Автор Тема: Асиметрично DCC  (Прочетена 10643 пъти)

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Асиметрично DCC
« -: 17 Март 2009, 09:13:35 »
За мен това нещо е ново, дотолкова че не знаех какво точно представлява докато не се разръчках в нета. Оказва се че чрез него евтино и лесно могат да се управляват локомотиви пред светофор. Т.е. При червено локомотива спира плавно(реалистично) и тръгва плавно(реалистично) при светване на зелено. При това по време на стоенето, лока си свети и двигателите(звука) работят, съгласно състояниет на лока.
Ето тук може да се види на видео как става работата
http://www.youtube.com/watch?v=mbAWXv0lv5M
Повечко за асиметричното DCC тука:
http://www.lenz.com/techinfo/asymmetrical.htm
От това което разбрах устройството което прави асиметрията се състои от 5 диода х 0,20лв, и сравнено със спирачните генератори по 50-80Е просто е несравнимо. Разбира се най важното нещо е декодерите да могат да разпознават асиметрията, а това всеки може да си го види в книжката на съответния декодер.
За съжаление след краткото търсене не можах да намеря схема на свързване за изпълнение в домашни условия. Но търсенето продължава....


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #1 -: 17 Март 2009, 09:25:17 »
Ще се включа и аз в издирването , макар само да съм чувал за спирачните генератори ,това си струва усилието ! :good:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #2 -: 18 Март 2009, 13:10:43 »
Чак сега (докато почивах  :spiteful:) прочетох това от Ленц.
Доколкото разбрах освен , че трябва да се слагат един от трите модула (ВМ-1/2/3) и самите локомотивни декодери трябва да са на Ленц, и то които са правени да разпознават асиметрията в сигнала.
Но самата система на разпознаване наистина е лесна както за реализация , така и за управление.
Определено ми харесва.
Доколкото схванах само Ленц произвежда електроника по този начин .Така или не , трябва от тях да се купят нещицата включително и декодерите.Тоест всички нови от сребърната и златна серии.Абе безплатен обяд няма , ама пък Ленц не правят лошо нещата.
Харесва ми възможностите за "бавен ход" и "спиране" точно в района на сигнала , самото "спиране" , както и преминаването на "бавен ход" , а най-вече свободното преминаване на локомотив в обратна посока , което не го може толкоз п росто дори аналоговото захранване.
И всичко това с съвсем малко усилия и елементарно управление.
Само не видях цената на тия три блокчета , но като цяло ме заинтригуваха.
Ще търся още по въпроса....щото само най-простичкото устройство е с пет диода - нещо като пасивен сфетофор , спира всичко що се опитва да мине в тая посока.
Докато ВМ-2 и най-вече ВМ-3 са си съгласуващи с централното управление.
Струва си усилията!
« Последна редакция: 18 Март 2009, 13:12:53 от pach »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #3 -: 18 Март 2009, 13:40:35 »
Е ти кво искаш, Ленц да кажат "купете си модула за асиметрия от нас, а пък декодерите от ЕСУ примерно" ли ;D? Естествено че така ще пеят. Аз също съм с декодери за асиметрично DCC, макар че не са Ленц а на CT. Верно че не всички производители на декодери го прилагат, ама Ленц не са манополисти  за наша радост. 
Да и аз мисля че си струва усилията, и за това търся схемата на свързване на 5-диода.
Между другото декодерите на Тран имат и още някакви други възможности за подобно спиране, но не съм сигурен дали се правеше с един диод и дали не става въпрос за отрязване на единия полупериод на сигнала. Тва цифровото е едно море, в което може човек лесно да се удави ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #4 -: 18 Март 2009, 14:09:33 »
Май ще трябва да се експериментира - твърдят че два диода са в едната посока , а три в другата , тоест аз разбирам че "кръстосват" цифровият сигнал , но го режат по амплитуда заради асиметрията в броя на диодите...
това на теория(ако гугъла ми е превел коректно ленца) ,но винаги съм предпочитал практиката...само дето моят (единствен за сега ) декодер е роковски (при това имам съмнения че е най-прост , едва ли не любителски) и не мога да проверя теорията.
Радвам се , че ST-декодерите също го могат , и това е още една причина да се ориентирам към тях в бъдеще!
 :good: :good:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #5 -: 22 Март 2009, 08:22:49 »
Толкова търсене в нета на схема на свързване на 5 обикновенни диода не съм правил ;D. Както и да е, оказва се че този метод е патентован и може би затова е толкова крит. Обаче който търси  намира. Все някой ще се е подлъгал някъде къде от глупост къде от желание за правене на някакви пари. Така и се оказа: На този сайт е публикувана схемата за реверсивно управление с асиметрично DCC
http://www.dccbitswitch.com/dcc_reverse.htm
Каква е идеята? Лока влиза в участъка, декодера разпознава типа асиметрия, плавно спира и след това тръгва в обратна посока. Идеално за мотрисни и пуш-пул влакове в крайна гара. Не се нуждае от никаква допълнителна(считай скъпа) електроника.
За реализацията на спирането пред семафор трябва да се използва само един(а не два диодни блока както е при реверсирането), като при зелен сигнал диодния блок просто се окъсява, като по такъв начин се изключва и на участъка се подава нормално DCC напрежение. Резултатът е че лока потегля плавно съгласно зададеното ускорение в CV3.



Явно асиметрията се получава като едните полупериоди преминават през 4 диода, а другите полупериоди преминават през 1 диод. Като резултат се получават различни падовеи е ето ви асиметрия. Наистина е много просто и евтино стига декодерите ви да го разпознават ;D

За всеки случай прикрепям картинката на реверсивното подвързване, от която става ясно как се свързват диодите
« Последна редакция: 22 Март 2009, 08:53:10 от lubomir »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #6 -: 22 Март 2009, 09:07:45 »
Значи за плавно спиране пред семафор ще прекъсна едната линия и освен този блок , който ще е вързан постоянно, ще изведа един байпас, който ще бъде управляван от контактите, управляващи семафора, нали правилно съм разбрал?  :)

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #7 -: 22 Март 2009, 09:44:16 »
Ако семафора има собствена превключвателна контактна с-ма, байпаса на диодния модул се вързва към нея, ако пък семафора е само светлинен, паралелно на "зеленото" се връзва едно реле, с нормално отворени контакти, изводите на което се свързват към байпаса. Като светне зелено, релето се включва и окъсява дидония модул, като така се подава "нормално" DCC захранване и лока започва ускорение до скоростта която е зададена от пакета или от скоростните настройки на декодера. С тоя диоден модул за 0,50лв се спестяват допълнителна спирачна електроника, която си е доста парички. Схемата може да се ползва и на места където примерно има някакво ограничение на скоростта, примерно при влизане в гара, или друго подобно. Варианта с реверсиране обаче дава доста допълнителни възможности.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #8 -: 22 Март 2009, 10:06:53 »
Да, това с реверсирането е подходящо за диорама, пък и за модулите, когато няма обръщателно ухо, но е тъпня влак да се движи от гара на гара бутан, а не теглен от локомотив.  :haha: Но пък за мотриси става.  :good:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #9 -: 22 Март 2009, 11:52:54 »
Не си съвсем прав за тъпнята :no:. Пуш-пул влака си е мотриса, с тая разлика че локомотивите могат да се менкат, в зависимост от нуждите. Така примерно, през деня се движат пътнишките влакове, а през ноща машините заминават за товарно движение. В това време мотрисите спят, а 24ч използване на машините води до ЕФЕКТ изразяващ се във финикийски знаци. Но ние за това сме си бедни, защото сме "евтини на брашното и скъпи на триците" :pleasantry:. Освен това при повреда на машината, се сменя само машината, а не заминава целия влак за депо, както е с мотрисите.
Ето ти само няколко примера за такъв влак







