Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Гара Сердика

(1/33) > >>

pach:
И така , започвам тази тема с цел да се съберат на едно място всички материали, спомени, снимки и чертежи които се отнасят до закритата и унищожена вече гара Сердика.
Историята на създаване – в някой от следващите постове.
Като начало (което ще е доста тъжно) ще кача снимки от днешното състояние (ако така може да бъда наречено) на мястото и околните улици от/и около бившата гара Сердика.
Тези които си спомнят нещо , ще им бъда благодарен да го напишат тук в темата.
Не съм сигурен дали на BoRoco с който сме отрасли в тези махали , ще му харесат снимките, но за мое съжаление това е положението .
На мен ми стана страшно тъжно, особено в неделя като обиколих целият район в който ми е преминало детството...На него не знам как ще подейства, макар да е на хиляди километри от тук, предполагам, че също ще му стане тъжно.
И така първо един по общ план на тази част от София.


Състоянието на района към средата на 2000 година.
Ще вкарам и по някой кратък (надявам се ) коментар за местата които са снимани, като спомени, за да можем в следващото развитие на темата да ги изчистим документално и технически.

pach:
Нарочно не написах „тъжен детски спомен”, защото все пак в детството , по своему си бяхме щастливи,  като се завирахме под и над вагоните , в прахоляка между коловозите .А си спомням и първото ми голямо падане по гръб , този път без физически последствия, освен уплах за мен и още по-голям за псуващият ни железничар, и то бе именно на тази гара от върха на циментовозен вагон.
Така че  и тези мигове никога няма да ги забравим, и както гарата бе в игрите, така и ще остане  в спомените ни -  тя ще е сред тях, нищо че вече няма и помен от нея...

1.Тук от това кръстовище, м/у бул.Скобелев и бул.Дамян Груев (бивш Хр.Михайлов) започваше началото на автомобилният мост който преминаваше над гара „Сердика” и се спускаше към бул.Ал.Стамболийски.


2.Поглед към бул.Дамян Груев от същото кръстовище.


3.Зад сегашната мантинела е ул.Добружански край в посока към края на гарата.


4.Ул.Добружански край – отдясно , новата сграда на Колонел, по-надолу се вижда част от детската градина и зад нея е осеметажната панелка .Къщите на тази улица отдавна ги срутиха, а нея я асфалтираха.


5.Поглед от ул.Добруджански край в посока северозапад – на мястото на плочките , беше стръмната пряка пътека която извеждаше право под правоъгълният основен свод...и то ако скочиш от каменният зид с височина към 160 см.


6.Поглед към ул.Добружански край зад МВР-болница (улицата е в двора)


7.Тук и моста се спускаше ...


8.Поглед от „моста” в посока бул.Стамболийски.


9.Поглед от „моста” в посока края на гарата...


10.Поглед от „моста” в посока запад – към гърловината на гарата – в дъното се вижда сградата на „Метални конструкции”.



11.Тук бяха канцелариите на „Топливо”


12.С гръб към канцелариите и поглед към края на каменният зид в най-високата и последна част
 (зида го няма – там са дърветата...) вижда се оградата горе от болницата.


13.Същото място с поглед към края на двора – в дъното е върха на х.Родина.


14.Още един поглед от мястото – посока север , покрай „моста” ,
отзад втората част на зона Б5 –беше втората част на циганската махала.


15.Остатък от основите на закритите складове на „Топливо” – до канцелариите им.


16.Тук беше глухият коловоз пред тези складове (от ляво на снимката).


17.А тук глухият коловоз зад същите складове (от дясно на снимката).


18.С гръб към входните стрелки и лице към „моста”.
От ляво бяха коловозите към „Топливо” а отдясно,
до хълма двата „задни” разменни коловоза.


19.Тук бяха стрелките на тези разменни коловизи.


20.”Върху” тези стрелки с гръб към прелеза.


21.Остатъка от най-голямата и стръмна зимна пързалка за шейни в махалите наоколо...


22.Храстите в основата и...


23.Само таз пътечка напомня , че тук бе част от гарата...


24.Ул.Добружански край и ул.Д.Зографина  – погледа в посока „моста” е заграден от двора на МВР-болница.


25.Поглед от върха на пързалката – долу и леко в дясно бяха стрелките за коловозите на „Топливо”


26.Поглед на ляво от върха на пързалката...страдата си е там (то навремето още я строяха та за това явно...)


27.Края на ул.К.Пейчиновски и началото на пързалката (горе)


28.От тук влизаха циментовозите „ЗИЛ” в посока силозите.Отдясно (не се вижда) е прелеза,
 на ляво е изкачването от него по ул.Й.Кърчовски.


29.Както и самото изкачване – и тогава заради зиловете ,
 сега заради трафика , но тази улица си остава оживена и до днес...
...едвам дочаках да няма движение по нея за снимката.


30.Прелеза – на дясно е голямата част от гарата ,
а наляво – силозите и задните дворове на „Балканкар” (не се виждат в дясно),
 двора на "Метални конструкции" (отсреща в ляво)
и млекокомбинат „Сердика” още по в ляво (от двора)


CaLLlo:
 :good:

Нищо не спомена за "Еврейски гробища" - под 5% от днешни софиянци въобще са чували за тях, а под 2% знаят къде точно се намират!

pach:
Продължение на фоторазходката...

31.Върху прелеза с поглед към стадиона отзад.


32.Поглед от прелеза към двора на „Метални конструкции”.


33.Още един път „входа” към циментовите силози в дъното.


34.Последен поглед от мантинелата към края на гарата (посока центъра), преди да се носоча към силозите...


35.Поглед към прелеза с гръб към Металните конструкции...



36.Мнозина си спомнят, че стрелката на първият разменен коловоз (в близост до силозите) бе зад лек завой на цялата гара.


37.Остатъка от колоните на навеса над автомобилният кантар.Горе се вижда задната част на „Пентагона”(както му казваме в махалата)  – военно проектанско ведомство известно в миналото със съкращението си „ПРОНО” а сега – „военното НДК”!!!???


38.Силозите по-отблизо


39.Поглед към входната гърловина – завоя на гарата е зад мен.


40.Пак силозите – слънцето е зад тях...


41.И от близо и от далеч , си личи ,че са изоставени отдавна...


42.Опасни руини – заради бурени този път въобще не се опитах да влезна под тях...


43.В дясната част се виждат остатъците от стените на канцеларията към машинното отделение.там бяха „надувите” които зареждаха силозите догоре (от вагоните във силозите чрез надуване със сгъстен въздух).


44.Общ план – с гръб към гърловинета на гарата...


45.Един бърз „поглед” през оградата на двора от Металните конструкции -  в дъното се вижда „заветният” цех на сердика , където правеха сладоледа на клечка.Проблема бе да прескочим оградата и докато стигнем в цеха – там лелките винаги ни даваха на корем сладолед, направо от машината.Въпроса  бе и на връщане да не ни усети охраната...


46.Тук беше първата входна стрелка – гледате в посока към околовръстната железопътна линия .



(на старата ограда имаше циментирани начупени стъкла от бутилки – но не ни спираха...)

47.Поглед към силозите от мястото на първата входна стрелка.














По обясними причини не се приближавах по друг намчин освен с вариото на камерата .

48.Западният край на ул.”Добружански край”


49.И една стара табела – тук имаше и бензиностанция за тези камиони – циментовози. Сега си спомням че тези „ЗИЛ”-ове бяха с бензинови двигатели и ревяха яко докато изкачат стръмната изходна улица...


50.Последен поглед към силозите и „входа” към тях.


pach:

--- Цитат на: CaLLlo link=topic=2027.msg32035#msg32035 date=1259666866 --- :good:

Нищо не спомена за "Еврейски гробища" - под 5% от днешни софиянци въобще са чували за тях, а под 2% знаят къде точно се намират!

--- Край на цитат ---

Това наименование на кварталните парцели в района е от края на 19 век и присъства на всички нотариални актове на имотите около МВР - болница...е вярно че дори притежаващите тези нотариални актове не са ги чели внимателно, така че сигурно и 5 % няма.
Обаче в общината в регистрите също така са вписани.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия