Автор Тема: България!  (Прочетена 810501 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1530 -: 17 Юли 2018, 08:57:58 »


Музеят на Техническия университет в Берлин пази забележителен документ. Той е свързан с Пловдив и е от далечната 1942 г., когато немският архитект Херман Янсен предлага смело и авангардно решение за града - трамваен градски транспорт.

Екологично и чисто решение, казват специалистите ни по транспорт. И перспективно! С него още в 40-те Пловдив щеше да има модерно решение за транспорта си. Днес - транспортът на града е сред главните виновници за мръсния въздух в Пловдив. Заедно с печките на твърдо гориво. Преди 75 години обаче перспективата е била друга. Шест трамвайни линии прекосяват Пловдив - открай докрай - в плана, който залага модерния за времето си трамвай. Това се вижда на архивна скица от проекта на  проф. Херман Янсен.

Пловдив с електрически транспорт! При това трамвай, и то в 40-те години на миналия век!

Решението изглеждало обещаващо. От екологична гледна точка, но не и от икономическа, коментират анализатори днес. „В тези години Пловдив е малък град, трамвай в него е уместен, но едва ли е бил толкова нужен на гражданите му”, коментира инж. Димитър Попов от „Сити план”. Старата схема показва добро разположение на линиите.

Те заобикалят хълмовете и стигат дори до... летище. То е заложено от архитекта на изток, там където днес се намира жп гара Тракия. Разбира се, само като идея. Прави впечатление, че проф. Янсен вижда развитието на Пловдив предимно на юг и е задал силно разширение на града в тази посока. Дори го опасва с трамвайна линия.

Тази отсечка я няма и до днес, но авторите на Общия устройствeн план на Пловдив от 2007 г. също я „програмират”. В Плана им тя е наречена „трети южен ринг”. Специалисти отчитат, че много от трасетата на арх. Янсен в днешно време вече са неосъществими.

Те са потънали в новата транспортна мрежа на града. Но  въпреки това, замисълът на проф. Янсен е уникален! Размах, правилна визия за бъдещето на града, добро съчетание на практичност и естетика - това са част от позитивите на проекта, твърдят експерти. Ако беше реализиран, Пловдив щеше да има нормален градски транспорт още през 40-те години на ХХ в. При това по немски модел.

В Германия - в разгара на Втората световна война - проф.Янсен става популярен, като автор на първия цялостен план за Берлин. В него той развива града около два пръстена - малък вътрешен и по-голям - външен.

Интересното е, че вторият пръстен включва предимно зелени площи с паркове, градини, гори и поляни. Които в последствие трябвало да бъдат свързани чрез зелени коридори, излизащи навън от компактния град. Така с дизайна на проектите си проф. Янсен обръща Берлин към зелените площи и към новите за времето си открити градски  пространства. 

За Пловдив експертът има друго решение. През 1942-1943 г. той начертава нов Генерален план за града на тепетата. Ако той се беше случил, днес нямаше да го има Тунела на един от централните градски булеварди „Цар Борис III Обединител” - една градска приумица от времето на соц-а. Някога немският градостроител мислил и по въпроса - как да свърже Главната улица с върха на Сахат тепе. Идеята се реализира по-късно от арх. Желязко Стойков. Той проектирал прекрасната стълба на “Каменица”, с идеята тя да наподобява тази на площад "Испания" в Рим.

Смяната на политическата система през 40-те стопира реализацията на Плана на проф. Янсен. Обществената система у нас се променя, с нея и приоритетите. Немската инженерна мисъл излиза от „мода” и остава в шкафовете на градостроителите. А резултатът от този “провал” рефлектира върху пловдивчани.

От години Пловдив търси своите екологични транспортни алтернативи. И днес реално няма екологичен транспорт! Според транспортните науки, всеки град с над 250-300 000 души задължително трябва да има релсов транспорт - трамваи, а над 750 000 - метро. “Ние отдавна трябваше да имаме трамваи в града. Или поне да се работи за изграждането на градска надземна железница”, предлагат и някои граждани.

Не е ясно кой, в крайна сметка, допусна общественият електрически транспорт в Пловдив да спре - с премахването на тролеите. А градът има поне две линии от градския обществен транспорт, за които тролеите категорично трябва да се върнат, твърди транспортният инж. Димитър Попов от „Сити план”. Според експерта, неволите които ни причиняваха напоследък тролеите - с амортизирания си парк - в същност лесно могат да се отстранят. Въпросът опира до доброто поддържане на контактната мрежа, казва инженерът.


Първият опит е от 1904-а

Въпреки доказаните предимства на трамвая, вече над 100 години трамвайна мрежа в България има единствено София, пише wikipedia.

В началото на 1904 г. общината на гр. Пловдив обявява търг за изграждането на трамвайна мрежа в града. За да бъде рентабилно предприятието в малкия по това време град, се предлага една от линиите да продължава до близкия гр. Станимака (сега Асеновград). Френското дружество Compagnie generalle de Construction ef de Wagons Lits печели концесията, но поради различни причини трамвайна мрежа не е построена. Втори такъв опит не е правен.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1531 -: 14 Август 2018, 10:39:03 »
Мнозина софиянци си спомнят вторият цирк в града.
Първият беше дървено-палаткова шатра сглобена на празното
през онези години място между улиците "Найчо Цанов" и "Жданов" ( ако не ме лъже паметта) тогава.
Всъщност това са днешните "Пиротска"(възстановено първото и име) и сегашния бул.Тодор Александров. Бил съм твърде малък
да си спомням точно за него. Известно време зад новопостроения паметник на Ленин ( сега там е статуята на св.София) отзад зад дървена ограда се виждаше върхът на шатрата. В него не си спомням да съм влизал,
може би защото първито цирково представление гледах в
новия Държавен Цирк ( после получил прозвището "изгорелия").
Спомням си, че "стария" ( пак популярно прозвище)цирк изчезна от мястото си след откриването на паметника. Даже имаше такъв виц - "че два цирка един срещу друг, не и трябвали на България".
Визираше се за " втори действащ цирк" помпозната сграда отсреща на ЦК на БКП (централния комитет който фактически управляваше страната през социализма).
Сега "по стечение на обстоятелствата" там е седалището на Народното събрание"... :sarcastic:



Но да се върнем на кратката история за "изгорелият" цирк.
Финалът на тази публикация от Софийската централна библиотека ме шокира. Факт който прецених, че е малко известен,
заради който и публикувам това, тук  и в тази тема!



Цитат
   
Софийски държавен цирк
28.01.2015

Софийският държавен цирк е основан на 1.02.1957 г. През 1962 г. се нанася в сграда на площад „Солни пазар”, построена по проект на архитектите братя Станкови (Ярослав, Любомир и Владимир) и сестра им К. Станкова-Мутафова. Циркът е с форма на купол с височина 19 метра, външен диаметър 43 метра и манеж, дълъг 13 метра. Разполагал е с 2000 места. Строителството му е струвало 2 800 000 лв. Представленията включвали класически естрадно-циркови и вариететни програми, цирк върху лед, тематични спектакли. Гостували и представителни колективи от много страни.

През 1983 г. циркът изгаря. Тогава директор е Ганчо Бинев. Точната причина за палежа не е установена. Първият фоторепортер, който успява да запечата пламъците на горящия цирк, е фотографът на в-к „Поглед” Иван Григоров.

Програма на Софийски държавен цирк за сезон 1972-1973 г.
 
Копие на сградата на Софийския държавен цирк има в Скопие (Македония), подарък от България след голямото земетресение с епицентър Скопие през 1963 г.
 



Дали македонците са съхранили сградата подарък от нас!?

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1532 -: 14 Август 2018, 11:16:48 »
Това, че не може да има два цирка на едно място го знам точно по повод на изгорелия цирк през 83-та. А вторият цирк е високата сграда на профсъюзите, която е точно до него. Имаше хипотеза, че и те са взели участие в подпалването, понеже са искали на негово място да си построят огромна зала за събрания. И досега северната страна на ниското тяло на сградата седи на тухли, без облицовка, вероятно точно поради тази причина. Сградата в Скопие я събориха преди 3-4 години, имаше писания в нашите газети по този повод, но онези вагабонти си го бяха решили и я бутнаха.
А цирка, след като изгоря, го откараха при вагон-ресторанта.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1534 -: 14 Август 2018, 16:26:30 »
Ето изглед от държавен цирк "Глобус" който построява
шатрата си в центъра на София, с личното разрешение
на Тодор Живков. В дясно се вижда кооперацията и витрините
на първия магазин "Млад Техник"!!!


...и строежа на новият цирк в квартал "солни пазар":


Преди да изгори в най-добрите си години:


Малко известни снимки от пожара има тук:
http://www.nabore.bg/statia/sofiiskiyat-cirk-izgorya-za-tri-chasa-305-14
« Последна редакция: 14 Август 2018, 16:41:45 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1535 -: 21 Август 2018, 12:40:39 »
...из социалистическа България

Балкантурист имаше и собствена "валута" с намерения
туристите да не обменят (особено гърците с доларите)
по улицата своята и да харчат извън системата на туризма.
1966г.




1971г.




ПП.има и още емисии както, също чекове и бонове за "Кореком" ама по-късно ще ги кача, че позагубих страницата от която ги намерих...


« Последна редакция: 21 Август 2018, 12:43:01 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1536 -: 21 Август 2018, 13:24:12 »


...и въпросната българска страница от колекцията на руснака:
http://www.fox-notes.ru/img/bulgar_sertif.htm
 &bgflag

ПП. В ляво на въпросната страница има и за оригиналната българска валута в менюто.
« Последна редакция: 21 Август 2018, 13:30:05 от pach »

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1537 -: 22 Август 2018, 02:24:52 »
заради два такива бона баща ми го викаха в полицията
да го разпитват от къде ги има защо ги има кой му ги е дал защо му ги е дал  :)
абе диктатура и полицейщина си беше добре че не съм хванал много от тоя период
във тори курс съобщиха по радиоточката че другаря Тодор Живков е сменен и на неговия трон е седнал П. Младенов
и от там вече се започна та май още си върви прехода не знам дали ще доживеем да го свършим  ;D
 

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1538 -: 22 Август 2018, 08:44:55 »
Прехода започна когато след като освободиха с благодарностти
 на 10 ноември 1989г. от ЦК на БКП своя пръв ръководител - Тодор Живков, и завърши някъде през януари 1990г. когато
го изключиха от редиците си.
Селския хитряга беше започнал да им хваща спатийте,
тоест как крадяха ( баба ми имаше един лаф - "комунистите крадат и с гъза си"!!!), живееха си като велможи и лъжеха и мажеха [*цензурирано*] както по  страната си, така и по него.
Дори той се беше вече усетил, че Партията ( както я пишеха според чл.1 на конституцията ни) всъщност е шайка разбойници и крадци, които се изживяват всемогъщи като Али Баба и 40-те разбойника.
Само, че 40-те се обединиха и ...го свалиха.
После овладяха "изпуснатото" положение и пожертваха някои от идеолозите си на тази идея....като във всяка шайка, поспориха
кой да командва парада и си разпределиха страната по между си.
Сега същата шайка ( и техните внуци) крадат с още по-големи мащаби, а на народа и нас, по стар пропаганден трик,
обясняват как още сме в преход, ама той нещо се закучи и
да бъдем търпеливи ....все и ние ще успеем на края.
 :sarcastic:
Така някога най-големите голтаци и мързеливци в България,
 се превърнаха в най- богатите и арогантни  нейни граждани .
За това и до ден днешен да си " богат" е мръсна дума и не се свързва, с много и продължителен труд, ами с кражби и далавери.
...но да не задълбаваме, че ще се хванем за поясите накрая...
« Последна редакция: 22 Август 2018, 08:48:33 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1539 -: 17 Септември 2018, 10:53:03 »
Днес, в Деня на София ( Вяра, Надежда, Любов и София),
тоест 17 септември 2018 г. се навършват 35 години от
премиерата на последното цирково представление в
големият цирк на София ("изгорелия").
По някакво странно чувство за хумор на съдбата (а дали),
името на този спектакъл е "Мокър от дъжд, не се бои!".


