Автор Тема: Да попитам по-опитните и знаещи!?!  (Прочетена 761898 пъти)

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2686 -: 19 Май 2019, 12:04:18 »
ШИМ върши работа и е полезен само за схемите, които управляват DC моторчето. Но не и за самото моторче. Особено за моторчетата "тип Мабучи", каквито са тези от CD, от принтери и т.н. Всеки може сам да се убеди като пусне с пиковка мишка лок на Пико и на Роко - първият бръмчи със 160 Hz на ШИМ-а, вторият е така сметнат че бръмченето почти не се чува. Същото важи и за 20 или 40 kHz. Съответно колекторът, заедно с четките, се износват от искрите според амплитудата на ШИМ сигнала (18 волта при DCC), а не спрямо средната стойност на напр. на мотора.
Имаше едни "препоръки" някъде в интернета, преди да се хвалим с бавното движение и маневри с големи локомотиви, първо да направим някалка кръгчета на нормалната им скорост за да се почистя четките и колектора. А пък на маневрените локомотиви се слага предавка 1:40 до над 1:50, за да се движат бавно при нормални обороти на моторчето, а не на тези ниските, които и аз показвам в моите клипчета :)
Разбира се, доката се науча на тези неща, успях да съсипя оригинални моторчета на T3, V60 и едно италианско малко FS. След което първите две ги преработих, третото не го използвам за маневри.

Само за тези, които се занимават с моделизъм: Най-доброто за влакчето и за движението му е да се променя едновременно и амплитудата, и ширината на импулсите. Както съм си направил в моето захранване. Например Т3 (с новото му моторче Мабучи "от CD"), тръгва при промяна на ШИМ-а от 5% до 100%, но при 2V амплитуда. След това увеличавам амплитудата от 2 до 6V при липса на импулси. Има и такова фабрично захранване - коментирано е някъде тук по темите - програмират се стотина локомотива и как да им се увеличава плавно скоростта - напрежение и ШИМ.
Разбира се при DCC резултатът е най-добър. Но това е заради BEMF, което се следи, а не заради ШИМ-а. Който не вярва - да си изключи Load Control / Back EMF от декодера и да види че е по-добре да караш с пиковска тухла, от колкото с DCC декодер с 20 -40 kHz ШИМ без регулиране.
И последно: ето тук един образ си е играл да види за колко време ще изгори едно моторче "Мабучи FA-130" с редуктор Tamiya, като го захранва не с 3 волта а с повече (4 до 7.2). Моторчето е "с метални четки" (не прецизни и не въгленови), но въпреки това резултатите са повече от ясни.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2687 -: 19 Май 2019, 21:25:48 »
 Аз поне на 3 лока съм им спрял Back EMF, и си вървят доволно гладко. Изключил съм го поради бъг в самите декодери,  с включен правят едно дразнещо подскачане точно при спирането на локомотива. Може да е от декодерите, локовете са с различни мотори - Пико е69,бр106, Роко е44, все "ветерани". Естественно при спрян BEMF като го спираш /натоварваш/ не се опитва да възстанови движението, а просто "кляка" двигателя.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2688 -: 19 Май 2019, 21:44:36 »
Не съм казал че не може без BEMF. Написах че тогава тръгването и спирането ("клякането" както му казваш) е по-зле от здрава и хубава аналогова тухла.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2689 -: 19 Май 2019, 22:11:20 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg116018#msg116018 date=1558291476
Не съм казал че не може без BEMF.
Така е. Аз пък написах, че съм принуден да го спра поради бъг най вероятно в декодерите, които ползвам за тези локомотиви /евтинки по 12$ долу горе/ . Доста мазно потеглят и спират, с изключен BEMF. Но същите тези декодери с мотори на Trix, Marklin, и по-ново PIKO /NS br185/ работят с включен BEMF, без споменатите по-горе проблеми с подскачането при спиране. Като цяло се замислям за подмяна на всички с Zimo  Sound /заради railcom/ но за момента са така. :drinks:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2690 -: 19 Май 2019, 22:16:36 »
В магазина ESU без звук е около 40 лв. Има си всичко и съм много доволен за парите си от него. Zimo според мен са една идея по-добри в настройките, но разликата е минимална.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2691 -: 20 Май 2019, 01:28:31 »
Off-Topic:
Така е. Аз пък написах, че съм принуден да го спра поради бъг най вероятно в декодерите, които ползвам за тези локомотиви /евтинки по 12$ долу горе/ . Доста мазно потеглят и спират, с изключен BEMF. Но същите тези декодери с мотори на Trix, Marklin, и по-ново PIKO /NS br185/ работят с включен BEMF, без споменатите по-горе проблеми с подскачането при спиране. Като цяло се замислям за подмяна на всички с Zimo  Sound /заради railcom/ но за момента са така.

