Автор Тема: Гара Сердика  (Прочетена 88578 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Гара Сердика
« -: 01 Декември 2009, 12:51:04 »
И така , започвам тази тема с цел да се съберат на едно място всички материали, спомени, снимки и чертежи които се отнасят до закритата и унищожена вече гара Сердика.
Историята на създаване – в някой от следващите постове.
Като начало (което ще е доста тъжно) ще кача снимки от днешното състояние (ако така може да бъда наречено) на мястото и околните улици от/и около бившата гара Сердика.
Тези които си спомнят нещо , ще им бъда благодарен да го напишат тук в темата.
Не съм сигурен дали на BoRoco с който сме отрасли в тези махали , ще му харесат снимките, но за мое съжаление това е положението .
На мен ми стана страшно тъжно, особено в неделя като обиколих целият район в който ми е преминало детството...На него не знам как ще подейства, макар да е на хиляди километри от тук, предполагам, че също ще му стане тъжно.
И така първо един по общ план на тази част от София.


Състоянието на района към средата на 2000 година.
Ще вкарам и по някой кратък (надявам се ) коментар за местата които са снимани, като спомени, за да можем в следващото развитие на темата да ги изчистим документално и технически.
« Последна редакция: 01 Март 2011, 16:50:08 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика – един детски спомен.
« Отговор #1 -: 01 Декември 2009, 13:03:34 »
Нарочно не написах „тъжен детски спомен”, защото все пак в детството , по своему си бяхме щастливи,  като се завирахме под и над вагоните , в прахоляка между коловозите .А си спомням и първото ми голямо падане по гръб , този път без физически последствия, освен уплах за мен и още по-голям за псуващият ни железничар, и то бе именно на тази гара от върха на циментовозен вагон.
Така че  и тези мигове никога няма да ги забравим, и както гарата бе в игрите, така и ще остане  в спомените ни -  тя ще е сред тях, нищо че вече няма и помен от нея...

1.Тук от това кръстовище, м/у бул.Скобелев и бул.Дамян Груев (бивш Хр.Михайлов) започваше началото на автомобилният мост който преминаваше над гара „Сердика” и се спускаше към бул.Ал.Стамболийски.


2.Поглед към бул.Дамян Груев от същото кръстовище.


3.Зад сегашната мантинела е ул.Добружански край в посока към края на гарата.


4.Ул.Добружански край – отдясно , новата сграда на Колонел, по-надолу се вижда част от детската градина и зад нея е осеметажната панелка .Къщите на тази улица отдавна ги срутиха, а нея я асфалтираха.


5.Поглед от ул.Добруджански край в посока северозапад – на мястото на плочките , беше стръмната пряка пътека която извеждаше право под правоъгълният основен свод...и то ако скочиш от каменният зид с височина към 160 см.


6.Поглед към ул.Добружански край зад МВР-болница (улицата е в двора)


7.Тук и моста се спускаше ...


8.Поглед от „моста” в посока бул.Стамболийски.


9.Поглед от „моста” в посока края на гарата...


10.Поглед от „моста” в посока запад – към гърловината на гарата – в дъното се вижда сградата на „Метални конструкции”.



11.Тук бяха канцелариите на „Топливо”


12.С гръб към канцелариите и поглед към края на каменният зид в най-високата и последна част
 (зида го няма – там са дърветата...) вижда се оградата горе от болницата.


13.Същото място с поглед към края на двора – в дъното е върха на х.Родина.


14.Още един поглед от мястото – посока север , покрай „моста” ,
отзад втората част на зона Б5 –беше втората част на циганската махала.


15.Остатък от основите на закритите складове на „Топливо” – до канцелариите им.


16.Тук беше глухият коловоз пред тези складове (от ляво на снимката).


17.А тук глухият коловоз зад същите складове (от дясно на снимката).


18.С гръб към входните стрелки и лице към „моста”.
От ляво бяха коловозите към „Топливо” а отдясно,
до хълма двата „задни” разменни коловоза.


19.Тук бяха стрелките на тези разменни коловизи.


20.”Върху” тези стрелки с гръб към прелеза.


21.Остатъка от най-голямата и стръмна зимна пързалка за шейни в махалите наоколо...


22.Храстите в основата и...


23.Само таз пътечка напомня , че тук бе част от гарата...


24.Ул.Добружански край и ул.Д.Зографина  – погледа в посока „моста” е заграден от двора на МВР-болница.


25.Поглед от върха на пързалката – долу и леко в дясно бяха стрелките за коловозите на „Топливо”


26.Поглед на ляво от върха на пързалката...страдата си е там (то навремето още я строяха та за това явно...)