В тази връзка довечера е предпремиерната прожекция (само за поканени артисти) на новия документален филм със същото заглавие. Тази прожекция ще се състои в  "Домът на киното".

А на 24 септември - една седмица по-късно,  циркът е запален и унищожен за около 2-2.5  часа. Та на тази дата пък, документалния филм,
ще бъде премиерно показан по БНТ1 от 18.00 часа.

Използвани са много документи и неизвестни кадри,
както и двете спасени от милицията  или всъщност укрити в
 редакцията на в."Поглед" ( издание от Съюза на българските
журналисти през 1983г.) филмови ленти, направени от журналист на този вестник. Третата заредена във фотоапарата му е конфискувана
още по време на снимките около пожара, но никой не се е сетил
да го разпита и претърси за други ленти. А той вече е имал две
заснети.

Съавтор на филма е Драгомир Драганов (Драго чая).
Режисьор - Николай Василев.
 :hi: &bgflag
Мисля, че ще е интересен филм за историята на София.

ПП. Впрочем конструкцията на покрива е патентована.
А освен в Скопие, такива сгради са построени в още два европейски града - Париж и...втория ще го разберете от филма.
« Последна редакция: 17 Септември 2018, 10:55:23 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1540 -: 26 Септември 2018, 09:44:16 »
Е, който е гледал документалния филм, е разбрал и
останалите градове сдобили се с такива зали - Будапеща, Париж
и Варшава! А македонците са си купили проекта от нас, но сами
са си я построили с пари помощ от почти цяла Европа.

*******
Последната българска подводница ще стане музей
25.09.2018



Последната българска подводница „Слава“ може да бъде превърната в музей вместо да бъде нарязана за скрап. От 2010 г. до сега община Варна не е успяла да направи туристическа атракция от плавателния съд.

Собственикът на стъкларската фабрика в Белослав е направил предложение да реставрира и отвори за посещения плавателния съд. Комисия към Общинския съвет във Варна вече е одобрила предложение му, предава БНТ.  Очаква се решението да влезе в сила след  одобрение и от общинските съветници.

За превръщането на последната българска подводница  "Слава"  в музей са необходими много средства, които тепърва ще се търсят. Кауза, зад която автора на идеята се надява да застане не само бизнесът, но и варненска общественост.

Подводницата „Слава“ стои на кея във Военноморската база след последното ѝ потапяне под вода е през 2010 г.  Плавателният съд, който е строена преди 59 години е даден за стопанисване на Община Варна точно с идеята да стане музей. Години наред обаче резултат няма, а ръждата разяжда корпуса на подводницата. Според специалистите, възстановяването ѝ все още е възможно.

от новините на БНТ

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: България!
« Отговор #1541 -: 26 Септември 2018, 14:20:31 »
А ракетите бързичко ги нарязаха и ги позиционираха така, че да се виждат от сателита :angry: Можеше разбира се да запазят уникалните високопроходими шасита, да ги преобурудват в пожарни цистерни например ама де толкова акъл. Нека сега да се ТРЕПЯТ пожарникарите с ПРЕКРАСНАТА западноевропеска техника.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1542 -: 19 Октомври 2018, 09:22:58 »
 &bgflag


Един по специфичен клип на Иво Радоев,
от възстановката на битката край Деве баир
от ВСВ, в която впрочем участва и МПС,
което не знам как се води - може би е"вседеход-влекач" ,
възстановено в автентичният му вид,
на 99%, както знаем от тв репортажите:
https://youtu.be/ceZMQ342G4Y
« Последна редакция: 19 Октомври 2018, 09:25:24 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1543 -: 25 Октомври 2018, 08:21:58 »
Пристигнали са новите 20 броя електробуси за София
Предстои пускането им по линиите в градския транспорт
някъде към 1 ноември!

Браво, защото малко градове могат да се похвалят с автобуси
по Евро 6!!!
 :hi:

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 138
  • Рейтинг: 62
Re: България!
« Отговор #1544 -: 25 Октомври 2018, 13:01:00 »
Охооо отново късички. Личи си че тези които поръчват автобусите за градския транспорт в София, изобщо не ползват такъв.  :sarcastic: