Общ форум | Chit-chat > Общи приказки извън хобито | Chit-chat away from the hobby
България!
pach:
Музеят на Техническия университет в Берлин пази забележителен документ. Той е свързан с Пловдив и е от далечната 1942 г., когато немският архитект Херман Янсен предлага смело и авангардно решение за града - трамваен градски транспорт.
Екологично и чисто решение, казват специалистите ни по транспорт. И перспективно! С него още в 40-те Пловдив щеше да има модерно решение за транспорта си. Днес - транспортът на града е сред главните виновници за мръсния въздух в Пловдив. Заедно с печките на твърдо гориво. Преди 75 години обаче перспективата е била друга. Шест трамвайни линии прекосяват Пловдив - открай докрай - в плана, който залага модерния за времето си трамвай. Това се вижда на архивна скица от проекта на проф. Херман Янсен.
Пловдив с електрически транспорт! При това трамвай, и то в 40-те години на миналия век!
Решението изглеждало обещаващо. От екологична гледна точка, но не и от икономическа, коментират анализатори днес. „В тези години Пловдив е малък град, трамвай в него е уместен, но едва ли е бил толкова нужен на гражданите му”, коментира инж. Димитър Попов от „Сити план”. Старата схема показва добро разположение на линиите.
Те заобикалят хълмовете и стигат дори до... летище. То е заложено от архитекта на изток, там където днес се намира жп гара Тракия. Разбира се, само като идея. Прави впечатление, че проф. Янсен вижда развитието на Пловдив предимно на юг и е задал силно разширение на града в тази посока. Дори го опасва с трамвайна линия.
Тази отсечка я няма и до днес, но авторите на Общия устройствeн план на Пловдив от 2007 г. също я „програмират”. В Плана им тя е наречена „трети южен ринг”. Специалисти отчитат, че много от трасетата на арх. Янсен в днешно време вече са неосъществими.
Те са потънали в новата транспортна мрежа на града. Но въпреки това, замисълът на проф. Янсен е уникален! Размах, правилна визия за бъдещето на града, добро съчетание на практичност и естетика - това са част от позитивите на проекта, твърдят експерти. Ако беше реализиран, Пловдив щеше да има нормален градски транспорт още през 40-те години на ХХ в. При това по немски модел.
В Германия - в разгара на Втората световна война - проф.Янсен става популярен, като автор на първия цялостен план за Берлин. В него той развива града около два пръстена - малък вътрешен и по-голям - външен.
Интересното е, че вторият пръстен включва предимно зелени площи с паркове, градини, гори и поляни. Които в последствие трябвало да бъдат свързани чрез зелени коридори, излизащи навън от компактния град. Така с дизайна на проектите си проф. Янсен обръща Берлин към зелените площи и към новите за времето си открити градски пространства.
За Пловдив експертът има друго решение. През 1942-1943 г. той начертава нов Генерален план за града на тепетата. Ако той се беше случил, днес нямаше да го има Тунела на един от централните градски булеварди „Цар Борис III Обединител” - една градска приумица от времето на соц-а. Някога немският градостроител мислил и по въпроса - как да свърже Главната улица с върха на Сахат тепе. Идеята се реализира по-късно от арх. Желязко Стойков. Той проектирал прекрасната стълба на “Каменица”, с идеята тя да наподобява тази на площад "Испания" в Рим.
Смяната на политическата система през 40-те стопира реализацията на Плана на проф. Янсен. Обществената система у нас се променя, с нея и приоритетите. Немската инженерна мисъл излиза от „мода” и остава в шкафовете на градостроителите. А резултатът от този “провал” рефлектира върху пловдивчани.
От години Пловдив търси своите екологични транспортни алтернативи. И днес реално няма екологичен транспорт! Според транспортните науки, всеки град с над 250-300 000 души задължително трябва да има релсов транспорт - трамваи, а над 750 000 - метро. “Ние отдавна трябваше да имаме трамваи в града. Или поне да се работи за изграждането на градска надземна железница”, предлагат и някои граждани.
Не е ясно кой, в крайна сметка, допусна общественият електрически транспорт в Пловдив да спре - с премахването на тролеите. А градът има поне две линии от градския обществен транспорт, за които тролеите категорично трябва да се върнат, твърди транспортният инж. Димитър Попов от „Сити план”. Според експерта, неволите които ни причиняваха напоследък тролеите - с амортизирания си парк - в същност лесно могат да се отстранят. Въпросът опира до доброто поддържане на контактната мрежа, казва инженерът.
Първият опит е от 1904-а
Въпреки доказаните предимства на трамвая, вече над 100 години трамвайна мрежа в България има единствено София, пише wikipedia.
В началото на 1904 г. общината на гр. Пловдив обявява търг за изграждането на трамвайна мрежа в града. За да бъде рентабилно предприятието в малкия по това време град, се предлага една от линиите да продължава до близкия гр. Станимака (сега Асеновград). Френското дружество Compagnie generalle de Construction ef de Wagons Lits печели концесията, но поради различни причини трамвайна мрежа не е построена. Втори такъв опит не е правен.
pach:
Мнозина софиянци си спомнят вторият цирк в града.
Първият беше дървено-палаткова шатра сглобена на празното
през онези години място между улиците "Найчо Цанов" и "Жданов" ( ако не ме лъже паметта) тогава.
Всъщност това са днешните "Пиротска"(възстановено първото и име) и сегашния бул.Тодор Александров. Бил съм твърде малък
да си спомням точно за него. Известно време зад новопостроения паметник на Ленин ( сега там е статуята на св.София) отзад зад дървена ограда се виждаше върхът на шатрата. В него не си спомням да съм влизал,
може би защото първито цирково представление гледах в
новия Държавен Цирк ( после получил прозвището "изгорелия").
Спомням си, че "стария" ( пак популярно прозвище)цирк изчезна от мястото си след откриването на паметника. Даже имаше такъв виц - "че два цирка един срещу друг, не и трябвали на България".
Визираше се за " втори действащ цирк" помпозната сграда отсреща на ЦК на БКП (централния комитет който фактически управляваше страната през социализма).
Сега "по стечение на обстоятелствата" там е седалището на Народното събрание"... :sarcastic:
Но да се върнем на кратката история за "изгорелият" цирк.
Финалът на тази публикация от Софийската централна библиотека ме шокира. Факт който прецених, че е малко известен,
заради който и публикувам това, тук и в тази тема!
--- Цитат ---
Софийски държавен цирк
28.01.2015
Софийският държавен цирк е основан на 1.02.1957 г. През 1962 г. се нанася в сграда на площад „Солни пазар”, построена по проект на архитектите братя Станкови (Ярослав, Любомир и Владимир) и сестра им К. Станкова-Мутафова. Циркът е с форма на купол с височина 19 метра, външен диаметър 43 метра и манеж, дълъг 13 метра. Разполагал е с 2000 места. Строителството му е струвало 2 800 000 лв. Представленията включвали класически естрадно-циркови и вариететни програми, цирк върху лед, тематични спектакли. Гостували и представителни колективи от много страни.
През 1983 г. циркът изгаря. Тогава директор е Ганчо Бинев. Точната причина за палежа не е установена. Първият фоторепортер, който успява да запечата пламъците на горящия цирк, е фотографът на в-к „Поглед” Иван Григоров.
Програма на Софийски държавен цирк за сезон 1972-1973 г.
Копие на сградата на Софийския държавен цирк има в Скопие (Македония), подарък от България след голямото земетресение с епицентър Скопие през 1963 г.
--- Край на цитат ---
Дали македонците са съхранили сградата подарък от нас!?
IKAR:
Това, че не може да има два цирка на едно място го знам точно по повод на изгорелия цирк през 83-та. А вторият цирк е високата сграда на профсъюзите, която е точно до него. Имаше хипотеза, че и те са взели участие в подпалването, понеже са искали на негово място да си построят огромна зала за събрания. И досега северната страна на ниското тяло на сградата седи на тухли, без облицовка, вероятно точно поради тази причина. Сградата в Скопие я събориха преди 3-4 години, имаше писания в нашите газети по този повод, но онези вагабонти си го бяха решили и я бутнаха.
А цирка, след като изгоря, го откараха при вагон-ресторанта.
Adrian:
https://pik.bg/%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D0%B5-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B0%D0%B2%D0%B0-%D1%81%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B0-%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B0-%D0%BE%D1%82-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-news61370.html
pach:
Ето изглед от държавен цирк "Глобус" който построява
шатрата си в центъра на София, с личното разрешение
на Тодор Живков. В дясно се вижда кооперацията и витрините
на първия магазин "Млад Техник"!!!
...и строежа на новият цирк в квартал "солни пазар":
Преди да изгори в най-добрите си години:
Малко известни снимки от пожара има тук:
http://www.nabore.bg/statia/sofiiskiyat-cirk-izgorya-za-tri-chasa-305-14
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия