За колекция в Spur 1 на този етап, а и още много-много дълго време няма да мога и да си помисля - знаеш там за какви цени става дума, освен ако нямам невероятния късмет да изпадне нещо, или по-точно не едно и две неща в e-bay и някой от вас да ми го купи. Аз за HO зорлем успявам да си скатая мангизи да си купя туй-онуй хубави неща, при това работейки на две места, пък какво остава за голям мащаб. Та този автобус ми беше нещо като утешителна награда за всичкото това блъскане като ненормален...но си струва наистина, дори само да краси витрината. А пък и цената е....Но да караме поред. В същност исках хубав модел от този порядък на автобус Икарус, но такива в толкова едър мащаб просто не се произвеждат, прави ги една работилничка в Унгария, но хем са много скъпи, хем не са като фабрично произведените.
Та като пристигна пратката, се смаях от теглото и - на опаковката беше отбелязано 7 кила, но като извадих кашончето и го сложих на кантара, излязоха десет и нещо, а опаковъчният стириопор не тежи кой знае колко. Конкретно въпросният автобус е лимитирана серия от 800 броя, което е показано със сертификат с пореден номер. Като го извадих от опаковката, направо ахнах не толкова заради тежината - бил съм по сумати технически музеи в Европа, виждал съм Мерклин Spur 1, виждал съм LGB, но такава детайлизация в този мащаб ме смая.
Каросерията на автобуса е изработена според данните на производителя от метал, а и съдейки по теглото съм склонен да им вярвам. Както се вижда от снимката, тъй като външната ламаринена облицовка на оригинала е нитвана, не заварена, тук също е възпроизведен всеки отделен нит. При обръщане на модела отдолу, долната част е пластмасова, се виждат очертанията на спирачната уредба, предавателните механизми и скоростната кутия. Кормилната уредба е функционираща, като може да се задейства и чрез завъртане на колелата отвън, и чрез използваве на кормилото в кабината. Като се отвори предният капак, се вижда напълно възпроизведеният до най-малките детайли двигател, заедно с някои спомагателни елементи - въздушен филтър, резервоар за вода и др. Прозорците са направени от плексиглас, но по него няма нито една драскотинка. Вратата за пътници тип хармоника се отваря, същото се отнася и за ръчно отваряемата врата-авариен изход в задната част на каросерията. Отваряема е и плъзгащата се врата към шофьорската кабина, чиито детайли са изцяло възпроизведени - седалка, арматурно табло, скоростен лост.....
Особено впечатление прави вътрещността на салона - досущ като оригинала е възпроизведено абсолютно всичко - покритие на пода, "дървени" странични облицовъчни плоскости, бели панели на тавана на първия и втория етаж. Всяка седалка е монтирана отделно, като и цветовете на "тапицерията" са като оригиналната от онова време. Всяка лампа на тавана е монтирана допълнително, същото се отнася и за багажниците над седалките, както и за дръжките - тръбната арматура, които са изцяло метални. Има дори и кошчета за боклук "For used tickets only" Излишно е да казвам, че и стълбата за преминаване от долния към горния етаж е изцяло възпроизведена. Показани са дори бутоните "внезапна спирачка", сигнален звънец и др., но най шашкащото е, че са възпроизведени всички надписи - "авариен изход", "сигнал до водача" и др. подобни, които са напълно четими с невъоръжено око. Горната част на прозорците през един е отваряема. Отваря се и целия заден прозорец на горния етаж, който служи като авариен изход.
Общо взето няма какво допълнително да се монтира по автобуса - трябва да се сложат само външните огледала и стърчащите навън мигачи.
И цялото това удоволствие струва.....няма да повярвате......122 евро, плюс 24 евро доставка. Къде ще го сравняваме със скъпотиите на Мерклин в Spur 1, които показах в другата тема.
Вярно, че производителят е китайски -
http://www.sunstartoys.com но си личи, че хората са се постарали. На кутията пише, че не е подходящ за деца под 14 години. Имам и един друг автобус в големите мащаби - Мерцедес 0 302 от 60-те години в 1:43, също е детайлизиран, но бледнее пред този....