Автор Тема: Гара Сердика  (Прочетена 89171 пъти)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #120 -: 05 Декември 2016, 16:34:47 »
Леле Пламене искам още.
Цветове на гарата, рови за спомени, подробности. Колкото повече детайли имаме по- добре.
Аз вече почнах да си представям сцени по модулите на разтоварващите дини :)
Има ли молотовки в H0?


Ето една снимка и от Владо..

Личи си и релсата на крана и пътя на камионите под него

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: Гара Сердика
« Отговор #121 -: 05 Декември 2016, 17:55:32 »
Добър вечер на всички!
Напишете "гара Сердика-картина" и излизат две хубави картини с маслени бой на гара Сердика и гара Пионер(поглед към завода за хартия с пушещ комин,където във водотръбен парен котел с наклонена скара се изгаряха стърготини)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #122 -: 05 Декември 2016, 18:17:44 »
Ето и малко от линка от 1966. Поне личат сградите въпреки резолюцията






Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #123 -: 05 Декември 2016, 19:21:38 »
Днес следобяд се поразходих в района и снимах каквото е останало от някогашната гара... Някои от снимките ще са без преглед в умален вид, за да не се товари форума.

Изглед от гърба на Лидл към бившия мост.


Подпорната стена под ул. "Добруджански край".



http://www.picbg.net/u/53119/61825/849889.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849890.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849891.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849892.jpg

Паважът в района на моста. Там беше по-дребен.
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849888.jpg
По-едрият паваж започва точно зад Лидъла, около средата на товарната част.
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849894.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849895.jpg

Изглед от средата на бившите товарни коловози към края им. Сега вляво е пътят за кръстовището и светофара до Лидъл.


Пешеходно стълбище срещу ул. "20-и април" - строено е скоро, преди нямаше.


Подпорната стена към края на коловозите, пак откъм "Добруджански край" - тук е значително по-ниска и към края свършва на нивото на гарата.

http://www.picbg.net/u/53119/61825/849899.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849900.jpg

Телеграфен дървен стълб и бетонен от осветлението - вторият сигурно е от по-ново време.

http://www.picbg.net/u/53119/61825/849902.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849903.jpg - още един телеграфен стълб

Края на коловозите - изхода към улица "Ивайло".


Остатък от стълбище, по всяка вероятност за качване на вагон, вдясно може и да е имало буфери за край на коловоза /Пламен да каже, аз нямам спомени/.

http://www.picbg.net/u/53119/61825/849906.jpg

Срещу него от другата страна на паважа има остатък от бетонна основа, най-вероятно е от лебедка за изтегляне на вагоните.

http://www.picbg.net/u/53119/61825/849908.jpg

Изходът в края на коловозите към ул. "Ивайло" - направо.


Вляво и после вдясно вход откъм улица "Марко Балабанов" - движението е еднопосочно откъм "Позитано" към гарата.
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849910.jpg

Вляво и пак вляво - спускането към ул. "Отец Паисий"
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849911.jpg

Изглед към бившата гара откъм входа на ул. "Ивайло" - двата коловоза бяха от двете страни на паважа. По спомени десния на снимката не беше съвсем до паважа, а на около десетина метра.


Други снимки от края на коловозите
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849915.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849916.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849917.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849918.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849919.jpg

Снимки зад Лидъл в частта към бившия мост.
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849920.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849921.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849922.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849923.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849924.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849925.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849926.jpg

Поглед към бившата гара от сегашния път на мястото на моста.


http://www.picbg.net/u/53119/61825/849928.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849929.jpg
« Последна редакция: 05 Декември 2016, 20:52:39 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #124 -: 05 Декември 2016, 19:39:12 »
Продължавам с изглед от другата страна на "Опълченска".
Новият парк на мястото на гарата, почти всичко е заличено вече.


Единствено в самото начало вляво има останала малка част от подпорната стена.


http://www.picbg.net/u/53119/61825/849932.jpg

Нататък продължава насип без подпорна стена, нямам спомени дали е имало и дали не е съборена. Във всеки случай височаната му бързо пада към ул. "Йоаким Кърчовски - Камен Андреев"


http://www.picbg.net/u/53119/61825/849934.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849935.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849936.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849937.jpg

Остана малко време да се провра и към циментовите силози, които са започнали да се разпадат, подпомагани от клошарите...




http://www.picbg.net/u/53119/61825/849941.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849942.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849944.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849945.jpg
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849949.jpg

Зад силозите има остатъци от някаква сграда, най-вероятно от кантара и канцеларията на разтоварването.
http://www.picbg.net/u/53119/61825/849947.jpg

Клапа на циментовия силоз за товарене на камион.

http://www.picbg.net/u/53119/61825/849946.jpg

Изглед след силозите посока ТЕЦ Земляне.


