Автор Тема: Теснолинейки  (Прочетена 42201 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Теснолинейки
« Отговор #60 -: 03 Април 2017, 13:41:08 »
Brigadelok - Хеншел 15052/1917

За Хеншел 15052 от немската heeresfeldbahn е предоставена HFB-номер "1039". През 1919 г. локомотивът влезе в склад на БДЖ българските БДЖ те подадена като "1039". През 1936 г. тя стана след това броят на БДЖ 400-60 "465" разпределени и се използва за Strumatalbahn около Дупница.

От 1942 г. локомотивът е бил с други две Brigadeloks ( Хеншел 14255 и  Хеншел 16020 използвани в Рила планина). Там се извършва недалеч от манастир по време на Втората световна война, изграждане на малка водноелектрическа централа по силата на германското управление. За подемно-транспортни това бе поставен в отделна светлина жп. След приключване на строителството, леката железница изпълнено поради неблагоприятни пътни условия чак до посетителите шейсетте години на манастира, както и транспорт за превоз на дървен материал в дъскорезницата на Рила и фабрика за хартия, след Kocerinovo . През 1960 г. железницата беше спряна и изключена двигателите.

В "465" беше преди кратко влак за паметник на фабриката за хартия Kocerinovo поставяни там, където е бил паркиран до края на 1990-те години. След това двигателят е от  ЖП музей Schwechat взето [Австрия], HF бригадирското вода камион 700 стигна до Франция, за да APEMVE на Mayet и колите намериха нов дом в  Франкфурт Feldbahnmuseum . В момента, в Лок Швехат е в обработката.


  HF 1039 преди вода камион HF 700 и лек автомобил в българския Kocerinovo, Фото: Рюдигегер Fach 

източник:
"Schmalspurig през България" от Пол Енгелберт
"бригада локомотиви Deutsche HFB в Първата световна война," Краузе / Krall / Gündling / Ziegenfuß
Взето от тук и преведено с гооглето:
http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/280.html

ПП. Интересно кой точно ги е продал тогава на чужденците!?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Теснолинейки
« Отговор #61 -: 03 Април 2017, 13:53:49 »
И пак от същият източник в горния пост:

Brigadelok - Smoschewer 776/1925


След края на Втората световна война остава в България 87 бригада локомотиви, които са били използвани в малки, фабрика и горски пътища се използват. За 1925 г. открива нова линия от Бургас до Поморие Български държавни железници нареди в компанията на Smoschewer във Вроцлав, които по-рано не е участвал в Brigadeloklieferungen, четири локомотиви от този доказан вид специален дизайн с увеличен горивната камера. Четирите локомотиви с номерата на фабричните 775 до 778 е увеличение от последните построени Brigadeloks от 1925 г.

Български държавни железници е на базата на първата задача номер на съществуващите Brigadeloks, в които последната RF брой в 1140 беше. Съответно, четирите нови локомотиви получиха номерата 1141-1144 разпределени. Макар и разположен върху жп линията на Черно море са били построени предимно за транспортиране на сол, тя е обслужвала след завършване на основното пътника.

В Smoschewer 776/1925 се намира в следната Bahnbetriebswerke: 1925 Бургас, от 1936 Дупница и 1946 Kaspican. Днес Лок запомнен като паметник на бившите значимост Dupnicas като основен склад на Strumatalbahn. Локомотивът носи днес погрешно табелката с името на Хеншел 14269/1916.
 

Хеншел 14269/1916 табелката на Smoschewer 776 в Дупница 1984 г., снимка: © Тило Райнфрид




 Smoschewer 776/1925 на 28.03.2004 в Дупница, Фото: © Markus Rabanser

От лятото на 2014 нов дом в Бараково

През лятото на 2014 г., локомотивът е прехвърлена на български Бараково Рила планина, където е да се помни, за спомен на местните 600 мм работи жп.
източник:
"Schmalspurig през България" от Пол Енгелберт

Както и всичко останало за хеншелките ( вкл. И тая от горния пост, която незнайно защо е в сайта за страна Белгия!?)
Можете да прочетете и видите известните ни снимки още тук:
http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/197.html

А още по-загадъчно е че в следващата таблица с линкове горния материал го няма нито при Белгия, нито при България!?:

http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/index.html#a753

Тоест линка от горния пост е някакъв "нелегален" както и снимката с обраслата в трева и храсти миникомпозиция с
Неnschel 15052!!!


А тук можете да намерите още " наши" снимки и по-късно правени на нашите локомотивчета:

Тук за N 14255
http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/247.html

И тук за N 16020
http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/brigadelok/163.html

ПП. А за възстановяването на N15053 (също бил Български) можете да прочетете и разгледате снимки тук:
http://www.munkedalsjernvag.com/projekt_brigadlok.htm
Май ще го правят работещ експонат...
« Последна редакция: 03 Април 2017, 14:11:14 от pach »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Теснолинейки
« Отговор #62 -: 03 Април 2017, 17:06:06 »
Цитат на: pach link=topic=2524.msg107281#msg107281 date=1491216829
...Smoschewer във Вроцлав...

"Със създаване на Германската империя от Бисмарк Вроцлав е в рамките на германската държава до края на Втората световна война. Чрез Потсдамското споразумение след войната Вроцлав заедно с по-голямата част от Долна Силезия е дадена на Полша."

Вроцлав        (ex Breslau)  –  https://bg.wikipedia.org/wiki/Вроцлав
Бидгошч        (ex Bromberg)
Гданск           (ex Danzig)
Калининград (ex Königsberg)
Катовице      (ex Kattowitz)
Ополе            (ex Oppeln)
Познан          (ex Posen)
Шчечин         (ex Stettin)

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Теснолинейки
« Отговор #63 -: 05 Април 2017, 09:25:50 »
   Здравейте читатели и любители на форума.
Макар форума да е за жп моделизъм железопътната история публикувана тук грабва и събира много съпричастници.Вчера ,днес и надявам се утре ме събра и събира с много личности.Известни,неизвестни,открити или потайни ,но верни да ги нарека на железницата и то българска.За един такъв човек искам да ви напиша,човек от редиците на железницата.Смея да го нарека „спасител на историята“.
  Идва момента да ви представя за какво иде реч.


  Тези два 600мелиметрови тендера гният от години на гара Добрич.Цяло чудо е ,че са оцелели от зли очи и лапи не наяли се.С Веско (vesko76) си комуникираме от известно време и ме подпита дали нещо не се сещам,какво да се направи.Преди няколко дни какво виждам.Разминавам се по време на работа с един товарен влак и в състава му ето този вагон.

  Набързо превъртях лентата и се сетих за тендерите от Добрич,а гарата беше Искър.Казах си: Веско! Дано! Успял си и дано пътуват на там където ще се погрижат за тях.Звъннах му веднага и се оказах прав и щастлив.
  Снощи имахме бърз диалог по скайп и ето какво ми препрати
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  „Уважаеми г-н Бояджиев,

Не съм питал Методи дали е присъствал на приемането на тендерите в Добрич, но зная от него,
че те са вече превозени с вагон до Благоевград, откъдето ще бъдат прекарани с камион в Бараково.

С поздрав: Д. Деянов“
––––––––-––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

   Извинявам се,ако съм спамил в темата,но мисля че постъпката на Веселин е достойна за уважение.Показва как един човек от народа с интерес и правилни контакти се оказва „спасител“.
        Благодарност на Веско ,г-н Деянов и г-н Панайотов за делото им.
 
  Още снимки тук
https://www.flickr.com/photos/137431390@N02/
https://www.youtube.com/watch?v=QClJlT3oVm4


stefanoff

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 120
  • Рейтинг: 159
  • Варна, морето, сините вълни........
    • laser-cut cardmodels
Re: Теснолинейки
« Отговор #64 -: 05 Април 2017, 10:18:05 »
И от мен един теснолинеен вагон на 600 мм. намиращ се на спирка Житница, за съжаление не знам дали още е там, снимките са от преди година две.Състоянието му беше поносимо за тогавашния момент
https://flic.kr/s/aHsk5aWvh8

vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 111
  • Рейтинг: 48
Re: Теснолинейки
« Отговор #65 -: 05 Април 2017, 21:36:17 »
Колега, пишете на инжинер Деянов в bgrail.eu.Може господин Методи Панайотов да прояви интерес към вагона.По големия проблем и че няма запазени талиги за оцелелите вагони.Ако някой знае да сподели дали има някъде оцелели талиги за междурелсие 600 мм.Може да има на места където наи не очакваш да се намират.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Теснолинейки
« Отговор #66 -: 06 Април 2017, 13:15:08 »
Музея на транспорта в град Русе през 1975 година:


Снимката е от книгата "Heeres Feldbahnen" (Motorbuch Verlag Stuttgart, 1986), страница 137.

