Автор Тема: България!  (Прочетена 928961 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1020 -: 11 Март 2014, 14:07:56 »
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg94050#msg94050 date=1394531566
...
Снимката е от същото място, дето периодично изникват цветните снимки на парни локомотиви у нас от 60-те години.

Досетих се, щото си и личи...само не разбрах Иво откупил ли е диапозитивите на парните локомотиви или не!?
Би било чудесно за българската история, щото според специалисти ако са откупени, авторските права преминават у
купувача и ще се радваме да благодарим на Иво (още един път), че ги споделя тук с нас!
 bg&flag

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re: България!
« Отговор #1021 -: 12 Март 2014, 23:39:26 »
Защо на снимката трамвайните линии по булеварда са три?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1022 -: 13 Март 2014, 08:34:58 »
Отклоненията в ляво и дясно са направени доста преди да излезнат на пл.Света Неделя.
Там по бул.Стамболийски е минавал и трамваен маршрут №5, който практически и тръгвал
от начална спирка именно на пл.Света Неделя - днес на мястото на дървената сграда за спирката
е тротоара пред "Flocafe" и "Bar Happy Grill" - спирката е била приблизително на мястото на цветарското павилионче:
https://www.google.com/maps/@42.69604,23.321081,3a,75y,299.79h,92.08t/data=!3m4!1e1!3m2!1seWXjeImFZ_d81G78nswoVQ!2e0
 :hi:

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1023 -: 17 Март 2014, 11:01:52 »
Лъвов мост, 42-ра година:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: България!
« Отговор #1024 -: 17 Март 2014, 11:22:45 »
Лъвов мост 2014 :


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1025 -: 18 Март 2014, 14:53:00 »
Водната кула в „Лозенец” – една от емблемите на стара София

Проверихме на картата къде е пресечката на улиците „Св. Теодосий Търновски” и „Галичица”. Още от бул. „Свети Наум” поехме по „Св. Теодосий Търновски” и след резиденция „Лозенец” започнахме да се оглеждаме внимателно, но пак я изпуснахме. Сетих се, че нещо такова се случило заради заведението, в което някога съм идвал. Чак когато видяхме на вратата му изрисувана Водната кула – срам не срам, попитахме къде е тя. Усмихнат дядо с внучето си посочи зад гърба ни. Почти цялата покрита със зеленина, се издигаше тя, – Водната кула на столичния квартал „Лозенец”.


В момента кулата изглежда наистина като излязла от приказките. Висока, с масивна метална врата и обрасла с дива лоза, която така се е раззеленила, че на места почти изцяло покрива стените и направо се е сраснала с тях.
Историята на Водната кулата е доволно по-прозаична, но това далеч не я прави безинтересна. В началото на XX в. местността наоколо била една от най-високите точки на София, застроена основно с дву- и триетажни къщи, които не можели да се водоснабдяват по гравитационен начин от водопроводната мрежа, която до 1926 г. се захранвала изключително с витошки води. Затова се наложило да построят Водонапорната кула, т.е. тя е огромен контрарезервоар, който създава налягане за водата
Проектът е създаден още през 1903 г. от германския инженер Франц Салбах. За него не се знае много, освен че е от Дрезден. Според електронния опис на Държавна агенция „Архиви” в архивите на София се пазят оригиналът, преписът и черновата на сметката и договорът между общинското управление и инж. Салбах за изучаването на Витоша в хидравлическо отношение и съставянето на проект за разширяване на градското водоснабдяване за периода 19.07.1902 – 9.10.1903 г. на български и немски език.
Незнайно защо обаче цели 20 години до строеж така и не се стигнало. Чак през 1923 г. бил изготвен генерален план, който предвиждал комплексното използване на водите от Рила, като успоредно с външното водоснабдяване започнало и развитието на градската водопроводна мрежа и съоръженията за нея.

Строежът на кулата стартирал чак на 20 септември 1928 г. и завършил на 20 ноември 1929 г. Тя е изградена по френска система за строеж на водонапорни кули с железобетон и тухлена зидария. Най-високата точка на „Лозенец” тогава била 610,40 м. Кулата резервоар е позиционирана 15 м по-високо от най-високата теренна кота. Височината й е 27 м, а обемът на резервоара – 100 куб. м. Рилският водопровод е открит официално на 13.04.1933 г., като кулата е работела като допълнително съоръжение дълги години след това.


Който и да е бил архитектът й, той е искал освен като хидросъоръжение тя да служи на гражданите и като наблюдателна кула. Почти на върха й има балкон с красив метален парапет, от който софиянци са могли да се наслаждават на 360-градусова панорамна гледка към Витоша и центъра на града. Днес голяма част от гледката е закрита от далеч по-високите блокове, но поне Витоша още се вижда. На терасата се излиза от масивна метална врата с решетъчно прозорче без стъкла. Тя е дотолкова обрасла с дива лоза, че вече е почти невъзможно да се обиколи цялата. Нашият екип не се и пробва.
Отвътре, както подобава на всяка истинска кула, и тази има виещи се спираловидно здрави каменни стълби, които водят до няколко междинни площадки. Те и стъпалата са осветени от слънчевата светлина благодарение на стратегически разположени прозорци с метални рамки. Стълбите се вият около масивна бетонна шестостенна колона, която минава като ос през кулата.
На последната площадка, водеща към терасата, има и дебели метални тръби с големи спирателни кранове, които очевидно са пълнели водния резервоар над тях.

От нея нагоре започва нова малка и много тясна метална стълба. След второто завъртане по нея настава почти пълен мрак. Само няколко лъча от силното следобедно слънце успяват едва-едва да се процедят през малките отвори в конструкцията. Стълбата извежда на върха – под купол с отвор в средата, над който има цилиндрична шапка с прозорчета. Отвън на нея се вижда гръмоотвод. На отвора на купола е подпряна малка метална стълба с напречни пръчки.


Установих, че всъщност витата метална стълба минава напречно през самия резервоар, който е измазан, и малката площадка, на която съм стъпил, е горната му част. По нея се виждаха масивни метални нитове и метална капандура, която вероятно се е използвала за почистването му. Резервоарът не се долепя до стените на самата кула, а от него до тях има над 30 см разстояние. Това пространство също е осветено от още по-малки прозорчета, до които човек няма как да се добере и да погледне, но отвън се създава илюзията, че през тях може да се надникне.

Водната кула е служила вярно дълго време. Когато обаче хидротехнологиите се развили, тя станала ненужна и спрели да я използват по предназначение. Кога е станало това, не се знае, но със сигурност е от десетилетия.
Днес съдбата й не е ясна.
От години се търсят адекватни решения за това уникално съоръжение
Опазването му е важно, защото то е единствената оцеляла самостоятелна водна кула на територията на София. В „Лозенец” (в парка около Семинарията) има второ подобно съоръжение, но то е част от двуетажна постройка и е вградено в покрива й.
Спънка пред решаването на проблема е собствеността на кулата. Все още тя се води вписана като недемонтирано съоръжение в капитала на „ВиК София” АД. Отделно тя е в границите на урегулиран поземлен имот, части от който според закона за реституцията са върнати на старите им собственици. Самата кула обаче е върху парче от него, което и до днес е собственост на общината. Началник отдел „Устройство на територията” на район „Лозенец”, ни обясни, че от около три години е подадено заявление към ВиК София за придобиване на собствеността върху кулата от общината и макар отговор досега да няма, той е оптимист, че скоро това ще се случи.
Иначе кулата има свой живот - от 2006 г. неправителственото сдружение „Име” всяка година организира в нея вече станалия известен Water Tower Art Festival. Той се реализира с финансовата помощ на Столичната община и е в подкрепа на кандидатурата на София за европейска столица на културата през 2019 г. Тази година фестивалът започва на 22 и продължава до 30 юни, а зад него застават институции като: израелското, американското, австрийското и норвежкото посолство, Италианския културен институт в София и Британския съвет, както и от няколко големи компании спонсори.

Събитието вече е в културния календар на общината и благодарение на него мястото около кулата е разчистено и има импровизирана маса и пейки. Електрозахранване е осигурено чрез кабел от допрения почти до стената на кулата трафопост, намиращ се вдясно от входа й. На него, особено подходящо, е изрисуван голям графит, който изобразява самата кула. Вляво от входа пък се виждат масивните бетонни основи на малка постройка, в която е седяла охраната на това стратегическо съоръжение. Сега от тях са пораснали дървета, които хвърлят сянка в двора. От общината са забранили на тазгодишния фестивал хората да се качват нагоре по стълбите на кулата.  Явно е просто предохранителна мярка, защото, макар и да не съм специалист, от разходката ми вътре нямаше как да не се убедя, че никъде отвътре и отвън по кулата няма нито една пукнатина или цепка в конструкцията й. Само на места край основата отвън част от мазилката е паднала, но под нея се вижда здравият железобетон. На едно-две места на тераската горе също липсва мазилка и се виждат тухлите на зидарията, но само толкова… Кулата изглежда толкова удивително здрава и масивна, че човек има усещането, че не само ще го надживее, ами ще изкара още 83 години.


Пред всички проекти, които са правени сега за промяна на предназначението на кулата, е поставено условието да няма промени във външния й архитектурен вид освен освежаване. Измененията във вътрешността също трябва да са минимални. От община „Лозенец” ни обясниха, че чак когато придобият собствеността над Водната кула, ще могат да инвестират в нея и да я превърнат в културен център. Тогава сградата вече ще може да кандидатства и за паметник на културата и да бъде съхранена в автентичния си вид за бъдните поколения.

Източник на статията и сничките: в. Строител - http://vestnikstroitel.bg/stroitel/

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1026 -: 18 Март 2014, 15:05:16 »
 И още малко снимки от старат "нова и модерна София"
Уличен телефон.



Трамвай.




бул. Раковски. - 1978г.


Х. България и бул. Руски по вечерно време.(корица на печатно издание)


Несъществуващото вече лятно кино "Мир" (след реституция сега  еплатен паркинг и терена чака купувач).


От "Нашето детство"

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1653
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re: България!
« Отговор #1027 -: 18 Март 2014, 16:14:03 »
Лелеее Паце....гледам и не вярвам на ушите си...Да сбъркаш тази култова за всеки хобист от 70-те и 80-те години сграда. Детмаг! На сегашната ул.Съборна(бивш бул. Стамболийски).



Ето я окъпана в слънце:



И още нещо, бул Раковски няма. Има ул. Раковски :buba:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1028 -: 18 Март 2014, 16:27:46 »
 :blush2: :blush2: :blush2:
...рекламата на "Булгартабак" ме заблуди за мястото...

Вярно е ул. Раковски (поправях го от бул.Руски и си е останало бул...)

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1029 -: 18 Март 2014, 22:03:46 »
Кулата в Лозенец далеч не е единствена, даже не е и най-красивата...
В Илиянци има една адски красива



източник
http://designreforma.com/?blog=towers-sofia

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1030 -: 24 Март 2014, 14:16:55 »
Река Марица се наложила като основна магистрала на Тракия!

източник:http://www.marica.bg/

Марица сега е кажи-речи само на рибарите. Преди години обаче по поляните край брега на реката засядали здрави компании. Буйната свежа трева и сенките на огромните дървета привличали млади и стари. Всеки голям празник населението се е изнасяло край бреговете, защото там е било най-хубавото място за излет и веселие.  Едни тръгвали към реката просто да забравят отминалата седмица, други - за да подремнат малко и се оплакнат в плитчините край брега. Трети мислели единствено за купона - зареждали мезетата в слеобедните съботни часове и осъмвали в неделната сутрин. Върнем ли се назад през годините, ще открием стара слава, непозната нам. За Лукиан Марица е “най-голямата река”, за Херодот - “свещеният Хеброс”, Страбон обяснява през първи век преди новата ера, че реката е плавателна почти до Белово. На антични монети от Пловдив се вижда кораб с шест реда гребла. Път удобен и бърз, при това неописуемо красив. От тепетата до Одрин разстоянието е 197 километра. Спускането по течението и усилията на гребците осигурявали добра скорост.

След ХVI-ХVII век Марица се наложила като основна магистрала на Тракия. Почти всички товари били превозвани по вода. По пътищата постоянно дебнели бандити, дори въоръжената охрана не гарантирала сигурността на керваните. Европейските пътешественици с ужас описват придвижването си през земята на българите. Разбойниците били навсякъде, но на сушата. Във водата било сигурно и спокойно. А в ония времена турската власт поставяла сигурността на първо място, защото прехраната на столицата Цариград зависела преди всичко от пловдивското поле. Оттук идвали ненадминат по качество ориз, чудесна пшеница, масло и сирене, зоб за султанските конюшни. Замръзването на реката се приемало като истинска катастрофа. Така в края на XVIII в. императорските корабостроителници и военни работилници закъсали за желязото, добивано от Самоков и Софийско. . Ако такова огромно количество се натовари на камили, керванът би се проточил на десетки километри. Желязото обаче било далеч по-малко от зърнените храни, които в средата на XIX в. надхвърляли 100 000 тона. Освен това към пристанището в Енос, където чакали кораби от Англия, Франция и други страни, пътували кожи, бали с памук и тютюн, дървени въглища, вълна, пашкули и ред още стоки. Над 200 000 тона товари отнасяла Марица почти без никакви разноски. Пътуването ставало със салове от насмолени дъски. Били тесни и дълги, за да минават под мостовете. Управлявал ги екипаж от трима души. Върху дъските се правело огнище от изпечена глина, малка колиба пазела хората от дъжда и студа.



Моряците ловели риба, готвели си на сала и се присмивали на разбойниците. Единствената опасност идвала от самата река - при внезапно повдигане на водите течението можело да затрие не само стоката, но и моряците. Връщането било мъчително и бавно, защото екипажът теглел с въжета превозното средство, подобно на бурлаците. Затова по десния бряг дърветата и храстите били изсечени. По-лесно било с дървения материал от Родопите и Рила, без който строителството в Цариград щяло да замре. Гредите и дъските се хващали със специални скоби, а в Енос просто разглобявали саловете и се връщали обратно само с железата. Пристанищата били няколко: до Острова в Пазарджик, в Пловдив до улиците “Артилерийска” и “Хъшовска”, в Симеоновград. До пристанищата било пълно с ханове и кръчми, а в околните складове чакали тонове товари. В средата на XIX в. параходно дружество решило да регулира Марица и да пусне кораби до Пловдив, но след като през 1873 г. тръгнала железницата, корабоплаването взело да запада.

Изсичането на полските гори, бентовете за напояване лека-полека започнали да пресушават Марица и в началото на XX в. саловете изчезнали. Най-евтиният път през Тракия останал в историята.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1031 -: 24 Март 2014, 15:10:03 »
От началото на тази година БАН съвместно с Британската библиотека, се опитват да спасят ценен фотоархив
който не е  бил съхраняван правилно през годините, чрез дигитализация. Вече излезнаха първите приятни изненади!

сп.Мездра.



За начало можете да видите вида и състоянието (както и коловозното развитие) на гара Мездра,
веднага след нейното откриване (и отшумяването на тържествата по случая) през далечнатга 1887г.

Денят е 20 февруари 1897 год. Открива се линията София - Роман


Вече гара Мездра - коловозите. ...и един локомотив!


Старата гара в типичния за онова време архитектурен стил на жп станциите.


И още малко от самата линия:





в.Прогрес“ в бр.93 от 1897г. пише:

Новооткритата линия София – Роман е дълга 108 кл. и струва на държавата 23 милиона лева,
 или повече от 200,000 л. километра. Като се вземе предвид, че за да се прокара тази линия
 трябвало е да се направят 355 моста от 6 до 90 метра и 22 тунела, от които най-големият е
този при Корилово (442 м); а дължината на всичките заедно е 3980 м, излиза, че линията е много ефтена.
 Тази линия пресича 11 пъти река Искър и минава през едни от най-живописните местности на България.


И една от по-ново време...


 :dance1: :dance1: :dance1:

ПП. Една скоба - прави ли ви впечатление, от старите фотографии (както тези, така и например от линията София-Кюстендил, та и тази до Гюешево) че хълмовете и планините около железопътните линии са били доста празни и пусти от към растителност!?!
Особено ако се сравнят със снимки от около сто години по-късно.... Предполагам ви прави впечатление че са голи сякаш с готов декор да се снима някой класически уестърн! Смятам,  че "за залесяването" са се погрижили хората, промените в климата,
 но най-вече натрупването на по-дебел почвен слой по скалите и хълмовете! Вие как мислите?
« Последна редакция: 24 Март 2014, 15:18:38 от pach »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: България!
« Отговор #1032 -: 24 Март 2014, 15:28:12 »
Горите в района на ДГС “Мездра” се простират върху две основни геоморфоложки структури. На запад това е Старопланинската сводесто-верижна система, имаща високопланински верижен и блоково-разломен релеф с високо издигната инициална повърхнина (около 1300 м н.в.), както и гънкови и гънково-разломни морфоструктури в мезозойско-палеогенската мантия, издигнати през неоген-кватернера - прилежащите към същинската част на Искърския пролом повърхнини.
На изток горските масиви са разположени върху хълмисто-ридов релеф в наложени миоценски понижения с фрагменти от плиоценски денудационни повърхнини (150-250 метра) с каньоновидни врязвания.В югоизточните и южни райони е застъпен нископланинския ридов релеф със слабо издигната инициална повърхнина (около 700 метра). Като релефна форма широко са разпространени и окарстените повърхнини. Други интересни релефни форми са т.нар. хокбег (ритла) - прочутите ритли при с.Люти брод, и понори (дупки).
Най-ниската част на стопанството е леглото на р.Искър при с.Кунино - 70 м н.в., а най-високата - 1450 м н.в. е в района под връх Ръжана. Средната надморска височина е 450 метра.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1033 -: 24 Март 2014, 15:54:58 »
Май не можахте да ме разберете...

Ето две снимки (тоест едното е френска репродукция от началото на ХХ-ти век)
Преди 1914 година - местността "Рилите" край с. Лютиброд.


След 1995г същата местност от птичи поглед.


Или две снимки с почти еднакъв ракурс....

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1034 -: 24 Март 2014, 15:57:08 »
Това с четворката на моста при Лакатник е от един учебник по география за 7-и клас, някъде от 1966-67-а година, по който е учил баща ми, намерих го захвърлен след 20-тина години на тавана на село.
Сещам се и за описанието на снимката, цитирам по спомени: "В Искърския пролом ж.п. линия прави много завои и преминава по високи мостове над р. Искър. Сега по нея се движат само влакове с дизелови локомотиви."

В следващата версия на учебника, може би от 1969-та г., въпросната снимка беше сменена с малко по-хубава - влак по линията София-Пловдив, съставен от вагони ЧКД, с локомотив серия 41 и помощен 04. Описание "Електрически влак по линията София-Пловдив". Тогава локомотивите 41 непрекъснато са оставяли влакове и помощните машини са присъствали редовно.....