Снимките са само от Австрия, защото просто железницата там ме кефи най много, но такива влакове можеш да видиш и в другите "нормални" държави. При нас ги няма по една много проста причина, а тя е че за се движи влака по такъв начин, трябва да се поддържа шината за управление на лока от щойер вагона, а ние по принцип всичко дето е по сложно от завъртане на бурма го махаме и не ползваме, щот няма нужда да се напъваме чак толкоз. Достатъчно е да видиш, че всички подгреватели на парните машини ги изкъртиха, без значение че тези нищо и никакви подгреватели можеха да икономисват стотици тонове въглища годишно на машина. Но ние сме  :pleasantry:по-богати от германците :pleasantry: и  :pleasantry:икономии не са ни били нужни :pleasantry:. Същото стана и с вагнеровите крила, защото трябваше да се чистят няколко квадратни метра повече, и още доста други типично нашенски  :pleasantry:подобрения :pleasantry:.
Та така за съжаление този тип влакове в България не съществуват
За моя радост 3/4 от горните влакове са ми във витрината и сега остана да чакам само RailJet-а!

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #10 -: 22 Март 2009, 15:55:13 »
Е, да, грешката е моя-аз като не се интересувам от пътнически влакове и си говоря за моите си композиции(които са товарни) без да се замислям за това, че с пътническите работата стои другояче.Да не говорим пък за 5-та епоха, в която съм бос и такъв ще си остана.  ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #11 -: 08 Април 2009, 11:27:48 »
Хм , малко се шашнах ... :blush2:
В един чуждоземен форум твърдят , че ако даден декодер поддържа СV51 , значи различава асиметрията и следователно изпълнява въпросното спиране...
Обаче езика е много гаден...
Май трябва да проверя въпросното СV за какво е всъщност?
Някой да знае нещо по въпроса?

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #12 -: 08 Април 2009, 12:14:58 »
Ц! СV-тата се менката от фирма до фирма. При мен се задава с един от битовене на СV-116. Относително постоянни остават NMR-ейските СV-та. Възможно е въпрсното СV да е само за декодерите на Н-ската фирма. Както казах, ако декодерите могат да бъдат ъпдейтвани, има шанс това де се добави и постфактум. Това разбира се не е гарантирано! Все пак е важна фирмата производител както и хардуера вероятно!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #13 -: 04 Юни 2009, 10:58:03 »
Както се казва - с малки стъпки , но винаги напред ...
До тук , да обобщим !

ABC
= ABC = Автоматичен Спирачен Контрол за асиметричен DCC сигнал (Automatic Braking Control).

Това е решение на проблема, за спиране при забранителен сигнал,на локомотиви и подвижен състав с управление  по DCC без използването на тежки и сложни компютърни системи. Идеята за това е да се подават на участъците автоматични сигнали за спиране.
Решението е да се направят изолирани части свързани със сигнализацията по трасетата :
- На червена светлина – захранването се осъществява много просто - с включването на 5 диода.
- На зелена светлина – нормално захранване на трасето.



Схемата от 5 диода може да се направи самостоятелно, или да се купи системата БМ-1 на Lenz:
http://www.lenz-elektronik.com/pdf/BM1%20selbst%20gebaut.pdf
http://www.lenz.com/products/modules/bm1.htm

Има и по-развити системи: ВМ-2 и ВМ-3: http://www.lenz.com/products/modules/index.htm

Какво прави блок BМ-1:
- Има различен размер на текущият сигнал чрез диоди във всяка посока.
Това води до различено напрежителен спад за текущите импулси в единият полупериод в сравнение с импулсите протичащи в другият полупериод.
Дешифратора открива разликата и реагира с плавен стоп.

Впрочем технологията вече е приета като стандарт NMRA.
И така – по подробно за системата - ABC контрол за автоматично спиране в DCC формат.

