или нещо свързано с железници.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #131 -: 12 Април 2016, 10:43:24 »
Цитат на: Rado link=topic=1052.msg104291#msg104291 date=1460406711
...За момента не ми е ясно дали този железопътен кран е съществувал едновременно със стационарния, за който също стана въпрос няколко страници по-напред, но от начина по който е изградена площадката предполагам, че от самото начало ги е имало и двата.
...

Според мен в началото е имало само ЖП кран (този от  горната ти снимка), а в последствие след премахването му е монтиран стационарният, който си си беше там до последно. Площадката знаеш е малка и не мога да си представя да има габарит за развъртането им на едно място.
На мен друго ми беше по-интересно ! Спомените ми са от средата на 90-те, когато ходех да се къпя точно на плажа под крана (стълбичките тръгваха точно отдясно на крановата площадка (кула). По това време долу в основите на кулата имаше пясъчна ивица и съвсем не си представях какво може да доплува до там за да бъде разтоварено от крана !? Дължината на стрелата е толкова малка, че може да товари единствено застанали до кулата плав. съдове. Чак по-късно осъзнах, че в по-стари времена там не е имало наноси и въобще плаж, а си е било бая дълбока стоянка. А може би течението е минавало по-близко до брега ?
Някъде имах снимка правена там през 90-те, качен върху крана.
« Последна редакция: 12 Април 2016, 10:46:07 от gzo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #132 -: 04 Януари 2017, 09:43:16 »
Не е от музея, но не мога да намеря темата за Русе:

zkivanova

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #133 -: 08 Март 2018, 15:11:19 »
Здравейте,
интересувам се от парни локомотиви от края на 19 век. Видях, че в Музея в Русе има изложен такъв и бих се радвала, ако някой може да ми помогне с повече информация за него, както и за интериора, екстериора и как се отварят вратите отвътре и отвън.
Бих била много благодарна на всеки, който може да ми помогне с всякаква информация!  :locomotive:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Музей по транспорта гр.Русе
« Отговор #134 -: 09 Март 2018, 03:57:56 »
Цитат на: zkivanova link=topic=1052.msg110994#msg110994 date=1520514679
Здравейте,
интересувам се от парни локомотиви от края на 19 век. Видях, че в Музея в Русе има изложен такъв и бих се радвала, ако някой може да ми помогне с повече информация за него, както и за интериора, екстериора и как се отварят вратите отвътре и отвън.
Бих била много благодарна на всеки, който може да ми помогне с всякаква информация!  :locomotive:
Вероятно имате предвид локомотив 148? Този локомотив, заедно с още девет такива, са доставени през 1866 година за линията Русе Варна. По-късно, при откупуването на линията, са откупени и локомотивите и вагоните, които обслужват тази линия. Интересното за тези десет локомотива е, че са единствените у нас английски локомотиви и единствените, при които цилиндрите са разположени от вътрешната страна на раменните платна.