Автор Тема: България!  (Прочетена 805380 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: България!
« Отговор #30 -: 12 Ноември 2009, 14:45:36 »


Пичове , я се вземете в ръце и пишете адекватно , че вече сън не ме хваща кой къде е свален и как му е името

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #31 -: 12 Ноември 2009, 15:14:22 »
Цитат на: Adrian link=topic=1752.msg31101#msg31101 date=1258029936


Пичове , я се вземете в ръце и пишете адекватно , че вече сън не ме хваща кой къде е свален и как му е името
Я ти като най-голям пич, тоест адкватен, се отнеси сериозно към темата и будувай до 20 -ти този месец - тогава поручик Списаревски прави тарана над София... :pardon:

Утре ако ми остане време ще продължа със това :spiteful: :

Цитат на: pach link=topic=1752.msg30741#msg30741 date=1257422165
...Когато ще разнищим 15-тина снимки с учудващи и впечатляващи спомени от областта на транспортната ни система , когато улиците бяха празни и нямаше задръствания.
Както и нови снимки на сградите на някой култови наши железопътни гари... :spiteful:
;D ;D ;D
« Последна редакция: 12 Ноември 2009, 15:15:55 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #32 -: 13 Ноември 2009, 15:36:54 »
И така , петък е (майната му че е 13-ти  :triniti: :neo: :girl_devil:) или по друг начин казано "ден на майстора"... :music: :music: :music:
Та ви подготвих следващата порция архивни снимки- този път посветени на автобусите (част от тях) които са седвижели из България.

Старите автобуси на България.
И така , да продължим в направление доста по близо до нашият моделизъм.
Транспортни автобуси в България от различни епохи.
Като едно добро начало е тази снимка, на един от първите ни автобуси родно производство. Фабриката производител е изписана на каросерията на този омнибус както са ги наричали в началото на миналият век.

Впрочем по-възрастните колеги моделисти сигурно си спомнят къде е била тази фабрика???
А за мераклийте да пресъздадат български макет от онази епоха, ще отбележа че в Конрад има подобен омнибус предлаган в два цвята (1/87-НО) за 17 евро.При добро желание може да бъде „суперосан” като този от горната снимка...

А това е един „омнибус” също от началото на миналият век, който е пътувал по маршрут София - Самоков – Чамкория (днешен Боровец).Не е нашо производство, но пък са пътували струва ми се доста „задружно” но въпрос на приятна компания в крайна сметка...


А ето как е изглеждала носещата конструкция от дърво на първите автобуси от социалистическото управление , който заради фабриката (тогава наричана вече завод по руски образец) национализирана от комунистите...та това е началото на тъй наречените автобуси „ботевградки”.


Ето как са изглеждали всъщност първите модели...


А това по мой спомени (имах го на модел в НО) би трябвало да е Икарус от ранните серия след 50-те години , най-вероятно тогавашните ни междуградски автобуси...


Това е по следващата модификация на „ботевградките” струва ми се вече с двигатели по лиценз на Шкода.Снимката е пред централна поща в Пловдив – егати стълба в центъра на града, има в едър план...


Ето я същият модел на този автобус , вече цветна картичка в центъра на град ...(който го познае, да казва, че аз го забравих).По малкият пък е съветско производство - 20 местен "ПАЗ" , често ползван за служебен транспорт от различни голями предприятия.Само дето не мога да се сетя съкращението "ПАЗ" какво точно значеше...


А това е най-старият тролейбус който аз си спомням да съм ползвал (е като малко дете де...) сниман пред хотел Плиска (в тогавашният му вид) движейки се по старото Цариградско шосе по линия №5.Това всъщност му е първа спирка след обръщането на днешният 4-ти км.Там въртеше на ухото си около ресторант градина „Чучулига”. По знаещите от мен да кажат непременно каква марка е бил този тролейбус???


Да се върнем отново в началото на миналият век (някъде около І-та световна война) на един известен в България провлак.Път има , но за наше съжаление (а може би и на фотографа) не се вижда дори конска каруца...Но пък голямо движение , чак с опастност за задръстване има от...пешеходци!!!


Същият провлак , 15-тина години по-късно.Автомобилите не са чак толкова много , та са доста пълнички при употребата им.Още от тогава към морето българина ходи в голяма компания...и „Деца на море”!!!


Същият провлак вече от 70-те години, много разпространена цветка пощенска картичка от морето.Типичната употреба на 4ботевградката” -  с прикачено пътническо ремарке , връща се към Бургас.От зад се вижда товарен пикап „Варшава” – полският лиценз на съветската „Победа”.


Тук ако се вгледате пред народнота събрание , ще видите следващата производна на „ботевградката” – вече имаща си и име – „Чавдар” модел 3М4, с характерната „козирка” над челните и задни стъкла.В средата на кръстовището има „Шкода 1000 МВ” , а останалите автомобили са „Волга М21” , „Вартбург” и един „Робур” със стълба за ремонт на уличното осветление.


Някъде по-това време вече е имало и туристически агенции от типа на „Родина турист” предшественик на „Балкантурист”.Ползвали са новички туристически автобуси „Шкода” произвеждани по лиценз на фабриката за каросерии „Кароса”. То така им казваха „Шкода-Кароса” или по-известна у нас като „хлебната” Шкода заради формата на каросерията си.Между двете „хлебни” Шкоди ,е един от най-големите и идиотски автобуси за междуградски или туристически превози, производство на съветските комунисти – „ЛАЗ” (Ленинский АвтоЗавод). Това е недоразумението на руската конструкторска мисъл – влагаха в него бензинов (а не дизелов) двигател от тежките им камиони , който имаше разход около 100 л. на 100 км!!! Ама кой ти гледаше тогава икономии, пари или ,че петрола ще свърши!?!!!!
Отзад се вижда рекламно (рекламата не е от вчера) „микробусче” модел „ЖУК” на полското автомобилостроене от тези години.А да и един „Москвич – 408/412?”...


Не че при създаването на „Балкантурист” – единствената ни тогава туристическа (социалистическа) агенция , не си купувахме автобуси от „загиващият” капитализъм – в случая един туристически автобус от „Мерцедес” чийто лукс бяше приятно изключение в годините на банка „Тексим”, международният товарен транспорт „СомаТ” и лицензното производство на „Оранжада”.


Някъде по това време пикапите „Варшава” започнаха да изчезват от употреба , както и лимузините от руснаците „Победа” , а пък за старите „ботевградски” автобуси настъпиха последните дни.


Макар, че по крайните „паланки” на страната ни да се движеха до последни сили...


Защото наставаха годините на възхода на ботевградската фабрика „Чавдар” производството на новите автобуси тогава – „Чавдар 11М3” с каросерия по лиценз от „Сетра” и дизелови двигатели прозеждани в Шумен по лиценз на „Шкода”.Този автобус и неговите различни модели (крайградски, туристически, ремонти работилници, за транспорт на безалкохолни напитки и още много) сдтана най-масовият автобус родно прозводство.


Макар вече да внасяхме дори новият модел на унгарският „Икарус-280” за масовият градски транспорт.Но „Икаруса” бе преди всиччко за голямите градове ...


Разраснали се с панелните квартали тип „спални” до неимоверни размери...


Е , хайде стига толкоз , че ме хващат бесовете като се сетя някой тъпизми от „по-новата” история на Родината ни , под управлението на комунистите...

Надявам се ,че снимките ще ви свършат работа при пресъздаването на макети от различни епохи и администраций, надявам се ,че съм върнал някой спомени на по-големите колеги тук, както и че не съм сбъркал с някое име или нещо подобно.

Колкото до моделите – аз лично вече издирвам „Мерцедеса” на Балкантурист в НО , и ако си го набавя , непременно ще му сложа такъв надпис!!!
 :yes: ;D ;D ;D

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #33 -: 13 Ноември 2009, 16:04:07 »
Много ми хареса "разходката" :clapping:

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #34 -: 13 Ноември 2009, 16:06:45 »
Първият двуетажен автобус при всички положения не е българско производство - такива никога не са правени у нас. Най-вероятно е немски или унгарски.
Снимката със скелето и многото труженици е в същност скеле на първите Чавдар-и вагонна каросерия, демек с отрязана предница, на шаси Шкода РТО от 1947-а г. В същност това морално остаряло шаси се ползва от Чавдар до...1991-ва.
Първата цветна снимка с Чавдар М64, също върху това шаси, е от центъра на Варна, или както е популярна сега, Скъпарна.
Икарус-ът е Икарус 30 от 1951-ва. В същност това са първите автобуси на този завод, носещи марката Икарус, която е собственост на вече несъществуващата унгарска външнотърговска фирма Могурт.
Тролеят е МТБ-82, произвеждан по съветски лиценз у нас през 50-те и 60-те години.
Чавдар-ът с козирките на площад Народно събрание е М80. Това вероятно е автобус 84, който от края на 60-те години тръгва от там - имаше бюро на Балкан, което сега е клон на Първа инвестиционна.....
ЛАЗ е Львовский Автобусньi Завод. Това чудо на снимката е изкопирано на базата на немски Магирус от 50-те години и е с двигател Зил 130...нямате представа как бръмчи като хеликоптер. Хубавото е, че тези бракми не са ползвани у нас за обществен превоз, а само за ведомствен транспорт.
Мерцедес-ът на Балкантурист мисля, че го предлага Брекина.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #35 -: 13 Ноември 2009, 16:45:17 »
Ааа  ;), така си и мислех, специалиста по автобусите (освен железници) ще се включи! :hi:
За М80 , не се сетих , но някъде пък бях срещал нещо като"3М4" та затова така.
Благодаря за тролейбуса! Най-после някакви сведения и по този въпрос! :clapping:
За Лвовският завод е точно (аз го обърках  с друг явно) , но ако се сетиш "ПАЗ" какво беше  :dance1:...
И как се казваше онова недоразумение със зиловият двигател (бръмчеше като въртолет , щото май си беше и на въздушно охлаждане - даже сега ми се струва , че имаше турбина вътре във "въздухозаборниика" на задната част на покрива).
Но не подценявай , родното производство - за двуетаженият автобус си е бил чисто наша конструкция (но не е бил първият в света  ;D) и струва ми се, че е правен в занаятчийска работилница , но не помня къде в България (а може би именно това е началото на Ботевградската фабрика!?!? :search:).
Някъде бях чел за това , аз дори се изненадах, но съм сигурен , защото помня че са правели до 18 такива автобуса на година (разбира се със готови закупени двигатели от рено или фиат май...).
Както и да е ...Надявам се и Сашо (друг специалист по въпроса) да се включи по-късно в уточненията... :hi:

Мунчо, благодаря ти!!! :give_heart: (мислех ,че никой не чете, щото нямаше коментари... :blush2:).

ПП.Понякога "колегите" заядници  направо ми липсват - така поне знам,че някой го е видял... :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:
« Последна редакция: 13 Ноември 2009, 16:48:54 от pach »

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #36 -: 13 Ноември 2009, 17:14:23 »
Недоразумението е ЛАЗ 695 Б или ЛАЗ 695Е - не мога да видя предния панел. ПАЗ е Павловский автобусньi завод - в гр. Павлово на Ока, Русия. ПАЗ 672 е с двигател пък от ГАЗ-ка - ГАЗ 53А. Доста разпространен у нас и като ведомствен транспорт, и по доста линии до малки високопланински селца....

Ето тук има поменник на всички подобни руски недоразумения, в т.ч. и Сговнич 412: http://denisovets.narod.ru/
« Последна редакция: 13 Ноември 2009, 17:16:40 от IKAR »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #37 -: 13 Ноември 2009, 19:08:25 »

Тенкс за хубавия линк, много се изкефих!

Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg31164#msg31164 date=1258125263
... Ето тук има поменник на всички подобни руски недоразумения, в т.ч. и Сговнич 412: http://denisovets.narod.ru/

 :hi:

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: България!
« Отговор #38 -: 13 Ноември 2009, 22:35:56 »
Цитат на: CaLLlo link=topic=1752.msg31172#msg31172 date=1258132105

Тенкс за хубавия линк, много се изкефих!

Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg31164#msg31164 date=1258125263
... Ето тук има поменник на всички подобни руски недоразумения, в т.ч. и Сговнич 412: http://denisovets.narod.ru/

 :hi:
http://denisovets.narod.ru/models.html  Тук,4 часа не ми стигнаха да разгледам линковете с газките.Необятна е руската конструкторска мисъл.Къде успешни,къде неуспешни,пълно е стехника.За 4 часа,набързо, прехвърлих снимките с техника"ГАЗ" :swoon:Кликвате върху емблемата и...няма край.Натискайте всеки син надпис и се отварят десетки и десетки модели техника.Почти всичко се прави и на малки моделчета.
« Последна редакция: 13 Ноември 2009, 22:38:59 от toniemi »

BoRoco

  • Trade Count: (2)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 159
  • Рейтинг: 57
Re: България!
« Отговор #39 -: 14 Ноември 2009, 08:15:14 »
Цитат
Много ми хареса "разходката
Браво на pach
 и тъй като сме в ретро настроение имам въпрос към форума. може ли някой да намери снимки, схеми или стара карта на София с раположението на кловозите на бившата гара Сердика. Тя вече не съществува, по старите тук може би си я спомнят. Искам да направя един модул с нея, имам сантиментални причини, баба ми живееше съвсем близко и съм прекарал доста време там.
В този ред на мисли няма ли някой да пусне снимки със стари гари в България.
Поздрави

BDZ

  • Trade Count: (7)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 212
  • Рейтинг: 15
  • БДЖ | III-V
Re: България!
« Отговор #40 -: 16 Ноември 2009, 00:48:00 »
Цитат на: BoRoco link=topic=1752.msg31182#msg31182 date=1258179314
Цитат
Много ми хареса "разходката
Браво на pach
 и тъй като сме в ретро настроение имам въпрос към форума. може ли някой да намери снимки, схеми или стара карта на София с раположението на кловозите на бившата гара Сердика. Тя вече не съществува, по старите тук може би си я спомнят. Искам да направя един модул с нея, имам сантиментални причини, баба ми живееше съвсем близко и съм прекарал доста време там.
В този ред на мисли няма ли някой да пусне снимки със стари гари в България.
Поздрави

От мен Шумен:


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #41 -: 16 Ноември 2009, 09:04:16 »
Цитат на: BoRoco link=topic=1752.msg31182#msg31182 date=1258179314
Цитат
Много ми хареса "разходката
Браво на pach
 и тъй като сме в ретро настроение имам въпрос към форума. може ли някой да намери снимки, схеми или стара карта на София с раположението на кловозите на бившата гара Сердика. Тя вече не съществува, по старите тук може би си я спомнят. Искам да направя един модул с нея, имам сантиментални причини, баба ми живееше съвсем близко и съм прекарал доста време там.
В този ред на мисли няма ли някой да пусне снимки със стари гари в България.
Поздрави


Ахаааа-а-а-а а!!!  :clapping: :clapping: :clapping:

Станахме двама дето търсим това нещо.Аз някъде тук във форума преди година поставих абсолютно същият въпрос, от тогава издирвам (включително и мойте снимки правени от моста над нея... :blush2:) на гара Сердика , и то по същите сантиментални причини - сега пак живея край нея... и  също искам да я пресъсздам на два (или три) модула.(Още не съм решил в НО или ТТ ще са ;)).

За старите карти се работи по-въпроса...Впрочем онова недоразумение Янчулев , беше издал специален албум "Софийската конгломерация през годините" ,до който албум се добрах в Софийската билиотека, но за мое разочарование въпреки подробните планове на улиците и кварталите , гарите (не само Сердика) са означени чисто теоретично (само със знаци като в топографските карти).
Така че ще трябва някакви по-специални карти да се намерят ...може би от военните ,или ведомствени от БДЖ.
Вече мога да начертая коловозното развитие, имам чертежи на циментовите силози в западният край, както и снимки на парен багер , който през 60-те години пуфтеше там.
Въобще май в скоро време (което въобще не ми стига напоследък) ще отворя специална тема , за тази стара софийска гара, да видим кой какво е намерил по-въпроса!!!

 ;D ;D ;D

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #42 -: 16 Ноември 2009, 09:59:42 »

Покрай тая тема с някоко колеги вече седмица зяпаме и се кефим на снимки от стари времена.
Безспорен фаворит обаче си остава тая красота - биволска идилия насред София:



;D ;D ;D ;D ;D ;D   ;D ;D
       ... вече въздух не ми остана ...   

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: България!
« Отговор #43 -: 16 Ноември 2009, 10:52:03 »
За г. Сердика, това е най-подробното, което имам. Някой със сравнително точни спомени, трябва да каже дали е близко до истината или си остава схематично.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #44 -: 16 Ноември 2009, 11:14:52 »
Цитат на: zazo link=topic=1752.msg31240#msg31240 date=1258361523
За г. Сердика, това е най-подробното, което имам. Някой със сравнително точни спомени, трябва да каже дали е близко до истината или си остава схематично.

(Image removed from quote.)

Абсолютно схематично - всъщност си имаше два разменни коловоза , над осем стрелки воден кран, открити , полузакрити и закрити товарни с.кладове, едно голямо павирано разтоварище (колко камиона с дини съм разтоварил като малък там), както и открит склад с ненарязани дърва и въглища на "Топливо".
Въглищата се обработваха с парният багер, дървата се режеха на три бензинови триона на моторна рама (по-старите софиянци си спомнят такива че се "носеха" и по улиците на града) както и в по-ранните години струва ми се ,че там имаше маневрен парен локомотив от серия 47. За последното обаче не съм сигурен , щото си спомням да го зареждаха с вода от крана, но тогава едвам различавах парен локомотив от дизелов , та не мога да бъда на сто процента сигурен дали беше 47-ма...