Автор Тема: Брояч на вагони за контрол на заетостта на релсов участък  (Прочетена 7753 пъти)

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
По молба на pach показвам една схема, която сътворих за нуждите на осигурителната инсталация (МРЦ) на моя тепърва изграждащ се макет. Целта беше максимално универсален и надежден метод за контрол на заетостта на релсов участък, без необходимост от метални колела на вагоните.
След няколко неуспешни опита с релета и механични контакти се спрях на много сполучливото предложение с рефлекторни оптрони от тази статия: http://www.railwaypassion.com/?cid=93&NewsId=19
Два такива оптрона се поставят един до друг, така че да се виждат в две съседни пролуки между траверсите, а на всеки вагон и локомотив отдолу се залепват по две бели лепенки с дължина колкото разстоянието между 3-4 траверси.
Самият брояч не представлява интерес според мен, той само брои постъпващите импулси. Много по-съществено е да се отсеят смущенията, породени от случайни външни въздействия, клатушкане на вагоните, замърсявания по лепенките и др.
Долната схема има два входа (горе в ляво) и два изхода (долу в дясно). На двата входа постъпва сигнала от двата оптрона под траверсовата скара (оптроните са свързани между входа и "маса"). На изходите се получава по един краткотраен импулс за всяка преминала бяла лепенка, като на единия изход се получават импулси при движение в едната посока, а на другия - при движение в другата посока. Така схемата автоматично определя посоката на движение на състава и подава импулси за влизащ или излизащ от контролирания участък влак.
За максимално стабилно и сигурно броене, импулс на изхода се получава само при спазена последователност на задействане на двата оптрона. Необходимо е да се задейства отначало само първия оптрон, след това и двата едновременно, а накрая само втория. В момента, когато остане задействан само втория оптрон се получава импулс на изхода. Схемата не дава грешка и ако състава спре върху единия или и двата оптрона и се върне обратно (ако вече е подаден импулс, то ще се подаде такъв и при връщането).
При проведените практически проби, за около 1000 преминавания на два вагона в двете посоки през двойката оптрони не се получи нито една грешка.
Схемата: http://bgrail.info/datchik.gif
Експерименталната двойка оптрони:
http://bgrail.info/DSC09687.jpg
http://bgrail.info/DSC09688.jpg - от дясно е "масата" и "плюса" на светодиодите (с резистора), а от ляво са изходите от фототранзисторите с двата резистора (на схемата R1 и R2).
Един от експерименталните вагони отдолу: http://bgrail.info/DSC09689.jpg
Една набързо скалъпена времедиаграма: http://bgrail.info/T.gif

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Ах , това не съм го видял поради недостатъците при опресняването на форума... :blink:
Специални благодарности на Тодор! :clapping: Обеща и го изпълни... :clapping:
Тези дни ще се опитам , като начало да повторя схемата , пък после ще видя как да я направим и за охраняем ж.п прелез  ;)
Важното е ,че схемата е проверена и работи. :good:
Единствен недостатък са белите лепенки , но за домашно ползване , това е една малка "беда". :yes:
Ще се опитам или да ги намаля по размер , но със станиолови , или да измисля нещо подходящо , че и те да отпаднат.
На първо четене се сещам за "инвертиране" на датчиците , тоест на работата им - да сработват не когато са осветени , а когато са затъмнени ...
Мда , ама това става само за тунел със съответният "отражател" на тавана му... :fool:
Трябва да се обмисли и експериментира !?
Няма нищо по - хубаво от практическата работа - така се доказва колко често практиката се разминава с теорията!!! :haha:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма


Така май е по-прегледно... :)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма


При 1000 тестови минавания , явно работи на "шест". :good:
Тошко , то и аз се заигравам с влаковете , като тествам нещо , ама ти с това 1000 , избиваш рибата бре!!!
 :dance1:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
А тази снимка е нагледно пособие как изглежда въпросната оптодвойка (Мишо сега трябва да е съвсем ясно вече  :yes: ;D) !!!



Ясно е , че оптодвойката е това малкото черничкото де...другото са външните елементи без които не би работило (правилно)!