Емо, силозите на Захарна фабрика бяха съвсем друга конструкция. Бяха само два големи метални"варела" на метална конструкция. Не бяха преходни, камионите влизаха на заден ход за товарене, зад силозите беше магазия там. Тези на гара Сердика са съвсем друг тип, така че ме съмнява да са правени навсякъде по един тип.
« Последна редакция: 05 Декември 2016, 19:42:53 от Best Ripper »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #125 -: 05 Декември 2016, 20:05:58 »
Цитат на: emilchaushev link=topic=2027.msg105571#msg105571 date=1480954664
Ето и малко от линка от 1966. Поне личат сградите въпреки резолюцията

(Image removed from quote.)

(Image removed from quote.)

(Image removed from quote.)

На втора извадка (снимка) ясно се вижда и в черно/бяло дори
коя част от моста беше асфалтирана. Тя беше и люлеещата се
от тролейте.
Молотовките има в Н0, даже много си купихме .
ЗиЛ-ове циментовозите обаче още не са пуснали нито в Н0, нито в ТТ. Аз съм си купил само камиони за  прицепите (седлови влекачи), които ще правя за циментовозите.

ПП. Нещо много важно - подпорната стена е цяла и до сега с размерите си. Само частта около стълбата която на направиха от Лидл, някой преди години я срути и откара камъните.
"Остатъка"от стената след западната част на моста, под МВР-болница си беше толкова, колкото и сега намиращата се в парка. След нея беше пътечката по която доста стръмна се спускаше от моста до гарата като заобикаляше тази къса стена. След стената си беше
склона с горичката дето и сега си е така. Виж физическата карта на района. Склона се спускаше плавно към запад и свършваше около 50 метра преди улицата която и сега се изкачва към Пирогов. Точно по нея се изкачваха като буквално виеха на първа скорост тежко натоварените циментовози.

Над този склон минаваше улица "добруджански край" която
разделяше склона от оградата на болницата. И от запад и от изток на моста "добруджански край беше улица без настилка...що кални локви през зимата чупехме леда приз зимата като деца там!; После някъде през 1980/82 асфалтираха частта на изток, а тази на запад я затвориха с преместената ограда на болницата.
Под склона както и до стената имаше дълбоки каменни отводнителни канавки които розделяха пръста и коловоза до тях.
« Последна редакция: 05 Декември 2016, 20:39:43 от pach »

BoRoco

  • Trade Count: (2)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 159
  • Рейтинг: 57
Re: Гара Сердика
« Отговор #126 -: 05 Декември 2016, 20:42:49 »
Малко уточнение по въпроса, влаковете идваха всеки ден и локомотива спираше точно преди прелеза на улица Камен Андреев и от там започваше маневрите. По въпроса за Зиловете  аз си спомням че отначало бяха старите Татри а тях ги има в НО

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #127 -: 05 Декември 2016, 21:00:49 »
Съвсем точно.
А онези Татри и ЗиЛ-ове бяха целите посивели
 от цимента и не им личаха оригиналните цветове.
За локомотива аз си спомням само БДЖ-55.
Някъде имаше сведения и да БДЖ-47 като маневрен на самата гара, но аз си спомням само парния багер...за 47-ма сигурно съм
бил малък или още само в проект . ;D

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Гара Сердика
« Отговор #128 -: 07 Декември 2016, 13:17:39 »
Ето и две снимки от Стефан Стоичков:

Едната е познатата ни снимка на гаровата сграда, но по-качествена:



А другата е на част от коловозното развитие, като в дънота й, в ляво, се вижда гаровата сграда в профил:



