Автор Тема: Да попитам по-опитните и знаещи!?!  (Прочетена 762981 пъти)

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4782
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2970 -: 14 Октомври 2020, 11:04:32 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg119826#msg119826 date=1602655377
по един кондензатор и един диод от всяка страна - по-просто няма как да стане.

Ако продължават да мигат, трябва да добавиш и по още едно съпротивление в плюса, около 3 - 5 килоома, тези на лентата са много малки.

Ако си поръчваш на някой от София - полъчвай смело. Съпротвленията в Елимекс са около една стотинка (мисля че се купуваха по 50 бр. за 50 ст.). Събери си 300 ома, 1 ком, 3 ком, 10 кома, да си имаш. Диодите са до 2 стотинки, т.е. 50 броя за левче. Може да си вземеш и от едните, и от другите, малките, стъклените. Кондензаторите може да са по-скъпички - някои стигат и до 10 - 20 стотинки на брой, но може спокойно да се охарчиш за 20-тина бройки.

Парите не са проблем,кой да го свърши,ще си платя!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2971 -: 14 Октомври 2020, 20:51:45 »
Ако бързаш, влез през мрежата при поляците,
от ТМЕ - пускаш си менюто на какъвто език искаш,
избираш си частите и поръчваш - трябва да се регистрираш, където и да запишеш адреса на който ги искаш.
Плащаш и 3 до 5 дни са при теб. Поне за толкова
идват в България. Поляците бачкат с цяла Европа и
имат много богат асортимент както от части, така и от
доста апаратура.
Ето ти линка им - попълни си всичко коректно и ще си доволен:

https://www.tme.eu/bg/katalog/
« Последна редакция: 14 Октомври 2020, 20:54:54 от pach »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4782
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2972 -: 15 Октомври 2020, 18:22:40 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg119819#msg119819 date=1602566119
Надявам се че е траф, а не онази малка мишчица.
Взимаш едното парче лента, от нейния плюс на лентата има първо едно съпротивление, после трите диода до минуса. Всичкото е последователно.
Взимаш един кондензатор, 100 микрофарада (uF), 16 волта. Запояваш му минуса на минуса на лентата, плюса на кондензатора - на този край на съпротивлението, който е към диодите, а не на плюса на лентата. На плюса слагаш един диод, последователно, може да е 1N4001 - 1N4007, или 1N4148, или какъвто имаш. Ако не ти харесва - кондензаторът го пробваш надолу или нагоре - от 10 до 470 uF. Като т ихареса - правиш и другото парче лента.

Днес си направих опит с локомотива:
Сложих го на масата легнал и му подадох ток с трафа,директно на колелото и плъзгалката!
Установих че всичко си работи перфектно без примигване и в двете посоки с различни скорости.
Като го сложа на релсите и започна да го карам напред,на стрелките започва това примигване на задният прожектор.
От това си вадя извода ,че при всяка загуба на контакт,макар и да не се отразява видимо на движението на локомотива,светодиода го отчита.

Мите,правилен ли ми е извода и поради това ли се нуждая от гореспоменатите елементи?
Кондензатори,които да компенсират загубата на ток и диодите да пропускат тока само в едната посока към кондезатора когато сменям посоката?!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2973 -: 15 Октомври 2020, 18:36:19 »
Ами пробвай както е полегнал, да допираш и махаш едната жица, под напрежение, и гледай светлината назад дали ще светка при прекъсване на тока.

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4782
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2974 -: 15 Октомври 2020, 18:42:49 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg119843#msg119843 date=1602776179
Ами пробвай както е полегнал, да допираш и махаш едната жица, под напрежение, и гледай светлината назад дали ще светка при прекъсване на тока.
Да присветква! :diablo:
Може би искренето предизвиква този ефект...
« Последна редакция: 15 Октомври 2020, 18:54:00 от toniemi »

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2975 -: 15 Октомври 2020, 19:05:18 »
Може би, при загуба на токоснемане, пък макар и за части от секундата, поради инерцията, правотоковият двигател минава в генераторен режим - динамо - и връща напрежение.  Може би, поради тази причина слагат дросел-кондензаторни филтри...

Изказвам само предположение - все пак, не съм електро инженер, а прост икономист по образование...

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2976 -: 15 Октомври 2020, 19:19:09 »
Да задам и аз един въпрос...понеже бастисахме днес трасето и искаме да правим ново, с големи завои, по които да хвърчат TGV, Pendilino, Shiniansen и други подобни, та въпросът ми е:. кои флексове са най-добрите, с най-добър профил за скоростни влакове.  Милрометакит отпадат от сега.  Следващите най-добри ме интересуват.  Гледах Mehano - стабилен профил, като на съвременните релси, ама нямат флексове...

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2977 -: 15 Октомври 2020, 19:46:18 »
Цитат на: Nenchev link=topic=268.msg119845#msg119845 date=1602777918
Може би, при загуба на токоснемане, пък макар и за части от секундата, поради инерцията, правотоковият двигател минава в генераторен режим - динамо - и връща напрежение.  Може би, поради тази причина слагат дросел-кондензаторни филтри...

Бре как го уцели!

За релсите - слагай Тилиг елит и не си губи времето с друго. Пък за високите реборди си направи едно овалче с нещо друго, ако мислиш още да се занимаваш с тях.

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2978 -: 15 Октомври 2020, 20:20:28 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=268.msg119847#msg119847 date=1602780378
Бре как го уцели!

