Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control
Идеи за автоматизиран ЖП прелез
optron:
Такам - ако темата е все още аткуална, да "бутна" и аз една идейка.
Вие си избирате какъв ще е сензорът, той в крайна сметка зависи от конкретната инфраструктура в макета, възможностите на хобиста, елементната база и т.н. Конкретните сензори (по два броя на линия) са разположени от двете страни непосредствено преди прелеза или на малко разстояние, ако искаме бариерите да се спускат с предварение. Сигналите от тези сензори се подават на логически елемент ИЛИ, изходът на който задейства реле за време. Релето се настройва на време, малко повече, отколкото преминава едно колело от състава от единия сензор до другия. Съответно въпросното времереле трябва да започва броенето от момента, в който на входа му няма повече сигнал. Простичка схема на такова реле е с транзистор и кондензатор.
Как действа: Идва влакът, пресича първия сензор по пътя си, при което времерелето сменя изхода си, като така командва бариерите да се спуснат и светофорите да се включат. При желание, може да се сложи и звуков семплер за звук от камбана. Когато премине и последния вагон от състава, времерелето почва да брои след като е бил пресечен втория сензор за последно и ако изтече, връща изхода си в първоначално положение. Тогава бариерите се вдигат и светофорите угасват (и камбаната млъква).
Недостатък - бариерите се спускат веднага при наближаването на влак, но се вдигат с известно закъснение след отминаването на влака. Такава "несиметрия" при реакцията на устройството може да дразни ...
Предимство - схемата не и дреме колко линии има прелезът, в каква посока се движи съставът и дори дали в момента не преминават повечко влакове едновременно през прелеза. От това зависи единствено броят на сензорите, като с тях трябва да се съобрази и логическият елемент в схемата.
Ако сензорите са рид-ампули, тогава схемата представлява няколко диода, кондензатор и транзистор, тоест, отпада доста от електрониката.
Който има интерес, нека пита, ще пояснявам. :dirol:
pavel75:
Заинтригува ме, защото модула с прелеза още не е автоматизиран. Можеш ли да дадеш схема?
Какво ще стане ако влака спре на прелеза(защото моя модул в момента е последен) - ще вдигне ли бариерите докато влака стои на място?
optron:
Със стоенето на прелеза, може и да е проблем - зависи от сензорите. Допълнително може да се подсигуриш с още сензори или светлинна бариера ... Например в стълбовете на светофорите може да се сложи еди излъчвател и един приемник и влакът ще прекъсва лъча.
Примерна схема е прикачена към поста. Тя приема положителен сигнал от сензора, тоест, когато сензора е задействан, той подава положително напрежение. Времето се настройва чрез подбор на C1 и R2, а за логически елемент е използвана интегралната схема 4072, като част от нея участва и във времерелето. При желание, цялата интегрална схема може да се използва за логическия елемент, при което входовете ще станат седем, а за времерелето може да се използва друга схема. 555 например.
Варианти има още и още ...
ПП: Едно нелошо решение за прелеза е броячът, който е предложен тук някъде в раздела, като тогава схемата ще знае дали има някой между сензорите, дори и да няма задействан сензор в момента. Но това е по-сложна схема, с повече сензори. Може да си поиграя да я съставя при интерес ...
pavel75:
--- Цитат на: optron link=topic=1205.msg28985#msg28985 date=1254316232 ---Със стоенето на прелеза, може и да е проблем - зависи от сензорите. Допълнително може да се подсигуриш с още сензори или светлинна бариера ... Например в стълбовете на светофорите може да се сложи еди излъчвател и един приемник и влакът ще прекъсва лъча.
Примерна схема е прикачена към поста. Тя приема положителен сигнал от сензора, тоест, когато сензора е задействан, той подава положително напрежение. Времето се настройва чрез подбор на C1 и R2, а за логически елемент е използвана интегралната схема 4072, като част от нея участва и във времерелето. При желание, цялата интегрална схема може да се използва за логическия елемент, при което входовете ще станат седем, а за времерелето може да се използва друга схема. 555 например.
Варианти има още и още ...
ПП: Едно нелошо решение за прелеза е броячът, който е предложен тук някъде в раздела, като тогава схемата ще знае дали има някой между сензорите, дори и да няма задействан сензор в момента. Но това е по-сложна схема, с повече сензори. Може да си поиграя да я съставя при интерес ...
--- Край на цитат ---
За мен най-елегантното решение е брояч на оси, но и така не намерих подходяща схема
optron:
Тя схемата е една, сензорите са пипкавата част ...
Иначе на мен ще ми е най-лесно да я реализирам с микроконтролер, защото с такива работя постоянно.
За изпълнение със стандартни елементи предполагам, че един чип с реверсивен брояч ще свърши работа ... След него се слага пак елемент ИЛИ или само няколко диода. Схема за интерпретиране на сигналите от сензорите видях в темата за контрол на заетостта на участък.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия