Автор Тема: Идеи за автоматизиран ЖП прелез  (Прочетена 52954 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #60 -: 30 Септември 2009, 17:59:03 »


аааа , паркирането само с SMS  :bb:

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #61 -: 30 Септември 2009, 18:05:58 »
Че аз да не съм в София!   :beee:
Стига офтопик!
Вече имам идея с акустичен датчик и датчик за тегло. Идеята е акустичният датчик да слуша вибрациите, когато наближава композицията, а датчикът за тегло е ако все пак влакът спре върху прелеза. Впрочем, ако се ползува пиезо-пластина, тя може да играе и двете роли. Само трябва да доизкусуря схемата и да ви я дам, пък вие му мислете как ще ме черпите.
Едно предимство, което отбелязвам е, че бариерите ще реагират от различно разстояние до влака всеки път, което ще симулира човешко управление на прелеза.
За онези, които имат възможност за прекъсване на релсите, един сензор за присъствие е токов датчик - той измерва консумацията по участъка около прелеза и ако е ненулева, значи имаме локомотив в зоната. Това обаче пак не решава въпроса със спирането на прелеза ...

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #62 -: 30 Септември 2009, 18:15:12 »

Много усложнихте една от най-леките задачи в автоматиката - прелез, а какво да кажем за всички останали къде-къде по-сложни проблеми за решаване!?!

Да, това е проблемът с релетата за време:

Цитат на: optron link=topic=1205.msg29002#msg29002 date=1254322520
... Само не се решава въпроса със спирането върху прелеза ...

Трябва ако влакът спре върху прелеза бариерата да остане спусната, респективно неохраняемият прелез да продължи да сигнализира с мигане! Броенето на вагони, колооси, или пътници решава проблема, но не е е ли прекалено сложно да се прави това само заради един прелез!?!

Отговорът следва от самия въпрос който си задаваме - Кога да е спусната бариерата(ако е с бариера)?
Отгоовор: Ами когато там има влак, или скоро ще има.
Оттук за мен веднага следва елементарното условие, което ще ми е достатъчно за всички ситуации:

Ако има влак в "участъка" с прелеза и с каквато и посока на движение да влиза в него - бариерата трябва да е спусната!!

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #63 -: 01 Октомври 2009, 08:44:57 »
Цитат на: zazo link=topic=1205.msg28999#msg28999 date=1254321318
Нищо не разбирам от това, което си говорите, но ми хрумна една екстравагантна идея. Със звуков сензор дали не би могло да стане. Локомотива свирва преди прелеза - бариерите падат, второ свирване след като го е подминал бариерите се вдигат. Само докато го пиша ми дойдоха на акъла няколко евентуални проблема, но ...  :music:

На модула вървят всякакъв подвижен съствав - със и без звук

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #64 -: 01 Октомври 2009, 08:54:35 »
Сашо е прав - тук цял "нАучен" труд ще разработите за нещо обикновенно.
Като не искате магнити, лепенки, звуци, токови бобини и т.н. приложете това което всички ползват.
От двете страни на прелеза , над коловозите се слагат излъчватели на "черна" пък дори и бяла светлина, насочени към съответният фотоприемник, връзвате го към схемата която ви даде Тодор (bdg43), а на нейният изход транзистор, реле и/или съответният изпълнителен механизъм - било то бариера или само звуков и визуален сигнал.Двойките излъчвател-приемник се разполагат леко диагонално за да не отчитат празнините между вагоните ако преминава композиция и се маскират в осветителни стълбове, дървета, скали, къщи...въобще всичко каквото има на удобно място за отчитането на входящ/изходящ/спрял влак.Готово.
 ;D

EMPEROR

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #65 -: 03 Октомври 2009, 12:08:03 »
Ето едно много добро решение, макар и цифрово:
http://www.esu.eu/en/products/digitale-steuerung/ecosdetector/ecosdetector/

