Интермодалният терминал в Пловдив да влезе в програма "Транспорт"
Проектантите настояват също и за съгласуване на този проект с проекта за жп линията София – Пловдив

Проектантите на интермодалния терминал край Пловдив "Нет инженеринг – Трансгео" (италианско-български консорциум) предлагат той да бъде включен в оперативна програма "Транспорт" през настоящия програмен период, в случай че има проблеми с реализирането на интермодалния терминал в София.
Реализирането на софийския проект се бави заради отчуждителни процедури. Договорът с предмет "Техническа помощ за изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България – Пловдив" ще бъде завършен и предаден на възложителя Национална компания "Железопътна инфраструктура" в срок. Идейният проект като етап от изпълнението на договора ще бъде предаден до 30 юли.
Екипът, изпълняващ "Техническа помощ за изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България – Пловдив" също напомня, че е необходимо съгласуване на този проект с проекта за жп линията София – Пловдив.
Техническата помощ за жп проекта София - Пловдив се изпълнява от германската "Пойри Инфра", като договорът стартира в началото на 2008 г. С този договор трябваше да се разработи идеен проект за скорост 160 км в час и да се подготвят апликационни форми за финансиране по оперативна програма "Транспорт".
На 31 август 2009 г. е подписан договорът за интермодалния терминал в Пловдив между НКЖИ и консорциума "Нет инженеринг - Трансгео".
Целта на този договор (финансирането по него е 50% по ТЕN-Т и 50% български пари) e да се достигне до идеен проект, да се направи анализ на ползите и разходите, да се проучи възможността за публично-частно партньорство и да се подготвят технически спецификации.
През първата фаза от проучването (етап 1 и 2 от договора) е извършено проучване на съществуващото положение, проучване на варианти за развитие на терминала и анализ на разходи и ползи. В резултат на анализите се стигна до определяне на най-подходящото място за изграждане на терминала.
Изпълнителят на проекта проучва четири местоположения:
- По заявка на възложителя и предишни проучвания германската GTZ е определено интермодалният терминал да бъде разположен в гара Разпределителна - Пловдив. Но при среща с общинското ръководство се оказва, че подобен вариант ще срещне сериозен отпор от страна на гражданите, защото никой няма да приветства влизането ТИР-ове почти в центъра на града. Без да се изисква в заданието със съгласия на възложителя, екипът разширява обхвата на проучването.
- В общия устройствен план на Пловдив от предишна разработка е предвидено да се развие интермодален терминал в нова гара Крумово по направлението Пловдив - Първомай. На този етап там се запазва съществуващото трасе.
- Друго проучено място е районът на гара Скутаре по коридор VІІІ (8-а жп линия).
- Четвъртата площадка е гара Тодор Каблешков край село Златитрап.
След направените сравнения и анализи фаворити остават площадките в гара Разпределителна и гара Тодор Каблешков. Предложението на консултанта за избор на площадка в гара Тодор Каблешков е прието от възложителя през януари 2010 г.
За да има съгласуваност с проекта за жп линията София – Пловдив, проектантите от консорциума "Нет инженеринг – Трансгео" проучват предложената разработка на "Пойри Инфра". За съжаление, разказват от "Трансгео", "Пойри Инфра" бяха предвидили за гара Тодор Каблешков коловозно развитие, което не позволява обслужване на бъдещия терминал. Разбира се, че причината е различните периоди на изпълнение на двата договора.
Това налага "Нет инженеринг – Трансгео" да преработят коловозното развитие така, че то да отговаря на изискването за захранването на един бъдещ терминал. Предвиждат се допълнителни три коловоза – приемно-отправни и изтеглителни. Още тогава авторите на проучването сигнализират за съгласуване между двата проекта.
Двата обекта се финансират по различни оси на оперативна програма "Транспорт" – първа с финансиране от Кохезионния фонд, и трета – за интермодалност с финансиране от Европейския фонд за регионално развитие. Мотив да настояват за включване на терминала в този програмен период е възможността от едновременно изграждане на двата близки по територия обекта (гара Т. Каблешков и Интермодален обект) и забавянето на интермодалния терминал в София.
По техни проучвания след провеждане на тръжната процедура изграждането на двата участъка от София – Пловдив, София – Елин Пелин и Септември – Пловдив би започнало през следващата пролет. Независимо че договорът на "Нет инженеринг – Трансгео" изтича на 30 октомври, според тях двата проекта да вървят паралелно е не само възможно, но и по-доброто.
Във връзка с изготвянето на подробен устройствен план и предстоящите процедури по отчуждаване е важно да се определи какъв ще е статутът на интермодалния терминал – на национален или на регионален обект.
За ТЕN-T проекта
Интермодалният терминал в Пловдив е един от трите проекта, които получиха финансиране за техническа помощ по Годишната работна програма Трансевропейски мрежи - Транспорт (TEN-T) за 2007 г. на Европейския съюз. Другите два обекта са жп линията Русе - Варна и интермодалният терминал в Русе. Общата им стойност е 7.5 млн. евро. Финансирането на проектите е осигурено с 50% безвъзмездна помощ по TEN-T и 50% държавно съфинансиране. Бенефициент е НК "Железопътна инфраструктура".
През юли 2009 г. обединението "Нет инженеринг - Трансгео" спечели обществената поръчка за консултант на проект "Техническа помощ за изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България – Пловдив". Договорът на стойност 2 млн. лв. без ДДС бе подписан на 31 август 2009 г. и е със срок на изпълнение 14 месеца.