Автор Тема: Да попитам по-опитните и знаещи!?!  (Прочетена 763221 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2670 -: 13 Май 2019, 21:57:09 »
Много неща ми се видяха "грешни" във филмчето, но все пак всеки може да прави каквото си иска.

Първо, тези моторчета са от типа RF300 (12 мм) и RF400 (по-тънкото, 10 мм), като буквата F означава че са с "прецизен метален комутатор", т.е четките са едни тънки метални телчета вместо графитни четки.



В резултат на това моторчето има много тих и плавен ход, тръгва при много ниско напрежение и т.н. Роторът е с голям диаметър и има достатъчна инерция. Всичките хубости са за сметка на това, че комутаторът не трябва да се натоварва по ток. Не трябва да се претоварва и по напрежение. Не трябва и да се развърта с високи обороти. Имам поне 30 такива моторчета с може би поне 10 различни вида намотки, преди години им търсих подробни данни и режими на работа.
Всичките моторчета RF300 са за напрежение 1 до 6 волта (попадна ми само едно 07760, за 12 волта, но то е 45 ома и е изключително маломощно). И се препоръчва да работят с ток не повече от 2 до 3 пъти тока на празен ход, т.е. да работят с 20 до 50 мА. И за всичките се препоръчва да работят в диапазона от 2000 до 4000 оборота.
Faulhaber също прави такова моторче, то се предлага от SB за заместител на флайшманските палачинки и хората дават луди пари за такова задвижване, което обикновено е на цената на целия локомотив. Дори и за него официално производителят казва в непрекъснат режим да работи на 2500 оборота, 56 мА, въпреки че е 12 волтово с над 10000 оборота (вж. ред 30 и 31 в документацията).
Освен това всички тези RF300 моторчета са доста слаби - като въртящ момент. При натоварване и използавнето им във влакчета доста бързо просто спират да въртят (имам достатъчно такива, дори и от по-големите модели 310 и 320, както и един от типа RF500 в задвижването на стрелките ми). Само въртенето на зъбчатките е достатъчно за нормалното им натоварване, а като се сложат вагони или наклон в трасето, претоварването е гарантирано.

Поради всичко това съм се отказал от всички RF моторчета, които съм слагал преди време. Имам само един работещ лок с прецизни метални четки, но там моторчето е FF (дълго и тънко, а не късо и дебело), токът е 90мА при боксуване на локомотива, 50мА на празен ход (т.е. под два пъти), а редукторът на локомотивчето (Т3) е 1:40 при което моторчето си е точно в препоръчания режим и не се претоварва.

За директна замяна в Пико, Лима и т.н. с тези моторчета - става много лесно, резултатът е много добър, но предварително е казано, а и от практиката е доказано, че това ще издържи не много време. Особено при тръгване, теглене на вагони и т.н. режими на работа на влакчетата. Но понеже е без пари, после ще го смениме пак.

Заради всичко това, което изписах, във влакчетата се използват моторчета с графитни четки, а не с прецизни метални. Това са мотори от типа RC, FC и т.н. Дори и в тези случаи моделистите (в Германия) ги наричат "мотори за един долар", които се пробутват в локомотиви за по 300 и повече. Това се прави от Пико, Мерклин, Брава и т.н., все известни фирми, които използват въпросните "необслужваеми" моторчета. Когато се наложи винаги може да се купи резервно моторче, нищо че се предлага за по 30 - 50 евра. А пък добрите моторчета за влакчета, както е известно, позволяват четките и колектора да се почиства а не да се подменя цял капсулован мотор.

Във филмчето има и безброй други тъпотии. Например напълно излишния нов лагер на оста (който става трети за 15 мм ос). Също така ме впечатли "центроването" на моторчето с горещ силикон, вместо предварително да се фиксира с три еднакви клечки в околовръст.

Върхът е "предпазването" на мотора от високите напрежения с показаните 4 диода. Въобще не е нужно да са в двата извода на мотора. Освен това с тях се изрязват точно 1.3 волта, а се твърди че с тези диоди можело 6 волтовото моторче да се включи безопасно в декодера, който подава 18 волтови импулси. Да не говорим че тези диоди сериозно пречат на точната работа на BEMF-то на декодера (тъй като диодите са хубаво нелинейни елементи). Не говоря въобще за неизползването на елементарна "трета ръка" (щипка) при запояването.

Резултатът накрая на филма за мен е повече от очакван - цифров локомотив, който с минималното завъртане на мишката тръгва с отскока на старо Пико. А и замяна на мотора при запазване на цялата грешна концепция - зъбни колела, една задвижена талига - си е направо безмислено. Но пък е снимано на ролер стенд!
« Последна редакция: 13 Май 2019, 22:11:30 от mitko0888 »

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2671 -: 13 Май 2019, 22:00:13 »
Off-Topic:
Имат разлики естествено, но тези от сд-тата тръгват при 0,4v, пикото- при 0,7v. И може да ми се струва, но тези  от сд ромите каточели се развъртат по плавно.

Аз точно на един бр55 сложих такова от СД че той нямаше никъв ама не е като мотора на пико . Да не говорим че не пасва по никъв начин и пада голямо рязане с дремела . А и логино да се предположи че са по маломощтни щото все пак въртят едно ремъче да отварят и затварят чекмедженцето на СД-то . А и има огромна разлика в размера на четките  ако си отварял да видиш това моторче има четчици с лупа да ги гледаш докато всички жп мотори имат четки да ги параш с пръсти яка работа което не е без значение .
Но все пак стават де ако искаш да задвижиш лок да не стои стендов модел . Ако си свикнал на движението на истинските локове няма как да го докараш поне аз още не съм успял де  ;D

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2672 -: 13 Май 2019, 22:09:42 »
Севтльо ми напомни още едно твърдение, дали беше от филма - че моторчето работело без проблеми дълго време в компютрите. Тези моторчета са само за отваряне и затваряне на чекмеджето, а не за въртене на самото ЦД или за местене на главата.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2673 -: 13 Май 2019, 22:27:50 »
Хубави моторчета може да се намерят из стари СД плеари или авто сд-та особено от маркови машини
сд-тата за компове са евтина техника

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2674 -: 13 Май 2019, 23:03:45 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=268.msg115933#msg115933 date=1557773364
За невярващите
 https://www.ebay.de/itm/Mehano-Konvolut-H0-Bastelware/192906350055?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
за 40 еврейчета които на мен ще ми излязат към 100 левчета +10-ина за доставката до нас
Тъй, тъй ама е Механо и то с "defect", "bastler" и т.н.
 Митко  Евала за стойностният пост, в който всеки търсещ отговори на въпросите си тук, може да си направи преценка какво иска да врътка на релсите си. И пак споделям, че мотор от порядъка на пико /най евтиния е около 15$/, роко / около 35$/ и "времянка" за без пари няма как да се конкурират : "И ние пушим цигари Кент и ядем бонбонки Тик-Так " :) . Не съм отварял тези мотори от сд тата, но видях снимката, и повечето играчки на хлапето които съм "ручкал"-ремонтирал на хлапето са с такива боклукчави пластинки, бе доста карат гадините по цял ден с 3 батерии ти надуват главата. И тука си задавам въпроса- по колко часа връткам даден лок на ден- 1,2,3, така че всеки си преценя сам. Аз лично съм твърдо за четковите и по-скъпи що се отнася за моделизма, но някой може да иска за 2лв мотор да си монтира и да си го сменя всеки месец ''Разни хора , разни идеали".
 Доста разводних но отново  :hi: , че споделихте опит момчета!
« Последна редакция: 13 Май 2019, 23:20:02 от dred77 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2675 -: 13 Май 2019, 23:14:20 »
Тия от играчките са нещо такова - тип 130. Виж на края на пластинките са графитните четки:



(това е моторче от т.н. Пико класик. Що пари дадох едно време за "хубаво" моторче ...).

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2676 -: 14 Май 2019, 00:58:24 »
Off-Topic:
Тъй, тъй ама е Механо и то с "defect", "bastler" и т.н.
Бастлер само ако имат некви финни детайли счупени дето да не мога да възстановя евентуално че ме няма в художествената самодейност
иначе електрически и механично при мен а и при вас като гледам бастлер не минава  :lol:
Иначе по въпроса с моторите в края на крайщата няма проблем да си сложиш моторче от сд аз имам два лока такива вече и си знам че са 5 в и си подавам горе долу толкова от врътката ако не се претоварва ще работи десетилетия.

