Автор Тема: Макет на gzo в НО  (Прочетена 46421 пъти)

prognosis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #60 -: 14 Ноември 2011, 16:15:42 »
Realy nice and realistic!

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #61 -: 14 Ноември 2011, 18:49:05 »
Цитат на: prognosis link=topic=2593.msg67425#msg67425 date=1321280142
Realy nice and realistic!


This is just the beginning  :spiteful:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #62 -: 04 Март 2012, 23:42:03 »
Споделям опита си с правенето на най-пипкавата част от всяка сграда на макета, а именно покрива. От неговия изглед до голяма степен зависи дали ще ни се получи хубава сграда или просто барака. Казвам до голяма степен, защото обикновенно нивото на повечето макети е по-ниско от човешкия ръст и човешкото око наблюдава всичко от птичи поглед (къде е Никито да ме поправи на "птичи полет"  :haha:) и ефектите/дефектите на покрива са едно от първите неща правещи впечатление на наблюдателя.
Ще представя работа с 3 основни материали с които аз работя: картон, плоскости Симона и готови покривни панели от Аухаген.

1-Преди да посегна към материала за самия покрив, предварително правя една конструкция от картон, която да ползвам за т.к. чернова работа. Това ми дава възможност да хвана точния ъгъл за да ми се напаснат отделните парчета от покрива. Тук мога да греша колкото си искам без да харча от ценния материал, който съм подготвил за окончателния покрив. Ако ми дойде къс, просто му долепям удължение или му щраквам по една скоба с телбода за по-бързо, ако пък ми дойде по-дълъг просто си режа с ножицата до нужната дължина. Това ми дава възможността триизмерно да огледам дали в крайна сметка покрива ще стои естествено на сградата. Гледам някой колеги, които са по в час с разните му там програмки, че правят всичко това на триизмерен модел в компютрите си, но в крайна сметка "черновия" покрив си е друга работа, че освен 3-те му измерения може и да се пипне с ръка.

2-След като вече имам сигурен ориентир за работа пристъпвам към кроенето на плоскостите за окончателния покрив. Снемам на готово
размерите от черновата си работа, а мога и да ги ползвам направо като шаблони.

3-Чертая и режа. След което следва излапване на ръбовете за да може ъглите да се затворят (казано най-просто)

4-След излапване на ръбовете ги мажа с лепило и чакам за кратко за размекването им. Притискам ги като за няколко минутки ги имобилизирам в нещо като калъп направен от една дъска с 4 пирончета. Това ми гарантира, че от натиска нищо няма да се изметне и залепи накриво. Така се вклиняват в калъпа, че мога да натискам силно и да съм сигурен, че са бетон.

Ето как изглежда цялата технология описана до момента......

а) с плоскости от Симона дебели 3-4 мм. На обърнатата плоскост добре се вижда излапването на ръба за което говорех. Дори и да е леко вълнообразно, няма значение щом ръба горе си е прав. Колкото по-дебел е материала толкова излапването трябва да е по-дълбоко.


б) с плоскости от Аухаген. В случая баш тези с кат. номер 41 611 осигурени със съдействието на Марио  :good:


в) Хоп...и покрива е почти готов


г) Само за сравнение как стоят един до друг керемирено-пластмасов и етернитово-картонен покрив...


д) Технологията и опита позволяват и по-сложни констукции...


е) А ето и черновия покрив от картон на който добре се вижда, че съм бъркал и поправял размерите...


Следва и още една процедура по придобиване на окончателен въд на покрива преди да кацне на сградата, а именно състаряване. В случая керемидите се минават с разреден разтвор от черен акрил и се забърсват преди изсъхване. Накрая изглеждат сякаш са изпечени от старост. Капаците по ръбовете се минават с гъст бял акрил за да се имитира замазка с киреч. Владовите покриви добре илюстрират последния етап от работата по покрива така че аз съм до тук....

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #63 -: 04 Март 2012, 23:47:06 »
 ;D :good:Така е за погледа)))) как се гледа само с едно око/другото е на 180  градуса от първото, тогава и  в мащаб 1 пак нищо няма да се види))))))) :drinks:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #64 -: 18 Април 2012, 13:41:21 »
Колеги, качвам скица на коловозното развитие на гаричката си с молбата за помощ за сигнализацията. Интересува ме къде и какви светлини се поставят за да отговори макета на реалната организация на движението. Мерси !


pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #65 -: 18 Април 2012, 13:45:05 »
Не съм чак спец в тая област, ама май трябва да дадеш малко разяснения
- сигурно става въпрос за бг сигнализиция
- обикновенна или скоростна ако е бг

Виж този сайт на Тошко:

http://bgrail.info/site/index.php?page=3

може да ти помогне много

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #66 -: 22 Април 2012, 15:28:36 »
Да, сайта на колегата е много добър, но материята е специфична и колкото и добре да е описано, за пълен профан по сигнализацията, какъвто съм аз пак има риск от осиране на нещата.

Обаче май направих грешка, че пуснах схемата с молбата за помощ баш на 18 април, защото тогава се развихриха форумните страсти около въпроса за форума "two beer, or not two beer" и мерака за форумно хортуване на колегите отиде изцяло там и за нула време се намахаха 10 страници с никому ненужна плява, в същото време чисто моделистите въпроси си стоят в забрава ....
Извинявам се за отклонението, но с него отговарям на всички колеги, които на ЛС ме питат какво ново около макета и защо пускам снимки от него вече изцяло на ЛС.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #67 -: 22 Април 2012, 17:57:22 »
Не съм професионално свързан със сигнализацията, но на няколко пъти съм се сблъсквал лично с въпрос като твоя. И донякъде сигнализацията и въобще автоматизацията на влакчетата по макетите са ми слабост...

Все пак наистина трябва да конкретизираш - бг сигнализация, или на някаква друга администрация. Или просто искаш да имаш светофари (които и у нас, и в Русия всички умират да наричат светофори).

Това последното според мен си е най-добре за един макет, освен ако не го правиш наистина както си го прави Тодор. При него (истиска сигнелизация), има достатъчно място (разстояние) от стрелките до входния светофор, както и достатъчно разстояние за ПС преди входния. При теб виждам тунели на доста късо разстояние от стрелките, така че бих предложил по едно светофорче на входа от двете страни на гарата. Разбира се трябва да си избереш - дали да сложиш комбиниран (по обикновена сигн.) - на мен ми харесват най-много, спомените ми от пътувания с влакове са само с такива сигнали. Тогава ще ти трябва и елементарен изходен светофор с две светлини - червена и зелена. На входните обаче ще имаш поне зелено/жълто/червено плюс две жълти/две зелени. Бялата може да си я спестиш. Ще получиш и няколко различни състояния: червено, зелено/жълто, жълто/зелено, жълто/жълто, зелено/зелено.
Може да си избереш и скоростна сигнализация. По четири лампи на всеки светофор - и на входните, и на изходните.
Може и да си измислиш входен светофор - например само три светлини - зелено/жълто/червено. Изходни - поне две - зелено и червено.

Следващ много важен въпрос е как искаш да си караш влаковете и да си светваш лампичките?
Това също е определящо въобще за схемата на целия макет и за неговото опроводяване с жиците.

Един вариант е да си ги щракаш напълно независимо от положение на стрелки, возила и т.н. Т.е. с едно ЦК ключе (две или три позиционно) си сменяш съм светлините, сам си щракаш стрелките и си пускаш и спираш влаковете. С ключета си захранваш коловозите. Няма диоди, изолирани участъци и т.н.

Има и вариант да си нареждаш маршрути, ясно е къде е даден добър пример във форума, при което пак имаш варианти - ще спазваш ли заетост на участъци, други наредени маршрути и т.н. Или просто с едно - две ключета ще превключваш всички стрелки по трасето и ще си нареждаш маршрута. След това си караш влаковете ръчно.

Има и вариант, който май е единствен във всички моделистки книги, но според мен е най-далече от реалността и от моделизма. Да си направиш светлините, стрелките и заетостта да ти управляват влаковете. Т.е. да сложиш изолирани участъци и др. подобни, само и само да не стане катастрофа. Такива неща ми харесват само по изложби и моделистки магазини, влаковете сами си тръгват, спират, превключват, изчакват се. Ти само седиш и ги гледаш. Правил съм разни елементарни релейни схеми с контактите и релетата на Пикото, стават доста сполучливи, но за домашен макет мен не ме кефи.

Ако искаш да направиш нещо, което да отговаря на реална организация на движението, няма да можеш да направиш и едно кръгче по макета. Най-малкото защото няма да можеш да му наредиш навсякъде "зелено". Освен ако не си направиш и автоматично нареждане на маршрутите, което е друга тема.

Напиши нещо по поставените въпроси, как си представяш макета, т.е. как си представяш твоето участи в карането на влакове, и мога да предложа и по-конкретни схеми.
« Последна редакция: 22 Април 2012, 18:03:50 от mitko0888 »

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #68 -: 22 Април 2012, 18:07:37 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=2593.msg77154#msg77154 date=1335106642
...светофари (които и у нас, и в Русия всички умират да наричат светофори)...
......... :stop: :stop:  ::) ..........
« Последна редакция: 22 Април 2012, 18:09:30 от fpk1999 »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #69 -: 24 Април 2012, 11:35:04 »
Благодаря на Митко и Венци за отлененото време за отговори с което общо взето придобих някаква представа какво ще правя. Благодаря момчета  :hi:

Принципно сигнализацията никога не ме е впечатлявала доколкова, че дори да се напъна да разчитам информацията, която се подава от нея. Нямам нито времето, нито интереса да се задълбоча дотолкова, че да познавам светлините, така както ги познават и професионалните ЖПейци. Към горното трябва да отбележа и че по-принцип не си падам много по жичкаджийската работа и гледам да я избягвам доколкото мога, така че да се огранича само до ементарните връзки: токоизточник-прекъсвач-консуматор. Висчко това обаче е за сметка на по-голямото внимание, което отделям за ландшафт, озеленяване, декорации, имитации и т.н.
И така излиза, че ми трябва най-обикновенна нашенска сигнализация, без никакви допълнително усложняващи скоростни сигнализации, подсигурителни щуротии и прочее педантичости. Колкото по-просто и семпло, толкова по-добре, иначе наистина както каза и Венци ще стане грозна плетеница от светофари пръснати през няколко сантиметра. Дори за да стане още по разчистено на мен ми се ще сигналите на проходните 3 коловоза да за изпълнени с наземни лампи по тертипа на гара Дупница http://www.railwaymodeling.com/gallery/displayimage-lastup-0-0.html
Доколкото схващам ще трябва да поставя задължително по 2 светлини от двете страни на всеки един проходен коловоз 3х2=6
И отделно от това по един входен и един изходен светофор и на двете страни на гаровия раьон т.е още +4 светофора или общо 10 двусветлинни светофора + маневрения за глухия 1-ви к-з.

За съжаление от схемата не става представа за реалното разположение на коловозите, но всъщност първите входни стрелки са на сантиметри след изходите на тунелите и дори там да поставя входни светлити то те няма да се виждат от наблюдателя на макета, защото ще са с гръб към него. Тогава идва и въпроса дали въобще да поставям входни светлини щом никой освен "машиниста" на влакчето няма да ги вижда как светят ? А може да се поставят само бутафорни светофори, колкото да стърчи там нещо, както би трябвало да е в рИалността ?! Не ми се ще !

Относно въпроса за управлението на светлините, ако горните ми размишления не са тотално сбъркани, то смятам да ги изпълня и тях по-най-елементарния начин. Ще поставя по един двоен ЦК ключ на всеки един проходен коловоз с който едновременно хем да изолирам хем да сингализирам съответния участък, а изходните (защото както казах по-горе не планирам входни) на гарата да се командват отделно и те с 1 общ ключ. Червено ще свети само на изолираните участъци, когато по тях не тече напрежение и нищо не се движи. Зелено ще е само за коловоза под напрежение по който ще мине влака. Ако нещо бъркам сега е момента за корекции...

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #70 -: 24 Април 2012, 13:05:03 »
Разбрах че ще е с по един светофор с червено/зелено от двата края на трите коловоза. Мисля че това е напълно достатъчно за един макет.

Обаче: Това да свети зелено при захранен коловоз - значи на един коловоз ще свети зелено и от двете му страни (което не е много реално), също така значи че в гарата ще влиза влак, коловозът ще е захранен, и в обратната посока, гледайки към влизащия влак, ще свети зелено (което пак не е много рИално).

Както за коловозите, така и за светлините, с малко диоди (струват стотинки) може да стане доста истинска гара. Без да си усложняваш живота с много жици. Ще драсна нещо довечера или утре по въпроса.

От писаното разбирам че всеки от коловозите е изолиран и ще го включваш към трафа с ключе? 

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #71 -: 27 Април 2012, 22:42:54 »
До колкото разбирам искаш да се получи нещо такова:

Маневрените светофори, маркирани с жълта точка, може да не се слагат, но с тях макетът ще стане още по-красив.
« Последна редакция: 27 Април 2012, 22:54:39 от br185 »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #72 -: 29 Април 2012, 22:53:23 »
Цитат на: br185 link=topic=2593.msg77496#msg77496 date=1335555774
До колкото разбирам искаш да се получи нещо такова:
(Image removed from quote.)
Маневрените светофори, маркирани с жълта точка, може да не се слагат, но с тях макетът ще стане още по-красив.

Мерси за отделеното време колеги,
тъй като от схемата ми не става ясно конкретното състояние на коловозното развитие, то качвам и снимка от сателита на която се вижда, че входните за гарата няма къде да се поставят заради започващите разклонения непосредствено след излизането от тунелите 1 и 2.

Митко е прав, че по моите сметки едновременно ще светят и двата зелени сигнала на захранения коловоз, но смятам да направя компромис с това и да пренебрегна реалността за сметка на по-опростеното изпълнение и по-малкото кабеляци.


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #73 -: 30 Април 2012, 08:18:26 »
Страхотна гара става! Честито.

Предлагам ти все пак да прежалиш около 10-15 лв:
- една платка, едностранна, универсална, с дупки през 2.5мм, продават ги в магазините за части, 2 - 4 лева.
- по едно реленце за всеки светофор, като това на снимката: Takamisawa SY-12-K. Препоръчвам ти го, защото скоро си купувах за 50 ст. бройката, т.е. 6 х 0.5 = 3лв. Трябва ти най-обикновено реле със само един превключващ контакт. Маое и да е за по-малко от 12 волта, ще му добавиш по едно съпротивление. Диодите може и да си ги спестиш, но и те са по 0.02 лв на брой.
- има клемореди с винтчета за жици и крачета за запояване на платка, общо 26 позиции за трите коловоза. Въпреки че е по-добре да си запоиш директно изводиет за платката и да "понаждаш" тези жици с другите към макета с друг куплунг или с клеморед (някой беше показал такова нещо в макета си).

Релето е такова:



Каква е идеята:

Всеки светофор се управлява от едно реленце. Нормално релето е изключено и свети червеното. Когато трябва - включваш релето (под 15 мА допълнителен ток) и света зеленото.

Как управляваш релетата? Ами ЦК ключетата за захранване на коловозите ще си ги купиш пак с по два контакта, но не с две, а с ТРИ положения - в средата - коловозът е изключен, влакът си чака. В дясно и в ляво - включваш коловоза и казваш кой светофор да светне - левия или десния.

Схемата: Предполага се че за всичко ще си направиш токоизправител за 12 волта. И без това ще ти трябва за светодиодите на светофорите. Може да използваш и обикновен адаптор за 12 волта без нищо друго след него. Ако трябва ще му добавиш един кондензатор (ако си няма вътре в него). Стабилизатор 7812 НЕ ти трябва за тази схема.
 
Гледаш само горната част на снимката. Показан е един коловоз. Това отдолу на снимката - за после. Всичко, заградено в пункитра, го запояваш на екперименталната платчица. Кабеляците ще ти останата почти същия брой както и без това подобрение, само платката ще ти е в повече, но ще я лепнеш някъде по пулта / до ключетата.



Така ако захранваш един коловоз, трябва да му щракнеш ключето в посоката, в която искаш да свети зеленото. За по-лесно - ако щракнеш в другата посока влакът пак ще си върви, нищо че не му свети зеленото.

А сега и черешката на тортата:
Това отдолу на снимката може и да го добавиш, може и да си го спестиш.

Ако го добавиш - по платката не пипаш нищо, т.е. може това опроводяване да го добавиш по-късно, ако се чудиш какво да правиш или ако ти харесва. Контактите, показани на схемата, са от автоматичните стрелки на Пикото - останалите три извода за положение на стрелката. Разбира се трябва да си намериш още автоматични стрелки вместо трите ръчни на снимката ти. С тези контакти зеленото ще свети не само ако си щракнал ключето в правилната посока, ами и ако стрелките са включени както трябва. Така може да докараш влак в коловоза при червено в изхода (което си е нормално) като не си му щракнал изходните стрелки както трябва. Също така можеш да дадеш зелено, но ако не са правилно щракнати стрелките ще си свети червеното. Естествено няма никаква блокировка за движениетона влака, т.е. машинистът ще си го управлява и ще внимава за стрелки и т.н., което според мен си е кефът на влакчетата.
На моята схема "ляво" и "дясно" са разменени спрямо твоята гара.

И още една черешка: Ако решиш някой ден, на това допълнение отдолу на снимката, плюсът към общия проводник на контактите на стрелките може да го вземеш не директно от захранването, а от схема за заето междугарие (също доста елементарна и ще се върже за няколко лева). Така зелено ще свети само ако следващия участък е свободен. Също така зеленото ще се смени автоматично с червено при стъпване на локомотива извън стрелките, което вече си е повече от истинско!

Въпреки че контактите на пиковките релета не са  много надеждни и понякога не включват добре, това по никакъв начин няма да ти пречи на карането на влака! Най-много да не светне някое зелено, но на захранването и задвижването на влака не се отразява.

ПС: Схемата си чисто моя разработка, въпреки че би трябвало да се среща и на още много места с различни автори. Нямам никакви възражения да си я използвате с некомерсиална цел в колкото си искате екземпляра  :pleasantry:

ПС2: Ако на диспечера му се вижда полезно може да премести от предишните ми постове в тема "лесни схеми за кефа в макета" или нещо подобно.
« Последна редакция: 30 Април 2012, 08:45:36 от mitko0888 »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #74 -: 30 Април 2012, 11:17:43 »
Сърдечни благодарности Митак  :drinks: Постове като твоя правят богатството на този форум и уникалността на тази тема.
Запазвам си информацията за да я предам на изпълнителя на схемата на малко по-късен етап.