Както знаете, колкото и да е перфектен даден модел, той винаги едни или други недостатъци, идеални неща на този свят няма. Въпросът е всеки от нас какво търси, на какво набляга и с кои неща е склонен да направи компромиси...Ясен беше казал, че прецизността в хобито е много важна и е така наистина, но.........Та нека в тази тема всеки от нас да сподели предимствата и недостатъците на локомотивите, вагоните, системите за захранване, декодерите и изобщо всичко, свързано с моделизма, предлагано от реномираните фирми. Ясно е, че всяка от тях си има силни и слаби страни...
Нека аз да започна с това, което съм видял с очите си или съм чул/прочел някъде. Говоря за мащаб HO като най-масов.
ПИКО. Независимо от огромния напредък, постигнат в сравнение с ГДР ския период на фирмата, има мисля някои неща, които трябва да се доизкусурят и то доста сериозно. На първо място по отношение на детайлността при локомотивите и най-вече при пътническите вагони има още много какво да се желае, товарните горе-долу се ядват. Но специално всички пътнически вагони на фирмата в това отношение са доста зле още отвън, за интериора да не говорим. Има още какво да се желае относно прецизността на изработката...Жуженето на двигателчетата и сега е нещо отвратително, не са малко и забележките по отношение теглителната сила на локомотивите. Като цяло също използват по - некачествена пластмаса в сравнение с другите фирми. Но за сметка на това моделите са сравнително здрави.Несъмнено добър е моделът на ДМВ Дезиро, но е скъп в сравнение аналогичните продукти на други фирми (двувагонният Талент на Брава е на светлинни години и въпреки това в аналогово изпълнение, каквото е и Дезиро-то, е с по ниска цена). Жалко, че Флайшман предлагаха Дезиро допреди няколко години, но го спряха...Релсите на Пико Т профил сега са словенски, но са с по-старата височина 2.5 мм. Моделите на сгради са добре прецизирани и лесни за сглобяване....От цифровата система на Пико нямам впечатления, не мога да коментирам. Готови модели със звук засега не предлагат.
РОКО. Моделите са с много добра детайлизация, дори нещо повече - голяма част от пътническите вагони вътре са с доколкото е възможно възпроизведен интериор, а седалките са монтирани отделно и оцветени горе-долу като в действителността...Частите, които се монтират допълнително, са добре изпипани и монтажът става сравнително лесно.Но доста от моделите при получаването пристигат с външни механични дефекти, причинени вероятно от прекомерно натискане от страна на монтажниците...Не мога да преценя дали моделите от преди фалита са по-детайлни или тези сега. За платинената серия, която от тогава вече не съществува имам отделна статия, сега я превеждам. Релсовата система GEO Line е просто под всякяква критика, имах възможност лично да установя..
Флайшман. Това са може би едни от най-добре детайлизираните модели, все пак фирмата е на 120 години....Като единствен недостатък мога да посоча при пътническите вагони това, че отвън са просто перфектни, а интериорът представлява една отливка заедно със седалките, без последните да са монтирани отделно и боядисани както трябва, а вътрешните врати са с отвори без някаква имитация на стъкло.Също цифровата система LokBoss е малко кофти за работа и докато свикне човек може да му писне...използват се няколко бутона с двоен, троен и дори четворен клик...А управлението на влаковете трябва да е удоволствие...Иначе релсите с готова призма са добри. Същото се отнася и за курц-куплунзите, които като гледам са по-издръжливи и здрави от Роко-вските.
Брава. Всички се прехласвате по детайлността на техните модели и сигурно има защо - отварящи се врати и т.н. Но стараейки се, са допуснали доста пропуски...За пътническите вагони се отнася същото, което казах и за Флайшман - интериорът е една едноцветна отливка, седалките не са оцветени в действителния им цвят. Като добавим и факта, че са почти двойно по-скъпи от подобни вагони на Роко, Флайшман или Лилипут...Локомотивите поне като цени са аналогични и дори малко по-евтини от тези на другите производители, поради което си струват. Но забелязах, че интериорът на кабината на дизеловия локомотив серия 07 са го оцветили в оранжево. Я погледнете някой действителен такъв локомотив дали вътре кабината е оранжева. Интересното е, че до 2000 г. фирмата предлага напълно функциониращи системи за тролейбусен моделизъм - въздушна мрежа, по която наистина тече ток и се движат тролеи. За съжаление изцяло е спряна от производство.
Мерклин. Доста неща се казаха за тая фирма покрай фалита и, въпреки особено сериозните производствени традиции. Захранващата система с променлив ток, ска и пъпки е нещо, за което нямам думи просто....Имах преди няколко пътнически вагона на Мерклин, уж за възрастни колекционери, но кошът им беше метален и почти всички детайли отвън бяха......изрисувани, а не изляти....Тоест почти никаква детайлност...Тези вагони бяха по-скоро за малки деца и затова отидоха по предназначение.....Предимството им е, че са здрави..
Трикс-тук нямам впечатления, вие можете да кажете.
Бемо. Може би най-детайлните модели в този мащаб, които съм виждал, дори по-добри от Брава. Но са доста скъпички а в добавка и изключително фини, с тях трябва да се борави много внимателно. Имат доста детайли за допълнителен монтаж, които се слагат особено трудно, понякога дори е нужно да се капне малко лепило, понеже се срещат широки и непасващи отвори. Друг недостатък е, че асортиментът е почти изцяло швейцарски теснопътни модели. За дигитализация се използват декодери за мащаб N и фирмата си казва, че не дават гаранция за нормално функциониране в цифров режим.
Тилиг. Веднага ми направи впечатление старанието за оформяне интериора на вагоните, но пък не могат ли да сложат металните рамки на прозорците както си му е реда, ами боядисват прозрачната отливка с бяла боя.
Лилипут. Очите ми останаха на снимките на един вагон на Ясен с перфектно възпроизведен салон и дори автентична тоалетна, но в последствие се оказа, че не всички вагони ги правят по този начин. Неясно защо.