Понеже в една друга тема стана въпрос за пътнически вагони 4-та класа, някой може ли да разясни разликите в класите? За сегашно време първа и втора ЖП класа смятам, че са ясни, но за по-ранни епохи как е било? 4-та класа въобще имало ли е къде да седнат?
Бях срещал нещо по повод на четвъртата класа и взех че го изрових с помощта на чичо Гошо (Гугъл, не другия

). Преразказвам докат очакам вечерята, с моя интерпретация на някои от термините.
Четвъртата класа е въведена в Прусия, Саксония, Мекленбург и Олденбург преди 1900 г. за да предостави лесен и евтин начин за пътуване на селяните. Това е например пътуване до пазара в близкия град, да пренесеш голям багаж или животинка с влака. Такива пътувания се извършват на неголеми разстояния, така че може да стоиш и прав във влака. Първоначално вагоните от 4-та класа са с тесни прозорци, просто отопление и падащи надлъжни дървени пейки покрай външните стени на вагона, като така остава много място между тях. Понякога тези вагони могат лесно да се превърнат в товарни вагони (Fakultativwagen).
В южна Германия четвъртата класа се въвежда през 1906 и 1907 г. В Баден и Бавария няма четвърта класа до 1918 г., където даже няма специални четвъртокласни вагони, а се използват третокласни с тарифа за 4-та класа.
С появата на DRG се въвеждат нови вагони, включително и за бързите влакове, като във вагоните, произведени след 1921 почти няма разлика в комфорта на 3-та и 4-та класа. Така все повече пътници предпочитат да се возят в четвърта класа вместо във трета, заради по-ниските цени.
През 1913 г. 59% от пътуващите са в 4-та кл. През 1925 г. стават 80%, а в началото на 1928 достигат 84%. Така DRG губи десетки милиони, затова се решава на 07.10.1928 да се премахне тарифата за четвърта класа (най-евтината). Едновременно със спирането на 4-то класните билети, цената на втора класа след реформата става само 12% по-висока от цената на трета класа преди реформата, като цените на 2-ра и 3-та класа се намаляват с около 25%. Цените за 1-ва класа леко се увеличават. Така се подтикват хората да се возят във втора класа, а не в трета. Едновременно с това се въвежда и доплащането за бързите влакове. Всички издадени четвъртокласни билети (месечни, работнически и други карти) важат за трета класа.
Едно примерче с числа: Преди 07.10.1928:
4-та класа е напр. 3.3 някакви марки, 3-та кл. е 5 м, 2-ра - 7.5 м, 1-ва - 10.8. (за някакво примерно разстояние и влак, марките са условни поради инфлацията)
След 1928:
3 т-а класа става 3.7 м, втора става 5.6, а първа става 11.2 м
Тъй като болшинството пътуващи (84%) са били в 4-та кл., те трябва да си купят по-скъпи билети, щото няма по-евтини. Цената на втора класа става по-примамлива и поносима, все пак не се возиш в най-ниската класа я...