Автор Тема: Парни локомотиви  (Прочетена 320752 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #15 -: 16 Февруари 2008, 02:56:39 »
"това бижу на Роко 02 201"

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #16 -: 16 Февруари 2008, 03:10:59 »
Ето накратко историята на "Бижуто"
През 1938 година Henshel доставя за DRG два бързоходни тендерни локомотива с аеродинами4на обшивка. Те полу4ават серия 61.000. Първата машина е тип 2'С2', а втората 2'С3' ( единственият парен локомотив с триосна талига). Диаметърът на двигателните колооси е 2300мм, а максималната конструктивна скорост 175км/4ас.
 След края на Втората световна война 61 001 остава в DB, a 61 002- B DR.
 През 1960 година в DR решават да увели4ат запасите от въглища и вода на 61 002, и предприемат неговата реконструкция. Преработена е задната 4аст на рамата, на мястото на триосната талига е поставена едноосна тип "Адамс", оформен е тегли4ен сандък и е прика4ен отделен тендер 2'2'Т34 (от 03.000). Котелът е сменен с новият Rekokessel (еднакъв с този на серии 22.000, 03 Reko, 41 Reko). Цялостната аеродинами4на обшивка е заменена с 4асти4на такава. Новият локомотив ве4е тип 2'С1' полу4ава експлоатационен номер 18 201, а след 1970 година- 02 0201. От 1967 година е приведен на мазутно гориво.
 Това е най-бързият парен локомотив на DR
« Последна редакция: 16 Февруари 2008, 03:14:07 от caprycorn »

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #17 -: 16 Февруари 2008, 20:19:20 »
Цитат на: caprycorn link=topic=237.msg1997#msg1997 date=1203123399
"това бижу на Роко 02 201"
Ааа, страхотия ....Невероятен

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #18 -: 18 Февруари 2008, 09:02:42 »
Локомотив от серия 47-ма , тип Тт 0-3-0

Този модел локомотив е с доста проста и семпла конструкция като характерното за него и било лесната смяна на посоката на движение.Това всъщност е предопределило употребата му изключително като маневрена машина. Локомотивите от серия № 47 са двуцилиндрови , система “Zwilling”.Сцепното движение и шатуните са лагерни.Рамата е листова с дебелина 25 мм.Различните доставки са били и с различно ресорно окачване – долно и горно.Водеща колоос се явява втората.Първоначално са имали само ръчна спирачка , в последствие заменена от парна.Първоначално осветлението е било с газови сигнални фенери , а по-късно е монтиран генератор с мощност 550 W на 25 V.Имали са три водни резервоара – два в ляво и дясно на котела и един под него , вграден в носещата рама.Половината от левия резервоар  е направен за въглищния бункер.
Всъщност при първата доставка в България на този тип локомотиви  в края на 19 век те са носили номера от 1002 до 1040 , но за да бъда точен , има и едно уточнение - първите три локомотива от доставката през 1897 г. са били с номера 101 до 103 , в последсвие получават номерата 47-01 до 47-03.
Първата доставка е на локомотивната фабрика от Мюнхен – “J.A.MAFFEI”.Следва втора доставка около 1909 г. Но вече от “HENSHEL & SOHN”  от град Кесел.
Третата и последна доставка става 15 години по – късно , през 1925 г.като в нея са включени основното количество такива локомотиви за страната .Имат доста усъвършенствания и подобрения и са произведени  в Чешкоморавската фабрика “KOLBEN” в Прага.













Локомотивите са със следните технически данни:
-Междурелсие ..............................................................1435 мм.
-Два цилиндъра с диаметър...........................................420 мм.
-Ход на буталата .............................................................620 мм.
-Диаметър на колелата ................................................1235 мм.
-База междуосие ...........................................................3700 мм.
-скорост............................................................................40 км/час.
-максимално налягане ....................................................12 атм.
-натоварване на сцепна колоос ......................................14 т.
-запаси с вода....................................................................5 куб.м.
-запаси с въглища ..........................................................1,5 т.
-височина от главата на релсата ...................................4,18 м
-дължина с буферите....................................................9,3 м.













След въвеждането на серийното означение на локомотивите в БДЖ през 1936 г. Вече получават серия № 47 и последователни номера от 01 до 38. От доставените общо 39 локомотива един е унищожен през Първата световна война . По някой сведения това е бил стар номер 1019.
Това е един от най-непретенциозните локомотиви в БДЖ което го определя като и ветеран с изключително дълъг стаж – над 50 години в активна експлоатация.Най – стария от първата доставка  № 47-01 е обслужвал пристанище Варна до 1968г. Номер 47-03 е работил в Локомотивно-Вагонния Завод  в Русе до 1973 г. По- късно всички локомотиви са бракувани , тъй като вече мощноста им от 450 конски сили не е достатъчна за обема от маневрена дейност по гарите ни.
На централна гара в София на вечна стоянка е въстановен локомотив № 47-05 , доставен в България през далечната 1900 година.Тази серия снимки е в подробности , за тези които искат да си направят модел в своя мащаб на този красив малък работяга , като чертежи на различните модификаций ( включително и на този 47-05 ) има в книгата на инж.Димитър Деянов – том І.откъдето съм взел ТТ данните.
Специално този № 47-05 е бил на дългогодишна служба в депо Стара Загора до 1968 г. Така че не знам защо сега е с табелка на депо София.(!?)



Снимките са правени през септември 2000 г. И като ги сканирах сега открих , че нямам снимки на изгледи от горе. Може тия дни да повторя фотосесията от преди 7 години с повече подробности , тъкмо да проверя в какво състояние е паметника , щото от тогава не съм го и виждал.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #19 -: 18 Февруари 2008, 16:43:41 »
4удесен материал за 47 серия. Втората доставка от Мафей(от която е и 47.05 на снимките) отговаря абсолютно то4но на немската серия 89.6-8.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #20 -: 19 Февруари 2008, 01:32:12 »
ВсъШност въпросът с номерацията на 47 серия е следния: ЗаШто при доставката през 1897 година, първите три маШини са номерирани 1002, 1003 и 1004? Логи4но е номерата да запо4ват от 1001. Тази номерация не се променя нито през 1902 година, нито през 1908 (когато се преномерират, прегрупират сериите). Излиза 4е в БДЖ е имало друг, доставен по рано локомотив, който е носил номер 1001. Но какъв е бил този локомотив все оШте никой не знае. Това е един неизяснен въпрос в историята на БДЖ.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #21 -: 19 Февруари 2008, 08:39:20 »
Може да е била някаква "тестова" машина- при това различните източници дават общ брой на доставените локомотиви или 39 или 40 което разминаване също не е ясно защо.При номерация от 1002 до 1040 са 39 броя , така че пак се губи една , ако приемем ,че са доставени 40.
А първите три както писах по-горе , първоначално са били от 101 до 103 , тоест в последствие трябва да са номерирани 101-1001 102-1002 и т.н. тогава излиза че са 40 бр. общо .Объркана работа , като се има предвит - първите машини са си имали и индивидуални имена , доколкото си спомням от снимки 103 е бил "Тракия".После пък през ПСВ унищожения 1019 може да не е включен в общата бройка от 40 и от там да идва разминаването за доставените общ брой локомотиви.Колкото до аналога с 89 - та серия на немците , (но не си спомням точно - някой да качи снимка на модела) имах такъв мащаб "НО" и мисля че бункерите от страни нямат дъговидния изрез , при 89-ката май си бяха с правоъгълни стени започващи от нивото на горния ръб на рамата..?
« Последна редакция: 19 Февруари 2008, 08:44:37 от pach »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #22 -: 19 Февруари 2008, 16:33:02 »
Немската маШина, която отговаря на 47ма ( само на първите, произведени от J.A.Mafei) е 89.6 Засега никой не я прави на модел. Локомотивната фабрика J. A. Mafei е основен достав4ик на Баварските железници, както и на БДЖ в края на ХIX и на4алото на ХХвек. Има оШте една немска серия, която е 1:1 с наШа 08.08 до 08.20, това е 38.0 (Bay P3/5)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Парни локомотиви
« Отговор #23 -: 20 Февруари 2008, 09:19:40 »
Яско , разкажи нещо за BR23  , тъй като е следващата ми трансферна цел ; до колкото знам има 2 основни периода ; в кой период според теб е най-атрактивна ? - препоръчай производител , който я прави най-точно , епоха и т .н.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #24 -: 20 Февруари 2008, 15:19:03 »
Адри, ти уцели любимата ми серия!
 И така годината е 1941, а фабриката-Schikau. Новият тип 1'С1' е замислен като "еднофамилен" с BR50, т.е. двете серии имат напълно еднакви котли, тендери, кабини, пътеходни, крила, ел. инсталация и др. Идеята е 23 да замени Р8 (38) при обслужването на пътни4ески и ускорени влакове. Тогавашната практика в локомотивостроенето, е била от новата серия да се произведат и пуснат в експлоатация пробно 2 машини, и след около 1,5-2 години да се пристъпи към масовото производство на серията! За 23ките DRG са имали намерение да доставят 800 броя. Но Втората свтовна война е в ход, през 1943 в Германия е забранено производството на всякакви други локомотивни типове, освен на BR 52. И така тази великолепна във всяко едно отношение BR23, остава само с две машини-23 001 и 23 002!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #25 -: 20 Февруари 2008, 15:36:53 »
След войната, първата нова, следвоенна серия на DB е 23. Единствената прилика с 23 от 1941 година е колоосната формула и диаметъра на колелата. Новата конструкция е максимално опростена и икономи4на на материали (особено цветни метали). Последното важи и за вси4ки нови парни локомотиви на DB, произведени след войната! В периода 1951-1955 година, 23ките на DB достигат 105 броя, и производството им приклю4ва. Последната машина в серията 23 105 е запазена като действащ музеен локомотив.
 Модели на DB 23 произвеждат много фирми, в разли4ни мащаби, така 4е избор има голям.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Парни локомотиви
« Отговор #26 -: 20 Февруари 2008, 15:37:18 »
Знаех си :)

Препоръчай коя да си купя ? Фирма , имам предвид ?

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #27 -: 20 Февруари 2008, 16:01:26 »
Ето и третата 23ка!
 За да не става объркване с 23 001 и 23 002, които остават в DR след войната, новопроизведените машини полу4ават номера от 23 1001 нагоре (т.е. подсерия 10 или 23.10).
 За разлика от DB-йските 23ки, тук локомотивната индустрия на ГДР се е раздала докрай. Новата конструкция съ4етава едновременно добрите стари немски традиции в локомотивостроенето, както и някои (модерни тогава ) нововъведения. От 1954 до 1959 са построени 113 локомотива от серията 23.10, като последният 23 1113 е запазен като действащ музеен локомотив.
 От 1970 година цялата серия 23 е променена на 35! Номерата на локомотивите в серията са запазени! Затова в епоха 3 го срещаме като 23.10, а в епоха 4 като 35.10!
 От доста време ВТТВ произжежда модел в ТТ, а от 3-4 години Роко произвежда в НО много ДОБЪР модел

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Парни локомотиви
« Отговор #28 -: 20 Февруари 2008, 16:32:08 »
Цитат на: caprycorn link=topic=237.msg2154#msg2154 date=1203516086
Ето и третата 23ка!
 За да не става объркване с 23 001 и 23 002, които остават в DR след войната, новопроизведените машини полу4ават номера от 23 1001 нагоре (т.е. подсерия 10 или 23.10).
 За разлика от DB-йските 23ки, тук локомотивната индустрия на ГДР се е раздала докрай. Новата конструкция съ4етава едновременно добрите стари немски традиции в локомотивостроенето, както и някои (модерни тогава ) нововъведения. От 1954 до 1959 са построени 113 локомотива от серията 23.10, като последният 23 1113 е запазен като действащ музеен локомотив.
 От 1970 година цялата серия 23 е променена на 35! Номерата на локомотивите в серията са запазени! Затова в епоха 3 го срещаме като 23.10, а в епоха 4 като 35.10!
 От доста време ВТТВ произжежда модел в ТТ, а от 3-4 години Роко произвежда в НО много ДОБЪР модел

ииии, най-после стигн до моята любима версия !

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Парни локомотиви
« Отговор #29 -: 20 Февруари 2008, 16:35:43 »
Бе Адри, нали го знаеш Яско. Оставя най-хубавото за накрая! Мушмурок такъв!