Автор Тема: Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак  (Прочетена 32079 пъти)

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
   Здравейте, всички хобисти.Аз съм абсолютен новобранец в тази сфера но имам ОГРОМНО желание да си направя собствен жп макет с всичките му атрибути.Безкрайно съм щастив че го има този сайт където мога да получа много информация. Предваритено се извинявам ако задавам вече обсъждана тема,но поне аз не видях такава.Но към моя случай.
   Подариха ми аналогов комлект на PICО ISE 3 DB AG, и аз се запалих по това хоби.Купих си цифров к-т пак на PICО с машина BR 189 и вътре с PICO Digi 1.Беше ми обяснено че с дистанционото мога да управлявам и цифровата и аналоговата машини.Това действително се оказа така,но ме притеснява че аналог.машина постоянно бръмчи и светлините отпред и отзад постояно светят смесено и да не би да изгори мотора.
   Имам и друг въпрос относно дист.управление.Мога ли с него да превключвам 20-30 стрелки автоматично и да управлявам към 8-10 локомотива?Предварително ви благодаря.

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
  Здравей, gregary! Добре дошъл в света на жп моделизма. Предварително трябва да те предупредя  :stop: , че се захващаш с нещо колкото красиво толкова и опасно. Жп моделизмът (като всяко хоби може би) и по точно заниманията с него са свързани с много рискове поради простат причина, влезеш ли един път в кюпа излизане няма. Жегне ли те един път фученето на миниатюрните влакчета по релсите това ще е завинаги. Пожелавам ти успех в хобито и в живота като цяло.
  Сега на конкретните въпроси. С цифровите управления действително могат да се управляват и аналогови модели. До колкото на мен ми е зивестно обаче това става с настройване на цифровото управление на аналогов режим на работа. Тогава обаче цифровият локомотив който имаш ще се движи също като аналогов. Т.е. ако поставиш двата локомотива на релсите те ще се движат едновременно в една и съща посока. За съжаление не мо0га да ти кажа повече по този въпрос тъй като самият аз нямам цифрово управление, но тук във форума има доста компетентни по въпроса съфорумци които ще ти дадат по изчерпателен отговор.
  Що се отнася до постоянното бръмчене на аналоговия локомотив то се дължи на следното. При цифровото управление напрежението на релсите е винаги постоянно 12V . Управлението става чрез сигнали подавани от управлението пак по релсите. Тези сигнали се приемат от декодер разположен вътре в локомотива който вече в зависимост от тези тях управлява двигателя (променя поляритета и стойността на подаваното напрежение). Аналоговият локомотив няма декодер и затова когато го поставиш върху релсите при включено захранване той на практика работи на 12V което е максималното му напрежение.При това положение той ще се движи постоянно с максимална скорост и светлините му ще светят. Относно светлините при локомотивите на Piko те светят и от двете страни. Просто така е направен локомотивът.
  Относно броят на локомотивите и стрелките които могат да се управляват. На този адрес в http://translate.google.bg/translate?prev=_t&hl=bg&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.piko.de%2Fprodukt_db%2Fcheck.php%3Fpage%3Ddigifern%26grand_id%3D10&sl=de&tl=bg&history_state0= в приблизителен превод можеш да прочетеш повече неща за управлението което имаш. А тукhttp://translate.google.bg/translate?prev=_t&hl=bg&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.piko.de%2Fprodukt_db%2Fcheck.php%3Fpage%3Ddigi1%26grand_id%3D10&sl=de&tl=bg&history_state0= нещо повече за свързването и възможностите на Piko Digi 1 пак преведено не съвсем точно. По принцип можеш да управляваш до 256 стрелки или сигнали (управление на светофори). Максималният брой адреси на локомотиви които можеш да управляваш е 127. Но тук трябва да се има има предвид че консумацията на ток на един локомотив е от 300mA до към 800mA. И тъй като максималният ток на консумация за Digi1  е 1.8А то от тук следва че с едно такова устройство на практика не можеш да управляваш повече от два три локомотива едновременно. Ако имаш за управление повече локомотиви ти трябва вече Digi2. Ето и малко информация за него http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=bg&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.piko.de%2Fprodukt_db%2Fcheck.php%3Fpage%3Ddigi2%26grand_id%3D10&sl=de&tl=bg&history_state0=
Оригиналът на всички страници преведени по горе се намира на сайта на Piko www.Piko.de.
Надявам се да съм бил поне малко полезен.
« Последна редакция: 21 Март 2009, 23:33:40 от br185 »

