Ето малко полезна информация:
Система за сериино означение на дизеловия и електрическия тягов подвижен състав в сила от 1988г.
и
Буквени означения и типове на товарните вагони
Но преди да стигнем до 1988 година, в БДЖ е имало поне 5 системи за номерация и серийно означение. Като цяло стремежът винаги е бил еднаквите по конструкция локомотиви да носят поредни номера, а според предназначението да се дават различни групи от номера. Така например при основаването на БДЖ 1888 година, на пътническите локомотиви се дават малките номера 1,2,3 и т.н., а на товарните 51, 52, 53 и т.н. Значи виждането в перспектива е било, че пътническите локомотиви може да достигнат един ден до 50 броя, и никой тогава не е мислил какво би станало, ако надминат това число. В действителност през първите 20 години на БДЖ, преномерациите са били твърде често явление, докато през 1908 година се приема една прегледна и добре функционираШта система на номерация. Това е така наречената "НОМЕРАЦИЯ ПО СТОТНАТА И ХИЛЯДНА СИСТЕМА"
Принципът е следния:
Номера от 1 до 99 се дават на бързоходните локомотиви.
Номера от 101 до 199 се дават на старите (тогава 1908 година) пътнически локомотиви.
Номера от 201 до 299 получават старите (към 1908 година) товарни локомотиви
Номерата, започваШти с 300 получават чисто новите тогава 4 осни товарни локомотиви (известни като серия 26 по късно)
Номерата от 500 нагоре се падат на най моШните в онези времена 5 осни товарни локомотиви (по късно стават серия 28)
Номера от 700 нагоре носят локомотивите тип 1-4-0 (по късно серия 27)
Номерата 800 и нагоре носят пак локомотиви от типа 1-4-0, но тези са с по голям диаметър на двигателните колела (по късно серия 17)
Номера 900 получават новите рекордьори по моШтност тип 1-5-0 (серия 19)
Както се вижда "стотната" система е за локомотивите с тендер, а тендерните маШини се номерират по "хилядната" система:
Номерата от 1002 нагоре получават триосните маневрени тендерки (серия 47)
Номерата от 1400 и нагоре се дават на на тендерните локомотиви тип 0-4-1 (серия 48)
Номерата от 2000 се дават на пътническите тендерки тип 1-3-1 (серия 35)
Номера от 3000 нагоре са петосните тендерки (серия 49)
Номера от 3500 получават немските 94.2-4 ( по късно БДЖ серия 50)
Номера 4000 са Шестосните тендерки (серия 45)
Номера 4500 получава "Баба Меца" (серия 46)
И тук системата става нелогична, тъй като:
Номера от 8002 нагоре са новите бързоходни локомотиви (по късно серия 01)
Номера 9000 са новите пътнически локомотиви (по късно серия 10)
Като първоначален замисъл, тази система е била добра. Бързоходните локомотиви с едно и двуцифрени номера, пътнически и товарни с трицифрени, и тендерните с четирицифрени. Но има много изключения от правилата на тази система. Например локомотив 801 (тип 1-4-0)след катастрофа е ремонтиран и преустроен в тип 1-4-1, но новият номер, който получава е 8001. Това е и първият локомотив с тендер, който "попада" в номерацията на тендерките. По късно, когато се доставят новите бързоходни локомотиви, те получават номерата от 8002 нагоре? Съответно новите пътнически локомотиви получават номера 9000 и така се стига до необходимост от ново серийно означение през 1936 година!