Според книгата, този локомотив "No. 470" ще е Henschel No. 16021 от 1918 г., консервиран (по това време) от музея в Русе
 от България.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Теснолинейки
« Отговор #67 -: 07 Април 2017, 15:23:41 »
      Да си поспамя малко пък за някой може и да е интересно.
Понеже си правя мое собствено проучване да го нарека за жп.възел Пловдив,а и тез дни пътувах с един колега пенсионер(още работи) какво ми разказва той  ;D „Като бях малък ме водеха постоянно в депото ,а ние живеехме само до него.Возиха ме на един малък локомотив......“ Обичам да слушам такива разкази,но обичам и да отсявам истината.Ето в случая каква е тя

Снимката я повтарям от форума ми се струва,но в случая тя на мен ми помага да поставя колегата на място.Как ли се е „кефил“ като малък, че чак си е мислил че кара влака в тази 600мм машина.А сега изниква и въпроса кога и как е попаднала тук.Явно е ползван котела за пара за някой отделения може би? Пристройката в задната част за допълнително въглища ли е? Ред въпроси на който ред по ред се намират отговори.
Ето още две снимки от форума на който има я-няма я
http://prikachi.com/images/830/9089830V.jpg
http://prikachi.com/images/831/9089831N.jpg
Та истории много,ама е хубаво да се чете и между редовете.


Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Теснолинейки
« Отговор #68 -: 26 Юни 2017, 12:04:16 »
Вчера, неделя, 25-ти юни 2017 г., Методи Панайотов откри тържествено създадения от него музей, посветен на Иван Балабанов и създадената от рода му фабрика в с. Бараково, Благоевградско. В едно от халетата на музея е в процес на подготовка, но се предлага колекция от подвижен състав на теснолинейката до Рилския манастир, която може чудесно да служи като пример на всеки моделист, решил да моделира роден подвижен състав за 600 мм. Спомням си, преди време имаше такива коментари, че снимки почти няма, информация също. Е, дано с долните снимки това бъде поправено. Разбира се, всеки желаещ може да отиде и на място, и да се запознае с всеки експонат от музея на Балабанов (има и още едно помещение с оцелели вещи от фабриката и от Балабанови):























В разговор със Стефан Стоичков, последният ме убеди, че с цел постигане на пълно съответсвие на експонатите с експлоатирания подвижен състав по теснолинейката, е работил неотлъчно с Методи Панайотов, предоставяйки му всичко необходимо като информация, снимки, чертежи и съвети при възстановяването на вагоните и локомотива.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Теснолинейки
« Отговор #69 -: 27 Август 2017, 00:47:29 »
Документален филм на БНТ от 2017г.
Спомени за рилската железница и Балабановата фабрика.
Разказва пред камера Методи Панайотов.
Заглавието на филма е "Сантиментална история".
Режисьор Ралица Димитрова.
Излъчването  е повторение по BNT Word на 27.08.2017 от 00.10 часа до 01.15.

https://www.bnt.bg/bg/a/santimentalna-istoriya#

http://siff.bg/bg/movies/blgarski-dokumientalni-priemiieri/santimentalna-istoriya

https://youtu.be/LVSwzDF2TV4
« Последна редакция: 27 Август 2017, 00:56:13 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Теснолинейки
« Отговор #70 -: 03 Септември 2017, 10:44:10 »
ПЛОВДИВ
Откриват уникален Дом-музей на теснолинейката
теснолинейка
3 септември 2017 08:38

Единствен по рода си Дом-музей на теснолинейката Септември – Добринище откриват днес в 14,30 часа ентусиасти от Гражданското сдружение „За теснолинейката“, съобщи председателят на организацията Кристиан Ваклинов. Музеят ще бъде на гара Цепина, която се намира в дефилето на Чепинска река, на 8 км от село Варвара в посока Велинград.

Сградата е ремонтирана и възстановена изцяло с доброволен труд на повече от 20 души в продължение на две години. Музеят има за цел да популяризира стогодишната история на теснопътната жп линия и по този начин да привлича последователи към каузата за опазване на последната теснопътна жп линия у нас.

През 2017 г. се навършват 101 години от идеята за построяване на Малкото влакче и 91 години откакто то пътува по линията. Събитието продължава традицията, която Гражданското сдружение постави през 2016 г. - всяка първа неделя на месец септември да бъде празник на теснолинейката. Вековният юбилей миналата година бе посетен от над 500 души от различни държави и краища на България. Беше поставен рекорд – за пръв път композицията пропътува живописния си маршрут с 12 вагона, придвижвани от два локомотива и препълнени от над 360-те пътници.

Влакчето със 760 мм междурелсие от Септември до Добринище свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин по 125-километров тесен железен път. То безспорно е изиграло изключителна роля за развитието на всички селища по линията, за част от тях е единствен транспорт и до днес, за страната ни – уникална атракция с огромен потенциал.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Теснолинейки
« Отговор #71 -: 05 Септември 2017, 11:30:24 »