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: gregary link=topic=1511.msg21548#msg21548 date=1237500055
 Имам и друг въпрос относно дист.управление.Мога ли с него да превключвам 20-30 стрелки автоматично и да управлявам към 8-10 локомотива?Предварително ви благодаря.
Дистанционното управление ще може ,сигурно,обаче ти няма да можеш да смогнеш да следиш 8-10 влака и 29-30 стрелки,освен ако макета ти не е  половината "Маракана",поне  :pardon:
А сега добре си ни дошъл ,успех с хобито и знай ,че първото влакче действа на някой хора като езерце с хладна вода в пустиня.Веднага ти се иска да скочиш в него,ама дали е дЛибоко-не знаеш!Затова  почвай лека-полека  -  http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/board,15.0.html  ,  http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/board,21.0.html
Ако ги прочетеш,само ще спечелиш време,пари и не на последно място -удоволствието да правиш макета с кеф :hi: :good:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
     Благодаря за отговорите.Смятам че ще ми помогнат за моето лека-полека "запалване" в ЖП моделизма,а в това съм напълно сигорен.

Alex

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Hello Gregary,

In digital train systems is on the track (usual) a voltage that quickly switches between +18 volts and -18 volts.
This tension is both as supply and as carrier of digital information. The digital information is hidden in the rhythm of the tension between plus and minus switches back and forth. This rhythm is called a "protocol" or "format".

There are several different kind of protocols on the market today, for example:
  • Selectrix (Trix)
  • FMZ (Fleischman)
  • Marklin Motorola
  • mfx (Marklin systems)
  • Zimo
  • And DCC from Lenz

Each system uses its own protocol(rhythm) and not every decoder can understand other protocols.

I tried to explain in simple words a bit how it works. And maybe my answer is totally offtopic but in that case blame google.tranlate  ;D
Sorry for posting in English.  :hi:


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
With few words, but strictly speaking!
 :yes:

Alex

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Thanks Pach, wanted to keep it simple and was a bit unsure to post it or not.  :)

lokomotion

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Здравейте,понеже от написаното в тази тема не става много ясно дали може да се кара аналогов локомотив с цифрово управление реших да внеса накои разяснения.Наскоро си купих Digi 1 на Piko и понеже имам и аналогови локомотиви реших да прочета дали мога да ги карам с тази система.Ето какво намерих в сайта на Piko: http://piko.de/cz/FAQ/FAQ_digital/Digi_1.php ,ето и превода на български(макар и с доста грешки): http://translate.google.bg/translate?js=n&prev=_t&hl=bg&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fpiko.de%2Fcz%2FFAQ%2FFAQ_digital%2FDigi_1.php&sl=en&tl=bg&history_state0= Като го пробвах лично аналоговите локомотиви наистина започнаха да бръмчат и по-лошо на накои двигателите започнаха да прегряват.Аз съветвам много да се внимава с това,за да не си повредите локомотивите.

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Здравейте! Искам да се намеся в темата, тъй като от доста време имам DIGI 1. Морето от възможности в цифровизацията е наистина огромно, но сега искам да кажа няколко думи за аналогов лок върху цифрово трасе. Първо, наистина ще се окаже, че само това управление има тази опция. Ако някой знае нещо по въпроса нека сподели. Не знам защо си търсил в нета за PIKO, като в книжката е описана възможността да се кара аналогово. От тук следва, че това е абсолютно безопасно за локомотивите. Загряването/а не прегряването/ е нормално явление, което ще обясня по натам. За всички които имат DIGI 1 трябва да знаят как става това. Просто избирате адрес "0"! По същия начин по който избирате всички останали адреси на цифровите локове. Разбира се можете адрес "0" да запаметите на някой от бързите бутони за достъп A,B,C,илиD. Наличието на аналогов лок на трасето не пречи на цифровите машини да изпълняват всички команди и функции за които са конструирани и програмирани. Тази опция позволява разбира се, само контрол на скоростта и промяна посоката на движение на аналоговия модел. В повечето случаи, /поради наличие на променливотокова съставна която кара моторчето да бръмчи-това е абсолютно нормално/ светят фаровете и от двете страни. Искам да помоля всички които имат цифрово управление различно от DIGI 1 PIKO да пробват да поставят адрес "0" и да видят дали няма да управляват аналогов локомотив. Моля да споделите резултата. Още споделяне на опита ми с цифровизация очаквайте.

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак
« Отговор #9 -: 30 Септември 2009, 11:21:18 »
Доколкото ми е известно, при цифровото управление захранването се осъществява като се пускат по релсите постоянно импулси с противоположен поляритет. Вследствие, аналоговите локомотиви бръмчат с честотата на тези импулси и лампите светят и в двете посоки. Всъщност, лампите се редуват, мигайки с честотата на импулсите (ако са светодиоди), но е твърде често, за да го виждат очите. Управлението им се осъществява като се регулира съотношението в ширините на тези импулси, при което ефективната стойност на напрежението по релсите се изменя и локомотивът реагира. Но, дори и застанал на място, през локомотива все пак тече ток и на това се дължи загряването. Дори, тъй като токът постоянно си мени посоката, двигателят вибрира на едно място, та е възможно и механично скапване на машината. Според мен, не е добре да се комбинират аналогови и цифрови машини. Купи си един декодер и си го сложи на аналоговата машина и така тя ще ти служи по-дълго време! Това е моето мнение.
Иначе ти желая успех в начинанието!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак
« Отговор #10 -: 30 Септември 2009, 12:35:39 »
Цитат на: optron link=topic=1511.msg28950#msg28950 date=1254298878
Доколкото ми е известно, при цифровото управление захранването се осъществява като се пускат по релсите постоянно импулси с противоположен поляритет. Вследствие, аналоговите локомотиви бръмчат с честотата на тези импулси и лампите светят и в двете посоки. Всъщност, лампите се редуват, мигайки с честотата на импулсите (ако са светодиоди), но е твърде често, за да го виждат очите. Управлението им се осъществява като се регулира съотношението в ширините на тези импулси, при което ефективната стойност на напрежението по релсите се изменя и локомотивът реагира. Но, дори и застанал на място, през локомотива все пак тече ток и на това се дължи загряването. Дори, тъй като токът постоянно си мени посоката, двигателят вибрира на едно място, та е възможно и механично скапване на машината. Според мен, не е добре да се комбинират аналогови и цифрови машини. Купи си един декодер и си го сложи на аналоговата машина и така тя ще ти служи по-дълго време! Това е моето мнение.
Иначе ти желая успех в начинанието!

Хм, кх кх ...(кашлям) :pleasantry: щото малко си объркал цифровото управление (DCC) със последният "писък" на аналоговото управлени а именно управлението по така нареченото ШирочиноИмпулсноМодулиране - ШИМ.
Казаното за частта с "трептенето" на аналоговият двигател при движение и стоп (не пълен - тук някъде съм качил малък пост със схема и обяснениея за такова захранване) е вярно.
Но начина на захранване при DCC ситема е малко по сложен и различен - има достатъчно теми и постове на тая тема в този форум.намерет , прочетете и ще разберете всичко.
Ако все пак има въпроси , давайте ги...
 ;D

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак
« Отговор #11 -: 30 Септември 2009, 12:45:13 »
Купи си един декодер и си го сложи на аналоговата машина и така тя ще ти служи по-дълго време! Това е моето мнение.        

