Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Архивни снимки черно/бели
CaLLlo:
Ето, стана вече полезен - в сайта намирам и 2 български локомотива - рекордьорите 45 и 46:
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/12/12.htm
pach:
Първият линк ми блокира мрежата - та излизах!!!
Вторият работи!!! :hi:
CaLLlo:
Парно-дизелови
парно-електрически
и всякакви стари дивотии
CaLLlo:
И още един нашенски лок на сайта:
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/klienlindner/klienlindner.htm
Tramway:
--- Цитат на: CaLLlo link=topic=1085.msg21826#msg21826 date=1237820643 ---Парно-дизелови
парно-електрически
и всякакви стари дивотии
--- Край на цитат ---
1. Туй не са парно-електрически, а електро-парни, или по-точно обикновени парни машини с електрическо отопление.
2. Хич не са дивотии. Наричаш ги тъй защото не знаеш историята им. Ето я:
През втората световна война в Швейцария настава остър дефицит на въглища, тъй като няма собствен добив, а вносът е почти напълно блокиран. За сметка на туй обаче електроенергията е в изобилие, защото 100% са произвежда от ВЕЦ-ове. Електрификацията на железопътната мрежа е доста развита. По таз причина управлението на SBB-CFF решава да инсталира на известен брой маневрени парни машини електрическо отопление. За целта в димогарните тръби и на страничните стени на пещта откъм огъня са поставени електрически нагреватели с обща мощност около 500 kW. Над котела пред будката е поставен тягов трансформатор от електровоз, на покрива на будката - пантограф и ГВП, а в будката откъм страната на помощника - органите за управление и апаратния шкаф. Аранжирането на силовите кабели на нагревателите и комутацията им е разположено в баджата. Сифонът и искрогасителят са махнати, а конусът е директно свързан с кумина чрез херметически прилягаща към тях тръба за да не са създава тяга и съответно охлаждане на котела със студен въздух. От същото съображение са плътно затворени пещната врата и пепелника.
До края на войната и известно време след туй машините носят доста успешно маневрената служба, макар и с намалена паропроизводителност на котела, след което електрическите инсталации са демонтирани и те продължават да работят на въглища до края на експлоатационния си живот.
За влакова служба тоз начин на отопление е неприложим, тъй като няма как в котела да са инсталират нагреватели с мощност, достатъчна да произвежда топлинна енергия, еквивалентна на получаваната от изгаряне на въглища, да не говорим за мазут. Освен туй няма как да са осъществи паропрегряването.
PS. Съществуват разработки и на парно-електрически машини, при които парата от котела задвижва парна турбина, свързана с генератор, произвеждащ ток за ТД. Макар че прототипите са показали завидно високи КПД и динамични качества, до серийно производство не се е стигнало заради войната.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия