Автор Тема: България!  (Прочетена 929309 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1065 -: 02 Юни 2014, 15:36:54 »
Цитат на: pavel75 link=topic=1752.msg93710#msg93710 date=1392809836
Или аз съм в грешка или картата. Според легендата тънка линия са клонове, както например Червен бряг - Оряхово, а тези с пунктир са в проект. Поне така го разбирам аз.
И ако не бъркам според тази карта има съществуваща линия Каспичан-Силистра, Казичене-Самоков, а подбалканската вече е завършена.
Каква е разликата между двете линии - тънка непрекъсната и пунктирана?

Цитат на: pach link=topic=1752.msg93711#msg93711 date=1392811392
...Има и клон в проект до Трън!!!  :scratch_ones_head: Аз не съм чувал за такъв проект  до сега...
Както и от Роман през Орхание (Ботевград) до Етрополе през прохода...или пък свързването на Габрово през Троян и Севлиово с Роман, а не с линията на юг от Балкана. Явно тази карта представя желаното и проектираното, но не може да претендира за точност. Сега е ясно защо по спешност се отделя като самастоятелност Дирекция на железницата от старото министерство - кашата е била почти пълна....

Картата е печатана през 1912 г, и явно не е съвсем точна. Може и да е пропагандна.
Ти виж къде е границата ни на юг! Тогава все още тези земи са били част от Турция.




Оказа се, че линията в Трънско е съществувала ...известно време!

Цитат
Трънска теснолинейка (мина Злата)
600мм - строителството започва 1915 г. участъка от трасето с готовия 300 m тунел
при ждрелото на Ерма след Ньойския договор остава незавършен, изградени са участък Драгоман-Ялботина
 (при въглищна мина Бели брег) 12 km (днес закрит и демонтиран), и участък Ракита, Звонци, Звонска Баня,
Трънски Одоровци, Бобовище, Ерма, Погановски манастир,Власи, Комие, Горна Държина, Суково, Бело поле - общо 28 км.
Миньорите наричат влака "Цира".

Към 1942 са направени още два по-малки тунела до с.Петачинци за свързване на участъците,
 но отново западните покрайнини са отнети. Участъкът Цира е закрит заедно с мината 1963 г.
През 1981 г. трасето на последния е асфалтирано и преустроено в удобен път поради малките железопътни наклони.

Та така било значи!

Както и други малко известни теснолинейки с междурелсие 600 мм.

Село Раковски (днешен квартал на Димитровград) до Хасково,
С обща дължина 21 км построена през 1922г. и през 1928 г. е преустроена в нормално междурелсие.

Село Раковски да мини "Марица"
Построена през 1917г. и просъществувала до далечната 1938г.!

Костинброд - Пожарево
Построена също през 1917 г. с дължина 11 км.В историята си е предадена на фабрика "Изида" през 1920г.

Казанлък - заводите "Арсенал"
Построена през 1927г. в момента е закрита и демонтирана.

Откланението от Дупница до Бобовдал.
Построено през 1917г. Преустроено в нормално междурелсие през 1950г.
Двата теснолинейни парни локомотива които са  обслужвали отклонението са
предадени на линията Ахтопол - Кости.

И една запазена снимка от 1928г. на гара Варвара по закритото през 2002г.
теснолинейно разклонение Варвара - Пазарджик.


По материали от държавния архив.
« Последна редакция: 02 Юни 2014, 15:40:05 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: България!
« Отговор #1066 -: 02 Юни 2014, 20:46:12 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg95281#msg95281 date=1401702477
А някой зна е ли къде е било това железопътно училище?


бул. Царица Йоана 71

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #1067 -: 03 Юни 2014, 00:10:59 »



Ако продължим таблицата още назад, срещу година 1878 от първата колона,
до нея (според изтоника) ще трябва де е едно от трите възможни числа:

13 000 жители
10 000 жители
8 000 жители

от които 30% евреи.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1068 -: 03 Юни 2014, 08:43:08 »


Още една цветна снимка със сградата на Държавния Цирк:


И една снимка на църквата, която лежи в мазето на Булбанк:



И една актуална снимка ...дали силните дъждове с аот този век в София???


Всъщност това си е 1-во априлска шега на сатиричния вестник "Щурец" от 1933г.
Цитат
Денят на шегата 1 април е имал голяма популярност в България още в началото на 20-ти век.
Повече за шегата тук:
http://old2.offnews.bg/index.php/177557/strashno-navodnenie-zalya-sofiya-ili-1-april-prez-1933-g
« Последна редакция: 03 Юни 2014, 08:59:38 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1069 -: 03 Юни 2014, 10:49:51 »
Ето едно уточнение и ...доказателството за него:
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg94044#msg94044 date=1394526900

Бул. Стамболийски, малко преди пл. Света Неделя, някъде 50-те години.
...





Цитат на: Rado link=topic=1752.msg94088#msg94088 date=1394660366
Защо на снимката трамвайните линии по булеварда са три?


Цитат на: pach link=topic=1752.msg94090#msg94090 date=1394692498
Отклоненията в ляво и дясно са направени доста преди да излезнат на пл.Света Неделя.
Там по бул.Стамболийски е минавал и трамваен маршрут №5, който практически и тръгвал
от начална спирка именно на пл.Света Неделя - днес на мястото на дървената сграда за спирката
е тротоара пред "Flocafe" и "Bar Happy Grill" - спирката е била приблизително на мястото на цветарското павилионче:
https://www.google.com/maps/@42.69604,23.321081,3a,75y,299.79h,92.08t/data=!3m4!1e1!3m2!1seWXjeImFZ_d81G78nswoVQ!2e0
 :hi:



На снимката доказателство се вижда трамвай "Република" готвейки се да завие в посока
съдебната палата и да спре на началната си спирка от маршрута.



 :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1070 -: 11 Юни 2014, 14:17:31 »
Хубаво е когато все още се намират стари снимки на добре познати ни (а дали?) обекти.
Подарък за  двамата истински  хобисти от Бургас (та не са клуб с един член  :haha:)
които заслужават уважение, че не се отказва и макар сами,
там те са огънчето на моделизма - в крайморския ни град Бургас!!!
На Иво и Стефан...

 :hi:
Забележете, че теснолинейката  е през улиците на града в 1938г. от когато е снимката.
По този маршрут е минавала до към 1939г. За това има подробности малко по назад в  темата тук:



А по повод теснолинейките у нас, очаквайте скоро материал за втора (!?!!)...-та
теснолинейка в София, освен известната ни Враня- Казичане!
 :spiteful:

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1071 -: 13 Юни 2014, 11:44:23 »



Полска статия от 1990-та, с някои иначе никъде не откриваеми заводски прототипни снимки....

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1072 -: 25 Юни 2014, 16:46:17 »




Sofia 1958 Garata


спирка "Вишнева" и до днес


София - водната кула в американския колеж в Симеоново


София - водната кула при семинарията през 1932г


от фотофорума


...или както казват в приказките - "И аз бях в този трамвай, и аз пих бира  Старопрамен в него!!!"
 ;D
« Последна редакция: 25 Юни 2014, 16:51:58 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1073 -: 30 Юни 2014, 14:12:57 »
Преди време ми се наложи да обяснявам на няколко млади човека, как и защо сме имали
т.н. "бордера за автомобили" социалистическо производство, колко години чакахме с тях за да си купим съответния
автомобил произведен в някоя от "братските" социалистически страни, както и по-какъв начин все пак успявахме
и тук в България да караме западни марки автомобили (както ги наричахме тогава).
Коментара на едно от момчетата беше " - Татко ми разправяше такива неща, но аз все си мислех че ме майтапи!"
Срещнах трудности да обясня на тези млади хора родени в пазарната икономика на "нова" България,
защо имахме и специална верига магазини за продажба на вносни (по второ направление щом е с долари) стоки
и как точно се изкарваха парите за там и какво можеше да си купиш в тях.

Наскоро попаднах на спомен за "Кореком"-а в сайта "Спомени за републиката" и разразилия се спор в
последвалите коментари отдолу. Коментарите бяха противоречиви като политическата ни система днес.
Тъй като бяха твърде пристрастни, се постарах да отсея "зърното от плявата" и да се опитам да
изложа мойте спомени от онези години и по-специлано състоянието на тази верига магазини през 1987г.
Така стигнахме до сканирането на кратката ценова листа в която се включваха само голямо серийните
продажби гарантирани като наличност в цялата мрежа на организацията и  нейните складове.

ПРедварително искам да кажа няколко неща:

- не публикувам тук скановете за да правим политически спорове, а за да остане обективен спомен от онези времена.

- не подкрепям онзи обществен строй, нито твърдя че настоящата икономическа ситуация в страната ни е цветуща.

- никога не съм работил в организации които изнасяха работна сила извън пределите на Родината ни.

- когато съм искал да си купя нещо по-голямо или скъпо от въпросната верига, съм имал достатъчно пари
за да си намеря човек който разполага и има право (тоест притежател на удостоверение, че е работил зад граница)
 за да ми го купи. Или в краен случай причаквах някои чуждестранен студент от пред, казвах му какво точно ми трябва
 (често влизах с него и му показвах) и след като той го купеше, аз му го плащах с български левове.
Така практически не нарушавахме законите от онова време - валутната търговия беше забранена (магурастрийт още не съществуваше),
 но не и препродаването на "употребяване" стоки . Впрочем на същият принцип много стоки се намираха и в тъй наречените
"оказионни" магазини, но за тях друг път. Става въпрос за стоки от типа телевизор, супер касотофон, музикална уредба или пералня.
Кола не съм купувал от тази организация, но колата ми все пак е от там - аз съм втория и стопанин.

- когато съм искал да си купя нещо дребно , като дезодорант Рексона или Фа, дъвки или шоколади Тоблерон,
вносни дънки или аудио и видеокасети
обикновенно намирах или от подобни хора или от гръцките туристи съответните средства и също не съм имал проблеми с продавачките. Впрочем първите ми метални колички са именно мачбокс от там.

Тоест не е точно казано, че само "отбрани" хора са пазарували там или, че е имало страхотни перипетии да си намериш необходимите средства и документи за да можеш да пазаруваш в тези магазини. Не беше обаче и масово пазаруването там
щото това все пак беше специална верига магазини. Спомням си, че за определени модели сме се товарели на автомобили
и обикаляла софийските "корекоми". Освен ценратлния (зад хотел Рила) имаше такива и около новотел Европа,
на окръжна болница (работеше само с рубли, но продавачките не отказваха и долари, които после обменяха с рубли)
и разбира се култовите по това време край мотелите "Божурище" и "Църна Маца" - до там си беше цяла екскурзия да отидеш.
След големият обир на централния магазин бяха доста позатегнали режима н апазаруване, на практически и това беше
на принципа "всяко чудо за три дни" - тоест тук трая все пак около три месеца де.

Но както казах, темата е само за обективни спомени, така че да дам "думата" на скановете:

1


2


3


4


5


6


7


8


9


10


11


12


13


14


15


16
« Последна редакция: 30 Юни 2014, 14:25:09 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1074 -: 30 Юни 2014, 14:22:32 »
Ето и втората част от скановете.
Обърнете внимане на №22 - това беше през 1987 г.
когато ние все още работехме със гъвкавите магнитни дискове за компютрите си
с големината на "салфетки" - както жаргонно наричахме 5 инчовите дискети.
Масовото производство си беше на 8-битови машини, но вече имаше и 16-битови с харддискове.
Това да имаш хард диск в компютъра си беше все още мечта (моя беше "гиганските" 20 мегабайта - не е грешка)
Та по това време вече знаехме за СD-тата и който си купеше такава "уредба" трябваше да си търси въпросните дискове
от някой който пътуваше често до Япония. Тук не се бяха сетили да доставят количества подобно на касетките за магнетофонви
и видеопарати.

17


18


19


20


21


22


23


24


25


26


27


12


28


29


30


В заключение ще кажа, че не всичко си купувахме от въпросния "Кореком".
Освен споменатите вече "оказионни магазини" с получастно и легално съществуване,
вносни стоки можеше да се купят и от някои други магазини - според количеството
конфискявани контрабандни стоки по българските граници.
Така практически от трите ми "уокмена" (какво е това друж път ще обяснявам на младите)
само "Саньо"-то (аутореверс) беше от кореком. "Vеga" с два жака за два чифта слушалки и радио
ми беше (и все още  е) от кварталния оказион, а "John Plear Special" във фирмено черно - от магазин за електроматериали
зад Халите в София(120 лв цена). Още ме е яд ч(е точно него го продадох някога - щеше да си стои при другите два сега...

Та така...
« Последна редакция: 30 Юни 2014, 14:30:29 от pach »

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: България!
« Отговор #1075 -: 30 Юни 2014, 15:31:39 »
Ама си беше хубово по Тошово време, малко ама качествено! Е не за всички а само наши (х) ора!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1076 -: 01 Юли 2014, 14:02:05 »
Линейка на БЧК на ул.”Родопи” в столицата, 1945-1946 год.


В неделна утрин софиянци чакат на трамвайната спирка на площад “Св.Неделя”, в посока Княжево и любимата Витоша. 1951 година.


Трамвайната спирка на площад “Св.Неделя” през 1951 година; Туристи чакат трамвая за Княжево, в посока към любимата Витоша.


Жилищна кооперация “Царевец” на Орлов мост, през 1952 година. Сградата е построена през 1930 година, по проект на арх. К. Гечев


Март 1951 година. Работници от завод “6 септември” (Трамвайно депо “Красно село”) работят върху нов тип трамвайни мотриси, наречени “Република”.



Трамвайна мотриса “Република” по софийските улици, с украса за празник на физкултурата, през 1953 година.




Цариградско шосе в района преди хотел “Плиска” ; 1966-1967 год

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1077 -: 07 Юли 2014, 13:53:47 »
Да довършим вида на тройната трамвайна релса през бул. Стамболийски, пл.Света Неделя и Съдебната палата.
по коят овсъщност била началната спирка н атрамвай № 5 тогава.

бул. Стамболийски



Спирката където е днешнато Хепи на пл.Света Неделя



Една от българскит етрамвайни мотриси по линия №5 - трамвай "Република"


И неговото ремарке.



Новата снимка е на тройната линия от към Съдебната палата, от където трамвай №5
е завивал по ул.Алабин и през пл. Македония към Княжево по маршрута си.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1078 -: 09 Юли 2014, 14:36:31 »



« Последна редакция: 09 Юли 2014, 14:43:13 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1079 -: 10 Юли 2014, 11:49:22 »
Кадър от сграда на бул. "Витоша" и ул. "Неофит Рилски" след градушката от 1941 г.

от брой 7 на списание Сердика - 1941г.