Така , надявам се , че няма железопътен моделист сред нас който да не е запознат с основите на електротехниката.
За да може един хобист да се оправя в съвременните аспекти на електронното управление за моделни железници , крайно необходимо е да поназнайва и някой познания в областта , която е пряко свързана с употребата на цифрови системи за управление.
Предварително казвам , че тук не е място за спор "да" или "не" на електрониката и цифровите системи за управление в нашият моделизъм , а ще е място където да се научават нови (за тези дето не си падат по точните науки) начини за справяне с тази всеобхватна материя.
-------------------------------------------------------
Като начало бързам да коригирам една грешка , често допускана от хора , които си знаят материята и не казват основен факт , тъй като не се сещат , че той НЕ Е НЕПРЕМЕННО световно известен.В случая това бях аз , когато изпратих на един наш съфорумник под формата на PDF-файл следните две таблици:
Фиг.1
Фиг.2
И така - това са таблици за бърз и лесен начин за определяне чрез съответният цветен код на съдържанието на резистори (известни в говоримият език като "съпротивления") и кондензатори.
1.РЕЗИСТОРИ Съпротивление или резистор е двуизводен електронен елемент, със строго линейна, независима от честотата зависимост между протичащия ток и приложеното напрежение.
Означение в схемите:
- буквено = R
- символно -

Буквеното означение може да варира около основната буква „R”.
Например „Ra” ; „Rin”; „Rout”; „Rx”; „Rn”...
Следва и означение с номер , който си е характерен за конкретната схема .
Например „R1”;„Ra1” ...
„Rin”-често означава входно съпротивление и съответно
„Rout” - изходно;
„Rx”-обикновенно се означава „неизвестно” съпротивление
„Rn”-а в този случай означава пореден номер (ен-ти).
Символното означение може да варира в зависимост от това дали се отнася за постоянен резистор

или за такъв с променлива стойност на съпротивлението , като
тримери

и потенциометри

Тримерите обикновенно служат за еднократна донастройка на параметрите в схемата и се обслужват чрез малка отверка , а потенциометрите са за многократна промяна на схемните параметри и се обслужват чрез копче на оста им.
Функцията която изпълняват резисторите е да ограничават (чрез своето вътрешно съпротивление) токът който протича през тях , като по този начин оказват влияние върху пасивните или активни електронни компоненти към които са включени.В това отношение резисторите са в групата на пасивните елементи .
(пример за активен елемент – радиолампата или електронниия транзистор)
Вътрешното съпротивление на резисторите се измерва в основната мерна единица – ОМ и нейните производни.
1 е 1 Ом
1 к (1 кОм) = 1000 - един килоом или хиляда ома.
1 М (1 мОм) = 1000 к = 1000000 - един мегаом или хиляда килоома или един милион ома.
Пример: Резистор с означение R12 – 3.6 кОм означава,че е с пореден номер в схемата 12 (R12) и има съпротивление три цяло и шест килоома (3,6 кОм) или всъщност 3600 ома.Различните фирми – производителки имаха различни означения през годините , някой ползваха точки , други запетайки , трети пък вкарваха букви между числата , но основното затруднение идва от това, че трябва по лесен и достъпен начин да се означават стойностите на самите корпуси на резисторите.При употребата на какви ли не съкращение и тем подобни гимнастики , най-ефектен и ефективен се оказва тъй нареченото означаване чрез „цветен код”.
В таблицата на фиг.1 подредбата на тези цифрови означения е заменено с цветен код , за по-лесна изработка и разчитане.
При цветният код всяка поредна цветна ивица означава местоположинието на съответното цифрово съдаржание.
Тоест ако дадена цветна ивица е на първо (или трето) място , то цифрата която означава е съответно на първо (или трето)място при записа на цялото число.
Самите цветни ивици формират четири , пет групи или шест групи(съответно места в кода).
Първата група дава първата цифра
Втората група дава втората цифра
Третата група дава броя на нулите след втората група.
Четвъртата група означава допустимата разлика в съпротивлението на резисторите от един и същи вид , изразена в процентно отношение.Тя има само два цвята – сребърен и златист , което спомага и за определяне в коя посока трябва да се чете цветният код .Сребърната или златни ивици винаги са последни в означението (виж таблицата от фиг.1).
Пример:
Първата ивица е жълта – значи съответно таблицата , означава четири (4).
Втората ивица е черевена – значението и по таблицата е две (2).
Третата ивица е черна – означава че няма нули.
Четвъртата ивица и златна – означава до 5% толеранс.
Или записано това би изглеждало така 42 ома
Втори пример :

Този резистор е с червена (2), виолетова (7), жълта (4 нули) и златна ивици.
Така , че неговата стойност е 270 000 = 270 K (270к) тоест двеста и седемдесет килоома.
Така означените резистори с четири групи са най-разпространените.
Ако ви попадне резистор с повече от четири групи , продължавате разчитането просто и лесно съгласно таблицата.
Повода който както казах и по-горе да напиша по-подробно за цветният код е , че предавайки файла с него на съфорумеца който се бе сблъскал с проблем в модела си
...
Искам обаче да споделя какво се случи с този локомотив-
Когато го сложих върху релсите, успя да направи половин кръгче и спря! След като беше разглобен се оказа, че проблема е някъде в платката, и по-точно някой от резисторите, които подават ток към перата на двигателя! Както и да е, проблемът е отсранен, но защо трябва чисто нов локомотив, и то на РОКО, да дава такива дефекти още на първия изминат метър??? Явно платката е произведена в Китай за да се икономиса някой лев!
бях пропуснах да отбележа – ТРЕТАТА ГРУПА ЦВЕТНИ ЛЕНТИ ОЗНАЧАВА ЧИСЛО , НО ТО САМОТО ОЗНАЧАВА БРОЯ НА НУЛИТЕ!!!
Значи без това уточнение , разчитането на цветният код става тотално погрешно .
За пример ще дам отново вторият – при грешното разчитане ще се чете следното:
Резистор със стойност 274 ома и толеранс 5%.
При правилно разчитане ще се чете следното:
Резистор със стойност 270 килоома и толеранс 5%.
Разликата е окорло сто пъти !!!!!!
И още една причина да направя тази тема , за да мога да съм полезен – Ясен е писал по-горе че е резистор , но това което той е изхвърлил и заменил със проводник не е резистор (за щастие), а дросел против радиосмущения във вид близък до този на резисторите.Всъщност този модел на означение се ползва и от дроселите в корпус на резистори , но те са в друг основен цвят.Резисторите обикновенно са с цветни ленти на бежов фон , докато дроселите (от новите модели , не старите в локомотивите ни от "време оно") са с цвенти ивици на зелен фон.
Външен вид на обикновенните , така наречени конвенционални резистори.


Това е за начало.Има още няколко неща с темата за резисторите , но те ще са в следващият пост тук , след което ще премина на кондензаторите...пък май ще трябва и за дроселите да кажа нещо...
Очаквайте включване...
