Автор Тема: Заместител на сивите релета ?  (Прочетена 15286 пъти)

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Заместител на сивите релета ?
« -: 13 Юли 2010, 11:06:24 »
Някой, може ли да ми каже заместител на до болка познатите ни сиви релета за семафори, бариери и
т.н. Би трябвало да има в магазините за електроника по-евтин и безшумен вариант.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #1 -: 13 Юли 2010, 11:58:36 »
Аз съм много доволен от тези релета - работят си перфектно.  :good:
могат да намерят много приложения - дори и за задвижването на стрелките по макета.
Цитат на: jopeto link=topic=2591.msg44206#msg44206 date=1279008384
Би трябвало да има в магазините за електроника по-евтин и безшумен вариант.  
Аз не съм попадал нито на по-евтин нито на какъвто и да било друг вариант.
Не съм намирал подобно реле на 16v. AC, което да може да се използва.
И ще ти кажа защо: защото тези релета са си направени специално за макети.


PS: може да се ползва за автоматично отваряне-затваряне на бариерите на жп прелез!  :good:




« Последна редакция: 13 Юли 2010, 12:06:08 от bategojko »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #2 -: 13 Юли 2010, 13:26:56 »
Вариант са старите руски релета РЭС-22. Май още могат да се намерят.. Ама те са за 12 или 24 волта прав ток...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #3 -: 13 Юли 2010, 13:40:37 »
Вариантите са поне ...30!
Но не и обикновенни релета от типа на рес и т.н. защото са моно - тоест в едно от двете състояния (нормално изключено/нормално влючено) остават под напражение.
Това въобще е нежелателно, води до дефекти, нагари, несигурно включване и въобще нестабилно поведение.
Точно за това автоматикитите в моделните железници още едно време са направени чрез релета, от типа на "сивите Тилиг" или още по старите "черни" на Пико - МЕ051. Тези релета са под напрежение само в момента на превключване, от едно крайно положение в друго. През останалото време са в покой. Е ...имат един недостатък - за избягване на самоволно превключване, задължително се монтират хоризонтално.
Масовата практика сега е да се заменят с бистабилни на Siemens, а именно моделите V23042-В2353-В101 от която група са 12 волтовите.(средна цена 3,50 евро/бр)
В София бистабилни (но електронни от друг модел) има в магазина на "Ами корт" на ул."поп Богомил" (до лъвов мост) , но освен че са електронни са и безумно скъпи.
Тоест остава вариант по поръчка през мрежата.
Ако нямаш проблем продължавай да работиш със сивите - за българските условия това е все още оптималния вариант. вСичко друго все още не е така атрактивно, просто и евтино.
 ;D ;D ;D

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #4 -: 13 Юли 2010, 13:54:25 »
Сивите релета са си екстра - единственият им недостатък за мен е, че са твърде големи.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #5 -: 13 Юли 2010, 13:59:16 »
Цитат на: Mixy link=topic=2591.msg44217#msg44217 date=1279018465
Сивите релета са си екстра - единственият им недостатък за мен е, че са твърде големи.
Но пък лесни за обслужване и всякакви ремонти - просто чудесийка!!!
 :good: :ok: :hi:

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #6 -: 13 Юли 2010, 16:42:09 »
За работата им нищо не казвам, като реле. Работят за семафори идеално, за бариери не. Та понеже цялата ми гара вече е със светещи семафори ми трябват още няколко релета. И си помислих дали няма по евтин вариант.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #7 -: 13 Юли 2010, 18:02:35 »
Няма по-евтин... Просто защото тия релета са си предназначени за тая работа. Ако евентуално намериш нещо по-евтино, ще ти се наложи доработка и приспособяване, тоест парите, икономисани от релета, ще ти отидат в други чаркове и още изгубено време... Иначе за бариери - само сервомоторчета...

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #8 -: 13 Юли 2010, 22:31:21 »
Тая тема е доста по обширна отколкото си мислите. Има релета всякакви. Всяко от тях има някакви предимства и недостатъци спрямо другите. Тук няма да описвам релетата, които се ползват в истинските ОИ. Тях съм ги учил 3 години в ПЖИ и пак сигурно не знам всичко за тях. Тези, които може да ползваме в моделизма са значително опростени, също така и по евтини. Те са и по евтини от всякаква електроника, която производителите на жп модели и аксесоари ви предлагат. Днес някой беше питал за някакъв електронен блок, който можел да управлява 2 сигнала и да генерира автостоп пред тях. Видях го - струваше само някакви си 86 Евро. Да ме прощавате ама аз функциите на този блок мога да ги имитирам с 4-6 релета и 2 бутона - всичко за около 15-20 лв. Както и да е - конкретно за тези сиви релета. Отначало цялата ми инсталация беше с такива - 55 на брой. Това са обаче релета с характер. Ако не се пипнат преди да се вложат в макета можете да берете големи ядове с тях. Имат склонност да “заяждат” в работно положение и оттам стопяването им става доста бързо и мирише гадно. Трябва много точно да се юстират – особено пластинката за крайно изключване, която се намира отдолу под щифта, както и страничните пластини към двете намотки на крайния изключвател. Това е необходимо за да се движи по свободно цялата котва – т.е. пластините не трябва да са много натегнати, но не трябва и да са хлабави щото така пък не правят контакт и искрят повече при превключване. Още – 2те намотки леко се охлабват в гнездата си, а вътре в тях съм капвал и по капка масло. С тези мерки превключването на релето става достатъчно надеждно – за 12 години съм стопил 2-3 релета и то в самото начало докато им хвана цаката. Обаче си имат и друг кусур. Самите контактни пластини на контактите въпреки, че се плъзгат върху основните пластини и се допират в тях понякога пак НЕ ПРАВЯТ контакт. Въпреки,че на някои основни пластини съм слагал допълнително медни пластини върху тях и до ден днешен понякога пак ми я правят тази магария. Трябва да се има предвид и това, че макар и за съвсем кратко при превключването си гълтат към 1 А ток. Затова е желателно повече от 2 релета наведнъж да не се превключват. Е – имат си и предимства. Тези релета играят ролята на поляризованите релета в истинските ОИ. При отнемане на напрежението контактите им остават включени в положението, в което са били преди това. Това пък много облекчава изграждането на самите схеми, както и намалява специфичният разход на контакти за дадена схема. Сега за другите релета от типа на РЭС-22. Те са 100-кратно по надеждни в експлоатация, гълтат по 20-30 мА ток при задействане /което е почти нищо/ никога не съм имал ядове и с контактите им – като затворят винаги дават контакт. Но пък е факт, че при отнемане на напрежението отварят фронтовите контакти. Това трябва да се има предвид при изграждането на схемите – тук специфичния разход на контакти винаги е по голям и цялата релейно-контактна логика в схемата е по сложна. В крайна сметка схемата става със всякакви релета каквито успеете да намерите. Пък е въпрос и на финанси – безкрайно уважавам хората, които могат да си го позволят оня блок за 2 сигнала за 86 Евро. Явно те са успели в живота, за разлика от мен, дето тая цифра ми се вижда малко нещо солена и си я карам по първобитния начин - с релета.
Е извинявам се, че се получи малко длъжко, ама по кратко не можах. Щото за релета мога да говоря 2 дена без прекъсване. Е :hi:
« Последна редакция: 13 Юли 2010, 23:06:05 от TANO »

vlado1

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (6)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 248
  • Рейтинг: 23
  • TT - III,IV еп. DR - АЕЦ/БСлатина/София
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #9 -: 14 Юли 2010, 13:18:04 »
Вариант са и руските, по-точно съветските релета от серията РПС, например това:
http://www.relay-start.ru/products/catalog/rem/rpnch/rps32.html
Те са бистабилни, поляризирани, достатъчно икономични и надеждни, с малки размери. Трудно обаче се намират.

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #10 -: 14 Юли 2010, 13:39:32 »
ако се боядисат черни - могат да заменят сивите  ;D :haha:

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #11 -: 17 Юли 2010, 00:07:59 »
За съжаление точен заместител няма ... :( Очевидно при проектирането на това реле основната цел е била простотата при свързването му в макета и лесно да може да се адаптира към вече съществуващи схеми в случай на ъпгрейд.
Вариант наистина са бистабилните релета, но те в общия случай имат само по един превключващ контакт и се командват с обръщане на поляритета върху бобината му. Освен това те нямат крайни контакти, които да изключват бобината и това трябва да се предвиди в схемата.
Релето, което Владо е дал за пример доста успешно може да замести пиковските. Трябва внимателно да се избере моделът му, защото има модели за силен ток и за слаб ток. Понеже се предполага, че то ще управлява и тока на локомотивите, трябва да се избере от тези за силен ток.
Правил съм схема с две обикновени релета, които имитират работата на пиковското, но тя иска постоянно да има ток, за да работи и освен това не запомня състоянието си при изключване на тока.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #12 -: 17 Юли 2010, 13:01:09 »
Благодаря на Тано, че обясни за какви недостатъци става въпрос. Точно това са ми проблемите с релетата, особенно като го използвам за бариерите смърди изключително и не работи добре от всеки път. :hi:

mitko359

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 683
  • Рейтинг: 31
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #13 -: 27 Юли 2010, 15:38:02 »
за семафорите аз си направих табло
ето на кратко механизма
едно копче за зелено и едно за червено (предполагам че и фабричните семафори са с този механизъм дето аз си правя http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1568.0.html с варианта на БДЖ43р ) там семафора има 3 жици 1 за червено (само+) 1 за зелено (само +) и общ минус и така свързваш минуса по които върви постоянно ток а +совете ги пускаш в зависимост дали да свети зелено или червено



mitko359

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 683
  • Рейтинг: 31
Re:Заместител на сивите релета ?
« Отговор #14 -: 27 Юли 2010, 15:39:01 »
това е от мен
« Последна редакция: 28 Юли 2010, 15:40:04 от mitko359 »