Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Устройство на парния локомотив
Сaprycorn:
Следващата главна част на парния локомотив е колата. Тя включва рамата, колоосите, талигите, ресорното окачване, или казано накратко, всичко, което е боядисано в червено.
Рамата ,в зависимост от дебелината на рамните платна, е листова и гредова. По-старите локомотиви, както и военните BR52 и BR42 са с листова рама, а по-новите с гредова. Двете рамни платна са свързани в предната си част с буферната греда, а в задната с тегличния сандък (респективно при тендерните локомотиви задната буферна греда) Освен тях има и допълнителни междурамни връзки..В рамните платна са изрязани правоъгълни отвори за буксите на колоосите, така че всяка букса да има достатъчно голям вертикален разбег. При листовите рами буксовите изрези за колоосите са подсилени и оребрени допълнително. От долната страна на буксовите изрези се монтират подвезки, които затварят буксовия изрез отдолу.Рамните платна имат широки изрези по цялата си дължина, направени с цел олекотяване и по-лесен достъп за ремонта и експлоатацията. В предната част на рамата е монтирана котелната подпора, наричана още кош. Има форма, наподобяваща пресечена пирамида. Върху коша стъпва димната камера на котела. При локомотивите с три и четири цилиндъра, вътрешните цилиндри изпълняват функцията на предна котелна подпора. Кошът е единствената "твърда" връзка на котела с рамата! Останалите котелни подпори са еластични и се наричат пенделблех. Обикновено пенделблехите имат и странични разклонения, които са подпора на страничните площадки (пътеходни). Тези междинни подпори са еластични защото котелът се свива в студено състояние и разширява когато е под пара. Най-голямо изместване при топло и студено състояние, спрямо рамата има стоящият котел, затова на мястото, където ляга върху рамата има специални плъзгалки (шейни). Важна част от рамата е носача на паралелите и кулисите, наричан още кулисна греда, или кулисен носач. В двата края на рамата, непосредствено зад буферните греди са монтирани плуговете (метлите).
Буксите са свързващото звено между рамата и колоосите. Колоосите се състоят от ос, главина, звезда, венец, бандаж и реборд. Сцепните колооси имат и още две важни части- цапфа-мястото където сцепната щанга се свързва с колелото. При ведущата колоос (Ведуща колоос е тази на която действа шатуна)тази част се казва кривошип и е с по-големи размери от цапфата. Противоположно на цапфите (кривошипа) се намират противовесите. Това са камери, пълни с олово. Имат форма на сърп. Противовесът на ведущата колоос е значително по-голям от другите. Тежестта на противовесите компенсира тежестта на шатуна и сцепните щанги, които се падат на кривошипа и цапфите.
Колоосите лагеруват в буксите, буксите са свързани с ресорите, а ресорите чрез подвезки с балансерите, които са подвижно свързани с рамата. По този начин се осигурява вписването в профила на релсовия път. Колкото до вписването в план (вписване в криви ), то се постига чрез страничният разбег на колоосите. Страничният разбег на колоосите е строго индивидуален при всяка локомотивна серия. Принципно винаги трябва да има най-малко две "твърди" (без страничен разбег) колооси, които да държат рамата успоредна на релсовия път. Ведущата колоос е винаги задължително "твърда" (без страничен разбег). За да се вписва в кривите обикновено се изпълнява с изтънени реборди, а в някои случаи дори без реборди (безребордна колоос). Останлите колооси имат страничен разбег. Например един локомотив с пет двигателни колооси, при ведуща трета колоос има следния вид- втора и четвърта колоос са твърди, трета е твърда с изтънени реборди, а първа и пета имат страничен разбег.
Наличието на талиги благоприятства изключително много ходовите качества на локомотива. В талигите са лагерувани свободните колооси на локомотива. Талигата увеличава значително крайната база (крайното междуосие) на локомотива и така го прави по-устойчив на вредните движения като "лъкатушене" и други такива. В същото време тя се измества спрямо рамата, така че нейното вписване в крива е безпроблемно. Талигите са едноосни и двуосни (само в един локомотив има триосна талига, това е 61 002 на DRG). Едноосните талиги са няколко типа- Бисел, Адамс, Краус-Хелмхолц. Последната действа в комбинация с първата сцепна колоос, когато талигата се измества на едната страна, първата сцепна колоос се измества на другата. Такива талиги имат нашите серии 01, 02, 10, 12, 14, 15, 16, 36, 46. Талигите тип Адамс се срещат най-често като задни едноосни талиги. Характерна за тях е липсата на централен болт и опашка. Талигата Бисел се среща в ходовата част на серия 13, тя е доста претрупана с детайли. Най-важното при всички видове талиги е наличието на възвръщащи pесори, които винаги държат талигата в изправено положение спрямо рамата!
Няколко думи и за вписването на моделите!
Тук вече ведущата колоос не трябва да бъде "твърда", дори напротив, тя трябва да има максимален страничен разбег. Твърда трябва да бъде 1-ва сцепна колоос, тъй като нейните цапфи минават много близо до кръстоглава, и ако има страничен разбег може да се "засекaт" и да блокира движението. Желателно е и последната сцепна колоос да бъде твърда (без страничен разбег), за да държи рамата (респективно локомотива) успореден на релсите! Другата възможна "засечка" е между цапфите на втора колоос и шатуна, затова е добре да се подложат максимален брой шайби върху кривошипа, между шатуна и сцепните щанги. За съжаление единствената фирма, която прави талигите с възвръщащ ресор, и то само на някои модели е Gutzold. При всички останали производители талигите по-скоро затормозяват, отколкото да облекчават движението на локомотива. Желателно е да се поставят ограничители(особено на предните талиги), които да ограничават изместването на талигата. Най-често колелата на предната талига "задират" в контрастержените. От изключителна важност при моделите, е тяхното вписване в профил, т.е. вертикалният разбег на колоосите. Най-удачо е първата и последна колоос да бъдат вертикално "твърди", а всички останали да имат вертикален разбег и еластични пластини, които да притискат осите към релсите. Наличието на такива пластини е абсолютно задължително за талигите!
Tramway:
Бих искал да се върнем малко назад за да довършим описанието на котела и прилежащите му компоненти. Тъй като не съм готов с всичкия нагледен материал, засега предлагам котелната арматура, уреди и органи за управление, намиращи са в будката. Използвам снимки от 16.01, тъй като по обясними причини разполагам с най-много от тях.
XRISTO:
А, добре си описал 13.В един момент направо си помислих, че машинистът се е изнизал без панталони от будката. :spiteful: :lol:
Tramway:
--- Цитат на: XRISTO link=topic=1557.msg22834#msg22834 date=1239210804 ---А, добре си описал 13.В един момент направо си помислих, че машинистът се е изнизал без панталони от будката. :spiteful: :lol:
--- Край на цитат ---
То не е далеч от истината - конкретно тоз парцал е парче от мой стар гащиризон. Щях и досега да го нося, но след като при качване върху тендера на гара Ловеч са разпра целият заден шев и дирникът ми лъсна отвисоко пред многолюдната публика, колегите ме посъветваха да сменя предназначението на гащиризона....
XRISTO:
Сигурно съм те виждал като си идвал, но не съм физиономист.А и този момент с гащиризона съм го пропуснал. :good:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия