Автор Тема: За ламповите усилватели  (Прочетена 69567 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #30 -: 26 Март 2014, 12:48:08 »
Поколебах се това тук ли да го покажа, или в "други хобита", но търсачката откри това мнение на widowmaker-ь!!!

Цитат на: widowmaker link=topic=2289.msg37055#msg37055 date=1267199460
Най добрите лампови са еднотактните и то без никакви автоматики, така, че забрави за процесорни управления в качествен лампов усилвател.
Хората даже избягват цифрови източници и слушат винил, щото свири пъти по добре от най доброто ЦеДе,
 ако да има по-ниско отношение сигнал/шум.
Динамиката на аналоговия звук е просто много над тая на цифрата, това е простичката истина.


 :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

Винилът прави музиката неустоима!!!

През 90-те години редовно тичах до магазина за плочи след училище, за да видя новите неща по щандовете.
 После носех CD-та у дома, алчно разкъсвах опаковката, слагах го в бумбокса и слушах, преструвайки се,
 че си пиша домашното.

Това прекрасно изживяване обаче няма никаква ценност сега.

То е отживелица...

Слушането на музика е все още страхотно изживяване, просто бихте били луди да си купувате CD.
 Не го казвам аз: казва го целият свят. Продажбите на CD намаляват всяка година от повече от десетилетие,
защото компактдисковете на практика са безполезни в свят, където цифровите музикални файлове
 са толкова лесни за възпроизвеждане и прехвърляне - както законно, така и недотам.

Това не означава, че няма смислен и оправдан начин да си купите реален, физически албум.
Въпреки че звукозаписната индустрия закъсва все повече, винилът се завръща с гръм и трясък.
Може би сте забелязали това възраждане в холовете на претенциозните ви приятели,
които пазят някоя щайга с опърпани обложки на грамофонни плочи до стар грамофон Technics.

Най-малкото - определено сте попадали на малка селекция от опаковани във фолио плочи в луксозни градски бутици,
 а ако случайно не сте, в случай че потърсите в Google текстове на Тейлър Суифт, ще откриете реклама на Amazon
 за най-новия й албум - „Red", достъпен на 140-грамов винил.

Ренесансът на дългосвирещите плочи не е просто някаква забавна тенденция.
Въпреки че продажбите на физически копия на албуми намаляват, хората сега купуват повече винил,
 отколкото са купували в продължение на десетилетия.

През 2013 г. продажбите са се увеличили с 31 на сто - до около 6 млн. винилови плочи, в сравнение с предната година.
 И това не е скок в рамките само на една година. Продажбите са нараснали до 6 млн. от около 1 милион през 2007 г.

Надали сме първите, които изтъкваме, че винилът е във възход, след като беше обявен за мъртъв.
 Отговорът на въпроса "защо" обаче е по-труден. Хората не се налага да си купуват винил,
 но те все пак избират да го правят.

Изглежда, че в свят, където CD-тата са отживелица, а цифровите файлове са недостижими по популярност,
 виниловата плоча все още има физическа ценност, оправдаваща разхода за нея. И ако музикалната
 индустрия иска да оцелее, тя трябва да обърне внимание защо хората купуват плочи.

Защо изобщо да купувате музика?

През 2014 г. няма смислена причина за повечето хора да купуват музика. Има морални аргументи,
 че трябва да подкрепяме изпълнителите и пр., че те имат семейства, които да хранят, но реалността е,
 че никога не можете да накарате хората да харчат пари, ако не е необходимо.
А сега просто няма практически начин да заставите хората да си купуват музика, освен ако сте Бионсе, например.

Не говорим само за пиратство. За известно време хората купуваха цифрова музика,
 защото за някои от тях удобството на онлайн магазините като iTunes надделяваше над неудобството
 и риска от проблеми със закона, свързани със споделянето на файлове. Но абонаментните
 музикални услуги като Spotify, Rdio, Beats Music и т.н, са толкова лесни и достъпни, че "притежаването на музика"
 е по-сложно, отколкото просто да слушате каквото желаете, на което и да е устройство, което използвате в момента.

Да, Spotify не включва всичко, но е доста близо до всичко - и за повечето хора е един малък месечен разход,
 който удовлетворява напълно повечето им нужди от музика. Естествено, има и меломани,
които обичат да купуват творения на по-слабоизвестни изпълнители. За тях покупката на CD
означава да дадат пари на изпълнителя.

Но дори тези заблудени души признават, че в най-добрия случай, CD-то се извлича и се
прехвърля на някакъв цифров носител. Или, още по-зле, не се слуша никога. И просто съдържанието
 му се слуша в Spotify, докато дискът не се окаже на боклука.

Удобство срещу качество на звука

Огромен процент от цифровите музикални файлове осигуряват много по-ниско качество на звука от CD.
 И въпреки това, хората избират некачествената цифрова версия. Възможно е да се извлече и
некомпресирана версия на музиката върху CD, но когато повечето хора рипват дисковете си в iTunes,
 те избират някой от многото формати на компресия "със загуби", защото CD качеството отнема 7.5 пъти
 повече място от висококачествен MP3.

Абонаментните музикални услуги предлагат горе-долу еквивалентно качество на добър MP3.
Повечето потребители не се вълнуват достатъчно от разликата, за да преодолеят факта,
че компресирането позволява разнасяне на 7.5 пъти повече музика и слушането й по удобен начин.

За такива клиенти онлайн магазини предлагат сваляне на музика с качество за аудиофили.
 Но миналата година продажбите на цифрова музика за първи път намаляха, откакто iTunes
 започна да продава отделни песни преди десетилетие.

Не би трябвало да сте изненадани, че през 2013 г. потреблението на поточна музика е
нараснало с 32%, и сега носи 16% от доходите на звукозаписната индустрия. Което потвърждава факта,
 че потребителите, които искат цифров звук, реално не се вълнуват от качеството на звука.

Ако погледнем към винила, аргументът, че този формат се възражда, защото хората смятат, че той звучи по-добре,
 е неубедителен. Има непрекъснат дебат сред аудиофилите и учените за качеството на звука на
цифровите и аналоговите музикални носители. Аудиофилите твърдят, че аналоговият звук е по-добър,
 въпреки че е научно доказано, че не е така.

Според науката, CD и виниловият запис, взети от един и същ оригинален материал, са математически идентични.
 Без да навлизаме в детайли, просто да кажем, че 44.1 kHz/16-битовото CD качество по спецификации
 не е случайно - то е базирано на теорията на семплирането, доказваща, че най-високата доловима за
 човешкото ухо честота е 20 000 Hz, и употребата на по-висока честота на семплиране е без значение
 от математическа гледна точка.

Някои хора избират да спорят с науката и вместо това вярват на лесно податливите на заблуда възприятия
, или просто харесват повече звука на иглата, драскаща по повърхността на плочата. Което само доказва,
 че хората се обръщат към винила, защото им носи повече удоволствие.

Защо винилът печели хората?

Малцината, които наистина се вълнуват от усещането за притежание, все повече се обръщат към винила,
 защото им дава физическо изживяване на собственост. Това носи по-голямо удовлетворение от простата покупка на CD.
 Има няколко причини, поради които това се случва, но всичко се свежда до усещането - топлещо,
 носещо удоволствие усещане, което изпитвате от покупката и възпроизвеждането на плочи,
 което никой друг източник не носи.

Винилът някак си винаги е предлагал по-интимно изживяване. Големият формат изглежда по-реален,
превръща дизайна на обложката, плика и други елементи в самостоятелно изкуство по начин, който CD не би могъл.
 Има нещо прекрасно интерактивно в поставянето на плочата върху грамофон, изслушването на една страна,
 после обръщането й, за да чуете другата страна. Това прави изживяването при слушане нещо,
 с което постоянно сте физически и емоционално ангажирани. То е нещо социално, забавно,
 чуждо на пасивното изживяване на CD-тата или цифровите файлове.

Що се отнася до звука на винила, да се върнем към звука на иглата върху плоча.
 Ранните фенове на CD се възхищаваха на това, че компактдисковете премахват звука от дращене.
Но звукът от иглата не е нещо негативно; той добавя текстура и топлота. Някои музиканти
 дори стигат дотам да го добавят към цифрови записи, за да им придадат "индивидуалност".

Винилът е крехък, без съмнение, което е само едно от многото му несъвършенства. Но те са и част от неговия чар.
 По-старите плочи се огъват, иглите потрепват по повърхността им и прескачат през драскотините.
 Това прави плочите фабрики за носталгия.

Какво може да се сравни с усещането да получите кръстника си един от ранните екземпляри на
 Sticky Fingers на плоча? Какво ще дадете на вашите деца, когато дойде моментът?
Флашка? Паролата за вашия Dropbox?

Фаталният недостатък на винила - и причината, поради която той изгуби надпреварата с
касетите и впоследствие със CD-тата, е че не можете да го носите с вас. Непрактично е.

Но пък в наши дни не се налага да е само едното или другото. В днешно време виниловите плочи
 обикновено се доставят с код, който позволява да изтеглите цифрови версии на музиката в тях.
 Почти няма такива, които да не предлагат тази цифрова версия напълно безплатно при покупката на плочата.
 Нещо повече, има дори услуги за рипване в MP3 на винили - така че наистина да ги носите със себе си.

Бъдещето на музиката е в продажбата на изживяване!!!

Мениджърите на музикални лейбъли искрено мразят цифровата дистрибуция. Някога те можеха
 да ви продават парче пластмаса с безумно висока надценка. И потребителите охотно плащаха.
 Естествено, че ще плащат!

Хората не могат да живеят без музика. Те се влюбват в песни и искат да ги слушат отново, отново и отново,
 и най-удобният начин да го правят дълго време е да си купят музиката. Определено можеше да се копират касети,
 по-късно CD, но нищо реално не отряза така продажбите на музика, както MP3 и високоскоростната Интернет връзка,
 освободила хората от нуждата да ходят до музикалния магазин.

Сега, когато покупката на музика е личен избор, хората от цялата музикална индустрия е крайно
 време да обърнат внимание на тези, които избират да купуват, дори и да не са задължени да го правят.
 Как те могат да създадат продукт, за който хората да искат да похарчат парите си? Не е достатъчно да кажете,
че музикантите "заслужават" да печелят пари.

Трябва да дадете наистина силен, необорим аргумент. Винилът донякъде го прави,
 но дори и ако продажбите на винил продължават да нарастват,
те никога няма да бъдат достатъчни.

Не твърдя, че знам отговора, но изглежда ясно, че ако бизнесът със записа и продажбата на музика иска да оцелее,
 той трябва да измисли начин как да насърчи хората да плащат, защото обичат нещо,
 защото то ги прави щастливи - което е и реално основната причина, поради която хората
въобще се вълнуват от музиката.

Винилът не е само музика. Той е преживяване. И то такова, за което да си заслужава да плащаш.



 :clapping: :clapping: :clapping:

gts.best

  • Trade Count: (56)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 702
  • Рейтинг: 8
  • N(1:160)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #31 -: 26 Март 2014, 18:23:14 »
Поне напиши откъде си направил КОПИ---->ПЕЙСТ

http://www.webcafe.bg/id_1304804510_Vinilat_pravi_muzikata_neustoima


 :hi:.................... :drinks:
« Последна редакция: 26 Март 2014, 18:25:17 от gts.best »

urko

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #32 -: 26 Март 2014, 18:37:04 »
Човека споделя това мнение,а не авторството.Не си подготвен,пък се заяждаш извън контекста на темата...
Оригиналът не е в уебкафе, а тук: http://www.contadorharrison.com/they-favor-digital-music-but-my-romance-of-vinyl-is-irresistible/
 :sarcastic:

gts.best

  • Trade Count: (56)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 702
  • Рейтинг: 8
  • N(1:160)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #33 -: 26 Март 2014, 18:44:34 »
Е  хубаво е че и ти изпълзя......ШЕРИФЕ................. :drinks:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #34 -: 26 Март 2014, 19:31:27 »
Ся остава да хвърлим GSM-мите и да минем на мобифони....  :haha: :lol: :lol:

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #35 -: 27 Март 2014, 00:33:00 »
Не сравнявайте несравними неща. Звукът от винила е просто истински, защото се получава от механично трептене със звукова честота, точно както работят музикалните инструменти. Без електронно синтезиращите разбира се. Както не се сравнява филмовата снимка с цифровата такава. Не може да се сравнява картина рисувана с бои и такава сътворена с най-съвършенната програма. Различно е любовно писмо писано на ръка с мастило и същия текст на разпечатка с най-крсивия шрифт от фонда на компа. Примерите са много. Не казвам кое е по-качествено. Просто нещата са различни. А некачествени записи, изображения и текстове има и в цифров формат. Просто диджито е много по-потрбителски удобно.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #36 -: 27 Март 2014, 08:54:04 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=2289.msg94244#msg94244 date=1395855087
Ся остава да хвърлим GSM-мите и да минем на мобифони....  :haha: :lol: :lol:

Мобифоните са хибриди, мани ги. Истинските мъже снимат на лента, слушат винил и... ползват телефон със шайба  :yes:

Е, може и без шайба, ама това вече е хардкор  :lol:


widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #37 -: 29 Март 2014, 10:59:13 »
Най вярно свирещите и най скъпи са системите с еднотактни лампови усилватели,
широколентови говорители в рупори (задно натоварени) и винил като източник, естествено.
Това не е майтап!




« Последна редакция: 29 Март 2014, 11:07:56 от widowmaker »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #38 -: 29 Март 2014, 11:50:40 »
Цитат на: widowmaker link=topic=2289.msg94287#msg94287 date=1396083553
Най вярно свирещите и най скъпи са системите с еднотактни лампови усилватели,
широколентови говорители в рупори (задно натоварени) и винил като източник, естествено.
Това не е майтап!

Въпрос на гледна точка.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #39 -: 29 Март 2014, 13:45:49 »
Е чак пък да са най-вярно свирещите ...



pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #40 -: 31 Март 2014, 08:39:29 »
Че не са най-вярно свирешите, е ясно. Може би искаше да каже - "най-приятно свирещите"!!!
Който е чул лампова техника на живо, обикновенно почва да се стреми към нея и да смени цифровите
боклуци с такава. С ясното съзнание, че това не е "светая светих" , но винаги кефи.
 За жалост вече много малко хора могат да се похвалят, че са слушали качествена лампова техника.
Но пък доста хора вече се ориентират към нея и тя се "преражда" за нов живот!!!


bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #41 -: 31 Март 2014, 22:48:44 »
Нямам лампов за съжаление, но имам един 40+ годишен Маранц, който също има много приятен естествен овърдрайв подобно на лампов и вади перфектен звук (разбира се на музика, която не е компютърно синтезирана или обработвана, тоест по-старички неща).

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #42 -: 01 Април 2014, 04:08:02 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=2289.msg94297#msg94297 date=1396093549
Е чак пък да са най-вярно свирещите ...

Хайде не коментирайте след като не сте наясно с материята!
Най вярно свирещите са и не е въпрос на гледна точка!
Възможността на лампата да има линейна предавателна характеристика без обратна връзка
е най голямото и предимство пред полупроводника.
Обратната връзка е необходимост при полупроводниците, където е само един от проблемите,
като използването на обща обратна връзка за неколкостъпална схема е един от най големите
проблеми за постигане на висока вярност при солид стейт компонентите.
Това с рекомбинацията на зарядите е другата важна разлика.
При лампата електрон, напуснал катода стига до анода без да му се налага да се рекомбинира
по пътя си, избивайки друг, после избитият да избива трети и т.н., както е при полупроводниците.
Важна също е и способността на лампите да работят преимущвствено с реактивни товари -
микрофонът, говорителите, грамофонната доза и изходният трансформатор са точно такива.
Това са някои от причините лампата да има верен (а не както е написал Пламен приятен) звук.
Или както казваше един приятел:
"Ами обяснението за разликата между лампи и транзистори е много просто - в единия вариант звукът се усилва през вакуум,
а в другия минава през "пясък". Това е глупаво обяснение но е на 100% вярно..."

И един цитат от Стив Декарт:

"С високата точност и супер ниските изкривявания на полупроводниковите усилватели и цифровата входна част
(работеща по един компресиран и прекалено контролиран начин) вие чувате някакъв сух и двуизмерен звук.

