Автор Тема: България!  (Прочетена 818124 пъти)

Der Hetzer

  • Trade Count: (59)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Рейтинг: 148
Re: България!
« Отговор #75 -: 02 Декември 2009, 13:42:18 »
1941 – Първият тролей в България



След присъединяването на няколкото околни селища Столицата ни нарастна, но нарастнаха и грижите на общинската управа. Много нещо имаше и има да се прави, за да могат присъединените селища да се приравнят в благоустройствено и културно отношение къмъ ста­рия град.

Едно отъ присъединените селища е Горна баня. Хубавото му местоположение върху южния склон на един от Люлинските хълмове, прочутите му минерални бани и предприемчивото му население и, най-после, мощната подкрепа на Голяма София са предостатъчни условия, за да се превърне това селище в едйн от най-хубавите кътове на родината ни.

Много пъти са се застъпвали горнобанчани за приравняване поне към Княжево или Надежда чрез прокарването на трамвай или автобус, но едва през 1940 година Дирекцията на трамваите и осветлението при Столичната голяма община пристъпва към строежа н първата в България тролейбусна мрежа от спирката „Горна баня" на трамвайната линия София - Княжево до селото.

На 8 февруарий т. г.(1941 г.) със скромно тържество стана и официалното пускане на тролейбусите. Цялата общинска управа на Столицата, начело с кмета г-н инж.Иванов, много други официални лица и граждани пристигнаха първи с двете коли на площада сред Горна баня.

През време на това първо пътуване, сред веселите разговори на първите пътници, се разнася внушителен и самоувърен кондукторски глас. Сам Директорът на трамваите и освътлението, г-н инж. Пешев, с кондукторска чанта през рамо, събира първия приход отъ таксата за возенето...

Голяма е радостта на горнобанчани. Това не е вече лъжа! С очите си виждат най-круп­ната придобивка от присъединението си към Голяма София. Едва сега тяхното село наистина се „присъединява" къмъ Столицата на България чрез тая постоянна, евтина и удобна превозна линия. Цялото горнобанско население, събрало се в празднично облекло и настроение на средселския площадъ, както и големият красноречив надпис на арката: „Да пребъде Сто­личната голяма община!" са най- непосредственият и внушителен израз на голямата радость и благодарность на Горна баня. Мно­жеството посреща с шумна радост и нестихващо „ура" първия „трамвай безъ релси", както сам народът го нарича.



След обичайния водосвет г-н  инж. Иванов  застава с ножица в ръка пред трицветната лента и с пожелание, новата тролейбусна ли­ния да помогне всестранното преуспяване на Горна баня, прерязва тая символична преграда, като обявява тържествено тролейбусната линия за пусната в движение.

Говорят след това местните предста­вители. С възторжени речи те изказват „офи­циално" голямата радост, благодарност и признателност на населението.

Но самото местно население дава много по-непосредствен и искрен израз на благодарността си: млади девойки, по стар народенъ обичай, даряват с домотъкани кърпи и ризи управниците на Голяма София. А въодушевените горнобански младежи грабват кмета г-н инж. Иванов и го понасят на ръце сред общото и нестихващо „ура" на народа.

През време на скромната закуска, вместо обичайния голям банкет, г-н кметът, трогнат от хубавия прием, съобщава още една радостна новина за Горна баня: наскоро ще се прокара и водопровод в селото.

А събраните от първия -„почетния" рейс на тролейбуса, 1800 лева, заедно със спестенитъ от несъстоялия се голям банкет пари, или всичко около 6.000 лв., отиват за под­помагане семействата на повиканите на временно обучение бедни горнобанчани.

За да се увери населението веднага в удобствата, сигурността и другите предимства на возенето с тролейбусните коли, разрешава му се през целия ден да се вози на тях безплатно.

Зарадваните горнобанчани разглеждат и разпитват за всичко. Ватманите и кондукторите им обясняват с готовность: моторите имат по 85 киловата мощност, което се рав­нявало на 115 конски сили, и работят с три спирачки: ръчна, крачна и електрическа. С обикновенъ товаръ колите развиват 45 километри в час. Сигурно нещо е това! Макар и да не могат да се откъсват отъ двете електропроводни въжета, от които черпят чудната сила да се движат, колите могат свободно и ловко да маневрират по на четири метра вляво и толкова вдясно по шосето, според нуждата, така че пътят им в никой случай не остава по-тесен от осем метра. И няма опасност от катастро­фа или пожар. При това, в сравнение с автобусите, тролейбусните коли, освенъ че не хабят толкова много гумите си, винаги са го­тови за лесно и бързо пускане в движение. Няма изливане и изливане водата от радиаторите за охладяване, няма страх да не замръзне водата през зимата. Само натисни ръчката и готово! Карай ватмане!

