Автор Тема: Гара Сердика  (Прочетена 88584 пъти)

mitko359

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 683
  • Рейтинг: 31
Re:Гара Сердика
« Отговор #30 -: 28 Февруари 2011, 19:44:57 »
ех да можехме да купим едната гара и там да се помещава клуба :spiteful:, но и като се замисля ще трябва и оснивен ремонт

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #31 -: 01 Март 2011, 08:48:27 »
Принципно, когато инж.Димитър Деянов направи първият клуб в България (на когото имах честа като голобрад ученик да бъда член и аз),като част от НТС (Научно Техническите Съюзи)
 една от идеите му бе тази цялата гара да стане един истински музей на железопътния  транспорт в България.
Там бе перфектното място - на един хвърлей място от центъра на града, със собствена железопътна връзка, достатъчно коловози и сравнително голяма площ. Имаше идея дори освен транспортирането на екпонатите от Русе,
 да се съберат и всички парни лоомотиви които той и Данчо Финта, бяха обиколили по гарите на страната,
 за да надписват с бяла боя "Не режи. Музеен. зап.№ххххх". Тази заповед (че и другите по въпроса)
разбира се, че бе "издействана" от Деянов и ядрото стари историци и моделисти около него.
Както и отделянето от парка на БДЖ, на един бракуван пътнически вагон в който постепенно да се изгради макет на клуба.
Дори правеха сметки и за втори такъв, който да се преустрои с доброволен труд на ентусиастите около това ядро, на киносалон в който да се прожектират филми с история и т.н.на железопътния транспорт въобще.
Но по една или друга причина това си остана само като пожелания и мечти.
Впрочем сред форумните членове сега има още едно "старо куче" от онези славни времена.
Той също бе ученик и от тогава също е в хобито. Годините около 1980 бяха, години на щури мечти...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #32 -: 01 Март 2011, 17:06:34 »
Започвам въстановяването на темата - виж от начало... :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #33 -: 02 Март 2011, 10:22:16 »
Първа страница е почти (без две/три снимки) изцяло въстановена.
Ще издиря и останалото за следващите страници.
(много гадно е да ти гръмне РС-то  :sarcastic:)
 :scratch_ones_head: :lol: :lol: :lol:

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара Сердика
« Отговор #34 -: 02 Март 2011, 11:29:35 »
Цитат на: pach link=topic=2027.msg55082#msg55082 date=1298962107
Принципно, когато инж.Димитър Деянов направи първият клуб в България (на когото имах честа като голобрад ученик да бъда член и аз),като част от НТС (Научно Техническите Съюзи)
 ...........
 да се съберат и всички парни лоомотиви които той и Данчо Финта, бяха обиколили по гарите на страната,
 за да надписват с бяла боя "Не режи. Музеен. зап.№ххххх". Тази заповед (че и другите по въпроса)
разбира се, че бе "издействана" от Деянов и ядрото стари историци и моделисти около него.
Както и отделянето от парка на БДЖ, на един бракуван пътнически вагон в който постепенно да се изгради макет на клуба.
..........
Един от основателите съм и аз, заедно с инж. Стойко Алексиев, арх. Никола Дамянов, Йордан Андреев - Данчо Финта, худ. Георги Дончев (и на четиримата лека им пръст), проф. Чавдар Найденов, инж. Константин Иванов, Стефан Стоичков и др. Годината беше 1978, мястото – тогавашния дом на Стоичков, ул. Листопад №9, София. Членската ми карта е №7.
Не Данчо Финта, а Стоичков и аз сме обикаляли де що има релса в България, вряли сме са в пещи, тендери и в кучи задник сред железа, ръжди, тръни и оси да описваме машини, вагони и др. и да пишем с блажна боя "Не режи. Музеен. зап. 18" (имам снимки). Въпросната заповед е №18/08.01.1979. С нея обаче никой не се съобрази. До 2005г последваха още 5 заповеди с непрекъснато намаляващия поради унищожаване брой исторически возила с надпис "Не режи. Музеен".
Вагонът беше получен и гариран в депо Сф. Замисълът беше да служи за клубно помещение за сбирки и мероприятия, уреждане на фотоизложба, в по-далечна преспектива изграждане на макет вътре, сертифициране на вагона за движение и обикаляне с него на България с цел популяризиране на железопътното дело и железопътния моделизъм. Но тъй като освен Стоичков, Алексиев и аз никой не искаше да са грижи за вагона, да го чисти и мете и т.н., скоро заприлича на кочина, а след 1 година тогавашният н-к депо разпореди вагонът да бъде изваден извън депото и гариран до възстановителния влак. Туй предопредели съдбата му – за нула време беше тотално разбит и разграбен и не след дълго нарязан.
« Последна редакция: 02 Март 2011, 11:32:02 от Tramway »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #35 -: 02 Март 2011, 11:48:55 »