      :)Благодаря,така смятам и да направя.
     Имам едно друго питане.Стана така че се сдобих с други два лока,единият на PICO другият на ROCO,но отговарят на  еднакъв адрес на DIGI 1 на дистанционното.Трябва да се програмира единият от тях,но аз не знам как да го направя.
     Моля,ако може някой да даде РЪКОВОДСТВО НА DIGI 1 детейлно или да ми обясни как да го направя.
     Благодаря. :hi: :hi: :drinks:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак
« Отговор #12 -: 30 Септември 2009, 15:02:11 »
Нищо лично ;D, ама с тези пиковски(а те не са дори пиковски) с-ми направо ще се вкарате в приключение, особенно ако трябва по време на движение да управлявате някой от функционалните изходи над F4. Митето може да сподели от личен опит, че две ръце не стигат за това;D Освен това липсата на дисплей и нормален въртящ регулатор е голям минус. От евтинажите, според мен за предпочитане е мултимауса и централата към него, но за аналогово, иска едно ключе и един регулатор допълнително и така хем аналоговото ще си е аналогово, хем цифровото ще е цифрово. А истината е че всеки трябва за себе си да избере дали да е цифров или аналогов. Останалото са постоянно дразнещи компромиси. От как преди 6-7г започнах цифровизация, практически все още малко останалите нецифровизираните аналогови модели не съм ги карал въобще.
Ако все пак държите непременно да имате и аналогово и цифрово управление в едно, то вероятно и други производители предлагат тази "екстра", но и цените ще са други, понеже всяка с-ма има различни функционални възможности, а пиковската е една от най-ниските в класа си.
Мойта с-ма е ZF5/HR3 на CT Elektronik,  и въпреки че може да управлява и аналогови локомотиви, невъзможността да управляваш поне два локомотива едновременно на една релса в аналогов режим, определено ме дразни.
Ето и някои от по-популярните управления, като е описано кои от тях могат и аналогово
http://www.1zu160.net/digital/dcc-zentralen.php


gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак
« Отговор #13 -: 30 Септември 2009, 16:17:08 »
Цитат на: lubomir link=topic=1511.msg28980#msg28980 date=1254312131
Нищо лично ;D, ама с тези пиковски(а те не са дори пиковски) с-ми направо ще се вкарате в приключение, особенно ако трябва по време на движение да управлявате някой от функционалните изходи над F4. Митето може да сподели от личен опит, че две ръце не стигат за това;D Освен това липсата на дисплей и нормален въртящ регулатор е голям минус. От евтинажите, според мен за предпочитане е мултимауса и централата към него, но за аналогово, иска едно ключе и един регулатор допълнително и така хем аналоговото ще си е аналогово, хем цифровото ще е цифрово. А истината е че всеки трябва за себе си да избере дали да е цифров или аналогов. Останалото са постоянно дразнещи компромиси. От как преди 6-7г започнах цифровизация, практически все още малко останалите нецифровизираните аналогови модели не съм ги карал въобще.
Ако все пак държите непременно да имате и аналогово и цифрово управление в едно, то вероятно и други производители предлагат тази "екстра", но и цените ще са други, понеже всяка с-ма има различни функционални възможности, а пиковската е една от най-ниските в класа си.
Мойта с-ма е ZF5/HR3 на CT Elektronik,  и въпреки че може да управлява и аналогови локомотиви, невъзможността да управляваш поне два локомотива едновременно на една релса в аналогов режим, определено ме дразни.
Ето и някои от по-популярните управления, като е описано кои от тях могат и аналогово
http://www.1zu160.net/digital/dcc-zentralen.php


   

    Аз определено съм се ориентирал към цифровизацията,но по стечение на обстоятелствата попаднах на цифров цет на PICO с DIDI 1,което впоследствие може и да го сменя(но това е в бъдещето-за сега съм доволен). :good:
    Молбата ми е,ако може да се намери РЪКОВОДСТВО за DIDI 1 на PICO(подробно)така както благодарение на Pach има за РОСО мултимауса,защото сигурно има много хора с това управление.
    :) :drinks: :) :) :hi: :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Съвместимост м/у цифрово управление и аналогов влак
« Отговор #14 -: 30 Септември 2009, 16:31:22 »
Принципно има някъде такова, но на руски език.
Днес не ми остана време да го постна тук, но утре може би...
Впрочем знам поне три такива "DIGI-1" на пико които изгоряха при елементарна употреба само с един локомотив и без видима причина (поне така твърдят собствениците им) така че бъди крайно внимателен при употребата му.
В това отношение подкрепям мнението на Любомир - "DIGI-1" не е най-удачното особено когато започваш да се запознаваш с цифровизацията.
 ;D