27.Края на ул.К.Пейчиновски и началото на пързалката (горе)


28.От тук влизаха циментовозите „ЗИЛ” в посока силозите.Отдясно (не се вижда) е прелеза,
 на ляво е изкачването от него по ул.Й.Кърчовски.


29.Както и самото изкачване – и тогава заради зиловете ,
 сега заради трафика , но тази улица си остава оживена и до днес...
...едвам дочаках да няма движение по нея за снимката.


30.Прелеза – на дясно е голямата част от гарата ,
а наляво – силозите и задните дворове на „Балканкар” (не се виждат в дясно),
 двора на "Метални конструкции" (отсреща в ляво)
и млекокомбинат „Сердика” още по в ляво (от двора)


« Последна редакция: 02 Март 2011, 09:07:16 от pach »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Гара Сердика
« Отговор #2 -: 01 Декември 2009, 13:27:46 »
 :good:

Нищо не спомена за "Еврейски гробища" - под 5% от днешни софиянци въобще са чували за тях, а под 2% знаят къде точно се намират!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика – един детски спомен.
« Отговор #3 -: 01 Декември 2009, 13:53:26 »
Продължение на фоторазходката...

31.Върху прелеза с поглед към стадиона отзад.


32.Поглед от прелеза към двора на „Метални конструкции”.


33.Още един път „входа” към циментовите силози в дъното.


34.Последен поглед от мантинелата към края на гарата (посока центъра), преди да се носоча към силозите...


35.Поглед към прелеза с гръб към Металните конструкции...



36.Мнозина си спомнят, че стрелката на първият разменен коловоз (в близост до силозите) бе зад лек завой на цялата гара.


37.Остатъка от колоните на навеса над автомобилният кантар.Горе се вижда задната част на „Пентагона”(както му казваме в махалата)  – военно проектанско ведомство известно в миналото със съкращението си „ПРОНО” а сега – „военното НДК”!!!???


38.Силозите по-отблизо


39.Поглед към входната гърловина – завоя на гарата е зад мен.


40.Пак силозите – слънцето е зад тях...


41.И от близо и от далеч , си личи ,че са изоставени отдавна...


42.Опасни руини – заради бурени този път въобще не се опитах да влезна под тях...


43.В дясната част се виждат остатъците от стените на канцеларията към машинното отделение.там бяха „надувите” които зареждаха силозите догоре (от вагоните във силозите чрез надуване със сгъстен въздух).


44.Общ план – с гръб към гърловинета на гарата...


45.Един бърз „поглед” през оградата на двора от Металните конструкции -  в дъното се вижда „заветният” цех на сердика , където правеха сладоледа на клечка.Проблема бе да прескочим оградата и докато стигнем в цеха – там лелките винаги ни даваха на корем сладолед, направо от машината.Въпроса  бе и на връщане да не ни усети охраната...


46.Тук беше първата входна стрелка – гледате в посока към околовръстната железопътна линия .



(на старата ограда имаше циментирани начупени стъкла от бутилки – но не ни спираха...)

47.Поглед към силозите от мястото на първата входна стрелка.














По обясними причини не се приближавах по друг намчин освен с вариото на камерата .

48.Западният край на ул.”Добружански край”


49.И една стара табела – тук имаше и бензиностанция за тези камиони – циментовози. Сега си спомням че тези „ЗИЛ”-ове бяха с бензинови двигатели и ревяха яко докато изкачат стръмната изходна улица...


50.Последен поглед към силозите и „входа” към тях.


« Последна редакция: 02 Март 2011, 09:57:40 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика
« Отговор #4 -: 01 Декември 2009, 13:56:58 »
Цитат на: CaLLlo link=topic=2027.msg32035#msg32035 date=1259666866
:good:

Нищо не спомена за "Еврейски гробища" - под 5% от днешни софиянци въобще са чували за тях, а под 2% знаят къде точно се намират!

Това наименование на кварталните парцели в района е от края на 19 век и присъства на всички нотариални актове на имотите около МВР - болница...е вярно че дори притежаващите тези нотариални актове не са ги чели внимателно, така че сигурно и 5 % няма.
Обаче в общината в регистрите също така са вписани.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара Сердика – един детски спомен.
« Отговор #5 -: 01 Декември 2009, 14:59:52 »
Малка разходка из квартала специално за Боби (BoRoco) като пак ще се върнем в гарата – източната и част...
51.Къщата на прелеза.


52.Стръмнината на ул.Й.Кърчовски в поглед отгоре


53.По тази улица и сега като падне сняг стават страхотни пързалки – няма да описвам как камионите с прицепите слизаха надолу и завиваха към силозите...



54.Двора на МВР.болницата , преградил ул.”Добружански край” от запад.


55.Същото място но с поглед към запад – улицата е временно преградена от поредният строеж в дъното.
(Снимката не е енамерена  :sorry:)

56.Трети поглед от същото място – кръстовището на Добруджански край и ул.Й.Филаретова.
От ляво са „новите” сгради на МВР-болница (там беше голямото асфалтирано баскетболно игрище с високите мрежи) а от дясно е подновеният зид на (вече) бившата детска градина.


57.Като стана въпрос за детска градина ето и тази по-близо до нашта част от махалата – на ул.дДобружански край и м/у ул.”20-ти април” и ул.”Гр.Пърличев”.


58.”Връщаме” се на изходна позиция – от „моста” с поглед към края на двата глухи коловоза – бяха в двата края (ляво и дясно) .


59.Настоящето на мястото на автомивката (вече продадена) на Маргарита Хранова. Тук беше първата част от циганската махала – точно пред входа на спортните зали под моста.


60.Вече е паркинг със временен статут...


61.Може да не сме в Щатите ама и ние си имаме ...хмммм...НМV ...или Хамър...ама лимузина.

Впрочем тези лимузини са вече три -още един такъв хамър и нещо огромно - буик?!

62.Ето гоооо, отдава се под наем за цена....(абе обадете ми се ако ви трябва  :yes: ;) :spiteful:).


63.поглед в посока бул.Ал.Стамболийски – отпред е кръстовището където беше втората част от моста – арковидните сводове над ул.П.Нишавски.


64.Това е „новото” кръстовище – кестените ги изсякоха в голямата си част – по-голямите от тях бяха надвисили короните си над спускаемата част от моста...
)снимката не е намерена)

65.Поглед нагоре към булеварда който асфалтираха на мястото на този мост.Посоката е към Руски паметник.


66.Тези гиганти са на мястото на края на циганската махала – до ул.Позитано.
Виждат се няколко кестена все пак...дясната част от фотото.


67.Друго кръстовище (над задната част от гарата)... с поглед към осем етажната панелка
(голямото недоразумение в квартала)
на ул.Добружански край" над „гарата”.


68.Детската градина над „гарата”


69.Единственият остатък от средната част на каменният зид – точно под ул.Добруджански край .Детската градина е отгоре.


70.Ако тук беше моста , щеше да е три пъти по-високо шосето зад мантинелата.


71.Фрагмент от зида – люляковите храсти са вече не само над но и под него...


72.Така или иначе зида е до тук , та услужлив съсед от „20-ти април” е излял бетонни стъпала към нея.


73.Този паваж е от времето когато тук м/у двата крайни глухи и най-дълги коловоза , сновяха камиони пълни със стока претоварена от вагоните на тях.Така и не знам колко вагона с дини съм разтоварил като дете.(това, заедно с дивите кестени за Билкооп, ми бяха едни от първите постъпление за „влакчета”)


...има още малко от зида в ниската му част.




А тук беше някога сградата на железопътните канцеларии – но маневристите и стрелочниците киснеха при касиерките от „Топливо”.



74.Ул”Добруджански край” и ул.”20-ти април” – поглед на дясно от стълбичката , трафопоста е зад детската градина.

75.поглед от края на „гарата” на ул.”Ивайло” – сградата е гърба на ремотният гараж към автостопанството в Земляне, понастоящем гараж на Общинската полиция.


76.Спускането от ул.”Ивайло” към ул.”Ръжана”.Сградите я преградиха почти...


77.И това е финала – с гръб към ул.”Ивайло” , в ляво е началото на Добруджански край, след нея пак наляво бе входа за камиони на гара „Сердика”


Ами това е .
В следващите постове постепенно ще кача тук плановете на коловозното развитие ( по спомени и книги) ,
както и фотографии на гарата моста и прилежащото пространство.
(веднага щом се сдобия с тях).

Колкото до „екскурзията” в неделя , която направих за моя бивш съученик Боби, ;D щото от сателита си мислел че гарата съществува., така и така бях почнал да снимам , та обиколих възловите кръстовища на двете махали , горната над бул.Скобелев и долната – под бул.Скобелев и снимах...снимах...снимах , та чак до вчера имах мускулна треска (подцених изминатото растояние :blush2:) .

Та тези снимки ще ги кача в отделна тема , щото на тях има доста градски превозни средства – може някой ден някой да ги види , търсейки информация така както , аз и Зазо издирваме в момента по сайтовете...
Очаквайте „Разходка из квартала”, пък Boroco ще почерпи щом се появи в България и ни посети в Клуба.
Защо така може би ще трябва той да обясни в представянето си , същото очакваме и за  техният клуб, както и на неговият макет...ама да не го натискаме за да го направи... :good:
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 02 Март 2011, 10:20:40 от pach »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Гара Сердика
« Отговор #6 -: 01 Декември 2009, 18:26:14 »
Още си личат успоредните следи от коловозите

http://wikimapia.org/s/#lat=42.6950119&lon=23.3082381&z=18&l=11&m=b&v=8

На стадиончето ходехме по физическо,завършил съм "Сталин",израснъл съм над гараж "Земляне".
В този блок  http://wikimapia.org/s/#lat=42.6802112&lon=23.2797289&z=18&l=11&m=b


Често чувах свирките на 52 серия.
« Последна редакция: 01 Декември 2009, 18:31:03 от toniemi »

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re:Гара Сердика
« Отговор #7 -: 01 Декември 2009, 18:37:19 »
Хубави снимки... и много тягостна картина на разруха и унищожение  :(! Твърде често срещани неща из милото ни отечество!

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Гара Сердика
« Отговор #8 -: 01 Декември 2009, 19:17:33 »
Ако се беше забутал по храстите още нататък щеше да видиш и траверсите от някогашното междугарие Сердика - Стан, заедно с тези от някакъв изтеглителен коловоз.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Гара Сердика
« Отговор #9 -: 01 Декември 2009, 20:12:44 »
Като се сетя, че тук ми мина детството, точно на тази гара през летните ваканци, когато бях дете и седях по три месеца в София при леля ми. То не бяха гонитби, криеница, стражари и апахи.............. Спомени. :(

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара Сердика
« Отговор #10 -: 01 Декември 2009, 21:02:50 »
Много хубаво представено ,Пламене.Човек който е живял на това място,спокойно може да си представи с детайли,как е изглеждало.... И бая тъга навява този материал :sorry: :give_rose:

BoRoco

  • Trade Count: (2)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 159
  • Рейтинг: 57
Re:Гара Сердика
« Отговор #11 -: 02 Декември 2009, 01:34:12 »
Едно ОГРОМНО благодаря Пламене, за снимките които си направил. :thank_you: :thank_you: :thank_you:
За съжаление много тъжна картина, доста неща са разрушени, а като гледам нищо ново не е направено и това е район в центъра на София, просто нямам думи.
Ще си остана с веселите спомени от миналото, пързалките  на снимка 53 и 27, къщата на баба ми на снимка 35 (тази по средата), мачовете на стадиончето и естествено игрите по вагоните на гарата.
Пламене, имаш едно голямо черпене от мен.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Гара Сердика
« Отговор #12 -: 02 Декември 2009, 07:45:51 »
Много тъжно.Без да съм КуМуНиС, изпитвам носталгия по онези години.Някой ще каже "Гледай напред".Зависи значи от гледната точка.Спрямо 1989 година 2009 година е "напред", значи Пламен е заснел част от това "напред" и още по - напред какво следва? Да съборим всичко и навсякъде да се появят бурени. Направо ме е яд как може да сме такива боклуци българите.   :angry:
Иначе снимките са професионални, стават и за фотоизложба, защото имат заряд, тоест карат дори хората , които не са ходили никога по тези места(като мен) да се вълнуват.  :good:
« Последна редакция: 02 Декември 2009, 07:49:16 от XRISTO »

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:Гара Сердика
« Отговор #13 -: 02 Декември 2009, 08:54:40 »
Та в тоя ред на мисли може да проследите сатра околовръстна линия и останалите съоръжения. Гара "Перловец" одавна е заличена, но от нея е останал един мост,  който в момента е маскиран на пешеходен точно до входа на южния парк. От там  може да се видят интересни неща на Хладилника. По-точно във Винпрома, там всичко си е запазено. Много готино разпределение на коловозите между сградите има  и  ГСМ  до преди еднагодина още действащ. На погребите си седят магазиите коловозите и рампите. От там на гара "Пионер" има интересни  рабти. До моста на автогарата имаше интересен кран (може вече да е заминал за скраб) Има интересни останки.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:Гара Сердика
« Отговор #14 -: 02 Декември 2009, 09:08:28 »
Пламене, едно голямо благодаря и от мен! Страхотен репортаж на тема минало и настояще.
Някъде в нета имаше и снимки от взривяването на моста при Сердика, но за съжаление така и не можах да се сетя къде беше
И да помислим къде да преместим темата, защото в железопътен моделизъм не й е мястото, ми се струва. :)