По-интересно обаче е, това което ми каза Стоичков във връзка с гарата като цяло, а именно, че сградата изглежда и е недовършена (поръбеното в ляво на стената й), защото всъщност визията тогава (преди 1944 г.) е била, гара Сердика да стане челна пътническа гара, като са предвиждали доизграждане на гарова сграда по подобие на Бургаската и Варненската (под формата на буква Г) и е щяло коловозите от ляво на първата снимка (дето се вижда част от товарен вагон) да завършват в нея. Също така според Стоичков гаровата сграда се е намирала в края на двата дълги коловоза, които са минавали под разрушения вече мост на бул. "Скобелев" от сегашно време (на втората снимка мост още няма) и които се виждат на втората снимка. А в дясно на сградата покрая рампата е имало и още два коловоза, явно отдавна демонтирани, защото на сателитната снимка от 1966 г. не се виждат изобщо, че и вече къщи има там.
Тоест, поне спред мен, преди да се пристъпи към моделиране на гарата, ще е много важно да се реши в коя епоха ще се пресъздава и това до голяма степен ще предопредели визията й.
« Последна редакция: 07 Декември 2016, 13:22:33 от Vlado »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #129 -: 07 Декември 2016, 15:56:26 »
"Откъс" от моста вцветове от края на криваа му част,
преди окончателните му години ( кога построиха зона-Б5?):


Тази я пропуснах... :blush2:


ПП. Зад жълто оранжевата Лада се виждат входа към страничните стълби.
« Последна редакция: 07 Декември 2016, 16:02:57 от pach »

BoRoco

  • Trade Count: (2)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 159
  • Рейтинг: 57
Re: Гара Сердика
« Отговор #130 -: 07 Декември 2016, 19:59:47 »
Проблема е че ако трябва да сложиме и тази гара с  коловозите ще трябва да се удължи още поне с метър, метър и половина което означава близо 8 метра. Емо има думата.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #131 -: 08 Декември 2016, 08:25:28 »
Каква гара и къде ще я слагате?
В момента имате ЦЯЛАТА гара както е проектирана
през 1924г. построена до 1929г.(моста е от 1959) и унищожена
през 90-те години на миналия век.
За какво удължаване говориш?
Ако имаш предвид приемната сграда,то тя е в края на северния коловоз където винаги е била и който коловоз и сега го имате!!!
Ако имаш предвид "една жена на пазарЯ, ми каза", това са само
пожелания за бъдещо развитие, които никога не са били осъществени освен на думи. Няма никакви демонтирани коловози до самото и унищожение. Има единствено добавен трети коловоз, в началото разменен, в последствие с изградените циментови силози. Първите автоциментовозите също са били от ЗиЛ, но по-стар модел (джогани).
Другото е само фантазии на тема...

К'ви пет лева, к'во куцо куче  :lol:

ПП. Решихте ли от коя епоха ще е модела всъщност?

Боре, не напразно по-горе писах, да си спомним за Бисер, който е живял доста време в "недовършената" сграда!!! Имам основание да му вярвам в това отношение...кое как и защо е било, за всичко което ние не си спомняме от детството и до сега...
« Последна редакция: 08 Декември 2016, 08:42:09 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #132 -: 08 Декември 2016, 14:46:33 »
Ето такъв модел бяха самоходните (тази е модификация) циркулярни резачки за дървата:


emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #133 -: 19 Декември 2016, 13:28:37 »
Здравейте,

За да отидем в Архива ни е необходима информация за района на гара Сердика, под който са заведени архивните документи. Очакваме подсказки, как се е казвал този район през различните години (че то в държавните администрации кой знае как са завеждани). Колкото повече подсказки, толкова по- добре. Аз не съм наясно дали имената са по административно делене или по местности в самия архив.

hristo

  • Trade Count: (15)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 233
  • Рейтинг: 18
  • HO-София
Re: Гара Сердика
« Отговор #134 -: 19 Декември 2016, 18:05:56 »
Здравейте,
Съгласно последните изменения на регулационните планове от 2013г., терена на бившата гара Сердика се води:
- р-н Възраждане, м. Парк Възраждане, кв.1а, УПИ I- за парк, паркинг и инженерна инфраструктура.

Преди това, периода 1987-2013г. се е водил:
- р-н Възраждане, м. Зона Б-5-3 ( терена западно от моста на бул. Опълченска), кв.1б, УПИ I-за етажен паркинг и м. Зона Б-5-4 ( частта от гарата източно от вече взривения мост), кв. 244, УПИ VII.

По стари регулационни планове за там няма!

Мисля, че най-лесно ще откриете информация по съответните кадастрални листа на гр.София. Гарата попада в кадастрални листа 359 и 382 и обхваща поземлен имот 1! :)
Дано тази информация помогне!