Автор Тема: Стромснес-Маркариюд с Y7 на SJ и продължението до Хеслехолм  (Прочетена 7787 пъти)

BDZ

  • Trade Count: (7)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 212
  • Рейтинг: 15
  • БДЖ | III-V
Преди време, в една друга тема обещах да ви покажа снимки от атракционния влак, който тръгва от нашия град (Стромснесбрук - около 2000 ж.) и отива до съседния (Маркарид -около 3300 ж.). По тази стара линия вече не пътуват редовни влакове, освен този. Разстоянието между двата града е около 14 км. Датата беше 21 август. Успах се за сутришния влак, който потегли малко след 9 ч., но успях да хвана следващия в 10:30 ч. Накрая ще сложа линк към целия онлайн албум.

Преди да се кача на влака се отбих в жп гарата, която по принцип е затворена 364 дни в годината. За сметка на това е запазена идеално от времето, когато се е ползвала ежедневно:















Имаше един кантар-автомат за билети, който според инструкциите, доколкото разбрах, издаваше билети на различна стойност, в зависимост от броя на килограмите на пътника:






Продаваха се и пощенски картични с локални пейзажи, най-новите от които бяха от началото на 80-те и репродукции на стари чернобели фотографии. Една картичка/фотография струваше една крона (0,10€) и смело си купих 10, като момчето, което работеше този ден там ми подари още една - бонус - нали съм голям симпатяга. :dance1:

Нащраках набързо някоя друга снимка и бързо скочих на влака, че щях и него да изтърва:





Става въпрос за Y7 дизелова мотриса от 1955 г. Вътре миризмата на старо ме върна назад в детстовото ми. А пък, когато потегли и се залюшка, и затрака по релсите, и замириса на изгорял дизел... усещането беше велико - нещо средно между пътуване с теснолинейка на БДЖ и автобус Чавдар!








Билет си купих директно от влака, само там се продаваха, като двупосочния струваше 60 крони~6€. Кондукторът, между другото предлагаше и лотарийни билети.






Влакът (две скачени мотриси) не вдигна повече от 35-40 км/ч., което беше удобно за правенето на снимки на разни обекти около линията. Нямаше много за снимане - почти през цялото време влакът си пробиваше път в гъсталаците обрасли около трасето, но сметнах, че ще е добре да се видят и "пейзажите" - тях в албума накрая.

В Маркарид стояхме неповече от 5-10 минути, затова не се отдалечих много от влака и нащраках това, което беше около мен:









Маркарид до 3 г. ще бъде свързан с индиректно чрез Погатог влака с Копенхаген (през Малмьо) и евентуално с Халмщад. За целта гарата ще бъде преустроена - дефакто ще има нова сграда, нови перони, както ще се строят и други нови междинни гари.
Чак навръщане ми направи впечатление, че когато влака влезе в обратно в града и минаваше през жп прелезите без никаква сигнализация, намаляше значително скоростта, а кондукторът скачаше в движение преди прелеза и вървеше пред и успоредно на влака с червено флагче и после скачаше обратно на влака, до следващия такъв прелез:









Когато пристигнах се позавъртях отново около гарата, където беше изложен един стар теснолинеен парен лок:





После реших да отида до локомотивното депо, което също беше отворено за посетители и там нащраках някои интересни неща:
















Навръщане към къщи си мислех следното: Швеция е малко над 9 милиона (и ние бяхме толкова преди 20-ина години). ЖП транспорта е развит и продължава да се развива - и в България беше развит преди време. Макар, че някои линии са в Швеция са затворени, като тази примерно, заради това че паралелно на нея върви магистрала Е4, тези линии и гари не са замрели напълно, и влаковете - също. Напротив, поддържат се и се възстановяват. Всъщност това атракционно пътуване беше организирано с помощта на жп клуб от съседната провинция Сконе. Момчето от жп гарата ми обясни идеята. Всеки клуб получава субсидия от правителството всяка година в замяна на представен проект за нейното реализиране. Хората участват в реализирането на проектите на доброволни начала без заплащане - в повечето случаи са пенсионирани служители на SJ или просто ентусиасти. Приходите от продажби на билети остават в клуба и се използват за финансиране на самостоятелни текущи или бъдещи проекти на клуба. Системата е просто чудесна - всички са печеливши.

Ето и всичките снимки от цялото пътуване.

А това e модел в НО с пощенски/товарен вагон:




С голяма надежда снимката, приложена към писмо, ще бъде надлежно изпратена до Дядо Мраз. :scenic:
« Последна редакция: 15 Юли 2015, 14:34:59 от BDZ »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Стромснес-Маркарид с Y7 на SJ
« Отговор #1 -: 01 Септември 2010, 08:23:22 »
 :hi: :hi: :hi:
Приятно ни разходи!
И поу4ително... :yes:

evrokoma

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Стромснес-Маркарид с Y7 на SJ
« Отговор #2 -: 01 Септември 2010, 08:25:33 »
 :clapping:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 531
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Стромснес-Маркарид с Y7 на SJ
« Отговор #3 -: 30 Март 2012, 16:45:20 »
ПривеД!

Топка ми стана на гърдите............ :( :( :(

Тези неща ги изживявах и в ГДР,ГФР, Чехия, Словакия, Унгария , даже и в Румъния  и сега могат да се изживеят ТАМ...........

И В  БЪЛГАРИЯ /1985-93/.....  Оттам ми е болката...

