Автор Тема: България!  (Прочетена 928376 пъти)

urko

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #960 -: 02 Септември 2013, 21:36:13 »
Министърът на благоустройството инж. Д. Василев държи реч в Народното събрание под надслов “България в строеж”
ето нещо което  ни интересува и помага на иследователите






http://www.extremecentrepoint.com/wp-content/uploads/2012/08/Balgariq_v_stroezh_1942.pdf

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #961 -: 03 Септември 2013, 14:54:22 »
 bg&flag

Винаги около някакви годишнини се появяват и сравнително невиждани материали.
Наскоро беше годишнината от убийството на цар Борис ІІІ и ето какво излезе в сайта на Стара София.

Цитат
Траурната украса на столичните улици и булеварди, по които днес преди обед ще мине мълчаливата процесия следваща тленните останки на О'Бозе почившия цар Борис, снощи бе окончателно привършена. От площада пред храма-паметник "Св. Александър Невски", по бул. "Цар Освободител", през двора на Двореца, улица "Княз Борис" по булевард „Дондуков" и бул. "Мария Луиза" всички здания са окичени с траурни знамена. На разстояние от около двадесет метра по протежение на двата плочника са поставени обвитите в черна драперия жертвеници, които сочат пътя на тъжното шествие.

По протежение на бул. "Мария Луиза" от Лъвовия мост до площада пред столичната централна гара, средните железни пилони, които подддържат електрическата трамвайна мрежа, носят по едно дълго и широко траурно знаме, спустнато отвесно към земята.

Пред самата централна гара са направени големи промени. Тук пред тленните останки на Цар Борис за последен път ще премине церемониален марш обичаната от Него българска войска. На пресечката на бул. "Мария Луиза" и бул. "Хр. Ботев" е издигнат един подиум, обвит в черна драперия. Той е леко наведен по посока на бул. "Хр. Ботев". На този подиум ще бъдат поставени тлените останки на Н. В. цар Борис и пред тях представителните части на родната войска ще преминат своя последен церемониален марш. Зад наклонения подиум има по-ниски поставки, на които ще стоят Н. В. Царица Иоанна, Т. Ц. Височества княз Кирил, княгиня Евдокия, Т. Кр. Височества Херцог и Херцогиня Вюртембергски, и княгиня Мафалда.

Малката градинка с шадравана пред централния вход на гарата е изчезнала. На нейно място се намира един леко издигнат към средата си подиум, заобиколен с чернодрапираните жертвеници. Малки стълби водят по наклона му в неговото начало и края. По този подиум ще бъде носен на ръце от генералитета ковчега на височайшия покойник.

Входът на централната гара е добил нов вид с направата над него на една голяма и изпъкнала напред рамка драпирана в черен креп. През входа шествието ще премине в централния хол на столичната гара, който също така е силно променен поради покриването на стените му с черни драперии. През него шествието ще излезне на перона на гарата, където точно срещу входа ще се намира специалната влакова композиция, която ще отнесе останките на блажено почившия Цар Борис към Светата Рилска обител
.

Централна гара София подготвена за траурното шествие с тленните останки на цар Борис ІІІ.


И още:
Цитат
НА СТОЛИЧНАТА ГАРА

Още от тъмно вчера сутринта, на гара София се довършваха приготовленията за изпращане покойния народен Цар към вечното жилище.

Хиляден народ вече е изпълнил околните улици и нови вълни прииждат непрекъснато. Бул. "Хр. Ботев" е вече запълнен. Зад седналите на столове граждани са застанали на крака няколко редици, а зад тях на платформени коли и камиони са се покачили стотици граждани. Всички прозорци са също изпълнени. На покрива на една постройка, върху циментова плоча, са се покачили стотина граждани. Шпалирът, образуван отначало от полицаи, подкрепен после от бранници, едва удържа напора на масата народ; към 8 ч. бе поставен шпалирът от войници.

Точно срещу централната гара на края на бул. "Ботев" са издигнати пет грамадни черни знамена. От тях към входа на гарата е изправена гъста колонада от жертвеници. От началото на площада пред гарата до входа в чакалнята на централната гара е постлан червен килим, дълъг 55 м., който не е бил употребяван от царската сватба през 1930 год. Над малката градинка в средата на площада е построен подиум. Пред стълбите на чакалнята е постлан великолепен персийски килим. Огромен килим, също персийски, е покрил целият хол. Над входа и пред него е построена траурна арка от черен плат и зеленина. Стените на голямата чакалня са покрити с черен плат и дъбови листа; всички врати са извадени. Към перона е постлан друг скъп килим. В хола е направен от креп огромен кръст. Покрай стените на гарата е построена колонада от жертвеници. На всички стълбове са окачени и се веят от вятъра траурни знамена.

До самата първа ж. п. линия е построена стълба с осем стъпала, по която ще бъде изкачен саркофагът на специален, огкрит вагон.

В 845 м. на първата линия бе установен нарочният влак, с който ще бъдат отнесени тленните останки на  Царя Обединител. Влакът е от 7  вагони: един фургон, два салона от царския влак, открит вагон за саркофага и още три вагона-салони. За влака са прикачени два мощни локомотиви, обвити в траур.

На предната част на първия локомотив са закрепени две електрически свещи, които горят. В открития вагон по средата е построен одър за ковчега, а в четирите ъгли са издигнати жертвеници. Целият вагон е обвит в черен плат и зеленина. Околовръст около одъра са проснати по дължина четири грамадни венци от цветя и зеленина. Одърът е напълно в черно — с гънки и дъги от черна материя. Вагонът за саркофага е спрян точно срещу стълбището.

Малко по-късно на перона пристига и се построява една дружина от броневите войски, а до нея, до входа на перона, застава музиката на флотските на Н. В. войски.

От началото на площада до входа в централната гара гвардейци образуваха шпалир. Пъстрите им дрехи се сливат в хубавата хармония с останалата обстановка.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #962 -: 10 Септември 2013, 13:39:38 »

От речна и морска България.

Пристанище Русе запад през1965 г.


Стари картички на оригиналния кораб "Радецки"


"Радецки" със свален димоход под моста на Бая 1909 г.


Разтоварване на автомобили, внесени от Съветския съюз на Пристанище Русе.
Москвич 408 и ЗАЗ 966, през 1966 година. По соц. време съветските автомобили
 се разтоварваха на Пристанище Русе и оттам на ход се отправяха към
поделенията на Мототехника в окръжните градове:



Картичка от колекцията на шоколади Сушард от началото на ХХ в. - 1910- 15 г.


 :clapping: :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #963 -: 10 Септември 2013, 14:28:40 »
Пловдив.


Стара соц. телефонна будка (но бяха в жълт обоядисвани)


Варна - катедралата.


Овча Купел в София.


Русе (от малко по-различен ъгъл)


 ;D

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #964 -: 10 Септември 2013, 19:24:33 »
Не знам дали знаеш, Паце, че това, което в момента е параход-музей
"Радецки" в Козлодуй всъщност е старият влекач "Тутракан"
(според един стар колега моряк, а според Уикипедия "Пловдив"),
който след като е бил бракуван е преустроен на нещо, подобно на "Радецки",
като приликата е единствено, че и двата имат комин и гребни колела.
Около '90-91 изхвърлиха парната машина и туриха дизели, щото нямало кой да хвърля кюмюра в котела...
Беше една мъка с това преустройство, изключително безхаберно направена трансмисия
(90 градусов редуктор за привод от дизелите до всяко гребно колело).
« Последна редакция: 10 Септември 2013, 19:44:12 от widowmaker »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #965 -: 11 Септември 2013, 08:39:55 »
Знам, но трябва от време на време да се казва за да научат и по-младите.
Впрочем истинския Радецки май беше нарязан някъде в Австрия, докато нашенската
"възстановка" сега струва ми се, че вече не могат и да я ремонтират, та е само станционарен.
Интересното е, че австрийците са отбелязали по-специално и гроба на австрийския
капитан от Ботевото време, макар той да е бил обикновен служител. Така обаче се прави
дипломацията в белите държави. А в Македония например, считат за чест ако паметната
плоча на Мара Бунева не оцелеее и 24 часа след подмяната и с нова...
 &bgflag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #966 -: 16 Септември 2013, 14:45:54 »

От проекта "България на длан":

модел на гара Варна:












http://minibulgaria.info/
 :clapping: &bgflag :clapping:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #967 -: 17 Септември 2013, 09:05:31 »
Да се върнем малко (20 години) назад... :(

Пламен Георгиев
Цитат
1993- та. Гара Вакарел - локомотивен влак заминава в посока Пловдив.
 Но дали е отивал до там, намам представа...?!
Имах невероятния късмет да снимам този влак, отправящ се вероятно към последното си местодомуване!

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: България!
« Отговор #968 -: 17 Септември 2013, 09:33:51 »
Влакът е за база Бодрово, която вече не съществува.
Намираше се отляво, точно в началото на изкачването към Мирово, след сегашната спирка Стамболово. Днес там има само незначителни остатъци. Отклонението беше със стрелка от път 2 на междугарието.
« Последна редакция: 17 Септември 2013, 09:35:26 от bdz43r »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: България!
« Отговор #969 -: 17 Септември 2013, 09:39:22 »
Цитат на: bdz43r link=topic=1752.msg91194#msg91194 date=1379399631
Влакът е за база Бодрово, която вече не съществува.
Намираше се отляво, точно в началото на изкачването към Мирово, след сегашната спирка Стамболово. Днес там има само незначителни остатъци. Отклонението беше със стрелка от път 2 на междугарието.

Точно тук:

http://old.wikimapia.org/#lat=42.3976519&lon=23.8417933&z=18&l=11&m=s

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #970 -: 25 Септември 2013, 10:28:12 »
Панорамен изглед на София с поглед към Перловската река (днешният бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”),
 в центъра се вижда църквата “Св. Седмочисленици”, началото на ХХ век




София, панорамна фотография към площад “Народно събрание”,
началото на 30-те години на ХХ век
.  Трамвай вече не минава от тук...
Някой тук се съмняваше  такава архитектура през тези години,
но както се вижда е на тази снимка, вече е имало такива сгради в центъра на София.


София, телевизионната кула на “алея Яворов” (днес бул. Пейо Яворов),
 началото на 60-те години на ХХ век



http://www.lostbulgaria.com  :hi:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: България!
« Отговор #971 -: 25 Септември 2013, 11:38:44 »
Втората снимка е особено интересна - алея Яворов наистина е като алея все още!  :spiteful:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #972 -: 27 Септември 2013, 09:09:54 »
ЗА СЪЖАЛЕНИЕ И ТОВА Е БЪЛГАРИЯ....ПРЕДИ И СЕГА!!!
НАРОД КОЙТО НЕ ПОМНИ МИНАЛОТО СИ Е ОБРЕЧЕН ДА ГО ПОВТОРИ!!!!!!!!!!!



 И четиримата синове на Райна Княгиня са изпратени в лагери след 9 септември

Автор: alchemist Категория: История   
Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Райна Попгеоргиева Футекова, която е влязла в историята и в нашето съзнание като Райна Княгиня, ражда пет момчета. Едното умира на 12 години. Останалите четирима завършват военни училища, стават офицери, сражават се по бойните полета на родината и получават ордени за храброст. След 9 септември 1944 г. обаче са изпратени в концлагери и затвори по скалъпени от комунистическия режим обвинения. Историкът Симеон Геров, чиято майка е от именития Футеков род в Панагюрище, от който е и Райна Княгиня, ни връща към онези трагични за семейството й години.

- Кой е бил този достоен за толкова голяма обич мъж, на който знаменитата българка ражда петима синове?
- През 1882 година Райна Попгеоргиева се омъжва за панагюрския кмет Васил Дипчев - бивш учител и въстаник от Брацигово. Така тя се превръща в къщовница на своя грубоват съпруг. Но се примирява, защото вече е на 26 години - стара мома за онова време. Не чува съветите на близките си да се разведе. Ражда 5 момчета: Иван, Георги, Владимир, Петър и Асен. Осиновява и едно момиченце — Гина. След сватбата семейството отива да живее в Пловдив, но по времето на Стефан Стамболов Дипчев, като краен русофил, не може да си намери работа. През 1898-а той е избран за народен представител и семейството се премества в София. Но депутатът много скоро умира след жесток побой в Черната джамия. Така Райна Попгеоргиева остава вдовица с четири малки деца на ръце (най-малкият й син, едва 14-годишен, се прострелва при игра с пищова й). Тогава тя е на 42 години и е болна от костна туберкулоза. Въпреки това успява да си построи и къща на парцел, който й дават поборниците.

