От миналият четвъртък съм настроен малко носталгично във връзка с едни стари сними и и тъй като днес е пак четвъртък , реших да обнова малко тази тема .
Покрай издирването на стари снимки (в мрежата и на живо) от една снимка , приятелят Zazo попадна на обновен сайт със качени дооооста снимки вече.Извадих някой от тях и смятам да ги пусна тук с кратки коментари.
Като начало да отдадам заслуженото на човека от чийто сайт съм свалил тези снимки, който се оказа родолюбив българин добре познат във един друг форум (за авиация) и много добър специалист по цветни схеми на самолети – както и по история на българската бойна авиация – Пеньо Пенев.
Защо е направен този сайт.
Причината е в това, че хората забравят. Забравят какво е било, още по-лошо: не ги интересува.
Днешните поколения не знаят почти нищо за предишните, не познават бита им, живота им, нито България от "онова време". Те не знаят какво е девствен плаж, не знаят какво е тротоар без паркирани коли, и тиха вечер с дъх на липа в столицата.
Също така не знаят нищо за мощта на никога непобедената българска армия, нито за изгубените пристанища по Беломорието.
Вече дори не помнят годините на комунизма.
Те не биха могли да си представят колко кръв е пролята за България, нито биха могли да допуснат за съществуванието на истинските герои, безброй поборници, хайдути, генерали и обикновени войници.
Всичко това за тях е фикция, абстракция от литературата,
доколкото изобщо се ползват от скромните и услуги.
И защото, както казва един приятел: "Една снимка струва хиляда думи",
затова тук ще има само снимки.
Ще се старая да публикувам снимки с добро качество и сравнително приличен размер
(1024 px по хоризонтала).
Всеки ще може да ги гледа, копира и разпространява с некомерсиална цел.
Аз лично, няма да печеля нищо от това.
Затова няма да се поколебая да изнамирам, сканирам и събирам снимки отвсякъде.
Стари списания, фондове, галерии и други подобни източници има предостатъчно.
Тази идея нямаше да реализирам без идейната и финансовата
помощ на г-н К. М. от Ню Йорк. За това му благодаря.
Работата си по сайта посвещавам на големия Стефан Груев,
с когото така и не успях да се запозная...
Ще се радвам ако изпращате всякакви материали, за да обогатявам
постепенно отделните секции на сайта.
Ако забележите неточности в датите или имената - моля, пишете ми!
И така темата тук е за България, така че ще започна със няколко снимки в различни години от нейното съществуване (все пак фотографията не е от римско време...)
За мен лично беше изненада , че освен познатите ни от приказки и класически произведения в книжовното и филмово изскуство воденици, сме ползвали и вятърни мелници.
Ето една която е снимана в началото на 20-ти век край морето – Созополска „йегерница”...
Но ще се върнем по-късно на снимки с интересни технически съоръжения ползвани в страната ни през последните стотина години...
Да започна с главният град, който си е бил доста малък преди да стане столица...
София в края на 19 век. Както казах - доста малка дори за столица на една новосформирана държава.Виждат се народното събрание, университета , художествената академия, и някой ключови сгради които съществуват и до ден днешен (в центъра). Все още ги няма руски паметник и този на Апостола, както и не съществува днешният булевард Мадрид (но се вижда всъщност Дондуков , колоко широк е бил строен още тогава (друг е въпроса ,че сега е вече въз тесен...).
В далечината се виждат Красно село, Бояна, Горна баня и другите околни села.
Ха да видим дали ще познаете къде е това?
(Пл.Александър Невски при строежа на храма)
Това пък е руската църква – също още в строеж, когато е снимана.Мнооого ми харесва уличното осветление и ще си го правя (І-епоха
) но без контактната мрежа за трамвая...
Обаче нали сме воювали доста, за да се утвърдим като свободна държава, офицерският ни клуб е бил една от най-личните сгради.
Тук вече имаме панорама на която се вижда (пред Руската църква) сградата на прочутото „Писателско кафене” – днес искат там да вдигат небостъргач.
А ако продължим по бул.Руски , ще видим и сградата на днешното Австрийско посолство.
Връщайки се на бул.Раковски, ще видим сградата на тогавашното читалище „Славянска беседа” , което е срутено при съюзническите бомбардировки над София и сега там е едноименният хотел....
Съвсем наблизо е и Народният театър „Иван Вазов”.
И тогава и сега – красива сграда.
Обаче първият образ на военното ни министерство направо ме разби – красиво е било, само дето е отесняло явно на господа офицерите.
И площадчето пред двореца си е било достатъчно за почетният караул...
...и още един път , щото това в момента ни е картинната галерия , която по известни причини е пред самосрутване...
Основните булеварди и техните мостове до ден днешен .
Лъвов мост (след павирането му до Централна гара.)
Както и Орлов мост , сниман по времето когато София вече е „преминала” реката.
А тук се е правила най-хубавата бира на България по това време – пивоварната на чешките братя Прошек – днес срещу националната телевизия е най-дълбоката дупка на София (след тази за НДК-то) щото и там ще се строи небостъргач...
Но за жалост голяма част от красивите сгради на града са срутени по време на бомбардировките от Втората световна война – снимка направена от американски бомбардировач, изпълняващ задача над столицата ни.
След комунистическият преврат, в срутеният център започва усилено строителство на вече бившият партиен дом (понастоящем сграда на Народното събрание) както днешното президетство, министерски съвет , ЦУМ (първият МОЛ в съвременната ни история който не знам как се казва сега) и хотел Балкан (сега Шератон).
Обърнете внимание на релсовият транспорт...
Както и на панорамата на бул.Дондуков и превозните средства в едър план...
И по това време тоз камион дето се вижда, не беше ГАЗ-51 , а „Молотовка” (първото име на модел Газ-51)
Д а скочим напред във времето, култовият ни магазин от 80-те – ДетМаг се вижда в дъното, зад хотел Рила. Много от старите хобисти си спомнят с умиление как са пазарували от там „влакчета” на кашони.
Тази снимка е интересна и със стълпотворението на превозни средства от 60 – те и 70-те години.Много добре се виждат такива „култови” модели като „Опел-Капитен”, „Варшава” или „Победа”, „ДКВ-камионетка”,(има я в сета „Източни легенди” на Конрад)„Волга – М21”,първите социалистически полски„ЖУК”, джипка „ГАЗ-69”, както „Москвич – 401(403) ”,дори две костенурки„Фолцваген-1301(1303)...останалите ще си ги откриете при увеличена снимка – има попадение...
Националният стадион „Васил Левски” преди реконструкцията за по-голям капацитет и монтажа на осветлението – а в съседство е стадион „Юнак” – сега там е метростанцията...
То по това време и Цариградско шосе си беше още шосе , а не днешният „булевард на лудите”, но пък комплекс Яворов вече го има (преди Младостите даже!!!).Е ..."Феята" и "Ропотамо" ги няма още (то и сега вече ги няма) но високият блок на кръстовището е в строеж.Пък и трамвая не е стигнал до "Ситняково" още...
Поздрав за Ясен – дали си разпозна блока!?
Ех, спомени ...но да скочим напред във времето – годината е 1981 и НДК-то веднага след партийният конгрес...
Тогава вече строехме магистрала Тракия, но този мост край Клисура по подбалканското шосе си е като за магистрала напрово – тогава бе най-високият шосеен мост на Балканите (сега даже не знам кой взе рекорда ?).
А това е на път за Златни пясъци – морето все още е „девствено”
Това е Варна , вижте автобусите – така наречените „ботевградки”...но на темата за транспорта ще се върна в следващата седмица...
Когато ще разнищим 15-тина снимки с учудващи и впечатляващи спомени от областта на транспортната ни система , когато улиците бяха празни и нямаше задръствания.
Както и нови снимки на сградите на някой култови наши железопътни гари...