Гордият инженер който е измислил всичката тази апаратура би спорил, че страхотните параметри на техниката означават,
че звука ще бъде перфектен. Но няма да спомене, че полупроводниковите устройства са толкова бързи и акуратни,
че имат нужда от огромно количество обратни връзки дори на всяко от стъпалата си за да не приемат радиосигнали
от други планети или просто да изгорят от самовъзбуждане.
Вярвате или не, причината поради която ламповите усилватели звучат по приятно от транзисторните е факта,
че те нямат нужда от хитрини, които да ги предпазват от изгаряне, което пък означава че имат по малко части."

Факт е, че за направата на един канал на еднотактен усилвател са необходими 2 триода (входен и краен),
няколко резистора (5 са достатъчни), 3 кондензатора и един съгласуващ трансформатор в изхода.
Минимализацията е един от ключовите подходи за получаване на верен звук - колкото по малко елементи,
толкова по малко предпоставки за оплескване на нещата.
« Последна редакция: 01 Април 2014, 04:10:04 от widowmaker »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #43 -: 01 Април 2014, 08:13:37 »
Цитат на: widowmaker link=topic=2289.msg94327#msg94327 date=1396314482
...
Минимализацията е един от ключовите подходи за получаване на верен звук - колкото по малко елементи,
толкова по малко предпоставки за оплескване на нещата.


Това е валидно въобще за живота като цяло, не само в електрониката!!!
Перфектно разяснение, ама дали ще го схванат...за това потушавах нещата с "по-приятен звук",
 което е по-близо до общата култура на съвременния човек хванал цял куп електронни джаджи в ръцете си.
Това обаче, че само мнозина знаят как работят (то не е и необходимо, ако не са конструктори)
и притежаването им не ги прави автоматично специалисти по електроника. за каквито се имат масовите потребители.

Поздравления Дани - отдавна не бях чел по-сбит, но точен анализ на причини и следствие по темата!!!

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #44 -: 01 Април 2014, 09:51:23 »
Не ми се влиза в безмислени спорове, но не мога да се въздържа :)

Затова накратко: всеки, който твърди, че разбира от звук и музика, би следвало първо да се запознае с характеристиките и възможностите на човешкия слух. Едва тогава може да се коментират нуждите и качествата на съответната техника за записване и възпроизвеждане на звук.

Ето и няколко жокера:

1. Човешкото възприятие на слуха е СУБЕКТИВНО. Това означава, че един и същи звук се чува по два различни начина от двама души. Нещо повече: един и същи звук се чува различно от един и същи човек в зависимост от конкретното му физическо състояние, натоварване, време от денонощието и т.н. Причината е проста – ние не чуваме с ушите си, а с МОЗЪКА си и го правим строго индивидуално.

2. Ламповите усилватели далеч не са най-вярно свирещите – доказва го просто снемане на входно-изходните и АЧХ характеристики, които са ОБЕКТИВНО сравними. Но пък със сигурност са най-красиво изглеждащите :) Приятният им звук се дължи именно на внасяните хармонични изкривявания и сравнително добрата им линейност – фактори, които чисто субективно се възприемат като подобрена динамика и по-високо качество от повечето хора. Но това няма НИЩО ОБЩО с вярността на звука. И всеки грамотен звукотехник или инженер може да го потвърди.

Затова и заключения от типа на “Най вярно свирещите” или пък цитати от сорта на “високата точност и супер ниските изкривявания ... водят до сух и двумерен звук” са просто въпрос на гледна точка ;)

Един усилвател (в комбинация с източник, колони и т.н.) може да свири добре за теб, но пък да не ми харесва на мен, както и обратното. Но да се твърди, че лампите са най-доброто и другото не струва е като лафа от миналото, че колите се делят на Мерцедес и останалите  :haha: Еми аз пък най-много харесвам Maseratti, но засега съм се спрял на Mazda  :yes:

Краткото стана много дълго, но се надявам, че ще ме разберете правилно: чуването е субективно. Затова и сравнения по отношение кое е по-по-най са лишени от смисъл.
« Последна редакция: 01 Април 2014, 10:18:05 от Mixy »