Отхвърля поканата на Фердинанд да се настани в двореца му,

предпочита да остане при сираците, за които се грижи до края на живота си. Цял живот работи като акушерка в най-бедните столични квартали „Орландовци” и „Малашевци”, а последните си дни живее в мизерия и куцукаща, с фенерче и бастун, обикаля да изражда децата на дипломатите.

- Тя е само на 20 години, когато Георги Бенковски й възлага да ушие главното знаме на Априлското въстание и да стане знаменоска на неговата хвърковата чета. Защо точно нея избира?
- Защото войводата научава, че е учила шеф и бродерия в девическото училище в Стара Загора и може отлично да се справи със задачата. И още нещо: Бенковски търси човек, който с биографията, осанката и интелекта си да стане ярък символ на въстанието и да поведе след себе си хората в неравната борба срещу вековния поробител. Райна е млада, красива, образована и най-важното – предана е докрай на делото. Тя е от именития Футеков род и още от малка заляга над книгите. След килийното училище в метоха е изпратена да се изучи в известното девическо училище в Стара Загора, а след това се завръща в Панагюрище и става главна учителка. Точно тогава Бенковски я кани на заседание на Панагюрския революционен комитет и й възлага да ушие главното знаме на въстанието.

Има и нещо друго: от автобиографията й разбираме, че тя е била влюбена във войводата. Там тя го описва твърде нежно: “висок, красив мъж, с руси мустачки и сини очи, красноречив, с пламенно дар слово”.

Бенковски често посещавал дома й.

Веднъж в стаята останали само тя и той. Войводата взел кандилото, сложил до него кръст, изправил сабята и казал: "Аз ще говоря клетва, а ти ще повтаряш!" И започнал: "Райна се задължава да изпълнява всички заповеди на комитета - да пази тайната, да проповядва въстанието и да ушие знамето."

Ето как самата Райна Княгиня описва в мемоарите си шествието след освещаването на знамето: „На втория ден на свободата знамето бе довършено. Тогава, по желание на гражданите, трябваше да го взема на ръце, да препаша сабя и револвер и да седна на избран кон, за да премина през целия град и да оповестя на събралия се по улиците народ, че петвековното турско иго е отхвърлено завинаги.

Това беше най-тържественият ден на нашата кратковременна свобода.

Беловласи старци, редом с невръстни деца, вървяха навсякъде след мен, пееха любими народни песни. Жени, девойки и старици хвърляха върху нас толкова много ухаещи и разноцветни букети, че целият път беше постлан с тях като великолепен килим. Виковете „Ура!” и „Да живее!” нямаха край. Тази тържествена процесия продължи до вечерта.“

След погрома на въстанието Райна се добира до родната си къща, а баща й излиза да моли потерята да пощади домашните му. Но един турчин се прицелва в него и той пада мъртъв на земята. Майката, Райна и братчето й избягват през тайна врата при съседите. Там Райна се преоблича, намазва лицето си със сажди и така се промъква между турците, които я търсят под дърво и камък. Скрива се и прекарва само на сух хляб и вода 25 дни. След това обаче турците я хващат, пребиват я, изнасилват я многократно и я разкарват по главната улица на Пловдив с вързани ръце, полугола, изнемощяла. След което я откарват заедно с майка й в затвор в Пазарджик.

От бесилото я спасяват чуждите дипломати. Намесва се американският консул Скайлер, а след това се застъпва за нея и руският княз Церетелев.

Найден Геров, който по това време е вицеконсул на Русия в Пловдив, я изпраща с фалшив паспорт за Цариград, а оттам я прехвърля в Москва.
Там тя учи 3 години медицина и става

първата дrпломирана акушерка в България.

В руската столица Райна написва своята „Автобиография“, излязла най-напред на руски език. Едва през 1934-а, 17 години след смъртта й, тази автобиография, която фактически е първата книга върху Априлското въстание, е преведена на български език. В Москва тя успява да уреди чрез жените от Дамския благотворителен комитет 32 панагюрски сирачета да заминат за Русия и да се учат там.