Хааа, така, така... ;D
Още неща ще се кажат!!! :yes:
Аз (както казах) по-горе по смътни спомени го описах... :scratch_ones_head:
Ясно е че не сам Деянов, е направил всичко, но за нас (учениците) неговото име остана в главите ни,
за това съм написал " ядрото стари историци" - щото нищо конкретно не си спомням.
За вагона, сега разбирам (щото тогава влезнах за две години в казармата) и жалко, че така е станало.
Още си пазя и членската книжка, та ще видя къде е...даже през двете години служба, майка ми ходеше до НТС, за да ми плаща членския внос....ама номер не помня, щото ние "щъкахме" около другите и ...каквото чуехме...или благосклонно ни обясняваха. То и двата големи тома (първите в голям формат) са ми лично от Деянов с автографи.
Радвам се, че тук (Митко359) има и подрастващи които се интересуват, също като нас едно време, та сега издирват последната (за сега) книга на същият този - Димитър Деянов. Може пък те в следващите години да направят повече от сега!?!!.... :scratch_ones_head:

Както и за самата гара  Сердика...
Както и за хората които вече не са сред нас...
След като (по неясни за мен причини) спряхме да се събираме в НТС-то, сбирките продължиха под гостоприемството на Жоро Дончев (противоречива личност) който също ...лека му пръст.
 
Там беше невероятно (а пък щерка му направо разтрептяваше нашите ученически сърца, така че разбирахме - в света няма само влакчета  :lol: :lol: :lol:).
Жалко че никой не се сетил барем една снимка да направи, не сега да си припомняме на глас...


Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара Сердика
« Отговор #36 -: 02 Март 2011, 12:04:20 »
Цитат на: pach link=topic=2027.msg55186#msg55186 date=1299059335
Жалко че никой не се сетил барем една снимка да направи, не сега да си припомняме на глас...
Снимка на кого? На Жоро Дончев, когото нормален обектив не побираше? Или на Ваня, дъщеря му? Тя беше (и е) теснолинейка, 40 кг, и с нея поддържахме връзка доста години, и след смъртта на баща й. Или на предишната им къща на ул. Венелин 15, където беше тъпкано с аквариуми с риби, влакчета и трите му жени (бивша, настояща и бъдеща)?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #37 -: 02 Март 2011, 12:08:08 »
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Снимка на хората които тогава изреждаш поименно.
Да вярно че Жоро си беше едричък, за къщата на Венелин 15 (и всеки път като мина от там си спомням),
но пък Ваня въобще не си падаше по хобитата (а те бяха...доста) на баща си.


Цитат на: Tramway link=topic=2027.msg55189#msg55189 date=1299060260
.... Или на предишната им къща на ул. Венелин 15, където беше тъпкано с аквариуми с риби, влакчета и трите му жени (бивша, настояща и бъдеща)?
Както и авио, танкова и корабна техника (тоест моделите му),...картините му....и т.н. и т.н. и ... :lol:

Там за пръв път разбрах малките разлики в различните под серии на BR-56.
... и въобще имаше толкова много да се слуша
 от разговорите на ...големите хора около нас, че... :wacko: :wacko: :wacko: :hi:
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 02 Март 2011, 12:10:39 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #38 -: 08 Юни 2011, 09:33:11 »
Цитат
Ангел Джамбазки: запазете околовръстната линия  

Предложение за запазване на участъците от железопътната линия от Подуене през гара „Пионер” към квартал „Хладилника” внася общинският съветник от ВМРО в София Ангел Джамбазки. Както стана ясно през седмицата, министър-председателят Борисов настоява за отстраняването на линията, която преминава в непосредствена близост до новата спортна зала.

Джамбазки предлага промяна в общия устройствен план на столицата, според който трасето на линията е предвидено за пешеходна зона и велоалея. Според съветника от ВМРО велоалеите и пешеходните зони трябва да се създават, а не да заместват нещо вече построено, което може да се използва по-рационално.

Трасето е част от някогашната околовръстна линия на София. В предложението си Ангел Джамбазки настоява за обмисляне на варианти за новата му употреба като вътрешноградски железопътен транспорт. Предложения в този смисъл са адресирани към новия транспортен министър Ивайло Московски и към столичния заместник-кмет по транспорта Любомир Христов.

ВМРО продължава консултациите си с неправителствени организации и граждански сдружения за оптимално решение за вътрешноградски релсов транспорт с цел облекчаване на трафика и подпомагане на метрото.

Другият запазен участък от линията е от гара „Захарна фабрика” до ТЕЦ „Земляне” и някогашната гара „Стан”. Практически запазен е също и коридорът към някогашната гара „Сердика”, макар линиите там да са демонтирани.

Околовръстна железница е преминавала по контура на днешния Южен парк с разклонения към гари на мястото на сегашния пешеходен мост на НДК и на близкия мол, както и към вътрешноградската гара „Сердика” в зона Б5. През 70-те и 80-те години линията е прекъсвана поетапно. По време на кмета Софиянски пък гара „Сердика” беше унищожена.

В употреба и до днес е трасето „Подуене” – „Пионер”, по което веднъж седмично се движат товарни композиции за снабдяване на складовете за строителни материали. Последната употреба на участъка „Захарна фабрика” – ТЕЦ „Земляне” пък бе по време на кризата с газовите доставки, когато трасето бе използвано за доставка на мазут в топлоцентралата.

Текст от блога на ВМРО "За София"

29 май 2011


Това е от сайта на ВМРО -
http://www.vmro.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=2639:2011-05-29-09-23-09&catid=6:actual&Itemid=25

А ето и идеята на общината за бъдещето на гара Сердика:



...обаче не мога да си намеря "снимката", така че разглеждайте го тук (със zoom)
http://sofia-agk.com/esoft/planove/displayImage.php?folder=podrobni/vazrajdane-200pi/

« Последна редакция: 08 Юни 2011, 09:35:57 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #39 -: 08 Юни 2011, 10:45:18 »


Това е интересно - ББ беше кмет тогава...
http://www.sofiacouncil.bg/content/docs/c_f14800.pdf

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #40 -: 08 Юни 2011, 10:58:01 »


Малко "ресурсни" снимки от мрежата:

Gara Stan-2006


Pioner


Линията в гората. BTW тук е снимана рекламата със Супер Любо
(???? :haha:)без коментар


Начало на изоставената гара "Военни погреби" зад София ленд:


Влак от Хладилника пресича Симеоновско шосе - април 2008:
 

Heksi

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара Сердика
« Отговор #41 -: 20 Юни 2011, 09:07:21 »
Паце ,ако се понапрегна на чашка умрела от студ българска ММастика и обикновена лимонада ,мога да се върна към краят на 60-те от миналия век , щото там в една бивша магазия на рампата до самата гара, която тогава се водеше на адрес ул. Атанас Романов -2 съм изпискал за първи път. Та в тази връзка , ако Владето се навие може нещо да пресъздадеме в 98 % точност, щото нали се сещаш , че времето е безпощадно и някои неща ми се губят с точност имам предвид разтоварището с крана, точното коловозно развитие и складовете.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #42 -: 20 Юни 2011, 09:10:30 »
Пазя още и чертежа дето ми го прави миналата година, но тази гара може би щото ни е била винаги пред очите ,
се оказа доста трудна за въстановяване. Коловозното развитие е изчистено почти на 95 %.
Сега се правят четежи и издирват още снимки, но става още по-трудно.
Темата явно не е приключила и нищо чудно да прерасне в по-обширната..."Околовръстната линия на София (14-та)"
Работи се. ;D

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:Гара Сердика
« Отговор #43 -: 20 Юни 2011, 10:20:50 »
Там дето е стрелката на снимката има още коловози и магазии, точно дето са погребите. След тях е прелеза на хладилника, линията влиза във Винпрома (заради, който все  още стои и се ползава) Някой да снима вътре, всичко си стои какот си е било има коловози между халетата и база  за разтоварванв на цистерни. 

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара Сердика
« Отговор #44 -: 20 Юни 2011, 10:40:50 »
Ето малко снимки от 14-та линия.

1. ЗФ - Стн - ОЦ "Земляне", първият влак с 8 цистерни, 10.01.2009. Скъсаната линия при Стн беше възстановена за един ден:
http://www.mediafire.com/?e4ljp5mfq4i04
Заб.: Някои от снимките в таз папка не са мои.

2. ЗФ - Стн - ОЦ "Земляне", вторият влак с 12 цистерни, 11.01.2009:
http://www.mediafire.com/?xh6rxfwc5cxw0
След туй още 2 седмици ежедневно са подаваха по 12 цистерни с мазут за Земляне, но вече не носех апарат и нямам повече снимки. Да благодарим на украинците че спряха газа, та са възстанови линията. Инак, както бяха почнали да я разтурят, сега щеше да е само спомен.

3. Пд-Пнр-Хл, 2006-2008:
http://www.mediafire.com/?fxh1urowjbje9