Автор Тема: Управление на трамваи  (Прочетена 5446 пъти)

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Управление на трамваи
« -: 19 Декември 2007, 15:32:34 »
Когато съм ходил по панаири за мини-влакове, съм виждал как без никаква човешка намеса те тръгват, намаляват, спират на гарата и т.н. Схемата, която съм измислил включва два трансформатора и разделяне на трасето на три редуващи се зони с една обща непрекъсната релса.

Зона 3 е включена постоянно на втора скорост към трансформатор В.
Зона 2 е включена постоянно на ниска скорост към трансформатор А.
Зона 1 е включена чрез прекъсвач (on/off) към ниската скорост също към трансформатор А. Тази зона (всички спирки на макета) стои постоянно в положение OFF. Когато я включа на положение ON, всичките трамваи тръгват от съответните спирки. След 3 секунди отново я изключвам и така на следващата спирка трамваите отново спират, попадайки в зона 1.

Въпросът е има ли по-съвършен и по-прост начин това да стане?
« Последна редакция: 19 Декември 2007, 15:43:41 от eurostar »

lubomir

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 34
Re: Управление на трамваи
« Отговор #1 -: 19 Декември 2007, 16:20:11 »
До колкото знам има по-съвършен начин, но той въобще не е по-прост, а пък е и доста скъп - цифрово управление. Иначе това което си представил, пак става, но всички процеси със тръгването и спирането, както и намалянето ще са доста резки и съответно не приличащи на действителността. Пък нали в това хоби реализма е всичко. Все пак ако искаш подобрение при спирането, намери и ползвай големи полярни кондензатори, тогава при спирането реализма става перфектен. С подходящ резистор може и потеглянето да се направи да е плавно. Но тава е валидно и подходящо, ако става за едни и същи композиции, както е при трамваите. При влаковете с различни композиции и локомотиви е неприложимо.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 254
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Управление на трамваи
« Отговор #2 -: 20 Декември 2007, 11:24:03 »
Има и друг вариант, но трябва да се намери подходяща схема. Трябва ти реле за време. Когато композицията навлезе в зоната на спирката да задейства реле за време, което трябва бавно да изключи тока в зоната. След това релето след известно време ще включи пак тока и композицията ще продължи.

lubomir

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 34
Re: Управление на трамваи
« Отговор #3 -: 20 Декември 2007, 14:06:12 »
Цитат на: pavel75 link=topic=144.msg770#msg770 date=1198142643
Има и друг вариант, но трябва да се намери подходяща схема. Трябва ти реле за време. Когато композицията навлезе в зоната на спирката да задейства реле за време, което трябва бавно да изключи тока в зоната. След това релето след известно време ще включи пак тока и композицията ще продължи.
Идеята е добра, но принципно релето за време само превключва, то няма регулировъчни функции, и от там не може БАВНО да изключи тока в зоната.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 979
  • Рейтинг: 228
    • bgrail.info
Re: Управление на трамваи
« Отговор #4 -: 20 Декември 2007, 22:11:58 »
Бавното спиране става най-лесно с голям кондензатор паралелно на релсите. При спиране на захранването, кондензатора се разрежда и возилото спира плавно. При тръгване е малко по-сложно, но пак може да се направи с кондензатор, който обаче се зарежда бавно.

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Управление на трамваи
« Отговор #5 -: 25 Декември 2007, 21:46:39 »
Относно тези кондензатори и други непознати понятия, aз предлагам на всички специалисти да се срещнем пред някой специализиран магазин и да купя всичко необходимо. После да отидем у нас или в някакво бистро да уточним къде и как всичко трябва да се монтира - нещо като следваща работна среща...

Днес забелязах, че локомотивите ми, които нямат маховик, тръгват доста рязко, което не е никак реалистично. Но това е един и същи проблем с по-горе изброените вече. При спирането няма никакъв проблем.