След освобождението работи като учителка в девическата гимназия във Велико Търново, после се връща в родното Панагюрище и 26-годишна се омъжва за Васил Дипчев. След 3 години се ражда първият им син Иван, който завършва Военното училище, а след време и Генералщабната академия с отличен успех. Той участва в трите войни за национално обединение. Като млад офицер проявява особена храброст при щурма на Чаталджанската позиция през Балканската война. Награден е с 5 ордена за храброст и медали за военни заслуги. Рискува живота си в Балканската война в

единствен по рода си дуел с турски офицер

вместо масово сражение, за да не гинат войниците. Вече като генерал Иван Дипчев става началник на канцелария на Военното министерство и се пенсионира през 1936 г. След 9 септември 1944-а къщата на Райна Княгиня, която тя строи като вдовица, е отчуждена. Генерал Дипчев прекарва няколко години по концлагери и затвори. През 1954-а е изправен пред съда в Троян за измислени престъпления отпреди 30 години. Съдят го заради участие в преследването на разбойническата чета на Васил Героя и Дочо Узунов, обявени от комунистите за ,,герои”. Осъден е на смърт. По-късно присъдата е заменена с доживотен затвор. Умира в концлагера край Ловеч.

Гробът му не се знае къде е.

Вторият син на Райна Княгиня - Георги Дипчев, завършва военноморското училище във Варна, става машинист на торпедоносеца “Дръзки” и през Балканската война участва в потопяването на турския кръстосвач „Хамидие“. После се заселва в Бургас, става учител и основава техническото училище. Умира няколко години след края на Втората световна война.

Третият син Владимир Дипчев по примера на по-големите си братя постъпва във Военното училище. Той проявява мъжество при атаката и превземането на Одринската крепост на 13 май 1913 година. Участва и в Междусъюзническата и Първата световна война. Завръща се от фронта като герой с 3 ордена за храброст. Напуска рано войската. През 30-те години е директор на кинематографията.

Изчезва безследно на 10 октомври 1944 г. на път за работа.

Вероятно е разстрелян без съд и присъда. Неговият гроб също не се знае. Синът му Христо, който също става офицер, е изпратен в концлагера Богданов дол. А Внукът Владимир (правнук на Райна Княгиня) завършва с отличие инженерство, но го уволняват от завода на третия ден след постъпването, тъй като досието върви по петите му.

Четвъртият син на легендарната българка – полк. Асен Дипчев, е ученик в гимназията, когато започва Първата световна война, но напуска училището и заминава на фронта като доброволец. Проявява себеотрицание при атаката на Тутраканската крепост и разгрома на румънския гарнизон на 5 септември 1916 г. Награден е с орден за храброст. След войната довършва гимназиалното си образование и става юнкер във Военното училище. Завършва го с ускорен курс. Пак отива на фронта. Участва в боевете на Дойран и на Добро поле през септември 1918-а. След войната влиза във Военния съюз. Участва в преврата на 9 юни 1923 г. Адютант е на кап. Харлаков, обвиняван за убийството на Александър Стамболийски. След 9 септември дълги години лежи по лагерите. Лишават го дълги години от пенсия, не разрешават на децата му да следват. Умира през 1964-а в Бургас.

- Въстаническото знаме, което и сега може да се види в къщата на Райна Княгиня в Панагюрище, истинското ли е, или е копие?
- За честването на 25-годишнината от Априлското въстание тя ушива 3 нови знамена - копия на оригиналното. Запазени са само две от тях (във Военноисторическия музей в София и в родната й къща в Панагюрище), третото копие изгаря по време на бомбардировките над София през Втората световна война..

Венелин МИТЕВ

Необходимо ли е да се осъди комунизма?
Осъдете комунизма и Вие...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7lJYq6bjHTQ

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #973 -: 03 Октомври 2013, 16:42:17 »

Добри попадения в сайта "Стара София":








Двата трамвая са снимани през 1973г.

 :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #974 -: 04 Октомври 2013, 09:08:58 »
Не съм специалист, та питам - трамвая от първата снимка - №270 и ремаркето му от кои модели са?