Още в първите дни на използуването двете мощни коли се оказват съвсем недостатъчни за извънредно претоварения „трафик" по тая линия. Веднага се забелязало чувстви­телно увеличение и на притока от приходящи и къпящи се в мъстните минерални бани. За­това Дирекцията на трамваите и осветлението е влязла навреме в преговори за доставката на още три тролейбусни коли.

И всъки път, когато изящните коли се изкачватъ безшумно по стръмния горнобански път или слизат стремително и сигурно надолу, както очарованите от прекрасните гледки на околността пътници, така и хилядите местни жители и летовници в това рядко лечебно и климатично мъсто, спасени и облекчени най-после от страшния шум и прах, ще си спомнят, може би, кому най-вече дължат това и ще шептят с гореща благодарность:

- Да пребъде Столичната голяма община!


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #76 -: 02 Декември 2009, 14:12:02 »
Мунчооо, или нищо не е останало или ти не си познаваш града  :pleasantry: :hi: :haha:

Та това е "Пловдив, Южната част на площад Джумаята (Княз Борис) с началото на улиците Отец Паисий и Александър І и Популярна банка Задруга":


А вече съм я метнал в темата.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #77 -: 02 Декември 2009, 14:19:24 »
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg32089#msg32089 date=1259753539
По-старият вариант, с облата предница, изглеждаше ето така, като каросерията май е Заурер. Ориентировъчно производство края на 50-те години:
(Image removed from quote.)
Нищо чудно екземплярът зад Икаруса да е завършил дните си в София.


Струва ми се че онези "австрийци" бяха с доста по малки странични стъкла, които заедно с коженият салон и кафявият дървен интериор придаваха един "лускозен" полумрак в тролея дори и в слънчеви дни. Бяха тежки, с мека возия, безшумни и дори миришеха по друг начин (особено преди да почнат да ги смазват с онова смърдящо "типично" по руски , социалистическо масло!!!).
Този синеят на снимката е с доста по-голями прозорци на салона та не съм много сигурент...

Сега се сещам как беше официалното название на "хлебната" Шкода - "SKODA-KarossA" , тоест каросерийте "Кароса" и "Сетра" , май успяха в бизнеса, защото продадоха лицензите си в соц.лагера навреме..Та и до ден днешен произвеждат автобусни каросерии!

А дали някой няма снимки на междуградските автоблуси "Барейрос"????
Бяха по-луксозни и от Мерцедес , пътуваха до Атина, Скопие, Истанбул, Белград и до ...Приморско и Китен. Автогарата им беше на една прека в махалата и страшно удобно тръгваха за Приморско и Китен в 20 часа. Ние по семейному излизахме от в къщи в 19,50 и направо се качвахме.Спираха за почивка и смяна на шофьорите (караха двама на смени) в Пловдив и Сливен,имаха синьо нощно осветрление, много меко возеха и страшно удобни седалки с регулирани до (почти) легло като в самолетите, а на сутринта (август месец) виждахме изгрева на Слънцето при изхода от Бургас и в 6,00 часа сутринта вече слизахме в Китен.
На този автобус търся снимки???
« Последна редакция: 02 Декември 2009, 14:28:14 от pach »

fyut

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #78 -: 02 Декември 2009, 14:58:14 »
.....
А събраните от първия -„почетния" рейс на тролейбуса, 1800 лева, заедно със спестенитъ от несъстоялия се голям банкет пари, или всичко около 6.000 лв., отиват за под­помагане семействата на повиканите на временно обучение бедни горнобанчани.

....
И всъки път, когато изящните коли се изкачватъ безшумно по стръмния горнобански път или слизат стремително и сигурно надолу, както очарованите от прекрасните гледки на околността пътници, така и хилядите местни жители и летовници в това рядко лечебно и климатично мъсто, спасени и облекчени най-после от страшния шум и прах, ще си спомнят, може би, кому най-вече дължат това и ще шептят с гореща благодарность:

- Да пребъде Столичната голяма община!


[/quote]




 8) 8) 8) Ех защо и днес не е така? Да се радваме на управниците, а не да ги гледамо зло, в профучаващите коли с ескорт!!!

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #79 -: 02 Декември 2009, 15:10:11 »
Лично се возих на този, по-стария, на снимката с Икарус-а, с малката двукрила врата отпред, предназначена само за шофьора. Даже исках на кино Дружба (сега Одеон) да слезем през нея, но нямаше как....Друга особеност на този вид бяха шперплатените дървени седалки, разположени напречно на салона, като в  метрото. Щом казваш за кожен салон, значи става дума за другия, по-новия тип.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #80 -: 02 Декември 2009, 16:14:03 »
:spiteful: :spiteful: :spiteful:



...та ще изкочат и по старите де... :prankster:
« Последна редакция: 02 Декември 2009, 16:29:20 от pach »

Der Hetzer

  • Trade Count: (59)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Рейтинг: 148
Re: България!
« Отговор #81 -: 02 Декември 2009, 16:34:40 »
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg32098#msg32098 date=1259759411
Лично се возих на този, по-стария, на снимката с Икарус-а, с малката двукрила врата отпред, предназначена само за шофьора. Даже исках на кино Дружба (сега Одеон) да слезем през нея, но нямаше как....Друга особеност на този вид бяха шперплатените дървени седалки, разположени напречно на салона, като в  метрото. Щом казваш за кожен салон, значи става дума за другия, по-новия тип.

Най-готиното в тях беше, че известно време след като ги докараха имаше (и все още функционираха) едни копчета до всяка врата, чрез които пътника сам си отваря вратата - тоест шофьора изобщо не се занимаваше с това да отваря вратите на спирките. Беше изключително забавно да гледаш как разни тъпи парчета (а те и тогава си бяха болшинството от населението) гледат тъпо (като теле в скоростна кутия) вратите на спрелият на спирка тролейбус и чакат някаква неземна сила да ги отвори. Един път така, на някаква трътлеста лелка с прическа тип "ритана зелка" и мрежички (тогава найлоновите торби не бяха масово разпространени) пълни със зарзават и разни други покупки и бях казал: "Опитайте със "Сезам - отвори се!"" като с далечната ми ръка незабележимо за нея натиснах копчето... И сега ме напушва яко смех като се сетя за овчият и поглед, който след гореописаното мое действие стана някък си още по-овчи  :haha:
Другото удобство беше, че когато натиснеш копчето по време на движение, вратите се отваряха на първото спиране на място на тролея, тоест можеше да си слизаш на светофари и кръстовища където ти е кеф, а не само на определените спирки... Но гадовете се усетиха и после прее*аха системата :(

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #82 -: 02 Декември 2009, 17:25:53 »
Тия, Пламене, дето си пуснал, са швейцарски - сега в Бургас и Русе се движат такива, но не са от типа, дето ги търсим.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: България!
« Отговор #83 -: 02 Декември 2009, 17:53:49 »
    Спомени,спомени,навяват много спомени-яко :victory:,само кофти е това че като че ли съм поостарял,
обаче аз си пускам готина музика и с любимите ми хора се чувствам както-тийнейджър :music: :music: :bb:
 :drinks: ;D

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #84 -: 02 Декември 2009, 18:03:34 »
Цитат на: muncho link=topic=1752.msg32057#msg32057 date=1259694561
:clapping: :clapping: :clapping: :clapping:Откъде ги намираш тези снимки бе човече.Няма ли нещо и за Пловдив? :hi

Специално за Мунчо - "Тролей по главната" и една Бричка  :good:


CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #85 -: 02 Декември 2009, 18:58:24 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg32093#msg32093 date=1259755922
... или нищо не е останало или ...

Всичко е останало и трите сгради са си там, само дето отпред зее голямата дупка:





« Последна редакция: 09 Април 2010, 16:49:56 от CaLLlo »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4783
  • Рейтинг: 633
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: България!
« Отговор #86 -: 02 Декември 2009, 19:22:55 »
Цитат на: mgirginov link=topic=1752.msg32074#msg32074 date=1259741231
Цитат на: fyut link=topic=1752.msg32072#msg32072 date=1259740618
Цитат на: toniemi link=topic=1752.msg31737#msg31737 date=1259084446
Сигурно,повече от 25 години имахме зазка,от тези гърбавите,страхотна колица :good:


(Image removed from quote.)


 :yes: :yes: :yes: Първата кола на която се возих. Страшна работа!!! ;D ;D ;D
Мой приятел й беше монтирал Вартбургов двигател, беше й сложил и открит маслен радиатор отпред. Неговата кола съм я гонил със 160 км/час по магистралата - е-е-е, няма настигане!!! :wacko:
А аз си купих по-новия модел ЗАЗ 968А в първи курс в института - това ме направи най-популярния пич :first_move: сред мацките...То бяха купони... :party:
И на нашата,баща ми бе извел маслото да се охлажда отпред с радиатор.Много се кефехме,когато задминавахме прегрели москвичи и лади по баирите.Баща ми беше шлайфал главите и вдигнал мощността до 38 коня,вдигаше 138 по равно,баха го засекли полицайте с радар :lol: :lol: :lol:

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #87 -: 02 Декември 2009, 22:34:45 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg32093#msg32093 date=1259755922
Мунчооо, или нищо не е останало или ти не си познаваш града  :pleasantry: :hi: :haha:

Та това е "Пловдив, Южната част на площад Джумаята (Княз Борис) с началото на улиците Отец Паисий и Александър І и Популярна банка Задруга":