За релсите - слагай Тилиг елит и не си губи времето с друго. Пък за високите реборди си направи едно овалче с нещо друго, ако мислиш още да се занимаваш с тях.

Аз, не че разбирам, но цитирам знаещите, а те казват, че Тилиг елит са абсолютни боклуци. Не знам как е в действителност, но знаещите казват Пеко или Вейнерт.
 ;D 
« Последна редакция: 15 Октомври 2020, 20:23:07 от Krasi Tankista »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2979 -: 15 Октомври 2020, 21:08:23 »
Краси, не знам кои са тези знаещи. Вярно е че някои неща са =на вкус= ама с релсите не е баш така.

Пеко има код 100 - които в главата са прекалено широки / дебели, което веднага бие на очи. 25% повече от нужното.

По-точните код 83 пък имат доста повече траверси по дължина, от колкото сме свикнали да виждаме. Което е направено за американски модели, но за европейските е доста непривично. И стрелките им са криви само до сърцето, което в Европа го има само за едни рядко използване вече стрелки.

А и на всичките им стрелки езиците са закачени на чеп, а на Тилиг са еластични, като истинските.

Майн глайс е друго, ама 250 евра за една кръстачка мисля че е малко повече от колкото се полага. А и с този измислен трети механизъм в средата - пълен провал. Нормалните стрелки даже и на части са по 40 евра, а не по 10.

Тилиг може и да е болук ако го редиш на пода, но най-хубавите макети незнайно защо са само с Тилиг ...

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2980 -: 15 Октомври 2020, 21:38:50 »
Вайнарт са за хора, които не са чели Филип Котлър (по-точно частта "как да продаваме нещо безсмислено на безумно висока цена"") и аз точно поради тази причина съм ги сложил в черния списък.  Везните накланят към Тилиг, май, май...

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2981 -: 15 Октомври 2020, 23:29:10 »
Цитат на: Nenchev link=topic=268.msg119846#msg119846 date=1602778749
Да задам и аз един въпрос...понеже бастисахме днес трасето и искаме да правим ново, с големи завои, по които да хвърчат TGV, Pendilino, Shiniansen и други подобни, та въпросът ми е:. кои флексове са най-добрите, с най-добър профил за скоростни влакове.  Милрометакит отпадат от сега.  Следващите най-добри ме интересуват.  Гледах Mehano - стабилен профил, като на съвременните релси, ама нямат флексове...

За какви радиуси е проектирано новото трасе?

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2982 -: 15 Октомври 2020, 23:42:42 »
Цитат на: Nenchev link=topic=268.msg119845#msg119845 date=1602777918
Може би, при загуба на токоснемане, пък макар и за части от секундата, поради инерцията, правотоковият двигател минава в генераторен режим - динамо - и връща напрежение.  Може би, поради тази причина слагат дросел-кондензаторни филтри...

Изказвам само предположение - все пак, не съм електро инженер, а прост икономист по образование...

Интересна теория, но по мое мнение това няма как да се случи в моделизма, тъй като за да премине електродвигателят в генераторен режим, върху вала му трябва да се приложи механична сила с достатъчна големина. Инерцията тук не е достатъчна.
По-скоро редовното почистване на релсите, стрелките и колелата ще свърши добра работа.

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2983 -: 16 Октомври 2020, 07:11:40 »
Цитат на: pavlinbg link=topic=268.msg119854#msg119854 date=1602793750
За какви радиуси е проектирано новото трасе?

Гоним 700-900 мм, само на места, поради формата ще има падане до 500, може би...

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2984 -: 16 Октомври 2020, 15:25:51 »
Цитат на: pavlinbg link=topic=268.msg119855#msg119855 date=1602794562
Интересна теория, но по мое мнение това няма как да се случи в моделизма, тъй като за да премине електродвигателят в генераторен режим, върху вала му трябва да се приложи механична сила с достатъчна големина. Инерцията тук не е достатъчна.
По-скоро редовното почистване на релсите, стрелките и колелата ще свърши добра работа.

При моторчетата в моделизма ВИНАГИ има противо е.д.н. Е (back-emf), поне докато се въртят, независимо колко и каква сила ги върти. Ако не се въртят и ако няма BEMF, токът през моторчето е много голям - например  при U=10V и R=10 ома = 1 ампер. Ако моторчето се върти, токът за същия пример U=10 волта, ще има и E=8 волта BEMF, и ще стане (U-E)/R, т.е (10V - 8V)/10 ома = 0.2 ампера, което  е нормалното за нормалните моторчета в Н0.
Като прекъсне захранването по пъпчасалите стрелки това U изчезва, а това -Е (тези -8 волта) влизат на задната лампа (защото са с минус, а предната е светила с плюса, който сега е прекъснал). Като сложиш кондензатор, както съм написал по-горе, със съпротивлението на мотора и на лампите, трябва някакво временце за да се зареди кондензатора, до тогава се надяваме това BEMF да е умряло, или да стане по-малко от нужното на диодите да светнат назад. А с кондензатора да се задържи и напрежението на лампите за напред и те да не мигат толкова. Ако не - слагаме по-голям кондензатор или по-голямо съпротивление. По-големият кондензатор е по-голям (колко съм умен ...), а по-голямото съпротивление намалява светлината в нормалното светене. За това трябва да си имаш една шепа 1, 22, 47, 100 и т.н. микрофарада и да пробваш докато ти хареса. И ако няма място за по-голям кондензатор - до сложиш и допълнително съпротивление.