Е ако един и същ декодер с мотори на мерклин трикс и там квото споменаваш работи добре а с пикото подскача логично е да се предположи че има проблем с моторите.
В смисъл не че са се скапали а нещо от сорта или консумират повече или по малко и излизат извън обхвата на това BEMF
то няма ли настройки ?!?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2692 -: 20 Май 2019, 07:41:00 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=268.msg116027#msg116027 date=1558304911
Off-Topic:
Така е. Аз пък написах, че съм принуден да го спра поради бъг най вероятно в декодерите, които ползвам за тези локомотиви /евтинки по 12$ долу горе/ . Доста мазно потеглят и спират, с изключен BEMF. Но същите тези декодери с мотори на Trix, Marklin, и по-ново PIKO /NS br185/ работят с включен BEMF, без споменатите по-горе проблеми с подскачането при спиране. Като цяло се замислям за подмяна на всички с Zimo  Sound /заради railcom/ но за момента са така.

Е ако един и същ декодер с мотори на мерклин трикс и там квото споменаваш работи добре а с пикото подскача логично е да се предположи че има проблем с моторите.
В смисъл не че са се скапали а нещо от сорта или консумират повече или по малко и излизат извън обхвата на това BEMF
то няма ли настройки ?!?

Проблемът е в насторйките на декодера, или в декодера (ако не може да се настройва както трябва), не е проблемен моторът.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2693 -: 26 Май 2019, 14:09:31 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg116022#msg116022 date=1558293396
В магазина ESU без звук е около 40 лв. Има си всичко и съм много доволен за парите си от него. Zimo според мен са една идея по-добри в настройките, но разликата е минимална.
Предполагам, че говориш за тези:https://hobbyland.bg/vlakcheta-zhp-modelizm/osche-za-maketa/dekoderi/esu53611-esu-lokpilot-standard-dcc-8-pin-interface.html- LokPilot стандарт ?
 На мен поне само не ми допада, че нямат подръжка на /ABC/: https://dccwiki.com/Automatic_Brake_Control, за разлика от LokPilot V4.0 https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-4-0-76405-003001-0-0-0-0-2-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html /CV 134/ , които са малко по-скъпички. LokPilot Nano  също нямат подръжка на /ABC/, като тази система ми се вижда доста лесна за реализация за глухи коловози, особенно ако "задкормилното устройство" е някой 3до10 годишен :) .

OBB_Rh_2016

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 109
  • Рейтинг: 36
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2694 -: 31 Май 2019, 18:18:24 »
Здравейте. Да попитам дали някои знае каква е разликата между моделите на MFS на кибри ? Единия се води 16150, а другия 26150. Каква е разликата ?  :pardon:

Tatcho

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 308
  • Рейтинг: 29
  • БДЖ, DB, Privat Bahn
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2695 -: 31 Май 2019, 19:37:59 »
16150 е за сглобяване, а 26150 е готов модел затова е разликата в цената.

OBB_Rh_2016

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 109
  • Рейтинг: 36
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2696 -: 01 Юни 2019, 01:32:00 »
Цитат на: Tatcho link=topic=268.msg116098#msg116098 date=1559320679
16150 е за сглобяване, а 26150 е готов модел затова е разликата в цената.

Ахаа.. Благодаря ти!  :good: :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2697 -: 01 Юни 2019, 13:11:20 »
След като си го сглобиш трябва да му налепиш ваденките, ако искаш след това да ги лакираш отгоре. Освен това трябва да си намериш и метални колела и закачалки.

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 360
  • Рейтинг: 165
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2698 -: 06 Юни 2019, 11:10:42 »
Ето едни гари красиви и съхранявани като паметници на културата.

https://www.cntraveler.com/galleries/2013-02-01/most-beautiful-train-stations-photos

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2699 -: 03 Август 2019, 21:50:29 »

как да си направя такива скали - с гипс или моделин?