Автор Тема: мащабната скорост  (Прочетена 11272 пъти)

topalov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:мащабната скорост
« Отговор #15 -: 24 Ноември 2010, 21:57:20 »
След като падна праха от тая 2 годишна тема, реших да споделя с Вас две формули, които открих днес в немски сайт!



Та тук нещата ми се струват далеч по-нормални и пропорционални при изчисленията.

По горната формула реално движещ се влак: - със 100 км/ч в мащаб НО ще се движи с 31.93 см/с
                                                                 - с 200 км/ч в мащаб НО ще се движи с 63.86 см/с

                                                                 - със 100 км/ч в мащаб ТТ ще се движи с 23.15 см/с
                                                                 - с 200 км/ч в мащаб ТТ ще се движи с 46.30 см/с

По другата приложена формула (за която Жорж по-горе споменава, но не показва), можем да определим на каква действителна скорост отговаря движението на модела, ако знаем времето, за което модела изминава определено разстояние.

По втората формула модела изминава 100 см за 4,3 секунди: - при мащаб НО това ще отговаря на 72.8 км/ч
                                                                                       - при мащаб ТТ това ще отговаря на 100.5 км/ч

Надявам се посочените формули да дадат отговори на по-любознателните от Вас!  :drinks:

П.П.: Ето и оригиналните формули, без моята намеса:


« Последна редакция: 24 Ноември 2010, 22:00:24 от topalov »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:мащабната скорост
« Отговор #16 -: 27 Ноември 2010, 06:06:49 »
В половин нула (Н0):

100км/ч при 1/87 са
100/87~1.150 км/ч
1150/3600~320 мм/с

Няма никакви квадрати и други глупости, скоростта просто е 87 пъти по малка, т.е. реалната/87, толкова.
м в час / 3600 = м/с

За площ (дефинира се с 2D) ти трябва квадрат - 1/87^2,
т.е. в мащаб 1/87 1 декар е реално 87^2=7569 пъти по малка площ.

Обем (дефинира се с 3D) е мащаба на 3-та или
1/87^3=658503 пъти по малък от реалния.
« Последна редакция: 27 Ноември 2010, 14:16:36 от widowmaker »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:мащабната скорост
« Отговор #17 -: 27 Ноември 2010, 14:22:32 »

Точно така, ето има писано и тук по въпроса:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,797.msg9986.html#msg9986

За да няма объркване при превръщането на скорости, нека поясня малко.

От km/h превръщането в m/s става като се дели точно на 3,6

за 100 km/h: 100 : 3,6 = 27,77 m/s - това за реалните модели

при H0 модел: 27,77 : 87 = 0,3193 m/s = 31,93 cm/s = 319,3 mm/s

Това 3,6 идва от превръщане на часове в секунди (60 х 60) и километрите в метри (1000):

(60 х 60) / 1000 = 3,6

760mm

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:мащабната скорост
« Отговор #18 -: 28 Ноември 2010, 09:11:28 »
И аз изчислих скоростите на моя единствен за сега локомотив тук, където съм, по тези принципи и в дигиталното програмиране го ограничих да не може да развива повече от конструктивната максимална скорост +5%.

Мисля да направя това и за всеки друг локомотив; така всеки ще си има собствен динамичен диапазон и ще отговаря на реалността.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:мащабната скорост
« Отговор #19 -: 17 Октомври 2012, 22:06:22 »
Както се казва и аз да поизтупам тази тема от прахта събрана за 2 години.

На кратко без обяснения и тълкуване на формули. Седнах и написах 2 калкулатора за пресмятане на мащабни скорости.

Първият го написах за да си измеря локомотивите в момента каква мащабна скорост ми поддържат при различен волтаж.
Вторият може да послужи за настройка на локомотива от реална към желана мащабна скорост.

онлайн калкулатор за мащабна скорост

Кратко, просто и ясно. Приятно каране  :locomotive:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:мащабната скорост
« Отговор #20 -: 18 Октомври 2012, 09:44:29 »
Браво Ванка!!!
Удобно и приятно за ползване!
 :hi: :clapping:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:мащабната скорост
« Отговор #21 -: 18 Октомври 2012, 15:30:23 »
Нещо от два дена не схващам за какво иде реч ... Та прочетох темата от началото. и май разбрах - един километър има 1000 метра (а не 1024). Един час има 60 минути, всяка по 60 секунди - та общи 3600 секунди. Прегледах и списъка с участниците във форума - май и най-младия трябва да може да превръща от км/ч в м/с, или обратно. А едно деление на 87 (или 120, 160) не би трябвало да е проблем. Разбира се не говорим за квадрати, кубове, кръгове и т.н.

Калкулаторът гледам че правилно смята. Можеш само да ограничиш микроните в резултатите от "Настройте вашия локомотив да се движи с тази скорост", напр. до един или два знака след запетаята, така както си го направил в горните резултати.

Въпросът е че немците в техните норми са сложили едни 40% завишение на скоростта на модела в Н0. Така било по-истинско възприятието ... или нещо подобно.
На друго място пък казват че е добре да може моделът да се движи с поне 100 км/ч. Иначе моята любима 89 трябва да пъпли с 10 см/с. Ако макетът е голям, това може да е доста досадно в дълго междугарие.

И двете завишения можем да ги забравим при малък по размери домашен макет, с гара, маневрено движение, потегляне и спиране в гара. Мащабната скорост си е доста подходяща без корекции.

Въпросът обаче отперди четири години и половина беше как с аналогово захранване да накараме няколко различни локомотива да се движат с тяхната си (различна) скорост. Ако са на един токов кръг не разбрах как може един да прави маневри, а друг да върти кръгчета. Ако говорим за движение на два или повече влака непрекъснато (да си обикалят) по различни трасета, то предварително сме загубили доста от рИалността. Тогава можем да разчитаме на това, че обикновено производителите правят по-бавните локомотиви да се движат по-бавно от ICE например. Даже на аналоговите регулатори на Fleischmann има градуирани км/ч, а не деления или волтове. Така че с достатъчна точност при едно и също напрежение, напр. 9 волта, различните локомотиви се движат с тяхната си скорост. В участъци, в които трябва да се движат по-бавно, напрежението може д се понижи - напр. с по три диода последователно - прави минус 2 волта. Може и с още три за движение в другата посока. Същото може да се използав, дори и на две стъпки, за бавно движение в гара или тръгване от светофор. Въобще на доста локомотиви, особено от по-новите, тези 9 волта по мои измервания отговарят на максималната скорост в мащаб.
Разбира се има и изключение за мащабната скорост - това са любимите ни Piko Junior 80, ластици и др. подобни. За тях е добре да се знае, че в старото си производство те са т.н. батерийни модели, и се движат с една или две батерии по 4.5 волта, които при кратко каране дават и по-малко. Съответно не бива да се пускат на мах от трафа, който с тези моторчета дава 14 - 16 волта, т.е. два пъти повече от нужното. 4 - 5 волта са им пре достатъчни.
Съпротивление може да се добави, вътре в локомотива. Трябва обаче правилно да се сметне, особено по мощност, както и резисторът да се разположи на подходящо място, за да не стопи корубата. Резултатът е двустранен - разбира се се намалява скоростта. Но едновременно с това се губи плавното тръгвне. Серияно свързано съпротивление пречи доста на бавното каране, дори и ако е нова мишка с ШИМ. Също така може да започне да се държи "странно" по стрелки, натоварване и т.н.