Ето и моята технология, с която експериментирам от известно време.
Показвам с обяснения изграждането на четирифаров светофор по скоростната сигнализация по
ТОЗИ образец. Светофорът на снимката е входен и като такъв е допълнен с бял фар за поканителен сигнал, който за макетните нужди обикновено не е необходим, освен за естетическа прилика с оригинала.
Приготвят се четирите светодиода с диаметър 3 мм. Широката им основа се изпилва където е необходимо (отдолу и отгоре), за да прилепнат максимално плътно един до друг:
http://bgrail.info/svetofor/4.jpgВзима се най-горния диод (в случая жълт) и единият му извод (този който ще е общ за всички диоди) се сгъва надолу, така че към него да могат да се запоят едноименните изводи на останалите диоди. Светодиода се фиксира по подходящ начин заедно със съседния и сгънатия извод се запоява към този на съседния диод. Предварително временно се нахлузват подготвени сенници или парче термошлаух 2,5 мм, за да не се допират диодите, което би затруднило по-късно окончателното поставяне на сенниците:
http://bgrail.info/svetofor/5.jpgСлед като най-горните два диода са запоени, следват останалите по същия начин:
http://bgrail.info/svetofor/6.jpghttp://bgrail.info/svetofor/7.jpghttp://bgrail.info/svetofor/8.jpgЗа стълб се взима стара П-образна релса. В единия край горната страна (главата) се изпилва:
http://bgrail.info/svetofor/1.jpgИзпилената глава се сцепва с ножче, двете части се разделят и ръбовете се заглаждат:
http://bgrail.info/svetofor/3.jpgС помощта на един светодиод или друго подходящо се прави вилка и светодиодите се мушкат в нея:
http://bgrail.info/svetofor/9.jpghttp://bgrail.info/svetofor/10.jpgВзима се визитна картичка или друго подобно картонче. С макетен нож се изрязва правоъгълен отвор, който трябва да поеме четирите светодиода. Широчината на отвора трябва да е малко по-малка от диаметъра на светодиодите, така че те да влизат леко стегнато:
http://bgrail.info/svetofor/11.jpgОтрязва се парчето с отвора от картичката:
http://bgrail.info/svetofor/12.jpgИ се оформя с окончателната форма на светофорната табела:
http://bgrail.info/svetofor/13.jpghttp://bgrail.info/svetofor/14.jpghttp://bgrail.info/svetofor/15.jpgТака направената табела се нахлузва на светодиодите:
http://bgrail.info/svetofor/16.jpgГлавичките на светодиодите трябва да се показват възможно най-малко пред табелата, но достатъчно, за да могат да се закрепят на тях сенниците. Оптимално е да стърчи само закръглената част.
Когато табелата е фиксирана, внимателно се залепва с няколко малки капки Каноконлит, поднесени с телче:
http://bgrail.info/svetofor/17.jpgОстатъка от общото за всички диоди краче се закривява и се запоява за стълба:
http://bgrail.info/svetofor/18.jpgВзимат се 4 проводника ПЕЛ или подобни с лакова изолция с диаметър 0,4 мм или от този порядък. Краищата им се зачистват от лака и се запояват за свободните крачета на всеки светодиод (за снимката е използван стар прототип с отрязани проводници):
http://bgrail.info/svetofor/19.jpgПроводниците се пъхат в кухината на стълба и се залепят там с няколко капки Каноконлит.
От термосвиваем шлаух 2,5 мм се изрязват парченца с дължина 6-7 мм или според избраната дължина на сенниците:
http://bgrail.info/svetofor/20.jpgС макетен нож се цепва наполовина от диаметъра всяко парченце на около 0,5 мм от края:
http://bgrail.info/svetofor/21.jpgСлед това се цепва по дължина и излишната част се маха или пада сама:
http://bgrail.info/svetofor/22.jpgГотовите сенници се нахлузват на всеки светодиод и се наместват, така че всичките да са в една посока и се залепват внимателно с миниатюрни капчици лепило, поднесени с телче:
http://bgrail.info/svetofor/23.jpgЪгълчетата на сенниците се подрязват:
http://bgrail.info/svetofor/24.jpgСветофорът се боядисва в черно отпред и в сиво отзад. С боята могат да се запълнят отворите между светодиодите.
Готовото изделие:
http://bgrail.info/svetofor/25.jpghttp://bgrail.info/svetofor/26.jpghttp://bgrail.info/svetofor/27.jpghttp://bgrail.info/svetofor/30.jpgЗа по-сложни светофори, където светлините трябва да се монтират хоризонтално се налага малка промяна в технологията. Светодиодите се мушкат в предварително пробити отвори в табелата и се залепват там, след което цялата табела с монтираните диоди се залепва за стълба. Разстоянието между отворите се подбира така, че стълбът да преминава между два съседни диода.
Входен светофор по обикновената сигнализация:
http://bgrail.info/svetofor/28.jpghttp://bgrail.info/svetofor/29.jpghttp://bgrail.info/svetofor/31.jpg