Автор Тема: Типови и серийни означения на подвижния състав  (Прочетена 7227 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Върху всеки локомотив и вагон има множество надписи. За повечето от нас тези букви и цифри не значат кой знае какво. Но в действителност в тях е "закодирано" голямо количество информация за возилото. Аз винаги съм се интересувал от тази материя, и искам да споделя в тази тема знанията, които имам. Надявам се да бъде интересно за повечето от вас.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #1 -: 06 Януари 2009, 05:00:08 »
За голямо мое учудване започвам с чехословаШките железници CSD, III и IV епоха.
Локомотивните серии тук са трицифрени за парните, буква Т+три цифри за дизеловите и буква Е+три цифри за електрическите.
Първата цифра от серията (и на трите вида тяга) означава броя на двигателните колооси. 2-две двигателни колооси, 3-три двигателни колооси и т.н.
Втората цифра се събира с 3 и умножава по 10, резултатът показва максималната конструктивна скорост на локомотива. Ако втората цифра на серията е 5, то 5+3=8; 8Х10=80км/ч.
Третата цифра се събира с 10 и показва колко тона е натоварването на двигателната колоос. Ако третата цифра е 7, то 7+10=17t натоварване на двигателна колоос.

Например "лодката" (BR 52 DR; серия 15 БДЖ) в CSD има серия 555.000, което означава: парен локомотив с 5 сцепни колооси, 80км/ч ((5+3)Х10), 15 тона натоварване на ос (5+10)
BR 120 DR (Тайгата) в CSD е серия Т679.000, което означава: дизелов локомотив с 6 двигателни колооси, 100км/ч ((7+3)Х10), 19 тона натоварване на ос (9+10)

Неудобството на CSD системата за серийно означение, е че ограничава скоростта до 120км/ч, т.е. втората цифра е максимум 9 и ако локомотива е конструиран за по голяма скорост, то цифрата пак е 9. Това важи и за колоосното натоварване: максумум 19 тона, дори когато локомотива е 20 и повече тона на колоос, третата цифра е 9.


CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #2 -: 06 Януари 2009, 10:09:37 »
Излиза че при електровозите Е499 тук е кодирано:

Електровоз
4 двигателни колооси
120 km/h, или повече
19 t/ос, или повече

Интересна система, но излиза че сериите им не са серии,
а технически параметри и различните локомотиви с еднакви
параметри са в общи серии, ако не са въведени подсерии.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #3 -: 06 Януари 2009, 11:31:58 »
Аууу, откога щях да те замоля ако знаеш нещо по въпроса-да споделиш! Огромно "благодаря", специално за тази тема и за темата с дизелите съм ти много задължен!  ;)
Нали ще пишеш и за всички надписи по товарните вагони?Много ме интересуват, а не знам нищо?  ::)
« Последна редакция: 06 Януари 2009, 11:34:05 от XRISTO »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5548
  • Рейтинг: 637
  • Красотата е в детайла!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #5 -: 06 Януари 2009, 17:31:50 »
Цитат на: CALLlO link=topic=1160.msg16532#msg16532 date=1231229377
Излиза че при електровозите Е499 тук е кодирано:

Електровоз
4 двигателни колооси
120 km/h, или повече
19 t/ос, или повече

Интересна система, но излиза че сериите им не са серии,
а технически параметри и различните локомотиви с еднакви
параметри са в общи серии, ако не са въведени подсерии.
Да, точно така. Много често се дублират параметрите на различни локомотиви и затова подсериите тук са задължителни.
Например немският BR 52 e CSD 555.0, a немският BR 50 (еднакви параметри с 52) тук е 555.1!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #6 -: 07 Януари 2009, 03:12:55 »
Цитат на: Vlado link=topic=1160.msg16551#msg16551 date=1231245912
Ето малко полезна информация:
Система за сериино означение на дизеловия и електрическия тягов подвижен състав в сила от 1988г.
и
Буквени означения и типове на товарните вагони

Но преди да стигнем до 1988 година, в БДЖ е имало поне 5 системи за номерация и серийно означение. Като цяло стремежът винаги е бил еднаквите по конструкция локомотиви да носят поредни номера, а според предназначението да се дават различни групи от номера. Така например при основаването на БДЖ 1888 година, на пътническите локомотиви се дават малките номера 1,2,3 и т.н., а на товарните 51, 52, 53 и т.н. Значи виждането в перспектива е било, че пътническите локомотиви може да достигнат един ден до 50 броя, и никой тогава не е мислил какво би станало, ако надминат това число. В действителност през първите 20 години на БДЖ, преномерациите са били твърде често явление, докато през 1908 година се приема една прегледна и добре функционираШта система на номерация. Това е така наречената "НОМЕРАЦИЯ ПО СТОТНАТА И ХИЛЯДНА СИСТЕМА"
Принципът е следния:
Номера от 1 до 99 се дават на бързоходните локомотиви.
Номера от 101 до 199 се дават на старите (тогава 1908 година) пътнически локомотиви.
Номера от 201 до 299 получават старите (към 1908 година) товарни локомотиви
Номерата, започваШти с 300 получават чисто новите тогава 4 осни товарни локомотиви (известни като серия 26 по късно)
Номерата от 500 нагоре се падат на най моШните в онези времена 5 осни товарни локомотиви (по късно стават серия 28)
Номера от 700 нагоре носят локомотивите тип 1-4-0 (по късно серия 27)
Номерата 800 и нагоре носят пак локомотиви от типа 1-4-0, но тези са с по голям диаметър на двигателните колела (по късно серия 17)
Номера 900 получават новите рекордьори по моШтност тип 1-5-0 (серия 19)
Както се вижда "стотната" система е за локомотивите с тендер, а тендерните маШини се номерират по "хилядната" система:
Номерата от 1002 нагоре получават триосните маневрени тендерки (серия 47)
Номерата от 1400 и нагоре се дават на на тендерните локомотиви тип 0-4-1 (серия 48)
Номерата от 2000 се дават на пътническите тендерки тип 1-3-1 (серия 35)
Номера от 3000 нагоре са петосните тендерки (серия 49)
Номера от 3500 получават немските 94.2-4 ( по късно БДЖ серия 50)
Номера 4000 са Шестосните тендерки (серия 45)
Номера 4500 получава "Баба Меца" (серия 46)
И тук системата става нелогична, тъй като:
Номера от 8002 нагоре са новите бързоходни локомотиви (по късно серия 01)
Номера 9000 са новите пътнически локомотиви (по късно серия 10)

Като първоначален замисъл, тази система е била добра. Бързоходните локомотиви с едно и двуцифрени номера, пътнически и товарни с трицифрени, и тендерните с четирицифрени. Но има много изключения от правилата на тази система. Например локомотив 801 (тип 1-4-0)след катастрофа е ремонтиран и преустроен в тип 1-4-1, но новият номер, който получава е 8001. Това е и първият локомотив с тендер, който "попада" в номерацията на тендерките. По късно, когато се доставят новите бързоходни локомотиви, те получават номерата от 8002 нагоре? Съответно новите пътнически локомотиви получават номера 9000 и така се стига до необходимост от ново серийно означение през 1936 година!
« Последна редакция: 07 Януари 2009, 03:30:53 от Сaprycorn »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #7 -: 07 Януари 2009, 03:50:18 »
Серийното означение от 1936 година е направено по образец на DRG
Освен сериите, има и серийни групи, които са:
От серия 01 до серия 09 бързоходни локомотиви
От серия 10 до серия 19 пътнически локомотиви
От серия 20 до серия 29 товарни локомотиви
От серия 30 до серия 39 бързоходни и пътнически тендерки
От серия 40 до серия 50 товарни и маневрени тендерки
При това се спазва и правилото на новите локомотиви да се дават малките серии от серийната група, а на старите големите. Характерен пример е групата на бързоходните серии- 01 и 02 са съвсем нови серии към 1936 година, а 08 и 09 са стари.
Тази система се запазва до края на парната тракция.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Типови и серийни означения на подвижния състав
« Отговор #8 -: 09 Януари 2009, 15:01:05 »
Системата на серийно означение от 1936 е много прегледна и удобна, доколкото се отнася за парни локомотиви. По това време дизелова и електрическа тяга в БДЖ не имало, с изключение на една двуосна дизелова мотриса с механична предавка, известна повече като "ДЯДО ГАНЦ", доставена през ноември 1935 година. Тя получава серия 01 мот. През 1936, дизеловите мотриси на БДЖ се увеличават с нови три броя- този път с електрическа предавателна система. Новите мотриси са серия 02 мот. През 1941-42 година дизеловата тракция се увеличава многократно- БДЖ получава 10 броя двуосни мотриси с механична предавка (серия 03 мот), 8 броя четириосни мотриси от фирмата Фиат (серия 04 мот), 6 броя маломоШтни маневрени дизелови локомотиви от фирмата Дойц (които получават серия 55, но не бива да се бъркат със сегаШните 55) и първите дизелови мотриси за междурелсие 760мм (серия 05.76 мот). Както се вижда, при дизеловата тракция вече се очертава голяма неяснота в серийното означение.
 През 1963, БДЖ получава своите първите магистрални дизелови локомотиви от фирмата SGP, и тяхната серия е Дх1 (което означава Дизел Хидравличен локомотив, 1ва серия) и първите си електрически локомотиви със серия Е41 (Електрически локомотив, с 4 оси, първа серия). Тук вече бъркотията е много голяма: в единия случай имаме серия, която се състои от две букви и една цифра, във втория случай серията е една буква и две цифри, при единия е оказан броя на колоосите, при другия не... И така се стига до ново серийно означение от 1965 година. Автор на тази система е инж. Димитър Деянов. Принципите са следните:
01 до 09 Магистрални дизелови локомотиви
10 до 19 Дизел Мотрисни Влакове (ДМВ)
20 до 29 Дизелови мотриси
30 до 39 Електрически мотрисни влакове (ЕМВ)
40 до 49 Магистрални електрически локомотиви
50 до 59 Маневрени дизелови локомотиви с моШност над 500 к.с.
60 до 69 Маневрени дизелови локомотиви с моШност под 500 к.с.
70 до 79 Магистрални дизелови локомотиви за междурелсие 760 мм.
80 до 89 Дизелови мотриси за междурелсие 760 мм.
90 до 99 Маневрени дизелови локомотиви за междурелсие 760 мм.
При това новият подвижен състав заема сериите, които са свободни от парни локомотиви. Така например сериите 01, 02, 03 са действаШти бързоходни парни локомотиви, затова първият магистрален дизелов локомотив заема първата свободна серия 04. Серия 05 е заета от парни локомотиви, затова втората серия магистрални дизели е серия 06.
Това серийно означение е добро и се запазва до 1988 година, когато навлизат т. нар. компютърни номера, т.е. контролните цифри. Тогава се прави и малка промяна: Дизелмотрисните влакове и дизеловите мотриси се обединяват в една серийна група от 10 до 19, групата серии 60 до 69 се освобождава и се дава на Маневрени Електрически локомотиви, серийните групи 80 до 89 и 90 до 99 се обединяват, а 90 до 99 се дава на Специализиран Подвижен състав.