Автор Тема: Гара Сердика  (Прочетена 89106 пъти)

BoRoco

  • Trade Count: (2)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 159
  • Рейтинг: 57
Re: Гара Сердика
« Отговор #135 -: 19 Декември 2016, 19:26:14 »
Преди имаше само райони и мисля че гарата беше в Кирковси район поне там се водеше улица "Добружански край", предишното и име беше "Атанас Романов" която е точно на гарата, а зона Б5 и циганската махала бяха в Димитровси район, така че е малко спорно къде се е водила гара Сердика.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Гара Сердика
« Отговор #136 -: 19 Декември 2016, 19:43:03 »
ЖП линията разделя Димитровски от Кирковски район - III и IV. Но би трябвало да е Димитровски, трети район. Веднага след войната е биро изцяло във "втора зона". Преди войната е втори участък (втори полицейски участък).
« Последна редакция: 19 Декември 2016, 19:54:11 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #137 -: 21 Декември 2016, 09:22:59 »
В архива документите са описани в т.н. каталози които
са неразделна част от всеки фонд. Номерата на фондовете
започват от 1 до 99999, като всеки фонд има често и буквени допълнения. Към всеки фонд каталога съдържа списък на описите. Описите съдържат кратки анотации на всяка архивна единица. Архивните единици могат да бъдат снимки, документи,
и/или и други (често са факсимилиета на оригинали).
Описите за всеки фонд са тематични и могат да бъдат от един до няколко стотици. Тематиката е според реда на постъпване на съответната архивна единица. Могат да бъдат най-различни...от типа "Протоколи от партийни и профсъюзни събрания на завод 1 май за годините 1949-1955" дооооо ..."Списък на акционерите от дружество Гранитоид" .
Има всичко но проблема е че докато не се дигитализира целия архив ( подобна на проект Европеана, в който и ние участваме) почти нищо не може да се намери ако не се знае какво точно(до заптайката) се търси.
Процедурата е следната (при условие на съзнателно и целенасочено търсене):
- отива се на място(може и в провинциалните филиали) и се
подава заявка на хартиен носител, където се описва точно
1. От кой номер фонд искате да четете.
2. От кой номер опис на съответния фонд искате да четете.
3. За какво ви е ( съдебно дело, личен архив, публикация и т.н)
4. Кой конкретно документ търсите.
5....мисля че имаше още въпроси но вече не ги помня на изуст.
  Подаване заявката и в рамките на около месец се свързват с вас, да уведомят че съответншя опис е вече изваден от архива и можете да отидете (работи се на място) да го прочетете. Може и няколко дни в рамките на работното време, да го правите докато
 намерите или не това което ви трябва.
В идеалния случай (намерили сте търсеното...или така се надявате) подавате нова заявка на хартиен носител, където
искате додтъп до съответната архивна единица, описана съгласно горните атрибути - номера на фонд, опис, име на архивната единица и описа на съответните и брой листа.
Пак се попълва въпросника за какво вие ( няма рестикции а просто статистика) и чакате отново около седмица.
Отново получавате достъп вече до архивната единица която също четете на място. Може да си водите записки, но не и снимки. Ако желаето копие от АЕ - отново заявка на хартия ( вече знаете как се попълва) и до три дена ви се предоставя такова. Заплащането за копието варира от десетина лева, до няколко десетки (може би и повече) в зависимост за какво вие копието. Най-добре евтино е чрез декларация за личен архив, най-скъпо е при ползване за обществена публикация съгласно авторските права. За съдебни инстанции е някъде по средата на ценовята листа.
Това накратко е процедурата. За жалост работи само ако знаете конкретно какво търсите. Така че добре сте се ориентирали в горните постове.
Системата може да ви се вижда тромава и трудоемка но в архивите не са длъжни да знаят наизуст съдържанието им
Всичко ще бъде в пъти по-лесно когато се дигитализира.
Работи се отдавна по въпроса, но за жалост в момента се набляга, най-вече на фотографийте ( логично).
 Най-добри и много отзивчиви ( собствен опит) са служебните лица
 на държавен архив Централен( София), филиалите в Перник и Варна. Перник имат собствена фейстраница дори, А Варна доста ценни течения на местно общинско списание от началото на 20-ти век до ВСВ. В софийската част много инфо за гарата има и в общинското списание на община София издавано до 1949(1952)
година май беше. От там например е онази снимка на хладиния двуосен вагон с надписа дето от Тилиг не го направиха.
Успех на търсещите!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #138 -: 12 Януари 2017, 09:27:24 »
Макар и само в план/скица, се вижда примерно коловозно
развитие извън гарите за различните индустриални и други
клонове, включително и остатъците от старата околовръстна
линия, след прехвърлянето и от източната страна на гара Подуене (старо име на местността там е Одиана).
Практически всъщност на мястото където старата линия е минавала
под Цариградско шосе, сега е автомобилния подлез от зала
Универсиада.



Има и други интересни неща от този план на София през 1934г.
въпреки, че плана е за водопроводната мрежа(основни водопроводи)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Гара Сердика
« Отговор #139 -: 18 Януари 2017, 14:58:51 »
София и околовръстната й железница

Из "Столичен общински вестник", бр. 12 от 1935 г.

С любезното съдействие на Асен Вълчев
« Последна редакция: 18 Януари 2017, 15:08:45 от Vlado »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re: Гара Сердика
« Отговор #140 -: 06 Март 2017, 13:46:47 »
Любимата ми гара където съм изкарвал много извънкласни часове :dance1: :dance1: :dance1: след което заслужено съм получавал  :punish: :punish: :punish:

Емчоо имаш грешка в коловозното развитие на гарата. По специално двата коловоза които си начертал зад гарата. Тях би следвало да ги махнеш.

Ще кача снимка (план) от архивите на строителното министерство, само да я изровя.

EDIT:

Ето и снимчиците



« Последна редакция: 06 Март 2017, 14:14:34 от BaHkaTa »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #141 -: 06 Март 2017, 23:04:19 »
Няма грешка.
Показваш едни от първоначалните коловози на гарата.
Тя търпи общо три реконструкции преди да я разглобят.
Мога да гарантирам, че зад магазиите също имаше още един
коловоз. Там ходихме да късаме пломбите заради оловото, защото беше най-скрит. Зад него пък имаше огромни купчини
с дърва за огрев, тоест тъй наречените " метровки'" . Техните камари запълваха цялото пространство между магазиите и стадиона. Там си имаше също коловоз, сред дървата.
Колкото до твойте извадки от строителното министерство,
Със сигурност са от III-та епоха на гарата, защото игрищата очертани между гарата и стадиона, на по-късин етап бяха гаражи на пожарната команда, в последствие превърнати в сервизни работилници на някакъв ДАП.
Има и две липсващи разклонения ( или там скиците са неясни)!
Доколкото разбрах, ще се моделира гарата в пълния и блясък от последните години на експлоатация.
Има и други липси по горните скици, както се вижда и по представения по-рано план, върху който сме чертали коловозите, но смятам, че и това си е достатъчно убедително.
 :hi: ;D
« Последна редакция: 06 Март 2017, 23:06:08 от pach »

Eliyan

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Гара Сердика
« Отговор #142 -: 28 Март 2017, 14:54:31 »
Коя е последната година, в разписанията за която до гара Сердика има редовен товарен влак или маневра?

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Гара Сердика
« Отговор #143 -: 28 Март 2017, 15:33:41 »
Според мен поне до 2000-та година имаше товарни влакове на гара Сердика, като окончателното им спиране го свързвам с ремонта на ул Опълченска през същата година. През 90-те години имаше и товарни вагони към Възраждане, от които директно продаваха строителни материали. Нека обаче някой живеещ в района или по-запознат да се изкаже.
В края на 40-те и началото на 50-те години за кратко е имало и т.нар. работнически влакове с дизелови мотриси, даже и разписание беше публикувал някъде Деянов

