Автор Тема: Макета в НО на Иво Недков  (Прочетена 149283 пъти)

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #15 -: 07 Октомври 2009, 21:26:41 »
Ясно, управлението ще е отдлено... :unsure:
Сега трябва да измисля и как точно да го направя:
Дали да е прикачено към макета или да е отделно с кабели и куплонзи... :unsure:
Други критики, няма ли към мене???
Хайде, сега му е времето да поправям и доуточнявам макета!  :yes:
Ако някой има мнение, нека пише...

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #16 -: 07 Октомври 2009, 23:01:38 »
Ако пултът ще ти пречи при съхранение, може да го закачиш с клавирна панта и да го подвиваш от долната страна на макета.. Тогава няма да имаш нужда от куплунзи и електрически съединители.. Само кабелите трябва да са многожични, за да издържат многократни свивания и разгъвания... След като мислиш да го съхраняваш изправен до станата, това май ще ти е най-доброто решение за клавиатурите... Единствено е добре да сваляш трансформаторите от този сгъваем пулт, тъй като са доста тежки и могат да разкривят клавирната панта... Просто им правиш гнезда, където да стоят в работно положение, но при прибиране на макета вадиш първо тях от местата им и ги съхраняваш някъде другаде... Помисли и дали е съвсем удачно да го слагаш върху леглото /да ползваш таблите му като стойка/... Това означава всяка вечер да прибираш нещата, а това губи време и положително ще те ядоса след време. .Особено ако си отпуска и решиш няколко дни да се занимаваш с макета си... Пък и при самото правене падат много боклуци, а после да спиш в тях... :no: Помисли за някакви елементарни крака /примерно винкели от стелажи/...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #17 -: 08 Октомври 2009, 08:46:20 »
Не разбрах, това окончателната план-схема ли ще е?
Заложи и малко бъдеще в нея - постепенно ще има повече подвижен състав , тоест ще ти трябват по-дълги коловози - няма ли да заложиш входните стрелки в завой например?
 ;D

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #18 -: 08 Октомври 2009, 10:26:05 »
Best Ripper, пулта мисля да го закача на някави панти, като ти написа.  :good:
Той ще има само клавиатурки и ключета, трафовете ще са отделно.
В стаята имам допълнително легло и макета ще "лежи" на него.
Когато се наложи друг да го ползва, тогава макета ще е "наказан" изправен до стената...  :yes:

pach, това е работна схема, която се доуточнява сега и затова я коментираме...
Взимам под внимание всички ваши коментари: положителни или не.
На първата картинка, се вижда целия ми подвижен състав. И всичко се побира идеално за сега.
В Централната гара, най къс е общият среден коловоз: 70 см.
В Товарната гара, коловозите са по-къси: 55 см.
 
На втората снимка, където е схемата, в долния десен ъгъл
глухият коловоз е предвиден за евентуално бъдещо свързване с други модули...
Стрелките които ползвам са прави и не мога да ги сложа още в завоите.
Така стрелките няма да влизат и в тунела в ляво...

Важно уточнение:
- Ще ползвам релси ПИКО, стария "П" профил, защото такива имам достатъчно.
- Целия макет ще се прави аналогов, затова имам 2 трафа.
- За превключването на стрелките ще ползвам "клавиатурки", защото такива имам достатъчно.
- За ON-OFF на захранването на коловозите, ще ползвам ключета.
- Предвидил съм да слагам и сфетофари, но още не съм си направил такива.

За момента коментираме схемата: като гари, коловози, мястото на тунелите...  :yes:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #19 -: 08 Октомври 2009, 10:42:06 »
Клавиатурките също става за ключета вкл-изкл.
Ако вдигнеш клавиша нагоре и мине 90 градуса от нормалното му положение, благодарение на медната пластина отдолу и нейният пружинен ефект , тя го блокира в това положение като самата тя контактува постоянно с общия проводник (в случая е основната ламаринка).
Ако общият проводник ти е скачен към трафа за тяговото напрежение имаш готови шест "ключа" вкл/изкл за отделните коловози.
Но внимание - тези клавиатури които са за коловозите не трябва да бъдат скачвани механично към другите за управление на стрелките (там отстрани има зъбчета за правене на по дълги клавиатури).Може да стане късо ако не се прегледа и прецени внимателно схемата.
Правите стрелки могат да бъдат изнесени в завойте на мястото на последните криви релси от съответният завой , като се пренаредят коловозите (даже струва ми се, че тогава се ползват по-малък брой изравнителни релси от размери 107 или 59 мм) се отварят и по добри пространства за перони м/у тях, освен, че се удължават.
 ;D
« Последна редакция: 08 Октомври 2009, 10:43:57 от pach »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #20 -: 08 Октомври 2009, 11:10:10 »
pach написа: "Клавиатурките също става за ключета вкл-изкл."
Добре съм запознат с това, но ще ползвам ключета заради повечето им изводи...  ;D

pach написа: "Правите стрелки могат да бъдат изнесени
в завойте на мястото на последните криви релси от съответният завой..."
То си е ясно че ще реда линийките на земята още няколко пъти да доуточнявам нещата...

pach написа: "... изравнителни релси от размери 107 или 59 мм..."
Това не сме го коментирали, но действително си е голям проблем!  :(
Получава ми се така, че ако единият коловоз е наред,
то на втория имам излишък 2-3 см, а на третия тези 2-3 см не стигат...
Релсите "П" профил могат сравнително лесно да се режат, скъсяват или удължават.
Явно без рязане няма да ми се размине...
Благодаря за съветите.  :hi:  :hi:  :hi:


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #21 -: 08 Октомври 2009, 11:16:33 »
Проблемите с липсващите или излишни 2-3 см идват от геометричните зависимости на релсовият материьл.
Запознат ли си тях и ползваш ли изравнителните релси въобще?
За старата система на пико в "П" профил стандартните изравнителни прави са именно Р1 и Р2 (означенията им) като едната съответно е 107 мм а другата 59 мм.
Тоест и двете са по къси от стандартните 1/3 и 2/3 които имат съответно дължина 114 мм и 64 мм.
Тези разминавания в коловозите идват в следствие на равнобедрените стрелки които са в употребата на Пиковската система.
Ако нямаш изравнителни релси как смяташ да решиш проблема с липси/излишъците по коловозите?
 ;D

Dare_Devil

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #22 -: 08 Октомври 2009, 11:40:10 »
bategojko, според мен по-добре направи управлението с куплунзи - дори и да е на клавирна панта. Така ще имаш възможността ако ти се наложи да го преправяш да не режеш кабеляци.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #23 -: 08 Октомври 2009, 11:53:56 »
pach написа: "Ако нямаш изравнителни релси как смяташ
да решиш проблема с липси/излишъците по коловозите?"

Къде ще търся изравнителни прави и знам ли, дали точно ще паснат при мене???
Релсите "П" профил могат сравнително лесно да се режат и скъсяват.
Мога и сам да си ги направя. Ще отрежа от едната релса,
където е в повече и ще прибавя там, където липсва.
Знам, че това може да стане:
- Внимателно с ножовка ще отрежа релсата.
- Ще отрежа и пластмасовите траверси.
- Ще поставя на място накрайниците за свързване на релсите и готово.

Dare_Devil, помислил съм да сложа една клавиатурка в повече. Така да има за всеки случай...
Ще има и допълнителни ключета, които в бъдеще ще се ползват
за осветление и други екстри каквито потрябват...





pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #24 -: 08 Октомври 2009, 12:52:14 »
Цитат на: bategojko link=topic=1889.msg29402#msg29402 date=1254992036
...
Къде ще търся изравнителни прави и знам ли, дали точно ще паснат при мене???
... Ще отрежа от едната релса,
където е в повече и ще прибавя там, където липсва.
Изравнителните релси са си стандартно производство и те за това са предвидени - няма как да не станат - ако имаш проблеми с тях , виж в книгата на Ботев, там има точни скици как се ползват.
Аз мойте съм си ги купил от Адри , така че все още се намират. ;D
Много улесняват живота при редене особено на килима (пък и на макета).
Ако ще си режеш , направи го от 3/3 правите (228 мм) , защото при тях имаш най-добра възможност за избор на мястото на среза - както избор на траверсната скара , така и на самият профил.Трябва така да предвидиш среза , че на това което ти трябва да има максимален брой захващащи перца от профила към траверсната скара и задължително такива пера в края на всяка релса. Именно неравноделното (с различни разстояния) разпределение на тези пера в най-дългите прави релси спомага от тях да се правят сравнително лесно и здраво по-късите изравнителни релси.
Не ги режи с ножовка, защото става твърде грубо, при това ако не "подложиш" плътна дървена или пластмасова пластинка вътре в самият профил, при рязането с ножовка той се сгъва гадно и създава допълнителна работа  " естетическа отврат".
Най-добре или със резбарско лъкче (старата технология) , или със съответният диамантен (в краен случай - карбонов) отрезен диск (не шлайфаш такъв) или нещо средно - мини ножовка (заради лъка и) и хирургическо трионче опънато на него.Предимството на хирургическото трионче, което се продава във всички зъботехнически магазини и ниската цена за здравината която предлага (за разлика от бързо износващите и късащи се резбарски триончета).
Така можеш да режеш на блок както "П" профила ,така и самата траверсна лента с минимални "чаплъци" (мустаци) и минимум доискусуряване на "новата" релса.
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 08 Октомври 2009, 12:55:42 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #25 -: 08 Октомври 2009, 21:35:49 »
Бат Гойко, хич не си губи времето да търсиш изравнителните линийки... Много повече време и нерви ще изхабиш, докато ги намериш /и то евентуално ако ги намериш/. Взимай си едно резбарско трионче и ножчета за метал и давай смело с него... Парите, дадени за него, ще ти се върнат - със сигурност ще му намериш още много приложения в макета... С клещи, ножовка, флексче и т.н. не става нищо читаво - пробвал съм... Линиите ти изглеждат "железни" и здрави, ама изобщо не е така - много лесно се мачкат /става въпрос точно за стария П профил/...

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #26 -: 09 Октомври 2009, 10:15:30 »
pach, Best Ripper - благодаря за съветите.  :hi:
Като толкова време не съм си направил макет, то за една нощ няма да стане.
Трябва желание, търпение и разбира се майсторлък...  ;D

Относно коловозното развитие, гарите и планината с тунелите, имате ли какво да допълните?
Опитах се да ги разположа равномерно на макета, да не е всичко струпано на едно място.
Но още приемем съвети и може да се правят корекции...  :yes:


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #27 -: 09 Октомври 2009, 11:20:04 »
Може така по да ти хареса (не довършено щото там в дясно е ясно от твоя план)



Изтеглителният коловоз който същевременно е във фабричният двор , ще ти позволи да маневрираш в товарната гара без да спираш движението по основното трасе.
А ако с един превключвател превключваш електрически товарната гара ту към единият , ту към другият траф , можеш без дори да спираш разминаващите се влакове по основните трасета да маневрираш.Просто включваш товарната гара към "посоката" (трафа) която ти трябва за момента! ;)
 ;D

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #28 -: 09 Октомври 2009, 11:32:58 »
pach , мерси за отговора!  :hi:
Изтеглителния коловоз и Фабриката ми се струва добра идея!!!
А що се отнася до самото маневриране,
ще помисля как ще е най-добре да го организирам електрически:
Може с един ключ да сменям поляритета само в този клон на Товарната гара.
Така ще мога да организирам маневрите, без да омешвам тоците от двата кръга.

Само при премиването от единия кръг към другия (през общи среден коловоз на Централната гара),
ще трябва поляритетите на двата кръга да съвпадат, нали така???  :yes:




pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #29 -: 09 Октомври 2009, 11:37:06 »
Лесно можеш да следиш за поляритета - една крушка. Ако свети поляритета ти е обратен.