Автор Тема: Гара Сердика  (Прочетена 88558 пъти)

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Гара Сердика
« Отговор #105 -: 30 Ноември 2016, 10:49:32 »
Това е доста интересна идея, да се направи макет на тази гара.
Хубавото е че като се намерят снимки и материали,
ще може да се доближи максимално до оригинала.  :)


emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #106 -: 02 Декември 2016, 17:52:47 »
Минавали ли са релсите под "навеса" пред силозите?
Отляво на силозите има колони.. това други силози ли са били или нещо друго?


emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #107 -: 02 Декември 2016, 19:43:10 »
Ето и първия план.
6 модула + 1 триъгълен.
Дължина 6 м

Може да се оптимизира още зоната на коловозите за да стане малко по- тясна, както и да намаля ъгъла на коловозите спрямо главния.
В този вариант на всички снадки на модулите има само релси без стрелки, което е добре като за първи опит.



Ето и плановата още веднъж.

BoRoco

  • Trade Count: (2)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 159
  • Рейтинг: 57
Re: Гара Сердика
« Отговор #108 -: 02 Декември 2016, 20:06:03 »
Да релсите минаваха под навеса, а където са колоните беше кантара също така имаше и навес, има време и ще уточниме подробностите

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Гара Сердика
« Отговор #109 -: 02 Декември 2016, 20:26:28 »
Цитат на: emilchaushev link=topic=2027.msg105520#msg105520 date=1480700590
Ето и първия план.

Така ще се вижда много малко от моста

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #110 -: 02 Декември 2016, 21:21:09 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=2027.msg105523#msg105523 date=1480703188
Така ще се вижда много малко от моста
И правилно. Целта е гарата, а не моста...

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #111 -: 04 Декември 2016, 16:19:29 »
Моста като гледам ще е само в частта на пресичането с релсите. Обаче тази му част е най Не сниманата.
Някой има ли спомен да се вижда на някой стар филм макар и само за няколко кадъра?

Някой знае ли как работи опцията на Гугъл мапса с връщането във времето? Да видим дали и това не можем да ползваме като опция, въпреки че моста го събориха доста преди Гугъля.

vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 110
  • Рейтинг: 48
Re: Гара Сердика
« Отговор #112 -: 04 Декември 2016, 16:47:42 »
Когато събориха моста се сещам че имаше репортаж по телевизията.Ако може от там да се изрови нещо :scratch_ones_head:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #113 -: 04 Декември 2016, 20:24:31 »
Гугъл връща само до 2009г.
Моста в часта на модула, представлява прост
правоъгълен отвор, изляти бетонни трегери.
Те бяха с п-образна форма гледани от долу.
Характерното за тях в тази част на моста е, че беше
в завой. Можете да сте на ясно и сто процента сигурни за
ъгъла и дъгата на завой от горната градоустройствена
скица. Завоя на новия асфалтиран булевард повтаря точно
този завой от стария мост.
Преди правоъгълния отвор бяха стени от едър дялан камък
с размери като на партийния дом ( или цум колоните),
които затваряха по между си насип от транбована пръст.
Същото, стени от дялан камък затваряш насипа беше и в другия край на моста, след трите напречни тунела над пряката уличка.
Левия и десен тунел бяха тротоарни а средния - автомобилен.
Сега там е светофара до Лидл.
След отвора на самия мост, под него бяха боксовата зала
с всички спомагателни помещения. Влизал съм многократно в тях както и в залата. Вътре имаше същите бетонни колони
като под моста със квадратно сечение от метър на метър макс.
Стените на спортното комплексчи бяха от тухли и големи винкелови витрини с доста височина над терена от улицата.
 Виждат се в една от горните снимки. Тази е снимана с лице към МВР болница като моста е от ляво а от дясно беше пиацата
на товарните таксита  които работеха със складовете на "Топливо". Правоъгълни отвор на моста се поддържаше от четири колони в средата между двата успоредни глухи коловоза
стигащи до края на гарата на ул Ивайло.
Моста вибрираше плавно като при земетресение,
когато през него преминаваха сините тролей Шкода.
Не знам колко тона бяха, но като деца много се кефехме,
да минаваме по тротоарите на моста и да премине тролей
в този момент. Усещането беше ясно отчетливо че се люлее
вертикално. Явно много добре изчислен защото никога не е
имало пукнатини и т.н. Часта над моста, но само в дъгата беше
асфалтирана, подхода към нея с едър паваж, както и частта след дъгата над спортния комплекс до края на ул Позитано беше също с едър паваж.

ПП. Широчината на моста беше по едно широко автплатно в посока, тоест общо две по ~ 3,5/4.0 метра + два тротоара чиято ширина извадете от броя на
плочките от снимката с москвича.

Пп2. Когато да срутят моста точно това люлеене  им даде основание да твърдят, че моста няма да издържи трафика
и тонажа в края но 20 век.
« Последна редакция: 04 Декември 2016, 20:30:44 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #114 -: 05 Декември 2016, 12:13:28 »
Доколкото имам спомени за моста - pach е прав, еднолентово движение във всяка посока, като лентите бяха по-широки от стандартните по улиците. Имам някакъв спомен, че при последния ремонт на моста /някъде в края на 70-те или началото на 80-те години/ тогава се появи средния асфалтиран участък /в завоя/ и леко поразшириха още платната за сметка на тротоара - там по принцип пешеходният трафик винаги е бил слаб.

Същевременно през последната една година в южния край на бившата гара, община "Възраждане" разчисти терена и изгради нов парк "Възраждане" с игрища и алеи - срещу входа на бившите "Метални конструкции".  В частта между ул. "Добруджански край", ул. "Камен Андреев /продължението на "Йоаким Кърчовски след бившия прелез в ниското/, ул. "Българска морава, ул. "Партений Нишавски", ул. "Опълченска". Спортната зала "София" на "Българска морава" работи и се разшири, като обаче остана една пустееща зона северно от нея към Зона Б-5 - навремето там беше централата на Софийска вода преди да се появяват франсетата и да я изместят на Горубляне. Сега там е пустош, явно има някакви проблеми със собствеността, защото паркът не заема целия парцел. За съжаление гугуле мапса не е актуален, стои снимка на старото състояние с пустеещото място.

Снимки и видео от парка: http://www.vesti.bg/galerii/foto/park-vyzrazhdane-1717

http://www.vesti.bg/lyubopitno/puteshestvia/virtualna-razhodka-iz-park-vyzrazhdane-snimki-i-video-6053033

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #115 -: 05 Декември 2016, 12:30:05 »
Пламене, благодарности за детайлното описание.

Днес писах на БХТ и bTV ако могат да предоставят репортажите от новините на 10.03.2001, когато в 16:03 е разрушен моста. Именно частта с релсите беше взривена и предполагам почти всички емисии са снимали точно тази част. Помолих дори за неизлъчвани кадри от предни дни, ако са опитвали да правят репортажи или ако репортерите в тях са били близо до моста, както и ако са снимали под различни гледни точки. Чакаме.

Обаче възникват в мен още въпроси
1. Под крана на двата глухи коловоза как са въртели камионите? Предполагам Такситата от пиацата са отивали под крана и са били товарени, но как са излизали от района?
2. От изток на моста двата коловоза за разтоварище ли са се използвали? Между тях павета ли са били? Изобщо цялата зона на изток от моста на Опълченска само за изтеглителни нужди ли се е ползвала или е имало някаква специфична дейност?
3. На Силозите: влаковете са носили стоката, която се е съхранявала и претоварвала на камионите или от камионите се е товарила на влаковете? Кантара за камиони или за вагони е бил?

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #116 -: 05 Декември 2016, 13:05:41 »
    От гарата се излизаше и от двете страни, когато вече не се ползваше активно се използваше и като улица между Зона Б-5 и ул. "Ивайло". Мостът по "Опълченска се спускаше доста по-близо до "Стамболийски". От "Стамболийски" вдясно, където сега е МОЛ-а, започваше нещо като локално платно, което покра издигащия се до него мост, стигаше до разтоварището на гара Сердика /под моста/. Между двата крайни коловоза имаше голямо разстояние за маневриране на камионите, настилката беше от едър паваж. В края на коловозите, в дъното към ул. "Ивайло", се правеше остър десен завой /той още съществува/ и се излизаше по нея. Сега останаха части от гарата, които ги свързаха със светофара на Лидл от изток.
Циментовите силози се ползваха за разтоварване на цимент от вагони, не са се товарили от камионите на вагоните. Такива силози имаше и на Захарна фабрика след прелеза на "Щросмайер" вляво /на второто място дълги години началник беше моят дядо - бащата на майка ми/. Кантарите бяха за мерене на камионите, вагоните идваха натоварени и премерени за тонаж от експедицията на циментовия завод. Разтоварването на циментовите вагони ставаше със сгъстен въздух от компресори.
През 90-те години между двата коловоза източно от Опълченска имаше складове за строителни материали, които обикновено получаваха цимент, вар, гипс и пр. с товарни вагони, разтоварваха ги /а понякога вагоните стояха с дни и ги ползваха за склад на колела/ и продаваха на място. Не съм присъствал на маневрени дейности, вагоните пристигаха през гара Захарна фабрика по линията през Красна поляна покрай стадион "Септември".
« Последна редакция: 05 Декември 2016, 19:25:33 от Best Ripper »

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #117 -: 05 Декември 2016, 15:47:02 »
Ето една снимка и от Димитър Деянов, публикувана преди години в списание ЖП Транспорт.

Някой може ли да каже къде е било локирано това здание в района и на къде е било обърнато?



Рипе, силозите на Захарна съществуват ли, защото аз нямам спомен да съм виждал такива?
Някой има ли спомен къде в България по гарите има същите силози, по които можем да мерим?

Най- вероятно в неделя ще се ходи на тукашните за да заснемем размерите... дано само не тръгнат да се разпадат, че състоянието им е покъртително.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #118 -: 05 Декември 2016, 15:49:13 »
Цитат на: emilchaushev link=topic=2027.msg105555#msg105555 date=1480933805

Обаче възникват в мен още въпроси
1. Под крана на двата глухи коловоза как са въртели камионите? Предполагам Такситата от пиацата са отивали под крана и са били товарени, но как са излизали от района?
2. От изток на моста двата коловоза за разтоварище ли са се използвали? Между тях павета ли са били? Изобщо цялата зона на изток от моста на Опълченска само за изтеглителни нужди ли се е ползвала или е имало някаква специфична дейност?
3. На Силозите: влаковете са носили стоката, която се е съхранявала и претоварвала на камионите или от камионите се е товарила на влаковете? Кантара за камиони или за вагони е бил?

1. Не въртяха под крана, защото или влизаха през коловозите в близост до стрелките, или връщаха на заден ход под крана.
Самият кран беше железнорешетъчен, като сменяше куката с двойна кофа. Електрическо задвижване. С куката и ссапани разстоварваше от открити платформи сандъци с машини или "снопи" с дървени трупи - обработени на греди или дъски за сноежите. И  така също дървени трупи за мебелните заводи.
Когато работеше с кофята, разстоварваше въглища от двуосни вагони или направо в самосвали "молотовка" или ги струпваше на огромни купчини от южната страна на коловоза.
Там впрочем дълги години работеше и парен багер, който
именно от тез купчини също товареше въглища, освен по молотовките и върху едни малки електрокари с покрити дървено/метални кабини и стъкла собственост на "Топливо" (има такъв на снимка в темата за България катастрофира пред МА). Кофата му беше по-малка от порталния кран.
Електрокарите качваха точно един тон въглища в каросерията която също беше самосвална чрез електромотор и верига стояща вертикално между кабината е легена му на нещо като мачта.
2. От изток двата най-дълги коловоза стигащи до края на гарата, където е ул.Ивайло бяха зеленчуковата разтоварище като основно, но и всичко което пристигнеше. Тъй като  гарата нямаше рампи, всичко от вагоните се товареше направо на камионите. На снимката по назад в темата, дето е зад Лид съм снимал и разчертал грубо остатъка от тези коловози, вижда се паважа и неговият размер от онова време и дори една част от северния коловоз.
Релсите са полуасфалтирани сега я тогава бяха на пръст ( там чакъл нямаше...или беше затрупан с пръст от годините), а на мястото на ограничителнияте бордюри има следа. Този бордюр беше точно на такова разстояние от релсите,
че молотовките като върнеха на заден ход, гледаха да опрат в бордюра със задните колела. Тогава знаеха, че са на педя от вагона. Ако спираха странично, тоест успоредно на вагона, спираха плътно на бордюра, а разтоварачите (хамалите) слагаха
едни дървени " мостчета" от две/три дъски сковяни заедно.
Там се разстоварваше всичко което беше на кашони, торби, чували,денкове или дървени касетки и щайги. Само дините и тиквите на есен се разтоварваха (също там) на търкаляне по едни брезентови улей - брезент опънат между две носещи черни тръби. Колко вагони с дини съм разтоварил там като "юноша бледен"...освен че плащапа по надник 10 до 20 лева се отяждахме с
"изпуснати" от улея дини  ;D .
3. За изтеглителни коловози се ползваха входните.
Влакове идваха един път седмично. Тогава локомотива идеше начело. Оставяше композицията до стрелките пред крановете,
и чрез серия от маневри събираше заварените вагони на северния коловоз от към боксовата зала и циганската махала.
След това заобикалящи докараната композиция по успоредния разменен кололовоз и започваше да я бута за разпределяне
по останалите вече освободени коловози за разтоварване.
След това взимаше и циментовозите, закачаше ги за изходящата композиция и след престой потегляше обратно към гара Стан. Цялата дейност отнемаше в.еме между ~10.00 часа на пристигане до към ~16.00 часа на заминамане ( с престоя).
За маневрите с циментовозите е още подробности в онази
част от гарата може да разкаже БоРоко като ги гледаше от прозорците на дома си  :music:
Камиони не товареха цимента от вагоните. Там имаше само насипен такъв който се разстоварваше от циментовозите вагони
чрез сгъстен въздух, генериран от компресорната станция чийто
останки ги има на снимката по назад в темата,в края на глухата улица зад силозите. По тази улица влизаха автоциментовозите ЗиЛ - прицепи с едноосово ремарке-цистерна за сух цимент.
И още...
ул.Ивайло не е остър завой, освен ако 90 градуса не са прав ъгъл. А улица 20-ти април никога не е била част от гарата, нито някога по нея са минавали камионите от дейностите в нея.

Двата коловоза стигащи до ул. Ивайло бяха с различна дължина в края си. Южния коловоз, покрай каменната подпорна стена стигаше до улицата и там свършваше с купчина чакъл. Северния коловоз бе поне с 20 метра по-къс защото свършваше в една малка градинка с жив плет около административно жилищната
сграда на гарата. Нека всички си спомни за нашия форумен член Бисер, напуснал моделизма и света твърде рано.
От циганската махала този коловоз го разделяше висока над 3 метра ограда от бетонни панели характерни за гаровите. райони от онова време. Такава ограда все още може да се види след централна гара в посока Подуене. Загражда линиите над пешеходния тунел при депо София. Поне до скоро там имаше част от нея...сега не знам

Локални платна имаше от двете страни на моста. Това от към циганската махала беше в края си само с пешеходен излаз на гарата. От към него бяха в входа на спортния комплекс, а събота и неделя го покриваха с тенти, пейки и маси и там се правеха сватбите  :drinks:. и войнишките изпращания.
Своеобразни те "вити" стълби от бетон и същите перила кано на моста, бяха по средата между трите тунела и гарата.

Най-северния коловоз, дето е и най-крив и опираше в стадион "Юнак" целият беше обграден от огромни купчини дърва за огрев тип "метровки'. Там работеха винаги четири/пет бензинови
самоходни дърворезачки с главна трансмисия един триметров
плосък кожен ремък, които в зависимост от това къде беше сложен или движеше циркуляра (ф ~ 650мм) или на много бавен ход макс 10 км.час самата резачка стъпила на четири стоманени колела подобни на спецовете от РК-1(ръчна количка-1) :lol:
Тези резачки режеха метровките на пънчета. Топливо продаваше и дърва с електрокарите и молотовките.

В последните години когато гарата намали яко обработваните стоки, северния коловоз го "затрупаха" с 20-футови контейнери,
които превърнаха в складове на НарМаг и това, при условие че част от градинката бе преустроена на бетонна челна рампа като на гяра Горня Баня ( военните)!!!

Та така.. :hi:



pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #119 -: 05 Декември 2016, 15:53:24 »
Цитат на: emilchaushev link=topic=2027.msg105565#msg105565 date=1480945622
Ето една снимка и от Димитър Деянов, публикувана преди години в списание ЖП Транспорт.

Някой може ли да каже къде е било локирано това здание в района и на къде е било обърнато?
(Image removed from quote.)


Рипе, силозите на Захарна съществуват ли, защото аз нямам спомен да съм виждал такива?
Някой има ли спомен къде в България по гарите има същите силози, по които можем да мерим?

Най- вероятно в неделя ще се ходи на тукашните за да заснемем размерите... дано само не тръгнат да се разпадат, че състоянието им е покъртително.

Сурер снимка... Има само още една известна почти от същия ракурс но от седемдесетте години. Това е сградата описана в предишния ми пост. Рампата е откъм ул. Ивайло, а двете врати на преден план са обърнате към края на северния коловоз.
Но това е в началото на гарата преди да го скъсят с око 20 метра.
В момента на нейното място е празно и буренясало.
« Последна редакция: 05 Декември 2016, 16:16:47 от pach »