ШИМ върши работа и е полезен само за схемите, които управляват DC моторчето. Но не и за самото моторче. Особено за моторчетата "тип Мабучи", каквито са тези от CD, от принтери и т.н. Всеки може сам да се убеди като пусне с пиковка мишка лок на Пико и на Роко - първият бръмчи със 160 Hz на ШИМ-а, вторият е така сметнат че бръмченето почти не се чува. Същото важи и за 20 или 40 kHz. Съответно колекторът, заедно с четките, се износват от искрите според амплитудата на ШИМ сигнала (18 волта при DCC), а не спрямо средната стойност на напр. на мотора.
Имаше едни "препоръки" някъде в интернета, преди да се хвалим с бавното движение и маневри с големи локомотиви, първо да направим някалка кръгчета на нормалната им скорост за да се почистя четките и колектора. А пък на маневрените локомотиви се слага предавка 1:40 до над 1:50, за да се движат бавно при нормални обороти на моторчето, а не на тези ниските, които и аз показвам в моите клипчета

Разбира се, доката се науча на тези неща, успях да съсипя оригинални моторчета на T3, V60 и едно италианско малко FS. След което първите две ги преработих, третото не го използвам за маневри.
Само за тези, които се занимават с моделизъм: Най-доброто за влакчето и за движението му е да се променя едновременно и амплитудата, и ширината на импулсите. Както съм си направил в моето захранване. Например
Т3 (с новото му моторче Мабучи "от CD"), тръгва при промяна на ШИМ-а от 5% до 100%, но при 2V амплитуда. След това увеличавам амплитудата от 2 до 6V при липса на импулси. Има и такова фабрично захранване - коментирано е някъде тук по темите - програмират се стотина локомотива и как да им се увеличава плавно скоростта - напрежение и ШИМ.
Разбира се при DCC резултатът е най-добър. Но това е заради BEMF, което се следи, а не заради ШИМ-а. Който не вярва - да си изключи Load Control / Back EMF от декодера и да види че е по-добре да караш с пиковска тухла, от колкото с DCC декодер с 20 -40 kHz ШИМ без регулиране.
И последно:
ето тук един образ си е играл да види за колко време ще изгори едно моторче "Мабучи FA-130" с редуктор Tamiya, като го захранва не с 3 волта а с повече (4 до 7.2). Моторчето е "с метални четки" (не прецизни и не въгленови), но въпреки това резултатите са повече от ясни.