(Image removed from quote.)
А вече съм я метнал в темата.
Малее,знаех ,че тая дупка е изкопала Дража Вълчева,ама наистина не предполагах колко хубаво е било преди това.....Пловдив загива,момчета :sorry:  То не е село вече,не е и град ,то е някаква недомислица на т.н.  архитекти, проектанти и всякаква пасмина ,дето се е събрала в общината.На Ди Киро ,едно изложбена зала не искат да направят. :angry:
А на PACH - :hi: :hi:,тенкююююю

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #88 -: 03 Декември 2009, 09:09:46 »
Цитат на: muncho link=topic=1752.msg32116#msg32116 date=1259786085
Малее,знаех ,че тая дупка е изкопала Дража Вълчева,ама наистина не предполагах колко хубаво е било преди това.....Пловдив загива,момчета :sorry:  То не е село вече,не е и град ,то е някаква недомислица на т.н.  архитекти, проектанти и всякаква пасмина ,дето се е събрала в общината.На Ди Киро ,едно изложбена зала не искат да направят. :angry:
А на PACH - :hi: :hi:,тенкююююю

Хаха, нема да се Уплаквате , що мислиш че вашиятг град ми е (вси още) любим!?!?!?

Ела в София да видиш каква разсипия на едро и дребно става, уж имаме план,
 уж имаме закони...трънки и бонбонки!
Сега на мода е следното.
В петък сутрин се почва незаконното строителство, към обяд някой все пак е вдигнал врява , докато намери "органите" да ги сезира (строителен контрол и т.н.) денят свършил, в събота и неделя се бачка на три смени , щото от общинската и държавна администрация са им почивни дни и не работят!
 Е, понякога все пак някой  прецаква строежа, чрез полицията и часовете за почивка 14-16 и 22-06 часа , както и няква графа от софийският правилник за забрана на работа през почивните дни по строежи и ремонти (която всъщност е поредният абсурд - без разрешение от общината и съседи според този правилник излиза , че нямаш право да си смениш тапетите у дома дори , а да не говорим за дограма и т.н.),та  когато в понеделник на обяд, но не по-рано се започва проверка на планове , документация и т.н. и ако някой от "вдигащите врява" се е подготвил със съответните документи (който ще му послужат евентуално в съда по-късно) се стига до запечатване на вече готовият обект и се започват едни безкрайни дела и т.н....но ако няма документи , обекта продължава да нараства с часове, докато от строителният контрол се чешат, къде ще обядват, как да им предадат "паричките" без да ги гепи някой по закона и т.н.
Резултата ли?
Ами държавата на абсурдите - "Абсурдистан - оправяй се сам!!!" ;)
А се вижда се почти на всяка улица и във всеки квартал. И ще се види , най-хубаво в момента , в който на някой му падне пердето и стреля на месо в поредният незаконен обект докато има патрони или не го свитнат от "закона". Защото в центъра на София, благодарение на такива преустройства на магазинни пространства (режат се съзнателно носещи колони и стени) вече има заведени над 220 дела , тъй като сградите се пукат, веднага се оценяват на "опасни-неподлежащи на ремонт" , започват да се обезценяват , и когато от строителната мафия дойдат , ги изкупуват за жълти стотинки (та кой би си купил нещо в рушаща се сграда) , срутват ги и ...готовоооо, имаме място в идеалният център за нови офиси и бутици. 220 дела бяха пролетта , сега чувам , че заради подкрепата на някой районнни кметства към пострадалите собственици на такива сгради , делата вече са към 500!!! Дори и да ги спечелят, на много от сградите са нанесени такива щети , че вече дните са им преброени , щото няма да има осъдена фирма, която и да въстанови разрушеното, най-малкото , че повечето се оказват че са собственост на цигани, които даже и не знаят...
Вярно напоследък с последният кмет (дано и Фандъкова го продължи) нещата вече не са така стихийни, но за жалост това не зависи само от кметствата и "хвърковата" им чета...

Нож да се върнем на темата (в частта за град Пловдив) - ето още няколко снимки специално за Мунчо... :im_so_happy:

На тази картичка си пише коя улица е...


Пловдив, Таксим тепе към Бунарджика, Джендем тепе и към сградите в източното подножие на Сахат тепе.


Пловдив, дом на благотворителността и народното здраве Д.П.Кудоглу.


Пловдив, Западната част на площад Джумаята и улица Васил Коларов (Княз Александър І).
Тук има интересен автобус... :search:


Пловдив, поглед от Небет тепе към Капана, Джумая джамия, Сахат тепе, Бунарджика и Джендем тепе.


« Последна редакция: 03 Декември 2009, 09:11:23 от pach »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5546
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Re: България!
« Отговор #89 -: 03 Декември 2009, 10:03:44 »
Кое тепе го нямаше вече?