Иначе и в дсс с декодер може ако има възможност да се прекъсне захранването на Н-моста и му се сложи един 7805 или 7808 примерно и там ще изкара с десетилетия

ПП
ето още една покупка моя ако механо не ви кефи въпреки че са доста добри особено пък за цената си
тоя червения лок бостан анд мей е задвижен и на 6-те оси

ето едно пико за 10 еврейчета  ;D фдаже пише че е дигитал което не е сигурно много
https://www.ebay.de/itm/PICO-Diesellokomotive-BR-218-Bahnbau-DB-/312585213637?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&nma=true&si=GDFqZQtadLLiqxxl6eOGRQ0Sl8E%253D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc

« Последна редакция: 14 Май 2019, 01:08:55 от svetljjjo »

Ndp007

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2677 -: 14 Май 2019, 10:51:46 »
Защо на повечето двигатели на мерклин на мястото на едната графитна четка има поставено едно навито.Аз направих чека графитна както трябва да е и с медното работи по добре.Преправено за DC.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2678 -: 14 Май 2019, 22:07:51 »
не ти виждам снимката

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2679 -: 14 Май 2019, 22:37:17 »
и аз имамх едно с такава медна мрежа навита на руло ама мисля че май вътре трябва да има и нормална графитна четка а тая оплетка да е по нагоре за добър контакт с горната страна и за уплатнение да не клапче .
Не съм сигурен чесно казано мерклинските двигатели са ми малко чужди никога не съм се интересувал в детайли от тях  ;D

Ndp007

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2680 -: 15 Май 2019, 08:14:47 »
Цитат на: Ndp007 link=topic=268.msg115942#msg115942 date=1557820306
Защо на повечето двигатели на мерклин на мястото на едната графитна четка има поставено едно навито.Аз направих чека графитна както трябва да е и с медното работи по добре.Преправено за DC.(Image removed from quote.)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2681 -: 15 Май 2019, 21:26:43 »
Цитат на: Ndp007 link=topic=268.msg115942#msg115942 date=1557820306
Защо на повечето двигатели на мерклин на мястото на едната графитна четка има поставено едно навито.

Едната четка е нормална, графитна. Другата е от медна мрежичка, която трябва да обира графитния прах и да почиства колектора. Продават се в комплект. Сменят се когато някоя от двете стане по-къса, или с неравна повърхност, или медната мрежичка стане много замърсена.





svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2682 -: 18 Май 2019, 11:56:17 »
Off-Topic:
ето едно пико за 10 еврейчета  ;D фдаже пише че е дигитал което не е сигурно много
https://www.ebay.de/itm/PICO-Diesellokomotive-BR-218-Bahnbau-DB-/312585213637?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&nma=true&si=GDFqZQtadLLiqxxl6eOGRQ0Sl8E%253D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc

Днес получих локомотивчето отворих го и верно имаше декодер вътре .
Закачих си тестовата централа директно на входа на декодера и адреса не беше 3 пренастройх го на 3 и тръгна лампите светиха
Липсват му 3 буфера и закопчалките аз закопчалки имам и му сложих.
И целия му бастлер се оказава липсата на 3 буфера .
Да се похваля го пиша това не че е важно инякой го интересува  ;D

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2683 -: 18 Май 2019, 20:11:04 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=268.msg115940#msg115940 date=1557784704
Иначе и в дсс с декодер може ако има възможност да се прекъсне захранването на Н-моста и му се сложи един 7805 или 7808 примерно и там ще изкара с десетилетия
Може да намалиш и CV5  /Vmax/ също, или да си поиграеш с таблицата CVs 67-94.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2684 -: 18 Май 2019, 22:19:41 »
Вие как мислите дали реално CV5 наистина намалява напрежението.
Аз с моите не чак толкова зъдълбочени познания по електроника мисля че реално не се намалява напрежението а са съкръщава продължителноста на импулса.
В смисъл такъв че за да се намали реално напрежението би трябвало изхода да е от тип аналогов и да има възможност да мени съпротивлението си за да не отпушва до край транзисторите в Н-моста и така да се получи пад в тях за да има реално намаляване на напрежението подадено върху мотора нещо подобно като цифровите потенциометри.
Обаче някъде четох че тоя пъд върху транзистора ако е по голям съчетан с по голям ток води до прегряване и до изгаряне което е и логично.
Ама аз мисля че изхода си е цифров и има само две състояния и дефакто се мени само продължителноста на импулсите както е при регулирането на скороста .
Вие кво мислите по въпроса а някой може и замервания да е правил и да знае реалното състояние на нещата ?!?