ABC, е автоматична спирачка - част от технологията NMRA DCC. ABC-системата ви позволява да спрете или намалите скоростта на влака в определено място, без да се налага да го правите с подходящата команда в DCC управлението.
ABC-системата бе предложена от Lenz и в момента се предлага в по-модерните дешифратори, произведени от Lenz Elektronik , Zimo и ST-elektronic.
Операция по спирането в ABC-системата се извършва с асиметричен DCC сигнал който си променя амплитуда в един от двата полупериода.
За тези дето са забравили – виж тук.
Сега вече сте си припомнили , че DCC сигнала е симетричен , състоящ се от сравнително правоъгълни импулси , които са както в положителна - един полупериод, така и в отрицателна полярност – вторият полупериод (спрямо нулата). За да се приложи ABC спирането , трябва да бъдат програмирани в дешифраторите конфигурационните променливи.(СV)
Сигналите от модулите за спиране в DCC управлението кодират в ABC една от трите команди:
1.Нормално движение със скорост определяна от DCC управлението.
2.Движение в рамките на ограниченията за скоростта - локомотива пътува със скорост определена от DCC управлението, но не и по-висока от пределно допустимата, определена в конфигурационната променлива.
3.Спиране - локомотива спира при спирачни характеристики (вероятно определени за спирачно разстояние), независимо от скоростта, с управление по DCC.

Управление на нормалното движение не изисква модула за спиране на сигнала от DCC. Другите сигнали са осигурени чрез намаляване на амплитуда на отрицателните импулси излъчвани от DCC системата, по условие, че от лявата релса по посока на движението се взима като база за сравнение в нивото на сигнала. С други думи -с DCC сигнал се захранват през дясната релса по система на импулсите променени от модула за спиране, които не се променят по ниво на напрежение в положителните си полупериод на пълният сигнал, и намаляват амплитудата на отрицателният полупериод от него.
 На практика, спирачният модул  намалява амплитудата на части от сигнала в леко положителна посока и по добре изразено в отрицателните му части - по начин, който ясно ги прави различими.
DCC стандарта предвижда, че разликата в амплитуда на двата полупериода трябва да бъде в граници от 1,2 .. 1,8 V, A дешифраторите трябва да откриват разликата от 0,8 В.
Управляващият сигнал е да се намалят всички отрицателни части чрез  намаляване сигнал в полупериода от DCC.

Този начин на определяне на средствата за сигнализация, наред с другото,гарантира, че засяга само локомотива движещ се в едната посока . При управление на локомотив в другата посока, то той не разчита тези сигнали и продължава своето движение.

Подробно трябва да се четат ръководствата за всеки подходящ дешифратор за управление на локомотиви, дали в отговор на двата сигнала могат да променят командите си и далие това зависи от софтуера им, за да може да програмирате локомотивите и техните конфигурационни променливи разпознаващи асиметрията.
Подходящите дешифратори може да бъде програмирани да реагират и обратно на посоката на движение, независимо от посоката им.
Lenz дешифраторите в кръгово управление предвиждат функционалността на междинните спирки. При прилагането на този сигнал се използват за спиране, промяна на посоката, а сигналите за ограничения на скоростта – за да спрат за определено време на междинните гари.

Очаквайте превод и напътствия за системите BM-2 и BM-3! ;)
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 04 Юни 2009, 13:28:01 от pach »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Асиметрично DCC
« Отговор #14 -: 04 Юни 2009, 11:56:54 »
Идеята е гениална, защото позволява, машините да спират плавно пред червен светофор, а тези които идват от другата посока, минават без да се интересуват от светофора, а пък маневрените машини на, които е изключена тази функция си перкат напред назад, без въобще да се интересуват дали има или няма светофор и какво свети на него. Доколкото схващам, с натискането на бутона за "режим депо", дадена влакова машина, която принципно се съобразява с асиметрията и действа съгласно закона, превключва и може да минава през светофорите без да се интересува от това какво светят те. Изобщо, реализма става пълен. :yes: