Автор Тема: Гара Сердика  (Прочетена 88586 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #90 -: 16 Ноември 2015, 12:29:18 »
Това вече е дъвкано тук:
В тази същата тема - от пост № 61 до пост № 67

Само ще допълня, че това беше перфектното място за атракционна гара и най-вече за Националния железопътен музей.
Потока от туристи щеше да е целогодишен...в центъра на София, до хотелите, заведенията и дискотеките.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Гара Сердика
« Отговор #91 -: 16 Ноември 2015, 12:39:10 »
Беше и не по-малко перфектно място и за пътническите влакове от Перник и Радомир.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #92 -: 16 Ноември 2015, 13:15:01 »
Такава е била и целта за създаването на тази гара - дълги години по
плановете на София тя фигурира с първото си име "Западна гара".
Можем само да си  представим, как би изглеждала с 3-4 челни пътнически коловоза в дългата част,
до моста на ул.Опълченска, с  едно мотрисно депо, където по-късно бяха складовете на "Топливо".... :scratch_ones_head:
« Последна редакция: 16 Ноември 2015, 13:18:48 от pach »

Eliyan

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Гара Сердика
« Отговор #93 -: 16 Юли 2016, 23:19:10 »
Здравейте, някой може ли да подскаже къде точно през настоящия булевард "Акад. Иван Гешов" би се паднало пресичането му от трасето Стан-Сердика, ако последното не бе затрито? Имам предвид, дали долу в ниското, непосредствено южно от Обувния завод, настоящ бизнес-център, или малко по-нагоре по хълма?
И, малко встрани, но все пак свързано с темата за гара Сердика - какво е било жп-свързването на завод 12 /Балканкар Средец/ - имам данни за двойно такова - с клон от 14-та, пресичащ Борис Трети на ниво терен, и с клон откъм долната страна на завода. А може би е бил един и същи клон, преминаващ "проходно" през завода, отделно от основното трасе на 14-та, минаващо тунелно под булеварда? Предварително благодаря, ако някой може да внесе яснота!

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Гара Сердика
« Отговор #94 -: 16 Юли 2016, 23:55:32 »
Клона за завода е пресичал булеварда и трамвая на едно ниво, а трасето през сегашния Гешов още си личи из храстите. Пада се в най-ниската част.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #95 -: 17 Юли 2016, 10:35:38 »
Трасетата бяха две. Линията идваше откъм Хладилника покрай Южния парк, покрай пазара "Иван вазов" и пресичаше сегашния бул. "България". Някъде около централния вход на Института по хигиена /бившия "Димитър Несторов", сега "Акад. Ив. Гешов"/ имаше стрелка и едната линия минаваше през сегашния "Цар Борис III" на повърхността, а другата започваше спускане след стрелката и минаваше в тунел под булеварда. Първата правеше ляв завой със спускане зад бившия Обувен завод /сега Бизнес център/ - подпорната стена още личи на хълма над бензиностанцията на ОМВ - сега там има нещо като алея и паркче. След слизане в ниското тази линия се съединяваше с линията за Захарна фабрика /някоя минава още по бул. "Вардар"/ през Красна поляна. Втората линия /през тунела/ не помня къде отиваше. Помня, че в края на 70-те години затрупаха ниското трасе и тунела, после в началото на 80-те окончателно демонтираха остатъците от линията между Хладилника и Обувния завод. При сегашните подлези по бул. "Гешов" най-вероятно са изкопали и ликвидирали и затрупаното...

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Гара Сердика
« Отговор #96 -: 17 Юли 2016, 12:16:07 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=2027.msg104739#msg104739 date=1468740938
Трасетата бяха две. Линията идваше откъм Хладилника покрай Южния парк, покрай пазара "Иван вазов" и пресичаше сегашния бул. "България". Някъде около централния вход на Института по хигиена /бившия "Димитър Несторов", сега "Акад. Ив. Гешов"/ имаше стрелка и едната линия минаваше през сегашния "Цар Борис III" на повърхността, а другата започваше спускане след стрелката и минаваше в тунел под булеварда. Първата правеше ляв завой със спускане зад бившия Обувен завод /сега Бизнес център/ - подпорната стена още личи на хълма над бензиностанцията на ОМВ - сега там има нещо като алея и паркче. След слизане в ниското тази линия се съединяваше с линията за Захарна фабрика /някоя минава още по бул. "Вардар"/ през Красна поляна. Втората линия /през тунела/ не помня къде отиваше. Помня, че в края на 70-те години затрупаха ниското трасе и тунела, после в началото на 80-те окончателно демонтираха остатъците от линията между Хладилника и Обувния завод. При сегашните подлези по бул. "Гешов" най-вероятно са изкопали и ликвидирали и затрупаното...


Точно тази под тунела завиваше наляво и се свързваше с гаричката към тец земляне,а тази дето пресичаше трамвая,тя влизаше в завода!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Гара Сердика
« Отговор #97 -: 17 Юли 2016, 12:29:45 »
Цитат
Точно тази под тунела завиваше наляво и се свързваше с гаричката към тец земляне,а тази дето пресичаше трамвая,тя влизаше в завода!
Мда, най-вероятно е така. Склонът там е доста стръмен, най-вече за влак. Така че е нормално ниската линия да успее да се свърже с обиколната през Красна поляна и за ТЕЦ Земляне...
« Последна редакция: 22 Юли 2016, 09:39:28 от Best Ripper »

Eliyan

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Гара Сердика
« Отговор #98 -: 21 Юли 2016, 23:28:08 »
Благодаря на всички за разясненията!
И, още един въпрос :)
Самата гара Сердика до кога е функционирала фактически? Въпреки всичко изчетено до момента, не намерих категорично посочена година, до когато реално е работела като гара. Помня от средата на 90-те пълните с вагони коловози под моста на Опълченска, но по онова време тя вече отдавна не е работела.
« Последна редакция: 22 Юли 2016, 21:39:17 от Eliyan »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re: Гара Сердика
« Отговор #99 -: 21 Септември 2016, 11:44:59 »
Една абсолютно уникална въздушна снимка на София от далечната 1966 г., на която може отчетливо да се види цялата Софийска околовръстна жп линия с всичките й отклонения, гари и пр.:

София 1966 г.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Гара Сердика
« Отговор #100 -: 22 Септември 2016, 13:25:19 »
Чудесия!!!...

Няма околовръстен път, само на места още е черен път; няма бул. "България"; няма Булбанк; няма НДК, затова пък има пл. Баба Неделя; лъщи кубето на "изгорелия" цирк; "Опълченска", "Скобелев" и "Патриарх Евтимий" са още със среден пешеходен остров; "Цариградско шосе" е по стария начин - без подлези и надлези; Централна гара е със старата си сграда; трамваите на пл. "Света Неделя" минават откъм х-л Балкан (сега Шератон); на отсрещната страна на площада още стои закритата начална спирка на 5-ицата; вижда се старата Зоогическа градина; вижда се къпалня(басейн) "Чайка" и т.н. и т.н...

Абе Чудесия, БРАВО!!! и мерси!!!...
« Последна редакция: 22 Септември 2016, 13:47:47 от CaLLlo »

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #101 -: 28 Ноември 2016, 13:32:48 »
Здравейте,

Коледа наближава, а с нея и чудесата.

Има желание и спонсорство да се изгради гара Сердика на модулен принцип в H0.
Прерових темата надълго и на широко, за да си създам реална представа за гарата, коловозното развитие, прилежащата инфраструктура. Като гледам това възкресяване на гарата обаче ще трябва да е плод на труда, спомените, архивните материали, снимки на доста повече хора.

Идеята е да организираме една среща, на която да видим кой с какво може да помогне - било с идеи, било с труд, било само с някоя снимка, както и да обсъдим как би изглеждала гарата по най- добрия начин върху модули.

На този етап не можем да преценим дали трябва да се прави и заобикалящите здания на жилищни сгради, но задължително трябва да успеем да намерим източници, по които да може да се възстанови и моделира поне обслужващата инфраструктура на гарата- силозите, складовете, крана, та защо не и сладоледената фабрика.. а може би има и други, които не са споменати в темата....
Друг елемент е самия мост на Опълченска, за който не успявам да открия снимков материал, специално за частта, под която са минавали релсите.
Трябва да се реши дали да се прави и южния скат, защото на мен лично подпорните стени ми харесват и ме блазни тази идея.

Искрено се надявам всички милеещи по темата да се включат активно, за да може тази гара да се използва в бъдеще дори и извън пределите на България.

За начало мисля да се започне с коловозното развитие и разпределянето му по модули. Аз например не съм наясно от къде е началото на гарата или по- точно границата, което реално трябва да е на първия модул. Според мен трябва да е от единичния участък в ляво на снимката преди първата стрелка, т.е всичко червено, което е на долния чертеж, но дали е така... чакам подсказки.

Друга питанка е колко дълги са били композициите, които са влизали в гарата, за да се прецени каква да е дължината на коловозите на макета... до колко можем да правим компромиси с тези дължини, за да има една компактна (примерно 5 или 6 модула) гара?

Освен това не знам дали от крайния коловоз в дясно може да бъде направен на проходен, така, че гарата да не се явява крайна , а функционално да може да бъде връзвана като междинна. Между този коловоз и другия, който е глух ( двата минаващи под моста на Опълченска) имало ли е други коловози или там е била товаро- разтоварната площадка или...?


.... и така казах си това, което ми е в главата и си пожелавам успешен проект, за да може тази тема да бъде ползотворна и накрая със сложени снимки от творението, на нещо, което вече го няма.

Дето се вика само да пишете какво считате, че е добре да бъде пресъздадено, като коментар в темата, пак ще е някаква помощ.

spas_tf

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 303
  • Рейтинг: 42
  • HO Епоха V -VI София
    • www.smilenov.eu
Re: Гара Сердика
« Отговор #102 -: 29 Ноември 2016, 09:58:08 »
Сега погледнах и в ГИС София - http://www.gis-sofia.bg/bg/isofmap/access

Трасето на жп линиите в самия град си стои, защото явно собствеността на терените още е държавна и това не е променено. Това което се сещам е ,че клуба като организация може да поиска от общината обслужваща р-н Сердика , извадка от архива с кадастрални карти и генералния план на някогашната промишлена зона. Ако там няма архив (макар ,че по закона трябва да пазят 70 години архив) , тогава държавния архив би следвало да пази тези карти и чертежи на заводите и цялата промишлена зона заедно с жп трасето. До колкото знам тази информация не е безплатна и има такси!
http://www.archives.government.bg/59-%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F
ето тук може да се търси по ключова дума :
http://212.122.187.196:84/FundSearch.aspx
« Последна редакция: 29 Ноември 2016, 14:01:54 от spas_tf »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Гара Сердика
« Отговор #103 -: 29 Ноември 2016, 12:47:01 »
Гара Сердика е част от Околовръстната жплиния, съответно ето и другата тема:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?topic=3764.0

Ако някой ще се рови в архива - има специален царски указ от
1920 г. мисля, че беше за създаването и.
« Последна редакция: 29 Ноември 2016, 13:07:05 от pach »

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Гара Сердика
« Отговор #104 -: 29 Ноември 2016, 17:20:16 »
Днес мерих ъгъла на завоя на Гара Сердика.. аз го изкарвам 12 градуса. От вчера се опитвам да разчертая на SCARM (хвала на създателя му ), но за сега само избистрям забравените умения за работа с него. Надявам се следващите дни да имам време да разчертая един план за 6 модула + 1 за площадката, който ще е под ъгъл.

Относно дали да бъде крайна или проходна идеята ми е гарата да завършва с къс модул (от страната на улица Ивайло), който да може да се сваля и така да се "отпуши" движението или директно, или с преходен модул към стандартно чело.