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #66 -: 04 Октомври 2009, 23:54:33 »
Това, доколкото разбирам, следи отделени секции от релсовия път. Пътят е разделен на секции и устройството измерва токът на консумация в съответната секция и така разбира кога локомотив е стъпил в нея. Като е възможно и на четири от секциите да побутне локомотива да си "изпее" идентификатора (когато е цифров и при това с конкретна марка декодери), за да може управляващата електроника да разбере кой е стъпил в тези секции.
Но това първо идва скъпичко според мен, и второ, пак не решава проблема със спирането при прелеза - тогава няма да тече ток по релсите изобщо. Освен това, какво правим, ако вагон е стъпил на прелеза при спирането, а не локомотив.
Мисля, че вариант с релето за време, комбиниран със светлинна бариера, маскирана в стълбовете на прелезните светофори, ще пасне напълно за този модул.

Dare_Devil

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #67 -: 05 Октомври 2009, 16:57:17 »
А схема някой ще може ли да начертае за нас, които не сме толкова навътре с електрониката? Защото аз по дадена схема мога да налепя платката, ама да съчетая две или три идеи - идва ми твърде сложно.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #68 -: 05 Октомври 2009, 19:42:45 »
Здравейте! Гледам че по тази тема много се пише,
а не виждам нищо конкретно като резултат...
Идеите стават все по сложни и неосъществими.
В моя предишен макет бях ползвал схемата
посочена в раздел "Електроника" в началната страница:
"Схеми за задвижване на автоматични бариери при жп прелези"
http://www.railwaypassion.com/?cid=90&NewsId=17
Схемата се реализира с малко елементи.
Нужно е и такова реле (което Adrian продава):
В листовката към релето схемата също я има.




optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #69 -: 07 Октомври 2009, 00:45:49 »
Обаче всички ние не се сетихме за едно нещо - фотосензор (отражателен оптрон) може да се сложи и непосредствено под прелеза. ;)
Така, и да остане влакът върху прелеза, ще има сигнал от сензора и бариерите ще останат спуснати. Ако се притесняваш, че е възможно да се размине етикетът със сензора, може да поставиш няколко сензора под прелеза, на малко разстояние един от друг и така все някой ще прихване етикета.
И още нещо - приемниците в тези фотосензори сами по себе си са диоди, което може да се използва - ако се свържат паралелно, те сами ще си оформят логичести елемент, при което отпада необходимостта от допълнителна логика. Справка - "диоден ИЛИ". С други думи - от който и да е сензор да получим сигнал, той ще стигне до транзистора ни без никаква допълнителна електроника.
Накрая, схемата се свежда до един транзистор и евентуално компаратор (например LM358) за формиране на дискретни импулси.
Схемата ще я приложа утре, щото тук не мога да чертая.
И сега една гъзарийка - ако сигналът от сензорите се подаде на микроконтролер с аналогов вход, той ще може да открива кога влакът навлиза и кога отминава прелеза само по силата на сигнала. ;) Добре, размечтах се ...  :blush2:

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #70 -: 07 Октомври 2009, 08:59:23 »
Ако цялото трасе на модула се сложат такива диоди ИЛИ например през 15 см разстояние няма ли да стане най-лесно?

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #71 -: 07 Октомври 2009, 15:03:13 »
Какво ще кажете за прикачената схема долу?
Целият модул е два коловоза по 1 метър ----> 200 см път.
Чрез 12 бр. оптрони, които Пламен е предложил по горе, през 16 см.
Когато поне един оптрон е активиран, релето за бариерата трябва да е включено.
Прав ли съм?

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #72 -: 07 Октомври 2009, 20:44:16 »
Да, принципът е този. Остава ти само релето за време. ;)
То е необходимо, за да не се получават пулсации от непрестанното пресичане на оптроните и бариерата на подскача нагоре-надолу.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #73 -: 12 Ноември 2009, 11:26:07 »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Идеи за автоматизиран ЖП прелез
« Отговор #74 -: 12 Ноември 2009, 11:32:19 »
Еееее, супер това е точно по размер за моя макет...  :sarcastic:  ;D  :lol: