Заедно с брат ми имахме щастието тази година да присъстваме на 20тия парад на парните локомотиви в полския град Волщин. Трудно е да се опише видяното и преживяно от нас в дните от 26 до 28.04. Вече съм писал за това единствено място в Европа, където всеки ден се движат два чифта редовни влака до Познан, обслужвани с парни локомотиви. Мога само отново да изразя възхищението си от перфектната организация на парада и пътуванията с истински ретро влакове (локомотиви и вагони) около Волщин.
Парада беше посетен от около 15-20 хил.човека. От Германия пристигнаха два влака с общо 25 вагона, пълни с хобисти. Единият беше от Котбус, 15 вагона, теглени от 01.509, 18.201 и 23.1019 като бутаща. Вторият дойде от Берлин, с ГДР реко лодката 52.8177 начело на 10 вагона. Вагоните и на двата влака бяха от бившата ГДР, поддържани в отлично състояние. Машините взеха участие в парада и в края на деня си заминаха обратно заедно с феновете.
Освен от Германия чуждестранни локомотиви на парада бяха 498 от Словакия и тендерката 464 от Чехия. Първият е един от последните парни локомотиви, произведени в Европа след Втората световна война. Има стокер за подаване на въглищата, търкалящи лагери на колоосното движение и още други нововъведения, характерни за последните произвеждани серийно парни локомотиви. Вторият е от семейството на нашите 47 последна доставка и 501-504.76, т.н "колбенки"
Във Волщин могат да се видят много немски локомотиви, останали и работили в Полша след Втората световна война. Това са:
2 броя пруски P8, DR38 - полска серия Ok1, не са в експлоатация
пруски G8.1 с предна колоос, DR56 - полска серия Tr5, не е в експлоатация
пруски G12, DR58, БДЖ 13 - полска серия Ty1, не е в експлоатация
DR50,БДЖ 14 - полска серия Ty5, не е в експлоатация
DR42,БДЖ 16 - полска серия Ty3, не е в експлоатация
DR42,БДЖ 16 - полска серия Ty43, не е в експлоатация
DR 52, БДЖ 15, полска серия Ty42, в експлоатация
Полските локомотиви, които не са в експлоатация и седят в района на депо Волщин са Pt 47 (два броя), Ty51 (два броя), Pm 36 с име "Хубавата Елена", ОL49 (два броя), Ok22, Tkt 48. В експлоатация видяхме OL49-59 и OL49-69, които обслужват всекидневните влакове за Познан, както и пристигналите от музея в Хабовка OL12 (австрийски локомотив,произведен 1908 г) и тендерката 0-3-0 ТKh 49.
За съжаление почти всички загасени сега парни локомотиви са били доскоро в експлоатация и са участвали в парадите предишните години. Преди две години ние пътувахме с влак, теглен от Pm 36 "Хубавата Елена". Единият Pt47 също беше тогава в работа. Вероятно локомотивите са с изтекла ревизия на парните котли, а депо Волщин засега няма необходимите средства за подновяване. Искрено се надявам в близко време да има повече парни локомотиви в работа, защото в противен случай редовната експлоатация на парна тяга там ще приключи, което освен загуба за хобистите ще доведе и до големи загуби за града и общината. В момента голяма част от приходите там са свързани с парните локомотиви и туристите, които посещават градчето целогодишно за гледане или участие в програмата за обслужване и каране на парни локомотиви. Ежегодните паради също носят сериозен приход - никой от 15-20 хил. присъстващи не си тръгна без сувенири, без да е изпил 2-3 бири и да е ял нещо. Всички хотели бяха ангажирани още от месец Януари.
Незабравим спомен за нас ще остане вечерното шоу в депото "Пара и светлина". Историята на влюбената двойка Ян и Елена беше отразена в исторически аспект с различни серии парни локомотиви, които обляни в светлина и звук от пара и свирене излизаха от депото и се въртяха на обръщателя. Всяка историческа епоха имаше свой локомотив - например за окупацията на Полша и Втората световна война логично беше избран германския военен локомотив серия 52, а за следвоенна Полша беше определен произвеждания тогава OL49. Цялото шоу беше великолепно музикално и артистично оформено. За жалост на танцуващите полуголи момчета и момичета времето беше много студено и сигурно са измръзнали сериозно..........
Снимки и видеоклипове от събитието може да видите в албума на линковете:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/wolzstyn-2013.750996http://vbox7.com/byuser:pivanov68Не знам защо надписите към част от видеоклиповете не отговарят на съдържанието. Надявам се администраторите на портала да ги оправят скоро.
Очаквайте скоро разказ за теснолинейките в планината Харц-Германия, където отидохме след Волщин