Положихме основа, от която даже гьол не е останал :diablo: :diablo: :diablo:

Борис - приятел на железниците

BDZ

  • Trade Count: (7)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 212
  • Рейтинг: 15
  • БДЖ | III-V
Re: Стромснес-Маркарид с Y7 на SJ
« Отговор #4 -: 15 Юли 2015, 14:34:01 »
Отдавна не бях писал по темата, поради липса на време и желание, но сега ще продължа с историята. Ще се самоцитирам:

Цитат
Маркарид до 3 г. ще бъде свързан с индиректно чрез Погатог влака с Копенхаген (през Малмьо) и евентуално с Халмщад. За целта гарата ще бъде преустроена - дефакто ще има нова сграда, нови перони, както ще се строят и други нови междинни гари.

Политиците си удържаха на думата и декември 2013 г. беше офиално открита новата отсечка Маркариюд-Хеслехолм (Markaryd-Häsleholm).



Ще започна малко по-отрано - октомври месец в местния вестник излезе анонс, че на 14-и декември тържествено ще бъде пуснат в експлоатация новия влак, заради който бяха модернизирани и също пуснати отново в експлоатация 3 нови спирки Маркариюд, Бярнум (Bjärnum) и Витхьо (Vittsjö). Също така, общината в Маркариюд щеше раздаде 30 безплатни двупосочни билета за официалното откриване на лотариен принцип, като беше нужно само да се прати имейл до един от общинските шефове с име и адрес на кандидата. Още същия ден се пробвах, а после навих и жена ми и тя да прати. След няколко седмици получих писмо от общината - бях спечелил билет, но за съжаление само аз. Когато дойде заветния ден, си взех фотоапарата и поех към депото в нашето село Стрьомснесбрук. Защо там ли? Оказа се, че официално първият влак, за който бях спечелил билета, тръгва не от Маркариюд, а обратно - от Хеслехолм. Поради тази причина местния ЖП клуб, за който бях писал по-рано, организираха пътуване ранно безплатно пътуване с два от музейните шинобуси от Стрьомснесбрук до Хеслехолм. В кабината до машиниста имаше представители на две шведски държавни пътни агенции, които трябваше да обезпечат сигурността на пътуването:





По пътя за Хеслехолм спряхме само в Тимфьорш и Маркариюд, където се качиха още официални гости, т.е. местния елит (политици и бизнесмени). Вече сме в Хеслехолм:








Тъй като имаше около час до обратния влак и поради факта, че никога не бях стъпвал в Хеслехолм (около 18-19 хил. жители), реших да се разходя до центъра, който беше на 1-2 минути пеша от гарата. Добре, че го направих, защото попаднах на тържество, организирано по случая:







През това време влакът, който всички чакахме се беше композирал:





Докато чакаха, пътниците получиха топла супа на гарата:





Някои пък си направиха снимки за спомен:





Събитието съвпадаше с празнуването на Санта Лусия, която също щеше да се качи на влака:





Един Х2000:





Един Оресундтог (Öresundståg):





Време е:





Отвътре влакът изглеждаше доста прилично:







Тръгнахме:






Имаше посрещачи в Бярнум (население около 2700 жители):





И тържество:






Новата спирка в Бярнум с автомат за продажба на билети:







Репортери на местните вестници:





Ново, енергоспестяващо осветление:





Влакът може да се ползва самостоятелно и от инвалиди:





Безплатни коледни картички за пътуващите:





Който иска да гледа ТВ:





Не съм сигурен, дали всички, но някои влакове в Швеция си имат лични имена, подобно на плавателните съдове. Този влак, на който бях в момента се наричаше Поста-Нила. Поста-Нила е прякора на известна в далечното минало жена (прислужница в замъкa в Ховдала преди около 2 века), която освен да прислужва е имала задължението два пъти в седмицата да носи пощата между Ховдала и Криханста (Kristianstad), като разстоянието е било 40 км в едната посока. Поста-Нила е вървяла с пощата през рамо пеша из горите, а под наметалото е държала пистолет, с който се е защищавала при опасност:





Пристигнахме във Витхьо (около 1600 ж.):







Тези хора, актьори от театъра във Витхьо, се качиха в последствие на влака, където раздаваха поздравителни картички на пътуващите:





Вече сме в Маркариюд (около 4 хил. ж.):








Асансьорът се позлва по предназначение само от тези, които имат реална нужда:





Още в понеделник следващата седмица бяха спрени всички автобуси между Хеслехолм и Маркариюд, на които им се дублираше разписанието с влаковете.

В момента тук се обсъжда новия високоскортен влак, който ще се движи със скорост над 300 км/ч. и ще свързва Стокхолм и Малмьо за около 2 часа и половина. Още не е решено 100% откъде точно ще минава, има шанс да минава през нашата община, затова в момента местните политици лобират непрекъснато за това, като изтъкват предимствата - по-ниската цена на проекта и по-краткото разстояние. Влакът естествено няма да спира тук, но голямото предимство е, че инфраструктурата ще може да се ползва и от локални мотрисни влакове, които ще свързват по-малките градове и села. Има голяма вероятност цялото трасе да бъде построено върху мостова конструкция, което има няколко плюса - по-бързо строителство, по-безопасно и вероятно по-евтино.


Целият албум със снимките - тук.

BDZ

  • Trade Count: (7)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 212
  • Рейтинг: 15
  • БДЖ | III-V
Това лято след подмяна на траверсите, нова баластра  и други подобрения по прелезите пуснаха сезонен влак от нашето село този път до другото съседно. :locomotive:


https://www.youtube.com/watch?v=PAQWYCbWul8