Eliyan

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Гара Сердика
« Отговор #144 -: 30 Март 2017, 02:03:51 »
Благодаря! Аз имам много смътни спомени от средата на 90-те, когато от моста на Опълченска виждах пълните с вагони коловози, които изглеждаха като да не са мърдали от страшно много време. Тоест, тези коловози се ползваха като гаражни, и да е имало на тях рампи/разтоварища/складове, почти сигурно не са се ползвали. Ако правилно предполагам - до последно са се ползвали за приемане и изпращане на състави, и за товаро-разтоварна дейност, най-южните два коловоза - тези, преминаващи под моста?
Ще съм благодарен и ако някой осветли въпроса дали предприятията в района - "Сердика", Метални конструкции, Обувният завод, са имали свои отделни клонове и дали клоновете са се отделяли от Стан, от Сердика, или със СОП?
« Последна редакция: 30 Март 2017, 02:10:17 от Eliyan »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #145 -: 30 Март 2017, 08:09:21 »
Когато от моста се виждаха плътно наредените ръждясали вагони ( напред в темата има една неясна снимка), гарата вече
беше официално закрита. Южните два коловоза минаващи и под моста също не се ползваха. Единият отдавна беше затрупан с
бракувани контейнери, направени за складове, а върху другия също имаше вагони.

Към обувния завод не е сигурно да е имало индустриален коловоз. Може би от гара Стан, но не съм сигурен.

ДСО ,,Метални конструкции" беше изключително административна сграда и нямаше ( не беше и необходим) допълнителен коловоз.

Млекокомбинат Сердика също нямаше никакво железопътно отклонение. Млякото пристигаше от цялата страна с голями автоцистерни, които на входа преминаваха през дезинфекционна яма подобна на тези по митниците сега.

От гара Сердика нямаше никакви други коловози освен видните на скицата ( чертане с червено) по-напред в темата тук.
Най-близкият индустриален клон бе този към бившата автомобилна работилница ( първия български камион), преименувана по-късно  на "завод 12", от чийто рампи всъщност
се товареха високоповдигащите мотокари на "Балканкар".
Този клон се е обслужвал от гара "Военна болница" поради посоката на отклонителната стрелка, а след нейното закриване си беше с отделни товарни влакове до него и обратно, които идваха от Подуене-разпределителна.

Някъде питаха за пътническо движение...
Никога не е имало такова по околовръстната линия.
Единствените пътнически влакове са били служебни ( един вагон) в по-раннните години.

Гара Сердика никога не е обслужвала пътнически влакове, макар при първоначалния проект от 1924г да е била именно за такава замислена.Но винаги е била товарна челна гара.
« Последна редакция: 30 Март 2017, 08:12:15 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #146 -: 30 Март 2017, 09:05:57 »
 През април 1972г. в списание "Автомобилен свят",
 което май беше издание на СБА тогава се публикува
статия третираща темата за бъдеща реконструкция и
модернизация на бул."9-ти септември" ( сега бул.Борис III").

Тази реконструкция така и не се състоя ( може би за добро).
Но още тогава имаше планове за автомобилен " пробив"
под булеварда, който да свърже кв.Красна поляна с
Военномедицинска академия, който пробиив да ползва
 изкопа на околовръстната железопътна линия.

Списанието дълги години го пазех заради луксозния вид
и една друга статия на тема F1 и тогавашния световен
шампион Джеки Стюарт.
Някой все пак ми го затри през годините.
 Наскоро намерих две снимки от него в един световен форум, за архитектура, градоустройство и инфраструктурни проекти и строеги,
именно със скиците за две от кръстовищата по въпросната модернизация.

Ето как архитектите си представяха през 1972 г.
автомобилния пробив по ул.Димитър Несторов ( завод 12) под бул."9-ти септември":

Да ви напомня на настоящото положение там?
« Последна редакция: 30 Март 2017, 09:12:05 от pach »

