Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control

Управление на трамваи

(1/2) > >>

eurostar:
Когато съм ходил по панаири за мини-влакове, съм виждал как без никаква човешка намеса те тръгват, намаляват, спират на гарата и т.н. Схемата, която съм измислил включва два трансформатора и разделяне на трасето на три редуващи се зони с една обща непрекъсната релса.

Зона 3 е включена постоянно на втора скорост към трансформатор В.
Зона 2 е включена постоянно на ниска скорост към трансформатор А.
Зона 1 е включена чрез прекъсвач (on/off) към ниската скорост също към трансформатор А. Тази зона (всички спирки на макета) стои постоянно в положение OFF. Когато я включа на положение ON, всичките трамваи тръгват от съответните спирки. След 3 секунди отново я изключвам и така на следващата спирка трамваите отново спират, попадайки в зона 1.

Въпросът е има ли по-съвършен и по-прост начин това да стане?

lubomir:
До колкото знам има по-съвършен начин, но той въобще не е по-прост, а пък е и доста скъп - цифрово управление. Иначе това което си представил, пак става, но всички процеси със тръгването и спирането, както и намалянето ще са доста резки и съответно не приличащи на действителността. Пък нали в това хоби реализма е всичко. Все пак ако искаш подобрение при спирането, намери и ползвай големи полярни кондензатори, тогава при спирането реализма става перфектен. С подходящ резистор може и потеглянето да се направи да е плавно. Но тава е валидно и подходящо, ако става за едни и същи композиции, както е при трамваите. При влаковете с различни композиции и локомотиви е неприложимо.

pavel75:
Има и друг вариант, но трябва да се намери подходяща схема. Трябва ти реле за време. Когато композицията навлезе в зоната на спирката да задейства реле за време, което трябва бавно да изключи тока в зоната. След това релето след известно време ще включи пак тока и композицията ще продължи.

lubomir:

--- Цитат на: pavel75 link=topic=144.msg770#msg770 date=1198142643 ---Има и друг вариант, но трябва да се намери подходяща схема. Трябва ти реле за време. Когато композицията навлезе в зоната на спирката да задейства реле за време, което трябва бавно да изключи тока в зоната. След това релето след известно време ще включи пак тока и композицията ще продължи.

--- Край на цитат ---
Идеята е добра, но принципно релето за време само превключва, то няма регулировъчни функции, и от там не може БАВНО да изключи тока в зоната.

bdz43r:
Бавното спиране става най-лесно с голям кондензатор паралелно на релсите. При спиране на захранването, кондензатора се разрежда и возилото спира плавно. При тръгване е малко по-сложно, но пак може да се направи с кондензатор, който обаче се зарежда бавно.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия