Автор Тема: Идеи за автоматизиран ЖП прелез  (Прочетена 52612 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #45 -: 28 Януари 2009, 16:52:29 »
Колегите май са прави - или датчиците на други модули (през един)
или това:



Впрочем само схеми за "мигалките" има навсякъде в мрежата...

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #46 -: 28 Февруари 2009, 10:38:46 »
Някой да има случайно, схема за мигането на сигнализацията ? Трябва ми за 16 v.

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #47 -: 03 Март 2009, 13:00:02 »
ето нещо по темата:
http://hottroad.narod.ru/main_el.htm

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #48 -: 03 Март 2009, 14:25:02 »
Благодаря !  :dance1:

OBB_Rh_2016

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 109
  • Рейтинг: 36
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #49 -: 04 Март 2009, 20:04:13 »
Ето и нещо от мен...Естествено не схващам какво се говори  :sarcastic:,но може да е в полза на някой от нас (само предполагам де :blush2:)
http://www.youtube.com/watch?v=FwWeiavJVxM&feature=related  :)

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #50 -: 30 Септември 2009, 14:38:02 »
Такам - ако темата е все още аткуална, да "бутна" и аз една идейка.
Вие си избирате какъв ще е сензорът, той в крайна сметка зависи от конкретната инфраструктура в макета, възможностите на хобиста, елементната база и т.н. Конкретните сензори (по два броя на линия) са разположени от двете страни непосредствено преди прелеза или на малко разстояние, ако искаме бариерите да се спускат с предварение. Сигналите от тези сензори се подават на логически елемент ИЛИ, изходът на който задейства реле за време. Релето се настройва на време, малко повече, отколкото преминава едно колело от състава от единия сензор до другия. Съответно въпросното времереле трябва да започва броенето от момента, в който на входа му няма повече сигнал. Простичка схема на такова реле е с транзистор и кондензатор.
Как действа: Идва влакът, пресича първия сензор по пътя си, при което времерелето сменя изхода си, като така командва бариерите да се спуснат и светофорите да се включат. При желание, може да се сложи и звуков семплер за звук от камбана. Когато премине и последния вагон от състава, времерелето почва да брои след като е бил пресечен втория сензор за последно и ако изтече, връща изхода си в първоначално положение. Тогава бариерите се вдигат и светофорите угасват (и камбаната млъква).
Недостатък - бариерите се спускат веднага при наближаването на влак, но се вдигат с известно закъснение след отминаването на влака. Такава "несиметрия" при реакцията на устройството може да дразни ...
Предимство - схемата не и дреме колко линии има прелезът, в каква посока се движи съставът и дори дали в момента не преминават повечко влакове едновременно през прелеза. От това зависи единствено броят на сензорите, като с тях трябва да се съобрази и логическият елемент в схемата.
Ако сензорите са рид-ампули, тогава схемата представлява няколко диода, кондензатор и транзистор, тоест, отпада доста от електрониката.
Който има интерес, нека пита, ще пояснявам. :dirol:

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #51 -: 30 Септември 2009, 15:19:47 »
Заинтригува ме, защото модула с прелеза още не е автоматизиран. Можеш ли да дадеш схема?
Какво ще стане ако влака спре на прелеза(защото моя модул в момента е последен) - ще вдигне ли бариерите докато влака стои на място?

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #52 -: 30 Септември 2009, 16:10:32 »
Със стоенето на прелеза, може и да е проблем - зависи от сензорите. Допълнително може да се подсигуриш с още сензори или светлинна бариера ... Например в стълбовете на светофорите може да се сложи еди излъчвател и един приемник и влакът ще прекъсва лъча.
Примерна схема е прикачена към поста. Тя приема положителен сигнал от сензора, тоест, когато сензора е задействан, той подава положително напрежение. Времето се настройва чрез подбор на C1 и R2, а за логически елемент е използвана интегралната схема 4072, като част от нея участва и във времерелето. При желание, цялата интегрална схема може да се използва за логическия елемент, при което входовете ще станат седем, а за времерелето може да се използва друга схема. 555 например.
Варианти има още и още ...
ПП: Едно нелошо решение за прелеза е броячът, който е предложен тук някъде в раздела, като тогава схемата ще знае дали има някой между сензорите, дори и да няма задействан сензор в момента. Но това е по-сложна схема, с повече сензори. Може да си поиграя да я съставя при интерес ...

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #53 -: 30 Септември 2009, 16:46:23 »
Цитат на: optron link=topic=1205.msg28985#msg28985 date=1254316232
Със стоенето на прелеза, може и да е проблем - зависи от сензорите. Допълнително може да се подсигуриш с още сензори или светлинна бариера ... Например в стълбовете на светофорите може да се сложи еди излъчвател и един приемник и влакът ще прекъсва лъча.
Примерна схема е прикачена към поста. Тя приема положителен сигнал от сензора, тоест, когато сензора е задействан, той подава положително напрежение. Времето се настройва чрез подбор на C1 и R2, а за логически елемент е използвана интегралната схема 4072, като част от нея участва и във времерелето. При желание, цялата интегрална схема може да се използва за логическия елемент, при което входовете ще станат седем, а за времерелето може да се използва друга схема. 555 например.
Варианти има още и още ...
ПП: Едно нелошо решение за прелеза е броячът, който е предложен тук някъде в раздела, като тогава схемата ще знае дали има някой между сензорите, дори и да няма задействан сензор в момента. Но това е по-сложна схема, с повече сензори. Може да си поиграя да я съставя при интерес ...

За мен най-елегантното решение е брояч на оси, но и така не намерих подходяща схема

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #54 -: 30 Септември 2009, 16:55:19 »
Тя схемата е една, сензорите са пипкавата част ...
Иначе на мен ще ми е най-лесно да я реализирам с микроконтролер, защото с такива работя постоянно.
За изпълнение със стандартни елементи предполагам, че един чип с реверсивен брояч ще свърши работа ... След него се слага пак елемент ИЛИ или само няколко диода. Схема за интерпретиране на сигналите от сензорите видях в темата за контрол на заетостта на участък.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #55 -: 30 Септември 2009, 16:57:39 »
Тук вече нищо не разбрах. Регистрирах се в един форум за електроника да ги питам за идея. Идеи дадоха, но нито една принципна схема, а не съм чак толкова навътре, че от приказки да си направя схема. Ето линка от онзи форум:

http://forum.eshop.bg/viewtopic.php?t=42491&highlight=%E1%F0%EE%FF%F7&topicshow=Схема%20за%20брояч%20на%20импулси

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #56 -: 30 Септември 2009, 17:06:55 »
Трудното в случая е основно в две отношения:
1. Изключване на възможността за грешки при броенето;
2. Конструкция и принцип на действие на сензорите.

По (1) мисля, че имам напредък и експериментите не показаха нито една грешка в броенето при няколко хиляди опита.
По (2) е по-сложно. За моите цели съм решил, че ще слагам на всеки локомотив и вагон по две бели лепенки отдолу, които ще се отчитат от двойка отражателни оптрони. По този начин съм експериментирал с успех.
За броене на осите обаче не съм измислил достатъчно надежден начин. С механични бутони ще е несигурно според мен, а с оптрони не можах да реша къде ще е най-добре да се разположат и как точно ще отчитат преминаването на всяка ос. Предвид малките размери на колелата моето решение на проблем (1) е под въпрос, защото изисква двойка оптрони, които в един момент трябва да са едновременно задействани от една и съща колоос.

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #57 -: 30 Септември 2009, 17:30:15 »
Ами ще трябва да си поиграя да направя схема. Вероятно няма да стане днес, обаче, че след малко ще излизам.
За сензор, който трябва да се задейства от колоос, решението е да имаш една оптодвойка на едната релса и още една на другата релса, леко изместена напред или назад. Тук трябва да се отчетат влиянията от луфтове на колоосите и отклоненията, които се получават при завой на вагоните.
Има и вариант, при който не е задължително да се покриват и двата сензора, за да се определи посоката на движение. Обаче имам идея как ще се реализира само софтуерно с микроконтролер. За хардуерно решение ще трябва да помисля ...
Аз предлагам да поекспериментирате първо със схемата с релето за време - доли и да е с повечко сензори, може да се окаже по-лесна и евтина за реализиране ...
Идейка - за сензор може да се ползва нещо, реагиращо на налягане - например пиезо-пластина. ;) С други думи да се задейства от теглото на състава, когато преминава върху линията.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #58 -: 30 Септември 2009, 17:35:18 »
Нищо не разбирам от това, което си говорите, но ми хрумна една екстравагантна идея. Със звуков сензор дали не би могло да стане. Локомотива свирва преди прелеза - бариерите падат, второ свирване след като го е подминал бариерите се вдигат. Само докато го пиша ми дойдоха на акъла няколко евентуални проблема, но ...  :music:

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #59 -: 30 Септември 2009, 17:55:20 »
А ако ми се похвалиш с твоя макет и аз изсвиря на някого да дойде и той да види ... ?  :haha:
Но ако този сензор слуша шума по релсите, пак става. Само не се решава въпроса със спирането върху прелеза ...