Eliyan

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Гара Сердика
« Отговор #147 -: 31 Март 2017, 16:47:34 »
Благодаря на всички за предоставената информация!
Да, снимката с наредените ръждясали вагони точно описва това, което смътно си спомням за гара "Сердика".
Благодаря специално и за снимката с проекта за пробив по Несторов от 1972г. Жалко е, че още тогава са били отписали линията. А е могло в едно тунелно изпълнение да се изкара трасето чак до пазара "Иван Вазов", и това да го съхрани. От двете страни на жп-тунела - по един автомобилен двулентов, който също да излиза южно от България - и щеше да се проведе и автомобилният трафик. А на ниво терен се оформят две двулентови платна с широка залесена ивица между тях. Щеше да е много функционално и красиво. Но не би. И нямаше да ги има безумните изкачвания, спускания и завои на днешния шосеен пробив, който унищожи и зеленината, и дългосрочно (да не кажа окончателно) реши съдбата на 14-та линия, а и за автомобилния трафик изглежда твърде недодялано. И смятам, че такова тунелно изпълнение не би било излишно, макар още през 40-те години да са съзнавали, че е нужна нова околовръстна линия, примерно по трасе, близко до днешния околовръстен път. Извинявам се за отклонението.
Pach, когато говориш за клона към Завод 12, имаш предвид този, който се е отделял около днешния Център по хигиена и е пресичал "Борис III" с прелез, нали? Имам непотвърдени /а и доста неконкретни/ данни от бивши работници в Завод 12, че някъде през 80-те продукция се е товарела от долната страна на завода - т.е. някаква рампа по северната му граница. Нямам сигурно потвърждение на тези данни, но не изключвам да е бил пуснат коловоз от Стан само до Завод 12, с цел да се избегне дългата обиколка на съставите от Пдр през Хладилника до завода, както и минаването на ниво с "Борис ". Такъв един клон се е явил и неизбежен след прекъсването на околовръстната линия в края на 70-те. Ще съм благодарен, ако някой има по-конкретни данни в тази посока.
И, за да се върна в темата - два въпроса за "Сердика": на схемите с коловозното развитие по-горе в темата има един коловоз, който се отделя от междугарието Стан-Сердика /движи се успоредно на участъка, откъм южната му страна/ и се включва отново някъде около гърловината на гарата. Това линията за бетоновия възел ли е? На нея имало ли е и друг обект, освен възела - например разтоварище?
Вторият ми въпрос е относно автомобилните подходи към гарата. Прочетох всичко изписано за подходите откъм източния район на гарата и района на моста, но имало ли е такива подходи откъм западната страна на гарата - откъм Зона Б-5 и Метални конструкции?

Eliyan

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Гара Сердика
« Отговор #148 -: 31 Март 2017, 17:49:53 »
По-внимателно вглеждане в последната от качените от Ванката схеми показва: един клон, отделящ се от най-северния коловоз на Стан и отиващ до Обувния завод; втори клон, отделящ се също от Стан и продължаващ на изток, който впоследствие се разклонява още веднъж. Не мога да идентифицирам обектите, до които достигат тези клонове обаче.
Освен това, сега вече мога да поясня, че линията, за която съм питал относно бетоновия възел, според тази схема действително се отделя от междугарието Стан-Сердика, а впоследствие се свързва с най-южния коловоз на последната. Но се открива и някаква допълнителна линия, отделяща се от Стан и движеща се успоредно на линията за Сердика, като и достига същата. Не мога да преценя дали това е коловоз или на картата е маркирана подпорна стена. По-скоро съм склонен да мисля, че е коловоз, съдейки по това, че на нея е отбелязан някакъв обект /при зуумване надписите са неясни, но нещо от сорта на "цист" - показващо евентуално цистерни/, а и това би се вързало с подозренията ми, че Завод 12 е бил обезпечен с коловоз и от северната си страна. Все пак, тук има нужда от конкретика, а гореизложеното в голяма степен е предположение.
И за финал - имаме ли данни за точната година на официално закриване на Сердика като гара и продължаване експлоатацията й само като маневрен район например?
« Последна редакция: 31 Март 2017, 17:53:24 от Eliyan »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re: Гара Сердика
« Отговор #149 -: 04 Април 2017, 12:50:11 »
За любопитните ето още малко по темата за гара Сердика и леко извън нея.

Няколко топографски снимчици от средата на 70-те до средата на 80-те на целия район между гара Сердика, стадион Септември и завод 6-ти септември.